Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding Medion LCD kapot

Pagina: 1
Acties:

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 23:10
Hallo,

Ik heb bijna hetzelfde probleem als Wim uit dit topic. Ik heb toch maar een nieuwe thread aangemaakt omdat het over 2 verschillende types schermen gaat.

Ik heb dus een LCD monitor, meer bepaald een Medion MD41079EB. Deze heeft een aantal jaren goed gewerkt, maar nu doet hij het niet meer. Als ik de stroom er op zet is er, net zoals bij Wim, direct een hoog frequent gepiep en gaat de blauwe LED op de voorkant een seconde aan. Tijdens die seconde verandert het geluid een beetje en daarna is weer zoals voordien.

Ik heb de monitor open gedraaid en foto's genomen van de voeding en de rest van de print:

Voeding (voorkant):
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/voeding/tn_IMG_6773.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/voeding/tn_IMG_6774.jpg

Voeding(achterkant):
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/voeding/tn_IMG_6771.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/voeding/tn_IMG_6772.jpg

Rest van de print:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/voeding/tn_IMG_6782.jpg

Alle foto's zijn klikbaar.

Zoals ssj3gohan in het topic van Wim zei, heb ik de torren met opschrift C5706 doorgemeten. Er is echter geen enkele tor die kortsluiting maakt, ik meet tussen de 300 Ohm en 40K Ohm tussen de verschillende pinnetjes van de torren. De zekering geeft ook nog door. Het probleem moet dus ergens anders liggen.

Zijn er nog typische dingen die ik kan nameten? Ik zou graag de uitgangsspanningen van de voeding nameten, rood zou 5V moeten zijn en geel 12V, maar omwille van de high voltage waarschuwingen en de hoog frequentie toon van het bord vind ik dit wat schrikwekkend :D . Kan ik dit beter niet doen, of is het niet gevaarlijk als ik goed uitkijk?

Naast de zwarte, gele en rode uitgangen zit er ook nog een paarse en groene uitgang (of misschien ingang?) op de voeding, ik heb nog niet gevonden waarvoor deze dienen.

Kunnen jullie mij helpen?

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 18:08
Staat allemaal mooi op je voeding..

12v DC 1A
5v DC 2A
En de inverter spuugt 650-750 V AC

Dit lijkt me doenbaar om te meten met een Huis-tuin-keuken multimeter.
Als de keurencodes een beetje standaard zijn (hetgeen GEEN garantie is) is de zwarte ground en de rode dan 5v en geel 12v en ik vermoed dat die paarse en groene uitgang de inverter zal zijn.
MAAR ga hier niet blindelings vanuit!!
Als ik heb me goed herinner staat op de blog van boudewijn ook iets over een medion liyama die de geest gegeven heeft. (eens nagekeken niet helemaal het zelfde maar mss wel de moeite om is te lezen

[ Voor 12% gewijzigd door msicaron op 24-06-2008 15:06 ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Diodes D8 en D9 zou je nog kunnen meten. De uitgangsspanningen kun je veilig meten, blijf uit de buurt van de linksboven hoek van de eerste foto, daar komt wel 650-750 volt uit dus dat is gevaarlijk (let dus op wat je onder de print hebt liggen bij het testen). En let op met die grote elco, daar staat gewoon 230 V over, dus die moet je even ontladen (bijvoorbeeld met gloeilamp of weerstand, ik sluit ze ook wel eens kort, maar dat is garantie voor een serieuze vonk en een verschrikte moeder, indien aanwezig). Je kunt er vanuit gaan dat de zwarte draden GND zijn en rood en geel 5 en 12 volt (of misschien andersom).

De paarse en groene draden zouden kunnen dienen voor het bijsturen van de backlight helderheid.

• titan_pi8
De kleuren die bij de verschillende spanningen horen weet ik zeker (rood bij 5V en geel bij 12V), omdat ik heb nagemeten welke chips op de controller-print aan welke kleur hangen en dan in hun datasheets heb opgezocht welke spanning ze lusten.

D8 en D9 lijken mij in orde: 3,50K Ohm in de éne richting, oneindig in de andere.

Het valt mij wel op dat de print een stuk donkerder is in de buurt van de 2 grote transformatoren, is dat normaal? Kan ik die doormeten?

[ Voor 62% gewijzigd door titan_pi8 op 24-06-2008 15:40 . Reden: toch maar nieuwe post maken ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Dat donker zijn komt waarschijnlijk door de warmte in de loop der jaren. Die transformatoren kun je doormeten: oneindig tussen de primaire en secundaire kant, lage weerstand door de spoelen zelf.
Kun je de 5 en 12 volt ook eens meten?

[ Voor 9% gewijzigd door Cassettebandje op 24-06-2008 15:38 ]

• titan_pi8
Ik heb de uitgangsspanningen nagemeten als de voeding een paar seconden op staat (dus na dat het blauwe LEDje heel even is aangeweest) en die zijn wel heel vreemd: tussen GND en geel zou dus 12V moeten staan, maar er staat 20V tussen en tussen rood en GND zou 5V moeten staan, maar daar staat maar 2V tussen.

Klopt het dat de ganse controller-print waarschijnlijk kapot is door die 20V? Of is er toch nog hoop?

• titan_pi8
Ik heb nog een aantal componenten van de voedingsprint nagemeten en volgens mij is de transfo die op de eerste foto in het midden onderaan zit kapot. Aan de primaire zijde meet de transfo niet door.

Maar dit vind ik wel vreemd, hoe kan het zijn dat als de transfo kapot is, dat de spanning op de 12V lijn hoger ligt dan normaal? Ik zou denken dat er helemaal geen spanning meer zou op staan... Of is hier toch een logische verklaring voor?

Is het trouwens mogelijk om zo'n transfo te vervangen? Ik neem aan dat dit geen standaard component is die je in je lokale electronica winkel kan kopen?

• titan_pi8
Ik was mis, de transfo is niet kapot. Er zitten 2 primaire spoelen en ik had verkeerd gemeten.

Ik heb gezien dat er 2 condensatoren een beetje bol staan, niet fel maar toch duidelijk zichtbaar. Zou het daar aan kunnen liggen? Dit lijkt mij eerder een gevolg van de te hoge spanning, dan de oorzaak.

Ik heb de controller print ook wat verder onderzocht en de enige chip die de 12V nodig heeft is een versterker-chipje voor de 2 luidsprekertjes die in het scherm zitten. Deze chip kan maximaal 22V verdragen, dus die is normaal niet kapot.

Maar wat zou nu de oorzaak kunnen zijn van de verkeerde spanningen?

Edit:
Ik heb gemerkt dat de power MOSFET (2SK2996) ook kapot is, er is maar een weerstand van 650 Ohm van source naar gate, dat zou oneindig moeten zijn volgens mij.

Ik ga deze MOSFET en de 2 gezwollen condensatoren vervangen.

[ Voor 16% gewijzigd door titan_pi8 op 25-06-2008 17:20 ]

Verwijderd

begin best met de codensatoren en zie wat t resultaat is. vervang evt pas daarna de mosfet..

• titan_pi8
Waarom? De MOSFET is toch zeker defect als er stroom van source naar gate en andersom kan?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Condensatoren zijn het goedkoopste, kosten nog niet eens 0,50 per stuk geloof ik. En als je de voeding aan de gang krijgt met een nieuwe MOSFET, dan zul je de condensatoren toch nog moeten vervangen, want bol staan is een slecht teken.

Verwijderd

Weet wat je doet, als je MOSfets gaat vervangen.
Ze zijn extreem gevoelig voor ESD, omdat de gate onbeschermd is.
Tussen Gate-Source heb je 1 capaciteit zitten, die zich kan opladen.
Wordt het spanningsverschil>15 Volt, dan krijg je zg "punchthrough" in de isolatielaag.
Alleen al aanpakken kan PowerMosfet meteen vernielen.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Ik zou toch eens goed kijken naar de condensatoren. Met name de 4 rechts onder in het eerste plaatje lijkt iets mee mis te zijn; de stipjes erop zijn vreemd. Misschien is het een stipje van viltstift, misschien is ie echt lek (=kapot), en is er iets van de inhoud gaan lekken.

Zeker als de condensator bol staat, kun je er van uit gaan dat ie kapot is. Aangezien vervangen erg goedkoop is, kun je het proberen. Natuurlijk bestaat de kans dat er veel meer kapot is (de kapotte condensatoren zijn slechts het gevolg van iets anders, of *doordat* de condensatoren kapot zijn gegaan, is er daarna nog veel meer gesneuveld). Maar proberen kan weinig kwaad. Ik heb zelf ook ooit precies zo een LCD gered (en die doet het inmiddels al weer 6 maanden na de reparatie)!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Heb je de MOSFET uit de schakeling gemeten? Bovendien, een kapotte mosfet geeft echt bijna 0 ohm tussen gate en source/drain, niet 600 ohm, dit is suspicious en geeft geen uitsluitsel.

Je hebt een prachtige foto van de onderkant gemaakt waar je de PWM controller ziet zitten. Zoek daar de datasheet van op (ik kan het typenummer niet lezen) en kijk welke pin OCP of OVP is, maw, over-current protection en over-voltage protection. Maak daar een draadje aan, maak een draadje aan de ground, bouw het geheel weer in elkaar en zet hem aan. Ik zeg dat er 90% kans is dat je zult zien dat hij in OCP of OVP gaat en dat daar ergens je probleem zit. Dan moet je dus de hele powerchain aflopen om te kijken wat het probleem kan zijn. Ik zou beginnen met het afkoppelen van de stroomlijn naar je backlight, en dan steeds onderdelen afschrijven.

De hoge piep is geeft aan dat de voeding een ongewone stroom moet leveren. Een typische variable frequency geschakelde voeding verandert zn frequentie naar boven/beneden om meer/minder vermogen te leveren. Een heel hoge piep zou betekenen dat hij tegen overbelasting aan zit, een lage dat hij nauwelijks wat hoeft te leveren. Echter, bij-effect van de PLL die wordt gecreëerd door de hele schakeling is dat naarmate je té veel stroom gaat trekken, hij zomaar naar een lagere frequentie kan schakelen en als je té weinig gaat trekken, hij zomaar weer naar een veel hogere frequentie kan schakelen. Dat komt voor zover ik me kan herinneren doordat hij simpelweg aan het eind van zn schakelfrequentiedomein zit.

Kortom, wat er waarschijnlijk gebeurt in je voeding is dat hij ergens kortsluiting maakt, probeert zn frequentie hard op te schroeven om spanning in stand te houden, gaat over zn frequentiepiek heen en begint dan zomaar buiten zijn specificatie op een veel te lage, hoorbare, toon te werken. Normale werkfrequenties van die dingen zitten namelijk buiten het gehoor, typisch 40-400 kHz. De 'hoge' toon is dus eigenlijk een 'lage' toon...

(hulde trouwens voor de netheid en compactheid van de print)

edit @ hierboven: meestal is medion wel goed spul [wat componentkeuze betreft in ieder geval ;)] en de TS lijkt me zo intelligent dat hij al naar bad caps heeft gekeken (komt in ieder geval wel zo over). Hoewel het slecht zichtbaar is lijken ze me nog goed, ik zie geen lekkage en geen scheurtjes in de pop-cap.

[ Voor 44% gewijzigd door mux op 26-06-2008 17:03 ]

• titan_pi8
Ik heb de MOSFET in de schakeling gemeten, het zou dus inderdaad kunnen dat hij toch niet kapot is, maar ik denk het wel omdat er volgens mij geen ander pad tussen gate en source is dan via de MOSFET. Ik heb in ieder geval een nieuwe besteld en ook wat condensatoren om de opgezwollen exemplaren te vervangen.

Ik weet dat MOSFETs heel erg gevoelig zijn aan statische elektriciteit. Ik heb een soldeerbout die geschikt is voor het solderen van dit soort componenten. Welke voorzorgen moet ik nog nemen om de MOSFET niet kapot te maken als ik hem vastpak, is het voldoende als ik mezelf eerst aard aan een radiator?

Ik heb de datasheet van de PWM chip al eens opgezocht. De kleine chip op de achterkant is een SG6841S en de grote een BIT3110 (hier vind ik geen datasheet van, maar de BIT3105 is een CCFL controller). De PWM chip heeft volgens de datasheet geen OCP of OVP (of speelt de SENSE-pin deze rol?).

ssj3gohan, laat mij voor de duidelijkheid even het idee verwoorden: stel dat ik een OVP/OCP pin vind en deze verbind met de GND, dat werkt de OVP/OCP niet meer en zal de zekering normaal doorsmelten en dan weet ik dus zeker dat er een kortsluiting is. En dan komt het er nog op neer om te bepalen wat de kortsluiting precies veroorzaakt...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

Ik wil niet heel lullig zijn maar één ding wat jullie mogelijk vergeten is losse contacten.

Aan de kleur van de print te zien is deze niet altijd even koel gebleven, grote kans dus ook dat er gewoon ergens een soldering gescheurd is.
Dat was het hele euvel bij mijn Compaq LCD.

Soms kun je het trouwens niet eens zien dat de soldering gescheurd is.

De Sense pin is trouwens inderdaad de pin waarmee hij de stroom door de FET heen meet, waarschijnlijk zit er een weerstand van 0,3 ohm tussen Sense en GND.

Ik denk trouwens dat het niet een heel slim idee is om de OCP te bypassen, tenzij je van knallende FET's en/of rokende trafo's houdt, alhoewel de zekering dit wel hoort af te vangen

[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 27-06-2008 11:38 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

titan_pi8: klopt.
DaWaN: daar is de zekering voor. En anders is het best leuk vuurwerk hoor.

• titan_pi8
Ik hoop toch het scherm te kunnen repareren zonder vuurwerk :) .

Op de print kan ik niet zien waarmee de SENSE-pin verbonden is omdat het baantje naar die pin onder de chip door gaat. Ik meet echter een weerstand van 1K Ohm tussen die pin en de GND, een groot verschil dus met de 0,3 Ohm die je aanhaalde, DaWaN. Is dat normaal?

Ik heb trouwens de print al geïnspecteerd op losgekomen solderingen en scheurtjes, maar ik heb niets gevonden. Dat is natuurlijk geen garantie dat er ook daadwerkelijk geen scheurtjes zijn, maar dit lijkt mij moeilijk te testen...

• titan_pi8
Nog even een vraag: ik heb gehoord dat je sommige PC-voedingen niet mag inschakelen als ze onbelast zijn. Geldt dat ook voor deze voeding, of is dat geen probleem? Zullen de voltages dan ook juist zijn, of mogen ze dan wat hoger liggen omdat de voeding onbelast is?

• mux

mux

99% efficient!

Eh, dat is niet echt meer van toepassing. Waar je over spreekt zijn de oude topologieën van geschakelde voedingen, daarvan gaat de spanning heftig heen en weer zwaaien als je hem niet voldoende belast. Zal hier geen probleem vormen.

Verder weet ik niet of je iets met die 1K tussen sense en gnd kunt doen. Ik zou eigenlijk eens kijken wat ermee gebeurt als het geheel aanstaat (voltmeter aan sense en ground hangen).

• titan_pi8
Het is gelukt!

Ik heb de 2 condensatoren die een beetje bol stonden en de power MOSFET (2SK2996) vervangen en nu doet het scherm het weer perfect.

Bedankt voor de hulp iedereen!
Pagina: 1