[iGain/MP3 gain] Ervaringen met volume aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 12:56
Iemand ervaringen met iGain / MP3Gain ?
Ik ben al een weekje bezig mijn 800 albums stuk voor stuk te analyseren (album analyze natuurlijk) en terug te zetten naar 89dB, album volume (Niet track volume want dan krijg je een puinhoop vwb hele album concepten qua volume opbouw). Naar nu blijkt heeft 95% van de albums gewoon last van clipping.
Voordeel:
- Alle muziek is (in verhouding) even hard qua volume.
- Volume wijziging gebeurd dmv tags, dus de audio wordt niet aangeraakt.
- Betere kwaliteit dan "volume aanpassen" van iPod en iTunes

Nadeel:
??? Iemand ???
(Enige die ik kan bedenken is dat albums "fout" worden wanneer je de tracks los van elkaar gaat analiseren.)

Don't rely on their truth alone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:15
Ik heb je reactie uit het iPod classic topic afgesplitst. Om de doorzoekbaarheid te verbeteren mogen dit soort specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Had ik net een hele tekst getypt, zie ik dat dit bericht verplaatst was. Probeerde mijn reactie te verplaatsen, maar ging iets fout, kan dus nu overnieuw beginnen.

Anyway: wil de dus zeggen dat mijn enige ervaring met MP3Gain het levellen van 11 nummers voor een zelfgemaakte compilatie CD is. Daarvoor werkt het prima.

Voor al mijn muziek was ik altijd bang dat alle dynamiek binnen een album de nek om wordt gedraait, maar hoor dus van jou dat dat met de goede settings (per album ipv per nummer) niet hoeft.

Iets anders wat mij tegen hield is dat ik een vergelijkbaar aantal albums heb en ik domweg de tijd niet heb om die allemaal te analyseren. Is er ook een full auto mode of zo iets?

Maar goed, geen echte ervaringen dus waar je naar vroeg, ben wel erg nieuwsgierig naar de reacties hier.

[ Voor 232% gewijzigd door xahmol op 24-06-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
xahmol schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:54:
Voor al mijn muziek was ik altijd bang dat alle dynamiek binnen een album de nek om wordt gedraait, maar hoor dus van jou dat dat met de goede settings (per album ipv per nummer) niet hoeft.
Zelfde angst had ik ook. Totdat ik zag dat je ook kunt analyseren per album. Dus dynamische verschillen blijven in het album zitten. Alle tracks binnen het album worden even veel verminderd/vermeerderd qua volume. Te harde nummers worden zachter, maar ook zachte nummers worden zachter. (Klinkt dom, maar is juist goed om zo de dynamiek te behouden.)
Ook een groot voordeel vind ik dat de aanpassing gedaan wordt met een tag, dus de audio zelf blijft on-aangeraakt. (Geen kwaliteitsverlies dus) en je kunt zonder problemen de tag weer herstellen.
Iets anders wat mij tegen hield is dat ik een vergelijkbaar aantal albums heb en ik domweg de tijd niet heb om die allemaal te analyseren. Is er ook een full auto mode of zo iets?
Ach.... het inlezen van mijn CD verzameling kostte me 3 maand iedere avond inlezen, hoesjes scannen, lyrics zoeken en alles sorteren met de juiste tags erbij geven. Daar kan dus nog wel een wat bij.....
(Achteraf ben ik nog niet tevreden, want er zitten een aantal tikjes in het geluid. Maar opnieuw inlezen met EAC, importeren in iTunes...... pfffftttt.... zie ik voorlopig effe niet zitten)

iGain heeft de optie om een album lijst overzicht te maken. Alles selecteren, vervolgens "Analyze" en het loopt een lange tijd (mijn PC met 10.000+ tracks deed er meer dan 2 dagen over) Vervolgens in losse tracks overzicht (wel sorteren op album) blijkt dat er toch een aantal albums niet (helemaal) zijn gedaan. Daarvan alle tracks (dus ook die paar die al gedaan zijn) selecteren en dan weer "analyze selected as album". Hier ben ik ook 2 avondjes mee bezig geweest en nu is alles gebeurd. Het terugzetten....vind ik eng, maar doe ik vanavond wel op hoop van zege. (Met toch maar een backup erbij)

Maar eerst probeer ik het voorzichtig met "The Pros & Cons Of Hitchhicking" van Roger Waters, daar zit een gigantisch opbouw in qua volume, en het is een concept-album, 1 lang verhaal waarbij alle tracks echt bij elkaar horen, dus volume fouten verpesten echt het hele album. (Daarnaast is het mijn "beste cd aller tijden" al ben ik totaal geen Pink Floyd fan, dus ik kan de CD dromen en ieder klein foutje valt meteen op.)

[ Voor 19% gewijzigd door LessRam op 24-06-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
LessRam schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:46:
[...]
Ach.... het inlezen van mijn CD verzameling kostte me 3 maand iedere avond inlezen, hoesjes scannen, lyrics zoeken en alles sorteren met de juiste tags erbij geven. Daar kan dus nog wel een wat bij.....
(Achteraf ben ik nog niet tevreden, want er zitten een aantal tikjes in het geluid. Maar opnieuw inlezen met EAC, importeren in iTunes...... pfffftttt.... zie ik voorlopig effe niet zitten)
Haha, zie dat ik dezelfde workflow heb, enige verschil is dat ik geen tijd had voor iedere avond inlezen, dus het heeft bij mij zowat 2 jaar gekost al weer een jaartje of 3/4 terug. Ga ik dus echt niet over doen, jammer, want als ik het over zou doen zou ik waarschijnlijk alles in FLAC doen en voor de iPod alles converten naar een andere dir.
Enige wat ik niet deed is hoesjes scannen: volledig onnodig voor 99% van de CDs want de hoesjes staan genoeg online (Amazon.com bv).
Maar al dat werk was voordat ik een relatie kreeg, zou er nu echt geen tijd meer voor hebben. Vandaar mijn grote tegenzin om met MP3Gain over mijn hele collectie aan de gang te gaan.

Sindsdien elke nieuwe CD op dezelfde manier rippen is gelukkig stukken minder werk. Wellicht dat ik daar eens met MP3Gain moet gaan starten.

Maar hoor graag je aanvullende ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 24-06-2008 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:47

RnB

Ik heb slechte en neutrale ervaringen met MP3Gain.
De slechte waren toen ik handmatig alle mp3tjes op een vaste volume zetten, dit was geloof ik 89dB.
Maar de kwaliteit van de muziek was daarna drastisch verminderd! Heb daarna nog geprobeerd om het terug te draaien, maar dat lukte me niet, weer een nadeel.
De neutrale waren toen ik ze automatisch op hetzelfde niveau zette, dit deed ik door eerst album analysis te doen en daarna max no-clip on albums (zoiets). Ik merkte nagenoeg geen verschil, maar gebruikte het pour la forme, aangezien ik het me had aangeleerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
mediamonkey kan ook het een en ander. Zowel track als albumvolume (analyze volume dus gewoon via een tag). Voordeel is dat je gewoon 20.000+ nummers tegelijkertijd kan doen. Heeft ook nog wat andere tagging functies. Works for me.. :) En geen last van clipping...

[ Voor 14% gewijzigd door benedictuz op 24-06-2008 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141680

Kan iemand uitleggen wat TS precies wilt bereiken ? Snap er niks van. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:47

RnB

Eigenlijk wil de TS weten waarom zijn muziek last heeft van clipping.
Maar ik haal er ook uit dat ie ervaringen wil horen over het programma iGain/Mp3Gain.
Echt duidelijk is het idd niet, maar okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ff een korte opmerking: Igain is (nog) niet beschikbaar voor Osx en mp3gain werkt heel anders in vergelijking met de windows versie. Er is bijvoorbeeld geen mogelijkheid om de "tags" te verwijderen of om nummers te analyseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronwiel op 24-06-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
Ik heb gisteravond het besluit genomen iGain weer even alles terug te laten draaien. :|
Reden: Bij 95% van de albums ging het analyseren prima. De overige 5% albums, heeft ie (willekeurig welke) over geslagen, dus die moesten met de hand even geselecteerd worden en Album Analyse aanklikken. Ging redelijk goed, maar op willekeurige momenten crashte het programma (vooral wanneer ik bovenin kolommen aanklikte om te sorteren) en kon ik weer opnieuw beginnen. Nadat me dit 2 dagen lang steeds opnieuw gebeurde, was ik zo pissig dat ik het opgaf en alles liet terug draaien.
Half werk houd ik niet van, dus dan maar weer back-to-start.

Eerst even zoeken naar een beter programma. Die met minder problemen, ook volumes gelijk kan trekken zonder het album uit zijn verband te trekken. (Dus analyseren en bewerken op album niveau, en niet op track niveau.) MP3Gain, het origineel van iGain, was een mogelijkheid geweest, maar ja.... domme ik heb alles omgezet naar Apple's M4A / AAC (192kbps VBR).
Mijns inziens nogsteeds beter van kwaliteit dan MP3 192VBR, maar minder keuze aan tools.
Losseless was misschien ook een mogelijkheid geweest..... Maar 800 CD's lossless... ik vraag me af of dat zou passen op 160GB, met dan genoeg ruimte over voor de aankomende jaren. Dus zat ik al vast aan lossy. En eigenlijk is dat ook goed zat, ik hoor eigenlijk geen verschil (Gehoor met hoge tonen verlies, door Walkman en concerten vermoed ik, en wel "melomaan" maar geen "audiofiel")

Al met al; ben ik opzoek naar een programma die op album niveau kan gelijktrekken en dit alleen met tags verwerkt dus zonder daadwerkelijk het muziek bestand aan te tasten.
Iemand een idee?

Ik ga het vandaag even proberen met MP3Gain, en een hernoemde AACGain.exe. Blijkt dan ook te werken met AAC (=M4A) files.

[ Voor 3% gewijzigd door LessRam op 26-06-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 11:17
Ik baal er van dat iTunes nog *steeds* geen FLAC ondersteunt, dat is lossless en comprimeert de meeste muziek lossless naar 33-50% van het origineel. Dan passen 800 albums, uitgaande van CD's van een uur = 600 MB, na compressie gemiddeld zeg 250 MB, dus op een disk van 200 GB. Op 160 GB past het misschien net niet (misschien ook wel; lang niet alle albums zijn een uur).

Maar eh, zijn 500 GB harddisks vandaag de dag niet praktisch gratis dan? Zeker vergeleken met het geld dat die 800 albums je gekost hebben! Ik zou dan die 40 euro (prijs van 2 albums) er wel voor over hebben om het lossless te kunnen bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
Heb je wel gelijk in. Misschien dat ik in de winter weer opnieuw begin. En dan lossless.
Aan de andere kant....: 10 jaar geleden vond iedereen 128 kbps meer dan genoeg, 160 was super, en 224 was overdreven. Nu bestaat AAC en VBR, de gemiddelde mens hoort dan echt geen verschil meer, wat bewezen wordt door vele luistertests. Maar Lossless, inderdaad psychologisch voelt dat al prettiger.

Maar omdat zoals je al zei, misschien net 800 CDs op 160GB past, zie ik het momenteel nog niet als optie. Mijn iPod gebruik ik juist als Jukebox in huis, alle CDs in dozen op zolder (als originele backup) en niet steeds terug hoeven grijpen naar die harddisk van 500GB.

Ik ging bij Lossless uit van zo'n 70%, maar waarschijnlijk heb jij meer gelijk.
Heb ik weer wat te overdenken de aankomende tijd.

Voor wat betreft het scannen van de hoezen: ik heb ze ook lang niet allemaal gescant. Maar 95% op Internet haal ik ook niet. Als je wat obscure verzamelingen hebt met veel vinyl, dan mag je blij zijn als 50% terug te vinden is (in acceptabele kwaliteit) op Amazon, iTunes store, slothradio, en discogs (vooral die is mijn favoriet voor hoezen), dus moest nog aardig wat zelf inscannen.
De lyrics downloaden haalde in nog geen 50% mee, en ik gebruik echt meerdere programma's daarvoor.

Maar ik ben nu bezig met MP3Gain, en dat werkt veel handiger dan iGain. Doet ook meer wat ik wil. En door de AACGain.exe van iGain te hernoemen naar MP3Gain.exe en die file in de MP3Gain directory te zetten, kan MP3Gain opeens ook overweg met AAC/M4A.
Vervolgens leest hij ook de analyses van iGain in, dus was niet alle werk ik iGain voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Heb alles in MP3 met LAME codec VBR max 320 kbps. Kwaliteit zou dus goed genoeg moeten zijn.

FLAC is idd nog beter, maar ga echt niet weer alle CDs opnieuw doen, heb geen zin in twee formaten door elkaar (dus alleen nieuwe CDs naar FLAC is ook niet handig) en bovendien moet ik dan sowieso alles weer converten naar AAC of MP3 voor mijn iPod.

Maar goed, MP3Gain zou ik dus wel kunnen gebruiken. Iemand ervaringen daarmee om aan te geven dat daar niet dezelfde problemen zijn als LessRam met iGain heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 08:35
LessRam schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:45:
Iemand ervaringen met iGain / MP3Gain ?
Ik gebruikte dat programma toen ik nog een PC gebruiker was. Op de Mac heb ik een nog mooier alternatief gevonden: iVolume.

Dit programma verandert niet de mp3 file zelf maar past de volume tag aan in de iTunes database volgens hetzelfde algorithme. Dat werkt prima.

Dit programma gebruikt overigens een standaard volume van 92dB ipv 89dB in iGain. Met 89dB is het geluid in mijn iPod carkit in de auto veel te zacht. Met 92 is het prima.

Zoek even met goegel en dan vind je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
xahmol schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:09:
Maar goed, MP3Gain zou ik dus wel kunnen gebruiken. Iemand ervaringen daarmee om aan te geven dat daar niet dezelfde problemen zijn als LessRam met iGain heeft?
MP3Gain is tig keer prettiger. Hij staat nu zo'n 15 uur full power te draaien op mijn andere PC. Ik heb de externe HDD (alles van de iPod staat daarop, was een slimme beslissing in het begin) aangesloten op deze 2e PC. MP3Gain geinstalleerd, AACGain.exe hernoemd en in die directory gezet. MP3Gain opgestart, alle muziek bestanden (10.250 stuks) laten inlezen. Vervolgens alle eerdere analyzes verwijderd (hij herkend de analyses van iGain, maar ik wilde weer schoon beginnen).
Vervolgens de knop Album Gain ingedrukt..... en hij loopt al een tierelier.
Automatisch analyseert ie nu op album niveau om vervolgens alles op 1 (album)niveau gelijk te zetten, ik heb hem op 89 laten staan.

Als hij (morgen) klaar is, hoef ik alleen de nummers die ik los in 1 verzamel mapje heb gedaan, nog even stuk voor stuk te laten doen. Dat mapje is namelijk geen rechtstreeks album, dus die tracks met elkaar laten vergelijken geeft vermoedelijk vreemde resultaten.
(Gelukkig zijn dat maar een klein aantal songs, omdat ik bijna geen losse songs download)

iVolume had ik ook al naar gekeken, maar na lang zoeken kon ik daar geen WIndows versie van vinden. Voor wat ik begrijp doet dat programma uiteindelijk ook hetzelfde als MP3Gain.
Dit programma verandert niet de mp3 file zelf maar past de volume tag aan in de iTunes database volgens hetzelfde algorithme. Dat werkt prima.
Dit gaat ook zo bij MP3Gain, anders was ik er niet aan begonnen.
Voordeel van iVolume is dat het geintegreerd kan worden in iTunes. Nadeel schijnt te zijn (lees ik) dat niet alle MP3 spelers de gecreeerde tag herkennen en ermee overweg kunnen.
MP3 gain plaatst de aanpassing op een iets andere manier (in de audio frames, maar zonder de audio zelf te wijzigen) waardoor het door alle spelers gewoon gelezen en verwerkt wordt.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=MP3Gain

Maar al met al schijnen beide progs de beste in hun soort te zijn, puur en alleen omdat ze van de audio zelf afblijven (en alles dus zonder kwaliteitsverlies terug te draaien is en/of te wijzigen), en op album niveau kunnen werken.

[ Voor 28% gewijzigd door LessRam op 27-06-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ongelovelijk dat je niet gekozen hebt voor het .flac of Apple Lossless bestandsformaat toen je je collectie ging digitaliseren! Als je uitgaat van 700MB per cd dan zou jouw collectie ongecomprimeerd bijna 600GB in beslag nemen en in een Lossless formaat rond de 400GB. Dat stelt wat harde schijfruimte betreft toch helemaal niets voor! Nu niet, maar 2 jaar geleden of zo (of wanneer je er ook mee begon) ook al niet.

Regeren is vooruitzien, en je hebt zo ook een extra backup voor het geval er ooit onverhoopt iets met je muziekcollectie gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Deephouse schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:22:
Ongelovelijk dat je niet gekozen hebt voor het .flac of Apple Lossless bestandsformaat toen je je collectie ging digitaliseren! Als je uitgaat van 700MB per cd dan zou jouw collectie ongecomprimeerd bijna 600GB in beslag nemen en in een Lossless formaat rond de 400GB. Dat stelt wat harde schijfruimte betreft toch helemaal niets voor! Nu niet, maar 2 jaar geleden of zo (of wanneer je er ook mee begon) ook al niet.

Regeren is vooruitzien, en je hebt zo ook een extra backup voor het geval er ooit onverhoopt iets met je muziekcollectie gebeurt.
Deephouse, in mijn geval heel simpel. Het gros van mijn collectie heb ik voor 2003 al gedigitaliseerd en toen bestond FLAC nog niet (volgens Wikipedia bestaat FLAC sinds 2003). Apple lossless trouwens ook niet. Enige alternatief was toen gewoon ongecomprimeerd als WAV geweest.
Vond toen VBR 320kbit/sec MP3 een prima oplossing. Let wel: toen vond iedereen mij een purist, 128 kbit/sec was toen de norm.

Los daarvan: harddisk ruimte was toen nog wel iets meer een issue dan nu. In 2002-2003 betaalde je voor 500 gigabyte aan HD ruimte toch nog een redelijk godsvermogen.

Kijk, als ik nu opnieuw zou beginnen is het uiteraard een compleet ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door xahmol op 27-06-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb in 2001 mijn vinyl- en cd-collectie opgenomen in Monkey's Audio (.ape), een lossless formaat dat ongeveer 40% scheelde t.o.v. de origele bestandsgrootte. Voor mij waren hdd's toen ook al prima betaalbaar, maar dat zal voor iedereen wel anders zijn.

Misschien was mijn opmerking dat regeren vooruit zien is, een beetje flauw, maar ik wilde er mee zeggen dat lossy codecs alsmaar beter worden (zeker vanaf 2000) en dat je jezelf tekort doet indien je je collectie in zo'n lossy formaat archiveert in plaats van een lossless formaat. Want op die manier kun je nooit profiteren van verbeterde lossy technieken, en dat zou natuurlijk wel kunnen als al je muziek lossless gearchiveerd is. Dat geldt nu maar gold ook al in 2003 of eerder. Ik vind het gewoon jammer voor je dat je er zoveel werk in hebt gestopt zonder optimaal resultaat ;)
Ik hoop het in ieder geval nooit weer opnieuw te hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
Na meer dan 60 uur continue analyseren en aanpassen is MP3Gain eindelijk klaar. Niet gecrasht of wat dan ook, alles in 1 lange run verwerkt. Alles op album niveau, met uitzondering van de map met een aantal losse tracks (gedownload e.d.) deze heb ik op track niveau laten bewerken.

iPod aangesloten op de PC, iPod laten herstellen (dus alles eraf en weer erop, synchroniseren alleen helpt niet daar de tag die gecontroleerd wordt om te synchroniseren niet bewerkt wordt door MP3Gain, was een optie die ik vergeten was in te stellen).
Paar uur later staan alle 10,000+ tracks er weer op.

De grote test; Roger Waters "Pros en Cons of Hitchhicking".
Perfect, geen fouten in volume tussen de tracks van dit concept album.

MP3Gain is dus geslaagd. Alles werkt zoals ik het wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
LessRam schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:41:
MP3Gain is dus geslaagd. Alles werkt zoals ik het wilde.
OK, goed te horen! Ga ik wellicht de stap ook nemen.

Oh, en welke optie moet ik in MP3Gain aanzetten dat iTunes wel ziet dat de songs opnieuw gesyncht moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
Volgens mij onder opties "Bewaar Bestands datum/tijd" (Preserve file date/time).
Ik weet alleen niet of die nu juist aan of uit gevinkt moet zijn.....
Maar omdat ik toch alle files gedaan heb maakte het toch niet veel uit of ik die gebruikte of de hele iPod compleet liet "herstellen", alle bestanden moesten er toch weer opnieuw op, wat in beide situaties gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08
RnB schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 17:16:
Ik heb slechte en neutrale ervaringen met MP3Gain.
De slechte waren toen ik handmatig alle mp3tjes op een vaste volume zetten, dit was geloof ik 89dB.
Maar de kwaliteit van de muziek was daarna drastisch verminderd! Heb daarna nog geprobeerd om het terug te draaien, maar dat lukte me niet, weer een nadeel.
Kwaliteit die achteruit gaat door MP3Gain? Ja, als je het laat clippen, anders kan ik me dat niet voorstellen. Overigens kan je via Wijzig niveai --> Wijzigingen ongedaan maken het orginele volume weer herstellen!
Pagina: 1