Systeem loopt onregelmatig vast bij gamen.

Pagina: 1
Acties:

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Mijn broertje zit nu al een aantal maanden met een probleem: zijn systeem werkt niet zoals het zou moeten werken. Ik heb het systeem voor hem in elkaar gezet.
Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
Moederbord: Asrock 775-DUAL-VSTA
Processor: E2140 (stock speeds)
RAM: Kingston: KVR667D2N5K2 2x1GB setje DDRII667
Videokaart: Sapphire X1950XT inclusief zalman fatality koeler
Voeding: 420W A-merk ( ik weet zo niet meer welk merk)

Het Probleem:

Het systeem loopt telkens vast tijdens het spelen van games. Deze games zijn onder andere: Call of Duty 2, Call of Duty 4 en Trackmania Nations. Als het systeem zich in 'idle' op het bureaublad bevindt, loopt het niet vast.

Wat ik al gedaan heb:
- Ik heb een Creative Soundblaster Audigy SE gekocht, zodat het conflict tussen COD4 en de Realtek HD audio uitgesloten kan worden.
- Ik heb de totale PC geformateerd om eventuele softwarematige problemen uit te sluiten.
- Ik heb alle drivers erg vaak gecontroleerd.

Wat uitgesloten kan worden:
De combinatie van het moederbord met de grafische kaart. Ik heb zelf namelijk de grafische kaart en het moederbord samen gebruikt zonder problemen. Samen met een E4400 en 2 x 1GB corsair geheugen.

Ik denk zelf dat het probleem zit in het moederbord in combinatie met het werkgeheugen omdat ik ook kan uitsluiten dat de processor niet met het moederbord zou werken: de processor staat namelijk bij de lijst met compatible processors op de Asrock site.

Graag zou ik jullie hulp willen bij het oplossen van dit probleem, want ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt voor jullie hulp. En als je nog verder vragen hebt, beantwoord ik maar al te graag.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00

Onbekend

...

Heb je iets overgeklokt?
Wat zijn de temperaturen in je systeem?
Welk besturingssysteem gebruik je?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Duurt het lang nadat je een spel hebt opgestart of gebeurt het meteen?

anders kan het zijn dat je systeem te warm wordt. Zet je kast eens open en test dan?
kan zeker met dit warme weer extra gevoelig zijn :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46

FeaR

In GoT we trust

Zoals al gevraagd wordt:
Wordt je processor niet veel te warm?

Een E2140 is nou niet echt bepaald een processor om lekker mee te gamen.
Die dingen zie je meer in laptops zitten, waar ze minder intensief gebruikt worden en dus ook minder warm worden.

En Call of Duty 4 is nu niet echt een licht spel te noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 23-06-2008 23:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

ik heb ook een Asrock DUAL VSTA gehad met een 7800GS op AGP. Ik heb dit probleem ook gehad in het begin, maar na een bios update en wat rommelen met de instellingen voor de AGP poort werkte het prima. Jij hebt een PCI-E poort, dus met de AGP instellingen hoef jij niet te prutsen.

Kan je niet even een templogje maken met Rivatuner met de Core2Duo plugin? En de gegvens even hier posten?

Edit:// ik had er trouwens een P4 3,6 Ghz op hangen. Dus geen dual core, maar hyper treading CPU

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 24-06-2008 05:24 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Rail Away!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-01 21:30

ThaHandy

Discovery Channel

temp in de gaten houden van de video kaart + fan speed hoger forceren met ati tool

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

ThaHandy schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 07:06:
temp in de gaten houden van de video kaart + fan speed hoger forceren met ati tool
Dat lijkt me voorlopig onnodig. Laat hem eerst nou maar rivatuner met C2D plugin gebruiken en alle temperaturen laten loggen (zowel idle als stressed). Dan zal het snel genoeg duidelijk zijn of er iets te warm word.

Als dat dan zo is, dan kan men gaan kijken of een ophoging van de fanspeed dat gaat verhelpen.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 12:42

aap

FeaR1986 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 23:45:
Een E2140 is nou niet echt bepaald een processor om lekker mee te gamen.
Die dingen zie je meer in laptops zitten, waar ze minder intensief gebruikt worden en dus ook minder warm worden.
2 X onzin:

Een E2140 is een desktopprocessor die je niet in laptops zult vinden. En waarom zouden laptopprocessoren minder intensief gebruikt worden?

In een goed ontworpen systeem crasht de computer niet als de CPU eens een keer volledig belast wordt. De TS zou dus zoals al gesuggereerd de temperatuur van zijn processor en videokaart in de gaten moeten gaan houden. Slechte airflow, onvoldoende fans of incorrect aangebrachte koelpasta lijken mij de meest voor de hand liggende oorzaken.

• Malle_Pietje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
En wat ook nog wel eens de oorzaak kan zijn van random vastlopers bij belasting, is het geheugen. Zelf al een keer een Kingston reepje uitgewisseld, waarna mijn problemen over waren.

't Is maar een idee. ;)

Efficiency is intelligent laziness

• StanPC
Onbekend schreef op maandag 23 juni 2008 @ 23:35:
Heb je iets overgeklokt?
Wat zijn de temperaturen in je systeem?
Welk besturingssysteem gebruik je?
Nee alles loopt op stock. De temperaturen van de processor zijn +/- 40 graden, de temperatuur van de VGA-kaart is absurd warm: +/- 90 graden bij gamen. Maar dit schijnt normaal te zijn voor een X1950XT.
Het besturingssysteem is Windows Xp Professional SP2

• StanPC
aap schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:19:
[...]

2 X onzin:

Een E2140 is een desktopprocessor die je niet in laptops zult vinden. En waarom zouden laptopprocessoren minder intensief gebruikt worden?

In een goed ontworpen systeem crasht de computer niet als de CPU eens een keer volledig belast wordt. De TS zou dus zoals al gesuggereerd de temperatuur van zijn processor en videokaart in de gaten moeten gaan houden. Slechte airflow, onvoldoende fans of incorrect aangebrachte koelpasta lijken mij de meest voor de hand liggende oorzaken.
Zoals al gezegd: de temperatuur van de VGA-kaart is absurd hoog: +/- 90 graden bij gamen. Ik zal binnenkort even een temp log maken met Rivatuner. Incorrect aangebracht koelpaste lijkt me trouwens onwaarschijnlijk: ik heb de zalman koeler er eens vanaf gehaald, en er nieuwe koelpasta op aan gebracht. Maar ook dit zorgde niet voor een temperatuur verlaging van GPU.

De kast heb ik al zo vaak open gehad, en standaard zijn er 2 coolermaster fans geïnstalleerd.

Verwijderd

StanPC schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:33:
[...]

Nee alles loopt op stock. De temperaturen van de processor zijn +/- 40 graden, de temperatuur van de VGA-kaart is absurd warm: +/- 90 graden bij gamen. Maar dit schijnt normaal te zijn voor een X1950XT.
Het besturingssysteem is Windows Xp Professional SP2
het lijkt me dat je ff moet proberen te gamen met een grote kamerfan gericht op je grafische kaart; 90 graden is wat jij nog kan uitlezen, hij zal vast alleen vastlopen wanneer het nóg meer is, en boven de 100 begint toch wel gevaarlijker te worden.

verder is het onmogelijk dat kingston valueram niet werkt op een mobo :+
overigens vind ik het niet slim dat je een asrock mobo hebt genomen, neem dan desnoods een gigabyte p31-ds3l ofzo voor rond de 50,-

• StanPC
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:44:
[...]

het lijkt me dat je ff moet proberen te gamen met een grote kamerfan gericht op je grafische kaart; 90 graden is wat jij nog kan uitlezen, hij zal vast alleen vastlopen wanneer het nóg meer is, en boven de 100 begint toch wel gevaarlijker te worden.

verder is het onmogelijk dat kingston valueram niet werkt op een mobo :+
overigens vind ik het niet slim dat je een asrock mobo hebt genomen, neem dan desnoods een gigabyte p31-ds3l ofzo voor rond de 50,-
Dat moederbord had ik nog over. Maar ik zal het inderdaad eens proberen met een kamerfan gericht op de kast. Als ie dan als nog vast loopt dan weet ik dat het niet aan de temperatuur ligt, neem ik zo aan.

• StanPC
Malle_Pietje schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:25:
En wat ook nog wel eens de oorzaak kan zijn van random vastlopers bij belasting, is het geheugen. Zelf al een keer een Kingston reepje uitgewisseld, waarna mijn problemen over waren.

't Is maar een idee. ;)
Ik zal inderdaad eens even proberen geheugen om te wisselen. Eens kijken wat het effect dan is. Het zou maar zo kunnen zijn dat dan het probleem opeens verholpen is.

• StanPC
hier is even een log van de temperatuur en clocksnelheid van de pc, gemaakt met Rivatuner.

http://rapidshare.com/fil...rdwareMonitoring.hml.html

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

je core is warm, maar blijft onder de 90 graden, maar de voltage regulator loopt aardig op.

een google naar voltage regulator:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1148761,00.asp

Nu staat hier dat dat ding de CPu aanstuurd, maar er zal er ook wel 1 bij de GPU zitten (toch?). Dus ik denk dat je Grafka aan het doodgaan is....maar wellicht dat een expert hier iets over kan zeggen?

edit:// volgens mij heb ik gelijk: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1195832 lees dit eens door en ik durf te wedden dat je probleem opgelost is!

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 24-06-2008 12:04 ]

Pagina: 1