DGTL_Magician schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:56:
[...]
Ook ben ik nog op zoek naar een nieuwe auto, mijn huidige kan ik slecht mee voor de dag komen. Zoals veel ondernemers worstel ik met de vraag: Lease of koop? Omdat we prive al een auto hebben en ik zelf geen extra kilometers rij is het voor mij geen vraag of ik een auto op de zaak moet zetten.
Je hebt zelfs drie opties:
1. lease
2. koop prive (zakelijke ritten declareren tegen max 0.19/km fiscaal)
3. koop zakelijk (prive ritten belastbaar tegen bijtelling IB)
Wat voor jouw situatie het best is, is nogal persoonlijk. Hoe belangrijk is een nieuwe of representatieve auto? Hoeveel rij je prive en hoveel zakelijk? Etc etc.
In het algemeen heb je de volgende voor- en nadelen:
lease:
+ geen zorgen en risico t.a.v. onderhoud of afschrijving
+ auto staat niet op je balans, eventueel gunstig effect op je rendement eigen vermogen
- duurder dan kopen, vanwege overhead en marge leasemaatschappij en duurdere verzekering
- je zit aan een contract vast gedurende de looptijd
- keuze beperkt tot nieuwe en bijna nieuwe auto's
koop zakelijk:
+ in principe goedkoper dan leasen
+ meer flexibiliteit om de auto te beeindigen of vervangen
+ in bepaalde situaties (veel privegebruik, auto met relatief lage cataloguswaarde en relatief hoge operationele kosten) is fiscale bijtelling gunstiger regulier salaris om de auto prive te kopen
- auto staat op balans, leidt tot verwatering van je rendement en extra risico's op de winst en verliesrekening
koop prive:
+ laagste autokosten (m.n. vanwege verzekering die prive goedkoper kan)
+ flexibiliteit
+ auto niet op balans
- fiscale mogelijkheden om zakelijke ritten te vergoeden zijn beperkt tot 19 cent/km. Daardoor ongunstig als je een dure auto wilt rijden met veel zakelijke kilometers.