[MBP] triple boot wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Na enkele pogingen heb ik besloten mijn probleem maar eens hier in de groep te gooien.

Ik probeer al een tijdje om m'n macbook pro te laten triple booten, maar XP lijkt toch echt te achterlijk om samen te werken met osx en linux :(

Zo ziet mijn GPT / MBR er momenteel uit
*** Report for internal hard disk ***

Current GPT partition table:
 #      Start LBA      End LBA  Type
 1             40       409639  EFI System (FAT)
 2         409640    426959504  Mac OS X HFS+
 3      426959505    457675784  MS Reserved
 4      457675785    488392064  Basic Data

Current MBR partition table:
 # A    Start LBA      End LBA  Type
 1              1       409639  ee  EFI Protective
 2         409640    426959504  af  Mac OS X HFS+
 3      426959505    457675784  c0  Unknown
 4 *    457675785    488392064  83  Linux

hoe dit tot stand kwam:
- OSX geïnstalleerd + rEFIt
- live cd Ubuntu > OSX partitie geresized, plaats gemaakt voor xp / Ubuntu
- XP cd > ntfs partitie aangemaakt en windows geïnstalleerd.
Dit werkt, nu kan OSX / XP opstarten. Maar dan wil ik er nog Ubuntu bij.
- live cd Ubuntu > XP partitie geresized, plaats gemaakt voor Ubuntu en geïnstalleerd.

Na opnieuw opstarten de MBR gesynct en de windows boot.ini aangepast.
Zodra ik echter nu naar windows probeer te booten crasht het bootproces met een "Unmountable boot volume" en daar loop ik vast..

iemand enig idee hoe ik windows zo ver ga krijgen dat deze meewerkt :?

alvast bedankt!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• DRvDijk
  • Laatst online: 25-01 08:30
Ik ben net aan het kijken hoe je XP via Boot Camp op mn iMac kan zetten, maar was ook wel benieuwd naar triple boot. Even zoeken leverde deze op, had je die al gevonden?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
heb al enkele tutorials gevonden, maar nog geen waarbij ik daadwerkelijk resultaat had. Veel van de tutorials doen ook erg lastig over de volgorde van bepaalde stappen omtrent het partitioneren, alsof dit van grote invloed is.. Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat ik niet meer snap wat windows nog meer nodig heeft behalve een MBR die aangeeft dat ie op een NTFS schijfje staat..

• DRvDijk
  • Laatst online: 25-01 08:30
Ik lees her en der dat Windows op de láátste partitie moet. Heb je dat al geprobeerd?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:54
Hoe heb je Grub geinstalleerd? Je moet grub installeren op de partitie en niet in je MBR:
boot van cd en installeer Grub:
code:
1
2
3
4
5
sudo grub --no-floppy
find /boot/grub/stage1
(check de locatie van de grub bestandjes, waarschijnlijk iets als (hd0,3) )
grub> root (hd0,3)
grub> setup (hd0,3)

Als het goed is heb je nu ook Ubuntu in je rEfit boot menu. succes :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
balk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 05:40:
Hoe heb je Grub geinstalleerd? Je moet grub installeren op de partitie en niet in je MBR:
boot van cd en installeer Grub:
code:
1
2
3
4
5
sudo grub --no-floppy
find /boot/grub/stage1
(check de locatie van de grub bestandjes, waarschijnlijk iets als (hd0,3) )
grub> root (hd0,3)
grub> setup (hd0,3)

Als het goed is heb je nu ook Ubuntu in je rEfit boot menu. succes :)
Ik heb alle drie de opties in rEFIt, dat is totaal geen probleem.

Overigens kun je met de installer van Ubuntu ook gewoon aangeven waar grub geinstaleerd moet worden.

Het probleem is dat windows niet kan booten zodra ubuntu erbij staat. Dit terwijl de Ubuntu partitie achter de windows partitie staat en ik dus niet snap waarom windows er überhaupt last van heeft...

• Neofiet
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023

Neofiet

Ik was hier eerst

Volgens mij heeft dit te maken met het resizen van je XP partitie vanuit gparted (partitieprogramma van Ubuntu). Indien die partitie gefragmenteerd was, kan je er vrijwel zeker van zijn dat er fouten zijn gebeurd.

Ik zou eens proberen om XP opnieuw te installeren.

A7N8X-Deluxe, 2500+, 1GB RAM, 1 x 80 P-ATA Maxtor 8 Mb. cache, 1 x 160 S-ATA Maxtor 8Mb. cache, MSI Geforce 6600 GT NV-VTD, Windows XP en een hoop pleisters om de boel bijeen te houden.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Neofiet schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:31:
Volgens mij heeft dit te maken met het resizen van je XP partitie vanuit gparted (partitieprogramma van Ubuntu). Indien die partitie gefragmenteerd was, kan je er vrijwel zeker van zijn dat er fouten zijn gebeurd.

Ik zou eens proberen om XP opnieuw te installeren.
Dan kan helaas niet aangezien de xp installer wel herkend dat het om een NTFS partitie gaat, maar kan deze vervolgens niet lezen.
Als ik de partitie weghaal en opnieuw aanmaak dan begint de installer te zeuren dat het maximaal aantal primaire partities al gehaald is en hij niet verder kan gaan...

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dus xp staat atm niet op een primaire partitie ? (XP speelt niet lief samen als er een ander OS op de eerste primaire partitie staat (geloof ik ) (hoe bootcamp het dan pcies flikt weet ik ook niet)

Welke 3 ossen wil je er precies ophebben ?

(ik ben een multiboot wonder :D) (met grub/lilo that is)

[ Voor 32% gewijzigd door CrankyGamerOG op 25-06-2008 13:00 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het is algemeen bekend dat XP achterlijk is wat betreft multiboot.
Zowieso schrijft 'ie iedere keer de MBR over als je installeert, zonder ook maar enige rekening te houden met de huidige bootloader.
Daarbij als je de xp partitie gaat resizen met de linux installer wil er nogal eens iets mis gaan.

De enige "universele" oplossing die ik heb gevonden is om XP als eerste te instaleren en vast rekening te houden met de ruimte die de overige OS'en nodig hebben, daarna de overige OS'en die er geen problemen van maken als er meer dan 1 OS op staat instaleren. Als laatste het OS met de bootloader die je werkelijk wilt gaan gebruiken.

Doe je het in die volgorde kan er weinig mis gaan. Dat wil niet zeggen dat het niet anders kan, maar dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
het gaat om Leopard, XP en Ubuntu, alle ossen staan op een primaire partitie, er zijn geen extended partities.
defusion schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:08:
Het is algemeen bekend dat XP achterlijk is wat betreft multiboot.
Zowieso schrijft 'ie iedere keer de MBR over als je installeert, zonder ook maar enige rekening te houden met de huidige bootloader.
Daarbij als je de xp partitie gaat resizen met de linux installer wil er nogal eens iets mis gaan.
Kennelijk is dat resizen inderdaad het probleem.
De enige "universele" oplossing die ik heb gevonden is om XP als eerste te instaleren en vast rekening te houden met de ruimte die de overige OS'en nodig hebben, daarna de overige OS'en die er geen problemen van maken als er meer dan 1 OS op staat instaleren. Als laatste het OS met de bootloader die je werkelijk wilt gaan gebruiken.

Doe je het in die volgorde kan er weinig mis gaan. Dat wil niet zeggen dat het niet anders kan, maar dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
qua bootloader gebruik ik in principe rEFIt, dan kan XP z'n precious MBR volschrijven en staat grub op de linux partitie.

vanavond nog maar eens opnieuw proberen te instaleren dan..

[ Voor 84% gewijzigd door Arjan op 25-06-2008 13:15 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Arjan schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:11:
het gaat om Leopard, XP en Ubuntu, alle ossen staan op een primaire partitie, er zijn geen extended partities.

[...]

Kennelijk is dat resizen inderdaad het probleem.

[...]

qua bootloader gebruik ik in principe rEFIt, dan kan XP z'n precious MBR volschrijven en staat grub op de linux partitie.

vanavond nog maar eens opnieuw proberen te instaleren dan..
begin eerst met XP
dan met OSX
en hierna ubuntu, als het goed is past ubuntu netjes de grub automgisch voor je aan

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:22:
[...]

begin eerst met XP
dan met OSX
en hierna ubuntu, als het goed is past ubuntu netjes de grub automgisch voor je aan
ik ga mijn huidige OSX install niet opgeven voor xp hoor :)

verder zie ik ook niet hoe de volgorde van instaleren iets uitmaakt voor het uiteindelijke effect :?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 17:39
Ik heb de volgende handleiding gebruikt op onmac.net. Uiteindelijk start Windows nu op met Grub, en Linux (Ubuntu) met lilo.
Heb je de handleiding wel goed gevolgd? Want in de link noemt men het belangrijk dat Windows op de laatste partitie staat.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Savantas schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:53:
Ik heb de volgende handleiding gebruikt op onmac.net. Uiteindelijk start Windows nu op met Grub, en Linux (Ubuntu) met lilo.
Heb je de handleiding wel goed gevolgd? Want in de link noemt men het belangrijk dat Windows op de laatste partitie staat.
Ik ben deze handleiding aan het proberen, maar ik kom nog niet erg ver.

diskutil resizeVolume disk0s2 200G "HFS+" "Ubuntu" 15G "MS-DOS FAT32" "Windows" 15G
Started resizing on disk disk0s2 OSX
Verifying
[ \ 0%................................................... ] 
Resizing encountered error on disk disk0s2 OSX: Filesystem verify or repair failed (-9957)

windows... wat ik allemaal doe om een spelletje te kunnen draaien :|

• Neofiet
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023

Neofiet

Ik was hier eerst

Ben je dan terug je partities aan het resizen? Althans dat leid ik af uit je logbestandje.
defusion schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:08:
Ik denk toch dat dit de beste oplossing zal zijn voor je probleem.
Zelf heb ik ook is een triple-boot gehad met XP, Vista en Ubuntu en had hiervoor 1st de nodige partities aangemaakt (3 primaire partities van elk 20 GB). Ubuntu werd als laatste geïnstalleerd en hiermee dus ook grub op men MBR. Geen enkel probleem mee ondervonden.

A7N8X-Deluxe, 2500+, 1GB RAM, 1 x 80 P-ATA Maxtor 8 Mb. cache, 1 x 160 S-ATA Maxtor 8Mb. cache, MSI Geforce 6600 GT NV-VTD, Windows XP en een hoop pleisters om de boel bijeen te houden.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik was inderdaad de partities aan het resizen en het is ook daadwerkelijk gelukt.

Nadat OSX de partitie indeling gemaakt had kon XP wel instaleren, terwijl dit niet werkte toen ik hetzelfde via Gparted deed.

Eindelijk dan toch een triple boot :)

Pagina: 1