[HDD] Filesysteem naar de knoppen?

Pagina: 1
Acties:

• Stink_o
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tijdje geleden wilde mijn PC niet meer voorbij het Windows bootscreen komen. Hij klapte gelijk eruit zodra de opstartcyclus bij het bootscreen aankwam. Nu dacht ik al redelijk snel dat dit aan de harde schijf zou liggen. Het betreft een Western Digital WD2500 (SATA) HDD. Op deze harde schijf staat echter data die ik niet heb gebackupped en die ik graag terug zou willen zien als dat mogelijk is.

Wat ik heb gedaan:
  • De betreffende harde schijf uit mijn computer gehaald (toen starte ie zonder problemen op).
  • De HDD in een andere computer gestopt (als tweede schijf). Ook deze computer kwam toen niet voorbij het Windows bootscreen. Haalde ik de schijf er weer uit, dan startte ie weer zonder problemen op.
  • Ook heb ik de HDD aan een externe bay gehangen. Die bay kun je dan weer verbinden via USB aan de computer. Zodra ik de USB kabel in de computer stopte, knalde de PC weer uit.
Ik denk zelf dat het filesysteem naar de knoppen is geholpen. Het is tot nu toe nog niet gelukt om in mn HDD te komen. Ik heb er een hard hoofd in dat ik mijn data nog terug kan krijgen, maar misschien/hopelijk heeft iemand hier nog een idee hoe ik mijn HDD/data kan redden.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De HDD als slave in een andere PC doen, opstarten vanaf de originele HDD en backuppen misschien?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
Wat anders proberen dan Windows? (Linux live cd'tje ofzo) En dan kijken in de logs wat er aan de hand is. Geeft je vaak veel meer informatie.

En wat is het gebruikte filesystem dan? FAT of NTFS ofzo?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Stink_o
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:11:
Wat anders proberen dan Windows? (Linux live cd'tje ofzo) En dan kijken in de logs wat er aan de hand is. Geeft je vaak veel meer informatie.

En wat is het gebruikte filesystem dan? FAT of NTFS ofzo?
NTFS, sorry vergeten te melden.

Ik ga het eens met een Linux Live cd'tje proberen. Heb hier verder alleen niet heel veel verstand van dus ik zal wel even uitzoeken hoe dat moet.

• gertvdijk
Stink_o schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:45:
Ik ga het eens met een Linux Live cd'tje proberen. Heb hier verder alleen niet heel veel verstand van dus ik zal wel even uitzoeken hoe dat moet.
Even googlen om te kijken hoe je een NTFS volume moet mounten, maar als ik me niet vergis is dat tegenwoordig dubbelklikken op het volume in nautilus. :)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Stink_o
  • Niet online
Ik heb inmiddels bovenstaande suggestie geprobeerd. Ubuntu herkent de schijf, maar als ik op mount druk krijg ik de error "Unable to mount volume [volumenaam]". Als ik op details druk krijg ik de suggestie volgende command in terminal te doen:
mount -t ntfs-3g /dev/sdb1/media/[volumenaam] -o force

maar als ik dit doe krijg ik weer de volgende melding: only root can do that

net met sudo voor command geprobeerd, en ik heb nu mijn schijf weten te openen! ben nu een backup aan het trekken, bedankt!

• gertvdijk
Top :)
Misschien interessant om te kijken of je nog wat voorbij ziet komen in de logs.
code:
1
2
3
dmesg | grep -i ntfs
dmesg | grep -i mount
dmesg | grep -i /dev/sda

waarbij je /dev/sda nog even moet vervangen door de naam van de betreffende harddisk.
Het lijkt erop dat er toch iets aan de hand is met het filesystem waar Windows niet mee overweg kan en erop hangt. Misschien staan er wat warnings over in de logs, waar je meer inzicht uit kunt halen, wellicht.

Pagina: 1