Op dinsdag 20 februari 2001 00:42 schreef Cranoly het volgende:
Ik ben nieuw in deze materie. Enkele vraagjes:
1) Bestaan er DDR-borden die ook SDRam ondersteunen?
Om dus nu met enkel SDRam te vullen en later, als de prijzen flink gezakt zijn, met DDR.
2) Als (1) bestaat, en je gebruikt alleen DDR, is dan FSB-speed inderdaad 266? Of misschien 133? Of nog iets anders?
3) Welke FSB266-processoren zijn er al?
Hebben die altijd DDR nodig, of kunnen die ook voort met SDRam? Maw, als (1) bestaat, en ik gebruik alleen SDRam, kan daar dan nu toch al een FSB266-processor in, of niet?
Welke anders?
(Sorry voor het elementaire karakter van de vragen!)
1: Ja, maar zo blij ben je daar niet mee- de ALi Magik 1 chipset ondersteunt beiden, maar kan met DDR het niet winnen van een VIA KT133A en SDR. Mocht je echt zo'n mobo willen, dan kun je iig bij ASUS terecht.
2: Ha, leuke vraag- je moet begrijpen dat DDR
niet 2x zo snel loopt als SDR, maar 2x zoveel informatie per cyclus verstuurt. De FSB is dus gewoon 100/133. Maar met 2x zoveel info spreekt men graag van 200/266. Bepalender voor de FSB is eerder de keuze 100/133 (200/266) dan SDR/DDR. Bovendien is het door de complexiteit van DDR bedrading noodzakelijk dat FSB en geheugen gelijk geclocked zijn (dit was bij SDR niet noodzakelijk het geval). Dus als je een FSB van 100 (x2=200) hebt, zal je SDR op 100 of je DDR op 100 (x2=200) lopen, en als je FSB 133 (x2=266) is, dan loopt SDR op 133 en DDR op 133 (x2=266).
3: Officieel is er op dit moment maar een CPU die een FSB van 133x2 ondersteunt, en dat is de Athlon Thunderbird 1200. Maar iedere AMD CPU van de Duron of Tbird reeks is door de multiplier te
verlagen op 133MHz FSB te krijgen. Dit levert flinke snelheidswinst op, omdat de geheugenperformance er 33% op vooruitgaat bij gelijke clockfrequentie.
Intel heeft besloten niet aan DDR te doen. Ze zijn nu een beetje aan het terugkrabbelen, maar momenteel is geen van de Intel CPU's echt voor DDR geschikt (behalve de P4, maar daar is (nog) geen DDR mobo voor). Er zijn wel VIA mobo's voor PIII en DDR, maar die performen niet beter dan SDR versies (omdat de FSB niet 133x2, maar slechts 133 is- die extra geheigenbandbreedte kan vooralsnog niet benut worden).
Dus als je NU aan DDR wil doen, kan ik slechts een chipset aanraden, de AMD 760. Die is echter duur en 'kaal' qua features, maar wel het snelste wat er nu is. Er bovendien alleen DDR op.
Wil je echter wel met een FSB van 133x2 spelen, dan kun je ook kiezen voor de VIA KT133A. Die kan 133x2 aan, maar werkt met SDR. Het is een erg volwassen, stabiele chipset die bovendien goed te betalen is. Maar het ondersteunt geen DDR.
Binnenkort komt de VIA KT266 chipset uit, die alleen DDR zal ondersteunen, maar goedkoper zal zijn dan de AMD 760 (en sneller?).
Goede AMD 760 mobo's zijn nog zeldzaam. Het beste is de Gigabyte GA-7DX, met goede performance en veel OC mogelijkheden (belangrijk als je een huidige CPU op 133x2 FSB wil zetten). FIC maakt een wat kale plank (naam even kwijt) en ASUS heeft weer een pracht afgeleverd, ware het niet dat het 1) te duur is en 2) GEEN multiplier keuze heeft, wat juist bij een AMD 760 zo belangrijk is.
KT133A mobo's kun je overal krijgen. De beste zijn (naar mijn mening) de ABIT KT7A (snel, stabiel, ultiem tweakbaar en overal te krijgen), de ASUS A7V133 (snel, stabiel en goed tweakbaar, alleen een beetje duur), de AOPEN AK73Pro (erg snel, goede prijs) en daarnaast nog de MSI K7T-Turbo (let op de turbo; nog nauwelijks te krijgen, maar stabielst van allemaal en verder goed uitgebalanceerd).
Zo, daar kun je een tijdje mee vooruit, denk ik...