Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje gelden heb ik een nieuw systeem gekocht, welke zo nu en dan uitviel. Van alles onderzocht en op een gegeven moment toch fouten in memtest86 (vooral test 7, random number sequence).

Aangezien ik dual channel heb, heb ik om de beurt een module getest. Maar gaf dan beide geen geen enkele fout (zelfs niet na 4 uur testen). Ook als ik dan weer beide module tegelijk testte, komt er vaak geen fout meer uit. Ook niets bij het wisselen van slot e.d. Kortom er komt vanuit memtest geen duidelijkheid waar de fout zit (welke module, of mss het moederbord).

Hoewel het systeem niet vaak uitvalt (en dat het testen dus tamelijk lastig maakt), viel 't mij op dat ik vrijwel gelijk (na enkele minuten) problemen had als ik een gecomprimeerde (mkv, H264) full hd afspeelde. (typisch dat met andere films ik geen enkel probleem heb)
Vervolgens heb ik dat gegeven gebruikt om beide module los van elkaar te testen. En ja hoor met de ene liep alles heerlijk door, bij de andere erin loop binnen 5 minuten de boel vast.

Mij lijkt het nu duidelijk dat deze module een defect heeft, dat kennelijk alleen in zeer specifieke gevallen optreed. Natuurlijk ga ik deze terug sturen, maar het zou wel chill zijn als ik ze ook kan vertellen wat er eigenlijk mee mis is (en dat ze dat dan kunnen reproduceren). Heeft iemand een idee hoe ik dit kan bepalen? Of zit er niets anders op dan met een vaag verhaal aan te komen?

specs:
q9300 intel core 2 quad
asus p5e3 deluxe wifi-ap
OCZ dual channel ddr3 pc12800

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je zegt zelf al dat met intesieve programma's het geheugen in de soep loopt. Blijkbaar vallen er een paar bitjes om en dat zorgt voor de nodige errors. Vertel je shop dus dat het vooral gebeurt bij het afspelen van HD content, dan kunnen ze dat proberen te reproduceren. Wat je zelf nog kunt proberen, is het voltage van je geheugen een beetje te verhogen, met 0.1v o.i.d. Het kan zijn dat je geheugen gewoon niet genoeg stroom krijgt en dat een beetje meer prik het oplost. Verder kun je nog kijken of je ergens in een andere PC het geheugen uit kan testen en kun je het probleem zelf nog een paar keer reproduceren om het zeker te weten.

Misschien wat vergezocht maar toch: als het kan, maak dan een filmpje, liefst met de betreffende module in beeld, wanneer de error zich voordoet (dus even de module als bewijs en dan gewoon het scherm filmen). Mocht je shop zeggen niets te hebben gevonden, heb jij nog bewijs dat er weldegelijk iets is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist het voltage wat opgeschroeft, en dat lijkt het probleem opgelost te hebben, hoewel ik voorzichtig positief blijf (ik heb vaker gedacht dat het opgelost was). Ik ga het voorlopig eens aankijken hoe het loopt. Bedankt voor je hulp iig!