Laserprinter 'vlekt' - wie herkent dit probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb nu (ik denk ongeveer 2,5 jaar) een laserprinter, type HP Laserjet 1020 (een budgetmodel)

De laatste tijd gaat deze printer steeds meer en vaker 'vlekken'. Nu gebruikt een laserprinter natuurlijk geen inkt, dus het kan niet zijn dat de koppen lekken of dat de inkt vlekt.

Ook komt text die geprint is enkele regels later weer terug.

Het probleem word erger naarmate ik meer (achter elkaar door) print.
Het probleem doet zich meer aan de rechterkant voor dan aan de linkerkant (dit zal hoogstwaarschijnlijk ermee te maken hebben dat over het algemeen de meeste tekst aan de linkerkant word geprint)

Ik heb de toner al een keer door elkaar heen geschud, maar dat heeft niet mogen baten.

Kent iemand dit probleem? En wat valt er aan te doen?

Zie ingescande pagina voor een voorbeeld (klickable). Het effect is ietsjes overdreven om het duidelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: http://got.korthuis.com/small.png

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
lijkt mij dat je de heater of pressure roller (?) schoonmaken/vervangen moet....

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32251

De toner bevat alleen poeder, dit wordt door een drumkit op het papier gelegd (en later 'vast gelaserd'). Het lijkt me dus dat het probleem bij de drumkit ligt. Heb verder geen diepgaande kennis van laserprinters, maar misschien helpt dit je op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
"Even" een andere toner proberen zou ik op het werk zeggen.

En anders de fuser :)

Mijn ervaring met dit soort problemen is dat het schoonmaken dit niet verhelpt.

[ Voor 33% gewijzigd door Hoyden op 23-06-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kun je de letters van een print ook met je vingers 'loswrijven'? Dan is het de fuser, anders demagniteseert je drum niet meer snel genoeg. Bij dit type printer is het de moeite om het eens goed schoon te maken (niet met de vingers aan de drum en fuser onderdelen zitten), bijvoorbeeld met wat 'lucht in een spuitbus' en als dat niet helpt, een nieuwe aan te schaffen... Reparatie is zonder van het geld. (just my 2 cents!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fuser lijkt me een goede mogelijkheid inderdaad. Daarnaast kan het sowieso geen kwaad de binnenkant en het loopwerk van de printer schoon te maken. Ik geloof dat dat met Isopropyl alchol gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het de fuser is ... (dat hete ding) dan vind je ook wel wel toner/eendeel van de afdruk terug op die rollen

dit ziet er gewoon niet uit als ghosting van een drum, vooral omdat die een cleaning blade/roller passeer, maar niks is onmogelijk (toch denk ik fuser)

het zou niet de eerste keer zijn daar er een velletje papier omheen zit gewikkeld
wees voorzichtig met de fuser. het is een vaak dunne rondraaiende film die makkelijk beschadigt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
LeLo schreef op maandag 23 juni 2008 @ 21:07:
Kun je de letters van een print ook met je vingers 'loswrijven'?
Nee, dat lukt niet. Alles zit wel 'gewoon' vastgebrand
Reparatie is zonder van het geld. (just my 2 cents!)
Nieuw kost hij op dit moment ongeveer 90 euro, dus reparatie is al zo'n beetje uitgesloten.

Ik geloof zelfs dat een nieuwe drumkit bijna dat bedrag kost :P

Overigens ben ik nogsteeds blij met mijn aankoop; na alle inktjet-drama's was deze laserprinter een hele verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 20:55

AvK

Ready Set Go

Resttoner op de drum wordt dmv een soort vaste 'ruitenwisser' van de drum geschraapt. Vraag is waarom er resttoner op de drum blijft zitten. Mogelijk is die ruitenwisser versleten of wordt de drum niet genoeg gedemagnetiseerd (hierboven ook al genoemd).
In die gevallen zal je een nieuwe drum moeten kopen of een nieuwe printer, what ever is best value for money.

Wat ook kan is dat de fuserrol plakkerig is geworden en dus toner vasthoudt. Wat je zou kunnen proberen is de fuser schoon maken (met wasbenzine) en die daarna met teflonspray of siliconenspray inspuiten.

[ Voor 8% gewijzigd door AvK op 23-06-2008 21:18 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:33
Die terugkerende letters die je ziet noem je offset. Misschien kun je even googlen daarop. Dat krijg je vaak met temperatuurproblemen (te laag, waardoor de toner niet fixeert).

Ook wordt bij het ronddraaien van de drum deze erna gereinigd (middels spanningen en een cleaning blade). Dit kan dus ook een probleem opleveren.

Het beste wat je kan doen is de afstand meten tussen dezelfde terugkerende tekst of stippen ofzo. Dit gebeurt namelijk 1x per omwenteling van de rol. Als je dan weet hoe groot de rollen zijn, zie van welke rol het afkomt.

Als ik het zo zie, lijkt het me de fuser, omdat de drum meestal niet zo groot is in die kleine printers.

Zowieso is het meestal de fuser (hot rol) in geval van offset, of je moet zelf toner hebben bijgevult ofzo (die dus op een andere temperatuur fixeert, voor zover bijvullen mogelijk is).

Als je wilt kan ik je waarschijnlijk wel aan de service manual helpen van je printer. Dan kun je alles uit elkaar halen met de manual erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door Master__R op 23-06-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54

DinX

Motormuis

*foutje*

[ Voor 97% gewijzigd door DinX op 23-06-2008 21:26 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Master__R schreef op maandag 23 juni 2008 @ 21:18:
Die terugkerende letters die je ziet noem je offset. Misschien kun je even googlen daarop. Dat krijg je vaak met temperatuurproblemen (te laag, waardoor de toner niet fixeert).

Ook wordt bij het ronddraaien van de drum deze erna gereinigd (middels spanningen en een cleaning blade). Dit kan dus ook een probleem opleveren.

Het beste wat je kan doen is de afstand meten tussen dezelfde terugkerende tekst of stippen ofzo. Dit gebeurt namelijk 1x per omwenteling van de rol. Als je dan weet hoe groot de rollen zijn, zie van welke rol het afkomt.

Als ik het zo zie, lijkt het me de fuser, omdat de drum meestal niet zo groot is in die kleine printers.

Zowieso is het meestal de fuser (hot rol) in geval van offset, of je moet zelf toner hebben bijgevult ofzo (die dus op een andere temperatuur fixeert, voor zover bijvullen mogelijk is).

Als je wilt kan ik je waarschijnlijk wel aan de service manual helpen van je printer. Dan kun je alles uit elkaar halen met de manual erbij.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik geloof dat ik ook alles snap wat je schrijft ;)
Ik ga er - op een moment dat ik er tijd voor heb - even mee bezig, kijken wat het probleem oplevert en of ik het simpel kan verhelpen. (een busje dust-off kan er nog een keer vanaf, de drum of fuser vervangen lijkt mij een no-go)

Nee, ik heb de toner niet zelf bijgevult

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:48

TheBorg

Resistance is futile.

Hulde voor deze heldere en goed onderbouwde uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:27

job

Heeft de 1020 niet een toner waarbij al een drum inzit?
Is het de drum, dan zal het probleem bij een nieuwe cartridge weg zijn.

Maarja, zonde van een nieuwe cartridge als je het mis hebt en je printer alsnog kan weggooien.

edit: wat Master_R zegt klinkt logisch.. de drum is waarschijnlijk te klein om deze ghosting te veroorzaken.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 23-06-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de laatste hp printer met een losse drum die ik me kan herineren is de clj5m of de clj5N
(c.a. 10 jaar geleden)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

Maak een afdruk en doe halverwege je klep open (laat het papier vastlopen)
Het is dan al voorbij de drum maar nog niet helemaal door de fuser.
Zitten de vlekken er al op?... dan is het de drum/cardridge, zo niet dan is het je fuser.
Pagina: 1