Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ikkes
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:57

ikkes

In diepe rouw

Topicstarter
Mijn man, collega en ik hebben ruim een maand geleden afgesproken om op zaterdag (28 juni) een wandeltocht in Barendrecht te lopen.
We gaan namelijk eind augustus de vierdaagse van de ijzer in België samen lopen en dan is het wel fijn als je ongeveer de zelfde tempo heb.
Nu heeft mijn baas dinsdagmiddag tegen mijn collega gezegd dat hij er maar rekening mee moet houden dat er ook zaterdag gewerkt moet worden.
Oke er wordt elke zaterdag gewerkt maar dan door de schooljeugd. Nu moet mijn collega zonder opgave van reden zaterdag weer werken.
Hij heeft doorgegeven dat hij dan een afspraak heeft maar dat telt voor de baas dus niet. :(
O het werk wat we doen is gewoon komkommers snijden, inpakken en de planten opkweken.
Zaterdag is gewoon komkommers snijden en inpakken.
Wat we ons afvragen is mag de baas eisen dat mijn collega zaterdag ook komt werken?
Personeel bestaat uit 2 Collega's met een vast dienstverband. Huisvrouwen en schooljeugd met een parttime contract en dan nog een stage loper.

[ Voor 38% gewijzigd door ikkes op 26-06-2008 20:58 ]

People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:23
Wat kan niet? Iemand uitschrijven voor de ziektewet terwijl hij niet beter is? Iemand ontslaan terwijl diegene in de ziektewet zit? In beginsel niet, hoewel er voor uitzendkrachten wat vreemde regelgeving bestaat.
Misschien moet je je vraag wat duidelijker maken: Wat zou er niet mogen?
(en wat extra info, vooral wel/niet vast dienstverband helpt allicht)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
edit:
En weer open nadat het verhaal wat verduidelijkt is.

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2008 20:13 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De werkgever moet zijn verzoek om over te werken motiveren.

Zie http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69775

Het is de vraag of de werkgever zich kan beroepen op onvoorziene omstandigheden of dat er bijvoorbeeld sprake is van geplande vakantie van één van de zaterdagse werkkrachten. In dat laatste geval zou de werkgever tijdig voor vervanging kunnen zorgen en is het niet onvoorzien.

Kijk ook in de CAO die geldt voor het bedrijf waarbij je werkt. Je zou de vraag misschien ook kunnen stellen aan een vakbond (als je daar lid van bent).

Afgezien van de regeltjes, ga na of dit geschil het verstoren van de sfeer waard is. Probeer een beetje mee te denken met de werkgever, het is ook in het belang van werknemers dat een bedrijf goed loopt. Is het bijvoorbeeld mogelijk om bij een andere gelegenheid samen te trainen?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik kan me goed voorstellen aangezien we hier over seizoenswerk praten en over voedsel dat het nu moet gebeuren. Het uitstellen van het komkommer snijden kan tot gevolg hebben dat het product zijn waarde verliest.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dit soort dingen staat in je CAO. Bijna alle CAO's die ikzelf onder ogen had zijn voorzien van een artikel hierover.

• ikkes

ikkes

In diepe rouw

Topicstarter
!@ mrmrmr Onze baas past regeltjes alleen aan in zijn voordeel. :( Andere keer lopen kan wel maar we kunnen dus niets afspreken. We weten vrijdags pas of mijn collega zaterdag moet werken.
Plus mijn man heeft voor deze zaterdag een vrije ochtend gepakt omdat hij graag daar wil lopen want daar is hij geboren.
@ n4m31355 Komkommers kunnen wel een dag of wat langer blijven hangen hoor. Worden ze alleen maar groter van. Als ze zo groot zijn dat ze hun waarde verliezen hebben ze een week te lang aan de plant gehangen.
@ KillerAce_NL Waar vind ik de cao?

People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.

• n4m3l355
Imo komt 't erg persoonlijk voor jou doen aangezien het jou direct aangaat omgekeerd voor de werkgever zal hij allicht een goede redenatie erachter hebben om dit te doen. Uiteindelijk zal hij liever niet iemand op zaterdag hebben plukken aangezien dit normaal meer kost.
Ik ben niet bekend met de situatie maar misschien dat hij juist vanwege de vakantie nu een gebrek heeft aan plukkers? En daarom juist de druk erop legt?
Ik kan het maar moeilijk voorstellen namelijk dat hij iemand extra laat plukken als hij erbij stil zou staan dat diegene al plannen had zonder hier een goede reden voor te hebben.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In veel CAO's staat inderdaad een stukje hierover. Zo staat bijvoorbeeld in de horeca CAO dat een rooster minimaal een week van tevoren bekend moet zijn. Een werkgever mag dan dus niet pas op dinsdag zeggen dat je voor zaterdag ingeroosterd staat.

Over welke sector gaat het hier?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 09:59
Moeten lijkt me een erg groot woord. Een werkgever kan het je wel verzoeken, maar niet verplichten zolang er niet in je contract (of CAO) beschreven staat dat dit op deze manier mogelijk is. Je krijgt het 3 à 4 dagen van te voren te horen.

Is er een goede sfeer tussen je collega en je werkgever en er is normaliter sprake van flexibiliteit in beide richtingen, dan zou ik gaan werken zaterdag. Is dit niet het geval en staat het niet in je contract (of CAO) dan had heel vriendelijk gezegd dat hij dat idee maar snel weer mag vergeten.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• n4m3l355
TRON schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:07:
Moeten Is er een goede sfeer tussen je collega en je werkgever en er is normaliter sprake van flexibiliteit in beide richtingen, dan zou ik gaan werken zaterdag. Is dit niet het geval en staat het niet in je contract (of CAO) dan had heel vriendelijk gezegd dat hij dat idee maar snel weer mag vergeten.
Achteraf dan niet zeuren als het komkommer seizoen afgelopen is en volgend jaar iemand anders plukt ;)

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 14:45
Toen ik komkommers sneed was het geen extreem groot probleem als ze wat langer moesten hangen. Tuurlijk als het niet hoeft liever niet, maar ik heb het gevoel dat je baas gewoon z'n zin wil hebben ipv dat het op noodzaak is gebaseerd. En als de baas er toen mee instemde maar hier nu ineens op terugkomt met een slappe reden zou ik niet op komen dagen. Natuurlijk kan het anders liggen als het via de CAO is geregeld, maar wat ik uit het verhaal begrijp is het hier gewoon machtsmisbruik van je baas.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 09:59
n4m3l355 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 01:22:
[...]

Achteraf dan niet zeuren als het komkommer seizoen afgelopen is en volgend jaar iemand anders plukt ;)
True.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• ikkes

ikkes

In diepe rouw

Topicstarter
Update.
Baas had gisteren afgesproken met collega dat hij na het snijden kon gaan.
Vandaag kreeg mijn collega na het snijden te horen dat hij eerst moest keepen (Kisten legen op de band, goed leggen en de foute eruit halen), maar dat hij om 11 uur kon gaan. Oke, alleen mocht hij dus om 11 uur niet weg maar pas als het werk helemaal klaar was.
Ja de baas hoeft zich niet aan afspraken te houden als het hem op dat moment niet uitkomt.
Collega was dus rond half 1 pas hier. :(
Hier omgekleed en rond half 2 waren we in Barendrecht. Ingeschreven, 15 km gelopen en met een theepauze erin waren we om half 5 binnen.
Lopen was wel nodig want onze snelheid moet meer aangepast worden.

Live long and prosper.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Check eens je CAO. Bij veel CAO's bestaat de regel dat het werkrooster 2 weken van te voren bekend moet zijn en dat alleen in overleg ingeroosterd mag worden op dagen dat er normaal niet gewerkt wordt of de werkgever moet inderdaad een goede motivatie hebben.
Pagina: 1