• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:41

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
Ik heb een HP 6720S laptop met daarin een Intel GLE960 chipset (laffe vorm van de 965). Origineel zat hierin een Celeron 530. Omdat deze wat traagjes was heb ik bij HP nagevraagd welke CPU's werden ondersteund door het chipset. Het lijstje staat ook in het 6720s topic. De Intel Core2duo T8300 staat hier ook tussen.

Ik heb op eBay een T8300 gekocht en deze correct geinstalleerd. Nu blijkt dit een Engineer Sample te zijn. Tenminste dat denk ik: Op de CPU staat ES en dan een code en geen T8300 en in de bios wordt de CPU weergegeven als Genuine Intel CPU. De Intel CPU identification tool geeft wel aan dat het een T8300 is met als toevoeging ES.

Opzich leuk een ES versie maar ik zit met een probleem:

1-als de laptop uit heeft gestaan en dan wordt aangezet dat boot vista normaal. Ik zie het logo, hoor het geluid maar in het welkom scherm blijft hij hangen. Het enige wat gebeurd is dat het scherm een paar keer knippert en ik zie pakweg 20% van het welkom scherm alleen dan vol met artifacts.

Die probleem heeft de laptop niet wanneer de laptop eerst in veilige modus wordt opgestart en dan wordt gerestart. Dan gaat alles prima.

2-dit zelfde probleem gebeurd bij het in standby gaan. De computer gaat in standby maar wanneer deze eruit komt dan wederom artifacts.

Als de pc weer is gerestart dan geeft windows aan dat het hersteld is van een fout en wijst als de boosboener de grafische kaart aan. Wanneer ik in de drivers van de Intel GMA X3100 kijk staat er bij informatie -> notebook -> ondersteuning energiebeheer:

stand-by modus: niet ondersteund
slaap stand: niet ondersteund
actief uitmodus: niet ondersteund

Wanneer ik mijn oude celeron terug stop werkt alles weer naar behoren. Ook als mn systeem eenmaal loopt met de T8300 dan gaat alle perfect. temps komen niet boven de 45 graden, cpu is snel en geeft in verschillende analyseprogramma's geen errors.

Wat ik al heb gedaan:

update grafische kaart drivers
update chipset drivers
schone installatie van vista
scherm op 16bit
memtest OK
HD test OK

wat ik nog ga doen:

-kijken of xp werkt

Nu is mijn vraag als volgt:

waar ligt dit aan???
-Is het omdat de CPU een ES versie is?
-Is het een driver probleempje
-of is de CPU toch gewoon brak en kan deze retour afzender?

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
Misschien een bios update proberen? Meestal als een BIOS geen goede 'waarde' afgeeft, in dit geval "Genuine Intel CPU" is meestal de BIOS niet geupdate. Probeer dat eens.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
Als het een ES is, dan is de multiplier waarschijnlijk unlocked ? :9~

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
ik heb de laatste bios erop staan. HP heeft helaas geen nieuwere.

Op XP krijg ik dezelfde error. De errors verwijzen naar de interne videokaart GMA3100. Het geheugen daarvan zou brak zijn. Lijkt me stug. Ik heb nu mn geheugen getest en geen errors gevonden in memtest. Ook het gebruik van andere reepjes maakt geen verschil.

Ik neem aan dat de multiplier unlocked is. Maar mn laptop ga ik toch niet OCen en ik wil gewoon een laptop die werkt.

Ik ga HP maar even stalken voor een nieuwe bios. hopen dat het helpt

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt HP mailen, wellicht vertikt je huidige BIOS de processor volledig te laten functioneren en hebben ze een developers BIOS liggen die dat wel kan.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zat er niet iets in de 960 chipset. Zoals je al zegt de light 965 maar dan met beperkingen. Volgens mij zit daar je probleem. Ik heb vroeger ook van deze geintjes gehad met een laptop om van een Celeron naar een Pentium M te gaan met een 910 ipv een 915. Dat was wederom ook een HP. Volgens mij had het met de fsb, ondersteuning cpu te maken etc.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17
itsalex schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:16:
Zat er niet iets in de 960 chipset. Zoals je al zegt de light 965 maar dan met beperkingen. Volgens mij zit daar je probleem. Ik heb vroeger ook van deze geintjes gehad met een laptop om van een Celeron naar een Pentium M te gaan met een 910 ipv een 915. Dat was wederom ook een HP. Volgens mij had het met de fsb, ondersteuning cpu te maken etc.
Gezien het feit dat er modellen zijn van de 6720S serie die met een T8300 geleverd worden lijkt me dat niet helemaal logisch.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mad-dog schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:50:
[...]

Gezien het feit dat er modellen zijn van de 6720S serie die met een T8300 geleverd worden lijkt me dat niet helemaal logisch.
Jawel, want in die modellen kan dan wel weer de 965 chipset zitten (en niet de 960).

• mad-dog
silmaril8 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:02:
[...]

Jawel, want in die modellen kan dan wel weer de 965 chipset zitten (en niet de 960).
Hmm, ik zie. Welke fabrikant haalt het in hemelsnaam in z'n hoofd een aantal modellen uit een serie te voorzien van een andere chipset?

• silmaril8
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:28:
[...]

Hmm, ik zie. Welke fabrikant haalt het in hemelsnaam in z'n hoofd een aantal modellen uit een serie te voorzien van een andere chipset?
Waarom niet? Dat doet bijna iedere fabrikant.
Bijvoorbeeld:
De Dell M1330 heeft ook 2 moederborden: eentje met onboard videokaart en een moederbord met een externe videokaart.
Dus het is niet gek dat ze dit ook kunnen (ik zeg dus niet dat HP dat doet, maar ik vermoed het wel) doen bij types met verschillende processoren.

• folly
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 16:30
Ik heb hier hetzelfde probleem.
Ik heb mijn 6720S een upgrade naar een T7500 gegeven
Bij een "koude"start blijft mijn laptop vastlopen op de vga driver.
Start ik hem eerst op in het bios (ignore changes and exit), dan loopt hij wel gewoon door.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 10:27

DaWaN

'r you wicked ??

Het is heel simpel, de 960GLE ondersteund alleen 533MHz FSB cpu's, die T8300 is 800MHz FSB waardoor die X3100 gaat crashen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Wat the heck heeft een VGA te maken met je FSB :| . Juist, niets. De FSB van de CPU wordt gewoon
aangepast op de chipset.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

GENETX schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:43:
Wat the heck heeft een VGA te maken met je FSB :| . Juist, niets. De FSB van de CPU wordt gewoon
aangepast op de chipset.
nee niet direct maar als je pci bus te hoog mee geklokt word dan is het ook einde oefening toch ?
Althans ik ga er dan even vanuit dat de vga over de pcibus gaat
Als je dus geen PCI lock hebt dan komt door de increase in FSB de pci freq te hoog

(of roep ik nu complete onzin? )

[ Voor 22% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-07-2008 11:47 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• silmaril8
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:43:
aangepast op de chipset.
Ja wel hoor. Bijvoorbeeld:
Als je gaat overklokken op desktop pc moet je er ook altijd voor zorgen dat de PCI-E gelockt is. Anders krijgt je PCI-E slot teveel stroom snelheid. Hetzelfde geldt voor moederborden met een videokaart onboard (wat je dus ook in een 6720S laptop hebt).

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

silmaril8 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:48:
[...]

Ja wel hoor. Bijvoorbeeld:
Als je gaat overklokken op desktop pc moet je er ook altijd voor zorgen dat de PCI-E gelockt is. Anders krijgt je PCI-E slot teveel stroom. Hetzelfde geldt voor moederborden met een videokaart onboard (wat je dus ook in een 6720S laptop hebt).
Sorry maar het heeftniks met stroom te maken maar met de busSNELHEID/Frequentie

Deze word te hoog

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-07-2008 11:49 ]

• folly
Hier een linkje naar het HP-forum waar eea wordt uitgelegd

http://forums11.itrc.hp.c...nswer.do?threadId=1232847

• mad-dog
silmaril8 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:31:
[...]

Waarom niet? Dat doet bijna iedere fabrikant.
Bijvoorbeeld:
De Dell M1330 heeft ook 2 moederborden: eentje met onboard videokaart en een moederbord met een externe videokaart.
Dus het is niet gek dat ze dit ook kunnen (ik zeg dus niet dat HP dat doet, maar ik vermoed het wel) doen bij types met verschillende processoren.
Da's heel wat anders, dat betekent dat er waarschijnlijk een MXM-videokaart bij is geprikt. De chipset zal daarbij ws. nog steeds hetzelfde zijn

• silmaril8
  • Niet online
mad-dog schreef op zondag 06 juli 2008 @ 18:01:
[...]

Da's heel wat anders, dat betekent dat er waarschijnlijk een MXM-videokaart bij is geprikt. De chipset zal daarbij ws. nog steeds hetzelfde zijn
Dat is niet heel wat anders: de chipset is wel anders. Alhoewel beiden van dezelfde generatie zijn (intel 965) zijn het toch andere chipsets.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Offtopic:

Zou je misschien in het kort kunnen beschrijven hoe je jou 6720s open gekregen hebt? Ik heb een uur lopen wrikken en trekken aan de mijne (ook de celeron) en ik krijg hem maar niet open. Naast de schroeven zit er nog iets anders volgens mij.. Alleen aan 1 hoek kan ik de onderkant een cm of 2 openkrijgen maar ik durf niet verder te gaan want dan staat hij op breken..

BTW: Ik heb 667 mhz geheugen in mijn laptop zitten (gechecked). Dat zou betekenen dat je er een cpu met een fsb van max 667 mhz erin kan knallen, als je je geheugen niet wil overclocken. Elke cpu boven die grens klokt het geheugen over. Blijkbaar valt daar prima mee te booten, alleen de Intel X3100, welke zijn videoram compleet uit het ddr2 werkgeheugen haalt, dat niet zo leuk vind..

[ Voor 33% gewijzigd door Wackoz op 07-07-2008 11:18 ]

één is geen, twee is één

• GENETX
CrankyGamerOG schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:46:
[...]

nee niet direct maar als je pci bus te hoog mee geklokt word dan is het ook einde oefening toch ?
Althans ik ga er dan even vanuit dat de vga over de pcibus gaat
Als je dus geen PCI lock hebt dan komt door de increase in FSB de pci freq te hoog

(of roep ik nu complete onzin? )
En een chipset gaat uit zichzelf overclocken? Ik kan er naast zitten, maar volgens mij past je CPU nog altijd ZIJN FSB aan aan de waarde die de chipset/BIOS geeft. Dus niet andersom. Een laptop zal je nooit de mogelijkheid geven om die over te clocken.

Aan de TS: Post eens een screenshot van CPU-Z en GPU-Z.

• folly
Wackoz schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:16:
Offtopic:

Zou je misschien in het kort kunnen beschrijven hoe je jou 6720s open gekregen hebt? Ik heb een uur lopen wrikken en trekken aan de mijne (ook de celeron) en ik krijg hem maar niet open. Naast de schroeven zit er nog iets anders volgens mij.. Alleen aan 1 hoek kan ik de onderkant een cm of 2 openkrijgen maar ik durf niet verder te gaan want dan staat hij op breken..

BTW: Ik heb 667 mhz geheugen in mijn laptop zitten (gechecked). Dat zou betekenen dat je er een cpu met een fsb van max 667 mhz erin kan knallen, als je je geheugen niet wil overclocken. Elke cpu boven die grens klokt het geheugen over. Blijkbaar valt daar prima mee te booten, alleen de Intel X3100, welke zijn videoram compleet uit het ddr2 werkgeheugen haalt, dat niet zo leuk vind..
bij deze:

http://h20000.www2.hp.com...c01293339%2Fc01293339.pdf

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

GENETX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:20:
[...]

En een chipset gaat uit zichzelf overclocken? Ik kan er naast zitten, maar volgens mij past je CPU nog altijd ZIJN FSB aan aan de waarde die de chipset/BIOS geeft. Dus niet andersom. Een laptop zal je nooit de mogelijkheid geven om die over te clocken.

Aan de TS: Post eens een screenshot van CPU-Z en GPU-Z.
Volgens mij zit je er naast hoor, als ik me pc overclock dmv de FSB, dan locked wel degelijk me PCI Freq.
omdat anders me kaarten over de zeik gaan :9

• GENETX
CrankyGamerOG schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:46:
[...]

Volgens mij zit je er naast hoor, als ik me pc overclock dmv de FSB, dan locked wel degelijk me PCI Freq.
omdat anders me kaarten over de zeik gaan :9
Als JIJ je PC overclocked ja. Is dat hier van toepassing: NEE. De hele laptop wordt voor zover ik zie niet overgeclocked. De TS heeft niet ZELF de FSB veranderd. Oftewel, als mijn redenatie klopt dat de BIOS/Chipset bepaald welke FSB er word gebruikt dat de CPU zich daar aan aanpast. Oftewel de FSB loopt op die frequentie die NIET schadelijk is voor de videokaart.

• silmaril8
  • Niet online
Het kan zijn dat de chipset 960 misschien maar maximaal 533mhz aankan omdat de de 960-borden misschien wel afgekeurde 965-borden zijn. En als je dan een 800mhz processor erin stopt, gaat deze wel automatisch op 800mhz, maar dat de chipset uiteindelijk toch als het ware wordt "overgeklokt" en daardoor foutmelding geeft.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

GENETX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 15:43:
[...]

Als JIJ je PC overclocked ja. Is dat hier van toepassing: NEE. De hele laptop wordt voor zover ik zie niet overgeclocked. De TS heeft niet ZELF de FSB veranderd. Oftewel, als mijn redenatie klopt dat de BIOS/Chipset bepaald welke FSB er word gebruikt dat de CPU zich daar aan aanpast. Oftewel de FSB loopt op die frequentie die NIET schadelijk is voor de videokaart.
dude serieus je hoeft niet te schreeuwen

het kan wel zijn dat de laptop de FSB aankan, maar dat wilt niet automatisch zeggen dat het de standaard bussnelheid is, en dus de pci bus dan hoger word geklokt

Maar zoals ik al zei, ik KAN er langs zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 07-07-2008 16:01 ]

• GENETX
CrankyGamerOG schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:01:
[...]

dude serieus je hoeft niet te schreeuwen

het kan wel zijn dat de laptop de FSB aankan, maar dat wilt niet automatisch zeggen dat het de standaard bussnelheid is, en dus de pci bus dan hoger word geklokt

Maar zoals ik al zei, ik KAN er langs zitten.
Omdat ik wat wilde accentueren. Maargoed, ik denk nog steeds dat Intel haar chipsets niet zelf laat overclocken... |:(

Ik eis eerst maar eens CPU-Z en GPU-Z screenshots voordat we hier wat over kunnen zeggen.

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
sorry voor mn afwezigheid (vakantie). Voor de duidelijkheid er zit een Intel 960 chipset in (het kleine broetje van de 965)

bij deze de screenshots van CPUZ en GPUZ

Bij GPUZ wordt twee keer de X3100 gevonden. Het geposte schermpje is de correcte. In de ander zijn alle velden leeg.
Wat me ook opvalt is dat GPUZ aangeeft dat ik maar 8mb videogeheugen erin heb hangen. Als het goed is, is er 384mb toegewezen. Of is dit dynamisch: bij meer vraag vergroot het geheugen?

Wat betreft het FSB vs geheugen verhaal. die staat zo te zien op een 3:5 verhouding 800 vs 667. prima dus

Ik ben op internet nog wat meer mensen tegengekomen met hetzelfde probleem als ik heb.

Het kromme is dat de CPU dus perfect werkt wanneer ik tijdens het booten even in de bios ga en dan niets verander en er weer uitga. HP heeft mij verzekerd dat een T8300 werkt en het staat zelfs in de documentatie op de HP site.Ik heb ze al gemaild of ze het gaan fixen in een volgende bios, maar nog geen reactie.

[ Voor 5% gewijzigd door tijmeng op 19-07-2008 12:27 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Bij GPUZ wordt twee keer de X3100 gevonden. Het geposte schermpje is de correcte. In de ander zijn alle velden leeg.
Wat me ook opvalt is dat GPUZ aangeeft dat ik maar 8mb videogeheugen erin heb hangen. Als het goed is, is er 384mb toegewezen. Of is dit dynamisch: bij meer vraag vergroot het geheugen?
Het is inderdaad dynamisch ;) heb precies hetzelfde. Zou ook niet leuk zijn als hij constant 384mb in beslag nam want dan was er helemaal geen werkgeheugen meer over.
Het kromme is dat de CPU dus perfect werkt wanneer ik tijdens het booten even in de bios ga en dan niets verander en er weer uitga. HP heeft mij verzekerd dat een T8300 werkt en het staat zelfs in de documentatie op de HP site.Ik heb ze al gemaild of ze het gaan fixen in een volgende bios, maar nog geen reactie.
Ik hoop het ook.. Heb er nog aangedacht om ze te bellen maar dat laat ik nog maar even. Er zal wel een nieuwe bios komen als HP inziet dat veel mensen hetzelfde probleem hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Wackoz op 19-07-2008 12:40 ]

één is geen, twee is één

Pagina: 1