De BX van de AMD processoren?

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
welke chipset denk je dat de equivalent van de BX op het intel platform wordt, en waarom?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Er verschijnen te vaak nieuwe chipsets voor AMD procs om te kunnen spreken van een BX achtige chipset. De BX is langer dan een jaar DE chipset geweest. En zelfs toen er nieuwe chipsets kwamen bleek de BX nog steeds de beste...

BX FOREVER!
(zoals je onder mijn berichtje kunt zien heb ik een BXMaster... :) )

Maar als ik dan toch moet vergelijken, dan kies ik voor de KT133. No nonsense en stabiel...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De KT133 is (in zijn A uitvoering, althans) qua marktpositie een beetje met de BX te vergelijken, maar als je naar features gaat kijken, kom je zeker uit bij de AMD760.

Waarom? De overeenkomsten:
- BX had een synchrone memory/FSB snelheid. 760 ook.
- BX was eerste plank met nieuwe soort RAM en hogere FSB. 760 ook.
- BX was vrij 'kaal'- basic I/O, verder niets. 760 ook.
- BX leverde destijds beste performance op de markt (al duurde het even voordat de verschillen goed zichtbaar waren). 760 vooralsnog ook.

Waar de verglijking inderdaad mank zal gaan (vrees ik) is dat je 2 jaar na de introductie nog steeds BX mobo's verkocht werden die sneller waren dan alle concurrentie. Dat zie ik de 760 niet evenaren. Als er een chipset is die dat zou kunnen, is het de Micron Mamba wel...

Oslik blyat! Oslik!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar daar alle problemen rond de AMD 760 chipset kun je een vergelijking met de BX al nauwelijks meer maken. Het ziet er ook naar uit dat de KT266 sneller wordt dankzij snellere timings en memory interleaving (BX is altijd snelste geweest voor PC100 SDRAM).

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Nou gezien het nieuws van vandaag over Asus en hun plannen met de 760 chipset kunnen we die chip dus wel afschrijven...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, de 760 begint een stuk meer op de 820 van de AMD procs te lijken. Jammer, tenzij het toch nog goed komt. Want er is natuurlijk ook een andere overeenkomst: er is een SMP versie gepland. Misschien dat die erg geheime ABIT enhancement er iets aan kan doen, maar ik geloof er intussen niet zo in. Allicht dat iets van Micron de kroon over een aantel maanden zal kunnen aanvaarden.

Oslik blyat! Oslik!

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

hey Femme, BX is vgl mij ook altijd de snelste geweest met pc133, out of spec dat wel.
Maar toch sneller dan een native 133 815 chipset. Vinnik niet slecht voor zo'n oudje.

Heb 'm verkocht (helaas), athlon KT133A tijd is aangebroken, maar bij gebrek aan 266Mhz fsb proc moet die zich nog bewijzen.

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Een van de meest opvallende eigenschappen van de 440BX is dat Intel natuurlijk helemaal niet geprobeerd heeft deze so succesvol te maken! In het begin natuurlijk wel, maar Intel wou vrij snel al dat bijvoorbeeld in budget systemen de 440EX of 440ZX gebruikt ging worden, en toen de Intel 810, 810E, 820...

In feite is het falen van Intel om met een werkende opvolger te komen de reden dat de 440BX zo goed is.

Dus om een bepaalde Athlon chipset van *nu* uit te roepen tot "BX" zou je zeggen dat er de komende paar jaar geen fatsoenlijke chip meer uitkomt, en dat wil je uiteraard niet :(

offtopic:
Het zou aardig zijn als er ergens een overzicht bestaat van de marketing door Intel van de 440BX AGPset. Volgens mij is hij namelijk eerst "Performance PC" toen "Bussiness-ready" toen "Workstation class" en nu "Legacy-ready" oid geworden. Zo zie je maar dat de website van Intel door het MKTG department verzorgd wordt :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

heden is dat kt133a denk ik, maar er kan altijd betere chipsets uitkomen, bij intel is dat toevallig niet gebeurd.

Verwijderd

Die BXMASTER van mij bevalt me ook perfect hoor, is nog behoorlijk snel en ik kan verder overclocken dan een vriend van me met dezelfde proc. alleen hij heeft een Asus CUV4X moederbord. Die van hem wil niet hoger dan 900mhz. >:)

Greetz

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik klamp me voorlopig nog steeds vast aan de enige echte BX:) Ik ben er nog steeds niet over uit welke z'n opvolger wordt (in mijn bak dan hè). Er komen dacht ik dit jaar nog wel een paar interessante chipsets, ben vooral benieuwd naar die Micron's met Ecache.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
wow. wat een reacties. ik had dit topic al zo ongeveer doodverklaard maar het leeft dus nog :)

ik denk dat de kt133a een goede kans heeft. ddr blijft denk ik nog wel een tijdje vrij prijzig en geeft weinig performance boost voor die extra pieken. over het algemeen denk ik dat het waarschijnlijk een VIA chipset wordt, aangezien die gasten meestal de performance leaders zijn op amd gebied (weet het niet zeker, ben nl. een beetje onbekend met het super7 gebeuren. ik was toen nog intel all the way :D)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
oh ja, nog ff dit:
hoe lang tot de volgende generatie amd procs?

als dit lang gaat duren, of als die nieuwe procs net als bij intel toen gewoon compatible blijven met de socket A dan is er natuurlijk een veel grotere kans dat we een bx-achtige gaan zien.

© ocf81 1981-infinity

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 00:22 schreef ocf81 het volgende:
welke chipset denk je dat de equivalent van de BX op het intel platform wordt, en waarom?
Bestaat niet en gaat ook niet komen :(

BX borden zijn de meest probleemloze borden waar ik ooit mee gewerkt heb!
VIA gaat wel de goede kant op (nu zelf tbird op KT133), maar blijft moeizaam om top te laten draaien. Ik betwijfel of VIA sets ooit zo relaxed worden als de BX (en de 815?).
Pagina: 1