Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pdf onleesbaar via Oulook/Exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende: een klant van me had aanvankelijk geen enkel probleem met het openen van de op mijn Apple aangemaakte pdf's en nu ineens wel. Ik stuur ze gewoon toe per mail en zij zit volgens mij gewoon in een omgeving met Exchange en MS Outlook.

Ik heb mezelf de bestanden ook even toegestuurd en als ik ze binnen krijg via Exchange/Outlook (2003) dan krijg ik inderdaad de volgende foutmeldingen in Adobe Reader (7.0.9):
  • Er is een onbekende token '72Tm' gevonden.
  • Kan het ingeslorten font 'DWIQID+CenturyGothic' niet uitnemen. Sommige tekens worden mogelijk niet goed weergegeven of worden niet goed afgedrukt.
  • Ongeldige bewerking 'm' in een tekstobject.
De helpdesk van haar organisatie zei dat het waarschijnlijk aan het gekozen lettertype (Century Gothic dus) lag. Dit leek mij onzin, omdat CG al 10 jaar zo goed als standaard is op Windows-machines. Ik heb hetzelfde bestand toch maar even opgemaakt met Arial, opnieuw geprint naar PDF en verzonden. Zij (en ik op WinXP) kunnen ook dit bestand niet openen:
  • Er is een schermtekenfout opgetreden, waarschijnlijk wegens onvoldoende geheugen.
  • Ongeldige bewerking 'm' in een tekstobject.
De foutmeldingen suggereren dat de PDF corrupt is (aldus mijn Google-zoektocht).

Het raarste komt nog: als ik exact dezelfde bestanden naar een andere e-mailaccount stuur en ze hier binnenhaal via een webmail-client, dan heeft Adobe Reader geen enkel probleem en worden de PDF's precies zo weergegeven als op mijn Mac.

Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Het lijkt mij een Exchange- of Outlook-probleem, maar waarom zouden die in mijn PDF's gaan zitten rotzooien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een voorlopige oplossing gevonden: als ik de pdf gezipt verstuur, kan de klant het wel lezen.

Ik ben toch benieuwd of iemand weet waar dit door veroorzaakt wordt.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mogelijk een anti-spam/anti-virus filter dat de boel verziekt?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat AV-software alleen de headers van de e-mail aanpast, maar niet de attachments.

Verwijderd

Dat betekent dus dat je virussen als bijlage kan verzenden, zonder dat die gescand worden..

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Heb dit eerder gezien, uiteindelijk lag het probleem in de virusscanner / antivirus.
Ik dacht dat het mcAfee of Trendmicro was. Probeer het daar eens te zoeken.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:14:
Dat betekent dus dat je virussen als bijlage kan verzenden, zonder dat die gescand worden..
Ik had het niet over scannen, maar over aanpassen:
Ik dacht dat AV-software alleen de headers van de e-mail aanpast, maar niet de attachments.
Tuurlijk mogen mijn attachments gescand worden, maar als het een legitieme PDF is, dan heb ik liever dat daar niets in gewijzigd wordt.
Dank voor de link, ook al komen de foutmeldingen niet overeen. Als ik het goed lees, heeft dit inderdaad te maken met Exchange, dus het is inderdaad zo dat er iets kan worden aangepast in PDF-attachments.

Maar goed, omdat het een illusie is dat een it-afdeling van een ietsje te grote organisatie hier iets voor zal gaan wijzigen zonder veertien formulieren en een weken lange wachttijd, laat ik het er maar bij zitten. Ik zip gewoon al mijn pdf's, in de hoop dat die niet vern**kt worden.
Pagina: 1