Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Benq t905 monitor stuk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb mijn benq nu al twee jaar en het is een mooie en goede monitor tot gisteren, plots gaf hij geen beeld meer en heb hieropvolgend de monitor opengeschroefd. Geen duidelijke fouten of verbrande onderdelen te vinden. Nu heb ik hier en daar wat rondgeneusd op het forum en ben veelvuldig tegengekomen dat dit een probleem kan zijn met de inverters???.

Als ik het scherm aan zet brand er 1 seconde het groene lampje en gaat onmiddelijk weer uit. Beeld krijg ik helemaal geen.als je de achterkant eraf haalt hoor je de condensatoren opladen en zo gauw ik de monitor aanzet gaat het nog hoger piepen , meteen daarna zakt de toon in en hoor ik weer dezelfde piep dan als ik de monitor pas aan heb gezet...

Wie kan mij helpen met dit probleem. Ben zelf een klein beetje handig maar heb niet genoeg verstand van elektronica..

Groetjes,

Wim van Hees

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je inverter stuk is dan doet de monitor het zelf nog wel, alleen is je backlight dan stuk (je krijgt nog wel beeld al is het lastig te zien). Dit had ik laatst met mijn notebook. MSI heeft me toen een nieuwe inverter gestuurd en nu werkt het weer prima. Als ik jouw probleem echter zo lees dan denk ik niet dat het aan de backlight ligt omdat je monitor lampje gelijk weer uitgaat. Dat sluit een inverter probleem eigenlijk weer uit.

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Ik heb er vrij weinig verstand van, maar het feit dat het lampje meteen weer uitgaat zou misschien kunnen betekenen dat de monitor geen signaal binnenkrijgt? Waardoor hij zichzelf uitschakelt.

Bij mijn monitor gaat het lampje dan een andere kleur branden, namelijk groen als hij aanstaat en geel wanneer hij uit staat, maar het zou best kunnen dat jouw indicator helemaal uit gaat... Je zou eens een andere DVI (of VGA?) kabel kunnen proberen. Ook kan je proberen hem even op een andere pc aan te sluiten?

EDIT: oh wacht... als hij geen signaal krijgt zou hij een melding moeten geven van: geen signaal, going to offmode o.i.d. denk ik... maar goed, het valt te proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door electropruts op 23-06-2008 22:55 ]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Verwijderd

Ik heb zelf ook een kapotte benq tft hier staan,
In mijn geval is ook het invertergedeelte voor de backlight(s) stuk. (zoals je al zei gebeurt dat vaker)
Wat het lampje op de monitor doet weet ik eigenlijk niet, maar,

Mocht het zo zijn of je twijfelt of je backlight het doet;

Als je backlight stuk is, kun je (al is het uitermate bijzonder vaag en donker) wel enigszins beeld "zien". (als je er onder een goede hoek inkijkt, met een 'bepaalde' lichtval)

Je kunt als bijvoorbeeld als je monitor is aangesloten, met een toetsencombinatie 'iets' op het scherm laten verschijnen en verdwijnen (waarvan je dan ook weet waar het verschijnt en verdwijnt. (bijvoorbeeld windows toets) Met een beetje geluk zie je dan 'iets', en dat zou dan betekenen dat enkel je inverter gedeelte stuk is....

Hier nog twee links mbt inverter verhaal:
http://www.badcaps.net/fo...d.php?t=1303&page=1&pp=20
http://www.badcaps.net/fo...p?t=4304&highlight=fp737s

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

electropruts schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:54:
EDIT: oh wacht... als hij geen signaal krijgt zou hij een melding moeten geven van: geen signaal, going to offmode o.i.d. denk ik... maar goed, het valt te proberen.
idd onwaarschijnlijk.

Meten, wat doet het verbruik van die monitor, en hoe ziet de voeding eruit?

ik neem aan dat je caps al hebt gecheckt?

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 24-06-2008 01:12 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Standaardfout in benq monitoren: powertorren zijn stuk, staan in geleiding en zorgen effectief voor een kortsluiting. Voeding gaat aan, er wordt teveel stroom getrokken, spanning komt niet snel genoeg op het juiste niveau en de voeding schakelt zichzelf automatisch uit om de gevaren van kortsluiting voor te zijn. Dit heet over-current-protection oftewel OCP.

Zoek een topologie die hierop lijkt: http://syscon.files.wordp...l_e172fpb_transistors.jpg. Dat wil dus zeggen, paren van transistoren. Hele grote kans dat de markering op de transistoren C5707 of C5706 is. Meet ze door met je multimeter op weerstand-stand. Als tussen twee pinnen 0 ohm (of iig iets heel laags) komt, weet je dat hij stuk is. Je kunt de transistoren dan vervangen door bijv. TIP122 of een andere redelijk snelle NPN >8A transistor.

Soms is de fout ergens anders, er zijn gevallen waarbij de controller om geen reden in OCP gaat. Zorg dat je heel erg zeker weet dat er daadwerkelijk geen problemen zijn want kortsluiting ergens op je PCB hoeft niet erg te zijn, maar kan voor brandgevaar zorgen. Als dit het geval is kun je de OCP-pin van de PWM controller lossolderen of losknippen en is het probleem ook opgelost.

Als er teveel stroom ergens doorheen is gegaan heb je ook kans dat ergens nog een fuse kapot is. Meet dus ook al je zekeringen door.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kun je niet beter eerst even de tor desolderen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
ssj3gohan schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:22:
Standaardfout in benq monitoren: powertorren zijn stuk, staan in geleiding en zorgen effectief voor een kortsluiting. Voeding gaat aan, er wordt teveel stroom getrokken, spanning komt niet snel genoeg op het juiste niveau en de voeding schakelt zichzelf automatisch uit om de gevaren van kortsluiting voor te zijn. Dit heet over-current-protection oftewel OCP.

Zoek een topologie die hierop lijkt: http://syscon.files.wordp...l_e172fpb_transistors.jpg. Dat wil dus zeggen, paren van transistoren. Hele grote kans dat de markering op de transistoren C5707 of C5706 is. Meet ze door met je multimeter op weerstand-stand. Als tussen twee pinnen 0 ohm (of iig iets heel laags) komt, weet je dat hij stuk is. Je kunt de transistoren dan vervangen door bijv. TIP122 of een andere redelijk snelle NPN >8A transistor.

Soms is de fout ergens anders, er zijn gevallen waarbij de controller om geen reden in OCP gaat. Zorg dat je heel erg zeker weet dat er daadwerkelijk geen problemen zijn want kortsluiting ergens op je PCB hoeft niet erg te zijn, maar kan voor brandgevaar zorgen. Als dit het geval is kun je de OCP-pin van de PWM controller lossolderen of losknippen en is het probleem ook opgelost.

Als er teveel stroom ergens doorheen is gegaan heb je ook kans dat ergens nog een fuse kapot is. Meet dus ook al je zekeringen door.
Idd. Soms vliegt de onboard zekering er ook uit (bruin ding, 3A, PF3, rechtsboven voeding).
Voor de zekerheid ook even de invertors zelf doorsolderen.

• mux

mux

99% efficient!

Boudewijn schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:09:
Kun je niet beter eerst even de tor desolderen?
Check, scherp!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, even een vraagje als de zekering eruit ligt kan dan het ledje toch 1seconde gaan branden. en ik heb inderdaad nog niet gekeken of de backlight het doet maar ik weet niet of ik dat wel kan checken want de monitor geeft een seconde het groen ledje en dan meteen weer niets en ondertussen hoor ik de caps opladen en daarna weer ontladen..er zitten inderdaad 4 c5707's op als ik die vervang heb ik dan meer kans op slagen????

Vriendelijk bedankt alvast

http://img120.imageshack.us/my.php?image=juni2008oq4.jpg]Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/605/juni2008oq4.th.jpg[/URL][/img]

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 23:32 ]

• mux

mux

99% efficient!

Vrijwel 99,9% zeker dat het dan een probleem in de powertorren is. Zoals Boudewijn al zei: uitsolderen, testen, terugrapporteren. Dan zorgen wij dat je instructies krijgt om het te fiksen. Zo zijn tweakers... ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
Ha johan ik heb er een foto bijgeplakt voor de mensen dus mischien dat daar iets op is te zien want bij de rechtse tor is wel een verbrand stukje print te zien wat trouwens niet zo aan de onderkant is!!!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Ik heb hier een FP731 staan van BenQ met exact hetzelfde probleem, op het forum van badcaps vind je bosjes gebruikers met een dergelijke kapotte monitor. Zoals hioxz hierboven ook als postte.

Zoals iedereen hier ook al post komt het door de torren in de inverter van de backlight.

Ik heb vandaag mijn nieuwe torren binnen gekregen, had ze besteld via Ebay van een duitse aanbieder. In mijn geval ging het (net als bij de jouwe) om 2SC5707 torren. Koste mij inclusief verzenden 8 euro voor een setje van 4. Als je op ebay zoekt naar 2SC5707 vind je ze volop, meestal met iets dergelijks als "LCD repair kit" in de titel. Ze gaan vaak per 2, 4 of 6.

Let er wel op dat er bij bijna alle BenQ modellen een zekering op de print zit, die nu gegarandeerd stuk is, deze zekering lijkt sterk op een diode, en is dus niet van glas zoals je zou verwachten. Meet deze even door met je multimeter en vervang/overbrug hem indien deze stuk is.

Mijn monitor doet het na 10 minuutjes solderen weer prima :) Toch leuk om een 2e monitor voor 8 euro te hebben :D

Succes...

edit: ik moet eerst leren lezen voordat ik post |:( In jouw monitor is de zekering dus wel een normaal model, meet deze even door, 99% kans dat deze stuk is namelijk. Deze zekering is waarschijnlijk enkel voor de backlight, vandaar dat het LED'je wel even brand.

[ Voor 11% gewijzigd door LeonM op 24-06-2008 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties ga morgen maar even naar de elektronica handel die hebben vast wel de vbetreffende onderdelen , zo niet dan bestel ik ze inderdaad bvia internet, hoop dat het hiermee is opgelost.

Nogmaals bedankt voor de reacties

• mux

mux

99% efficient!

Er zitten vaak ook twee zekeringen in, dus het kan zijn dat je even moet zoeken naar een andere dan die glaszekering die net achter de voeding zit.

Verder vind ik het niet fijn hoe de elco's (condensatoren) het licht reflecteren aan de rechterbovenkant. Het lijkt alsof ze bol staan. Kun je een detailfoto nemen daarvan in macrostand?

Verwijderd

ik heb hier ook nog steeds een 17" benq met een defect backlight en onlangs zijn bij m'n eigen 19" de lampen ook uitgegaan. Binnenkort die ook maar eens open schroeven

topic: Benq lcd monitor met kapot backlight

de zekering zoals hierboven genoemd is wordt aangegeven op je print plaat met PF meen ik. Zwart ding dat lijkt op een diode. Ik had hem vervangen maar als hij naar standby ging brandde hij weer door

@hieronder
Dat bedoel ik eigenlijk ook. In m'n haast niet goed verwoord.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 11:31 ]

• mux

mux

99% efficient!

Je zegt als hij naar standby gaat, brandt hij door, maar bedoel je niet uit standby? Dan worden de backlights juist aangezet en kan een kortsluiting ervoor zorgen dat hij uitvalt en de zekering doorfikt.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:22:

Mijns inziens kun je beter niet een snelle schakeltransistor als 2SC5706 vervangen door darlington TIP122, want de schakeltijden liggen hemelsbreed uit elkaar.

• mux

mux

99% efficient!

Toen ik hem aan de scope hing zag ik dat de schakelfrequentie goed genoeg was, maar je kunt waarschijnlijk idd beter een snellere replacement gebruiken. Het is echter lastig om 5706/5707 zelf te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
HALLO heb zojuist de transistor vervangen door tip 132 schijnen ook goed te werken zijn wel een maatje groteer maar dat geeft niets nu heb ik een vraag kan ik de zekering/diode vervangen door een draadje om zo te kunnen zien of hij dan wel werkt, watn het vervangen van de 4 c5707 transistoren had geen effect...

• mux

mux

99% efficient!

Ik zou het echt door een zekering vervangen, want je hebt niks aan een afgefikte PCB (en dat gebeurt nogal snel als je kortsluiting maakt). Een glaszekering kun je er ook gewoon aan solderen met draadjes.

Verwijderd

Topicstarter
ha johan en andere, de tweede zekering./diode is ook in orde dit heb ik gemeten en deze wekt goed. Johan jij had het over de condensatoren en inderdaad op de foto is wel te zien dat de rechtse 4 boven in de hoek bol staan dit is inderdaad zo ik heb ze vergeleken met andere 4 en die zijn aan de bovenkant gewoon vlak , zouden ze kapot zijn en zoja kun je dit meten of moet je ze meteen vervangen????

Verwijderd

LeonM schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 23:41:
Ik heb hier een FP731 staan van BenQ met exact hetzelfde probleem, op het forum van badcaps vind je bosjes gebruikers met een dergelijke kapotte monitor. Zoals hioxz hierboven ook als postte.

Zoals iedereen hier ook al post komt het door de torren in de inverter van de backlight.

Ik heb vandaag mijn nieuwe torren binnen gekregen, had ze besteld via Ebay van een duitse aanbieder. In mijn geval ging het (net als bij de jouwe) om 2SC5707 torren. Koste mij inclusief verzenden 8 euro voor een setje van 4. Als je op ebay zoekt naar 2SC5707 vind je ze volop, meestal met iets dergelijks als "LCD repair kit" in de titel. Ze gaan vaak per 2, 4 of 6.

Let er wel op dat er bij bijna alle BenQ modellen een zekering op de print zit, die nu gegarandeerd stuk is, deze zekering lijkt sterk op een diode, en is dus niet van glas zoals je zou verwachten. Meet deze even door met je multimeter en vervang/overbrug hem indien deze stuk is.

Mijn monitor doet het na 10 minuutjes solderen weer prima :) Toch leuk om een 2e monitor voor 8 euro te hebben :D

Succes...

edit: ik moet eerst leren lezen voordat ik post |:( In jouw monitor is de zekering dus wel een normaal model, meet deze even door, 99% kans dat deze stuk is namelijk. Deze zekering is waarschijnlijk enkel voor de backlight, vandaar dat het LED'je wel even brand.
ik heb mijn FP937s+ net losgeschroefd en ik vind idd 4 van die 2SC5707 torren. mijn polyfuse en zekering bij de 230v aansluitingen zijn beide nog heel. Ik heb die torren net even doorgemeten (nog niet losgesoldeerd) en ze geven alle 4 ongeveer dezelfde weerstand aan. Kan ik er vanuit gaan dat ze toch stuk zijn en ook zo'n setje bestellen? Bij mijn monitor blijft het ledje voorop trouwens wel aan maar ik heb geen beeld.

Ik heb eventueel ook wat plaatjes
edit: hier dus

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten wat het probleem is maar bij jouw kan het nooit veel zijn omdat jouw scherm lampje nog aan blijft laadt hij wel de high voltage uitgangen op denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het probleem gevonden het waren de 4 condensators die johan al zei deze stonden bol en heb ze alle 4 vervangen, het scherm werkte 5 seconden en toen gaf het geen beeld meer. Het groene lampje blijft nu wel branden maar ik krijg geen beeld meer dit zou kunnen liggen aan de zekering maar dat moet ik even nakijken...
Bedankt johan.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist de pf zekering eruit gehaald deze was kapot , heb hier tijdelijk een draadje aangemaakt en de monitor aan mijn computer gehangen en wat denk je....

Volop beeld met alles erop en eraan. Morgen nog even een nieuwe fuse halen want half werk is niet goed natuurlijk en dan kan ik hem eindelijk na 2 dagen weer gebruiken, wat een opluchting want van 19 inch naar 14 inch is een hele stap terug..

Graag wil ik iedereen bedanken die zijn of haar steun hieraan heeft verleent en vooral johan met de goude tip.. Hoop nog meer mensen te kunnen helpen met dit probleem...

Groetjes,

Wim van Hees

• mux

mux

99% efficient!

wim6: mooi! Ik heb met benq-ontworpen prints al wel gehad dat ze het na 6 maanden weer opgaven dus gebruik die monitor niet voor ultrakritische zaken.

Kaasplank: als mijn hypothese correct is zou je scherm kortsluiting over de torren maken als hij de backlight probeert aan te zetten. je zou ze eruit moeten solderen en dan kijken of hij uitvalt. hypothese correct-->met een video source zal het lampje groen blijven en geeft hij 'beeld' (zonder helderheid). hypothese incorrect-> symptomen blijven, ding flikkert zomaar helemaal uit zodra hij uit standby gaat.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:09:
wim6: mooi! Ik heb met benq-ontworpen prints al wel gehad dat ze het na 6 maanden weer opgaven dus gebruik die monitor niet voor ultrakritische zaken.

Kaasplank: als mijn hypothese correct is zou je scherm kortsluiting over de torren maken als hij de backlight probeert aan te zetten. je zou ze eruit moeten solderen en dan kijken of hij uitvalt. hypothese correct-->met een video source zal het lampje groen blijven en geeft hij 'beeld' (zonder helderheid). hypothese incorrect-> symptomen blijven, ding flikkert zomaar helemaal uit zodra hij uit standby gaat.
dat probleem van uit standby gaan trad op bij een 17" scherm. Die staat hier nu in een hoek te verstoffen en die heb ik eigenlijk al zo'n beetje opgegeven. De zekering die ik vervangen brandde direct weer door. Uit dat ding kwam ook een hele hoge piep.
De 19" gaat aan en blijft ook aan. Het lampje blijft groen. Je ziet alleen niets op het scherm.
Ik zal hem vanmiddag eens even weer half in elkaar klussen en aansluiten om goed te kijken of ik iets op het scherm kan zien zonder de backlight. Foto's van de printplaat staan een stukje naar boven.

Verwijderd

wtf...

Ik draai dat ding net weer even half/half in elkaar en zet hem aan.. benq logo komt en vervolgens blijft no signal in beeld staan :o
Het ding werkt dus gewoon weer. Dagenlang problemen met het krijgen van beeld op zowel m'n pc als extra scherm op m'n laptop en nu werkt ie gewoon weer. Afwachten hoe lang natuurlijk.. :P

Als iemand trouwens intresse heeft in die 17" die hier nog staat je mag hem gratis komen ophalen :)

edit:
ik woon wel in de achterhoek dus je moet maar net de mazzel hebben in de buurt te wonen :9

edit2:
ssj3gohan was de eerste. Mocht dat niet gaan gebeuren dan is Iceheart aan de beurt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2008 23:24 ]

• mux

mux

99% efficient!

hebben! claim!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
verrek te laat :P

Verwijderd

Gister heb ik naar aanleiding van dit topic, mijn monitor eindelijk maar eens opengeschroefd,
(hij stond al een poosje stof te vangen)

en na het vervangen van de 4x 2sc5707 transistors en de pf zekering (voor een glaszekering) doet hij het weer als vanouds.

Idd. een werkje van 10 minuten, dus de moeite waard. (ik ben benieuwd hoe lang de monitor het uithoudt)

Verwijderd

Mijn tft doet het ook nog steeds. Als hij naar standby gaat en je wil hem weer aan zetten dan gaat het beeld op zwart. ik neem aan dat de polyfuse dan ingrijpt. Stekker er uit en er weer in en hij werkt weer. Denk dat ik binnenkort ook maar eens een setje van die transistors bestel en die er in soldeer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 10:05 ]

Pagina: 1