Mijn XFX 9600GT (reference design) vond ik te veel herrie maken, dus ik heb er een accelero s1 op gezet, echter de temps werden daarmee idle in de 80 graden, vraag 1: hoe kan dat, ik dacht dat deze cooler juist beter zou moeten koelen? Daarna heb ik de stock cooler terug gezet, idle 62 graden, voordat ik ze had verwisselt was het ergens onderin de 50. Ik snap niet wat ik verkeerd doe, ik heb eerst alles schoongemaakt met wasbenzine, en er netjes nieuwe koelpasta op gedaan (mx-2) en alles volgensmij goed gemonteerd.
Op welke snelheid draaien de fans? Dit kun je uitlezen en instellen met bijvoorbeeld RivaTuner en ATiTool. Hoe glad is het oppervlak van de koeler eigenlijk?
[ Voor 19% gewijzigd door Bitage op 23-06-2008 20:16 ]
Misschien is het contact met de core niet 100% maar een stuk minder. Als ie de core maar voor 65% raakt krijg je dit soort temps. Heb het zelf ook een keer gehad met een waterblok. Core werd maar voor 50% geraakt en stressed ging ie richting de 90 graden.
Als je de koeler er op plaatst zonder em vast te maken kan je aan de afdruk op de koeler zien hoe het contact is. Je zal namelijk op de koeler de koelpasta zien waar ie de core raakt. Let er wel op dat de koeler dan schoon is.
@TS. Draai je de schroeven wel kruis links aan ? En doe je het ook om de beurt een beetje ? Je moet er voor zorgen dat je niet 1 schroef helemaal aandraait en dan de volgende. Echt kruis links om de beurt 2 keer rond draaien. Anders gaat de koeler helemaal scheef op de core zitten en is het contact tussen de koeler en GPU core niet 100% maar een stuk minder.
Als je de koeler er op plaatst zonder em vast te maken kan je aan de afdruk op de koeler zien hoe het contact is. Je zal namelijk op de koeler de koelpasta zien waar ie de core raakt. Let er wel op dat de koeler dan schoon is.
Teveel koelpasta wordt er gewoon uitgeperst en zal echt niet voor 80 graden idle zorgen. Teveel koelpasta kan wel voor verhoogde temps zorgen maar geen 80 idle. Al doe je er een halve liter koelpasta op, als je vervolgens de koeler gewoon goed strak monteerd perst de koeler alle pasta aan de kant en dan zit je kaart gewoon helemaal onder.
@TS. Draai je de schroeven wel kruis links aan ? En doe je het ook om de beurt een beetje ? Je moet er voor zorgen dat je niet 1 schroef helemaal aandraait en dan de volgende. Echt kruis links om de beurt 2 keer rond draaien. Anders gaat de koeler helemaal scheef op de core zitten en is het contact tussen de koeler en GPU core niet 100% maar een stuk minder.
[ Voor 47% gewijzigd door PilatuS op 23-06-2008 20:27 ]
Met een koeler als de Accelero S1 heb je wel een goede airflow nodig, of anders een casefan op de koeler zelf. Heb je er ook niet teveel koelpasta op gesmeerd?
De fan gaat mee met de temp, hij staat nu ongeveer 45%, hiervoor op 35% (idle).
Teveel coolpasta lijkt me stug, ik heb netjes de 1 rijstkorrel aangehouden, sowieso zat de stock cooler helemaal onder de pasta en die deed het wel.
De airflow was inderdaad niet al te best, heb daarom een fan direct op de s1 gezet, de temperatuur werd toen ook rond de 65 idle.
Teveel coolpasta lijkt me stug, ik heb netjes de 1 rijstkorrel aangehouden, sowieso zat de stock cooler helemaal onder de pasta en die deed het wel.
De airflow was inderdaad niet al te best, heb daarom een fan direct op de s1 gezet, de temperatuur werd toen ook rond de 65 idle.
Check het contact met de core dan eens zoals ik hier boven aangeef. Dit kan je ook wel een beetje merken of de koeler zelf heet is. Is de kaart 80 graden en de koeler bijna niet warm dan is het contact gewoon bagger.Jazzle schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:24:
De fan gaat mee met de temp, hij staat nu ongeveer 45%, hiervoor op 35% (idle).
Heb het nog eens over gedaan (stock cooler), zit 100% zeker goed gemonteerd nu, kruislings aangedraait, contact is over de hele chip. De Behuzing van de kaart wordt ook flink warm, daar zal het probleem dus niet zitten. Temps nu: load 82c, idle 60c. na een tijdje load en weer terug naar idle gaat de fan langzamer, en vreemd genoeg gaat de temp dan omhoog naar 61 om daar vervolgens te blijven
Alles is stock (650/900) dus daar ligt het ook niet aan, hoe kan het dat mijn kaart zo heet wordt?
De accelero s1 ga ik wel weer proberen als ik hem eerst goed rkijg met de standaard cooling..
Edit: en zelfs de fan control gaat niet lekker, want hij blijft ergens op 50% hangen, en als ik dan in rivatuner even switch van automatic naar direct en terug, gaat hij vanzelf in stapjes langzamer. temp loopt idle al weer op naar 65
Alles is stock (650/900) dus daar ligt het ook niet aan, hoe kan het dat mijn kaart zo heet wordt?
De accelero s1 ga ik wel weer proberen als ik hem eerst goed rkijg met de standaard cooling..
Edit: en zelfs de fan control gaat niet lekker, want hij blijft ergens op 50% hangen, en als ik dan in rivatuner even switch van automatic naar direct en terug, gaat hij vanzelf in stapjes langzamer. temp loopt idle al weer op naar 65
[ Voor 16% gewijzigd door Jazzle op 23-06-2008 21:19 ]
Dat is een normale temperatuur voor een VGA met een enkel stols koeler hoor
VGA's mogen over de 100 graden worden
Te veel/hele slechte koelpasta kan de oorzaak zijn van hogere temps (een rijstkorrel is genoeg)
[ Voor 56% gewijzigd door jdm8 op 23-06-2008 21:20 ]
Zou het overigens iets uitmaken dat mijn s1 iets verbogen is (in de breedte, niet lengte) om in de kast te passen, de buiging is maar heel licht.. Sowieso verklaard het de temps met de stock cooler niet, maar misschien de andere wel?
Als ie daardoor minder goed contact maakt met de core cq. kaart?
nee, de heatpipes zijn verbogen (met de vinnen daarop) en alleen het deel wat over de kaart heen hangt.Jejking schreef op maandag 23 juni 2008 @ 23:17:
Als ie daardoor minder goed contact maakt met de core cq. kaart?
Heb de S1 er op gezet, en er eens een 92mm casefan voor gezet, temps zijn nu 40 idle en 55 load ipv 80 idle (load niet getest), duidelijk dus dat daar het probleem zat, ik heb de fan module voor de S1 besteld om de 92mm casefan te vervangen, zou net zo goed moeten werken denk ik? (de casefan maakt nogal herrie)
Ik snap wel waardoor dit komt, maar snap niet waarom de cooler dan zo is ontworpen: Omdat de gpu aan de onderkant van de kaart zit (waarom is dit eigenlijk?) komt de luchtstroom van de casefan er niet langs, en de warme lucht die omhoog stijgt vanaf de koelvinnen blijft tegen de kaart aan hangen. De lucht blijft dus maar opwarmen, en na een (redelijk lange) poos is de lucht zelfs 80 graden (idle!).
Ik snap wel waardoor dit komt, maar snap niet waarom de cooler dan zo is ontworpen: Omdat de gpu aan de onderkant van de kaart zit (waarom is dit eigenlijk?) komt de luchtstroom van de casefan er niet langs, en de warme lucht die omhoog stijgt vanaf de koelvinnen blijft tegen de kaart aan hangen. De lucht blijft dus maar opwarmen, en na een (redelijk lange) poos is de lucht zelfs 80 graden (idle!).
Dus je had het al die tijd over de passieve versie? Op zich vrij logisch dat ie dan warm wordt, zonder goeie airflow in je case.
Wat betreft het ontwerp, er zijn ook koeloplossingen met de heatsink aan de bovenkant maar deze zijn over het algemeen nogal lomp omdat je dan heatpipes van de core naar de andere kant van de kaart moet laten lopen. Verder is het niet handig om het dan in CF of SLI te stoppen, omdat dan de onderste kaart de bovenste verwarmt.
Neemt echter niet weg dat de huidige plek van de GPU erg onhandig is voor goede koeling. Dual slot solution kaarten die hun warmte naar buiten pompen zijn dan ook al snel vereist, zeker voor CF of SLI. Ik merk het bij mijn dual 8800GTs met Zalman fans, ze worden met gemak 80 graden stressed als ik de 25cm fan in m'n side panel uit zet, gewoon omdat de warmte niet naar buiten geblazen wordt.
Wat betreft het ontwerp, er zijn ook koeloplossingen met de heatsink aan de bovenkant maar deze zijn over het algemeen nogal lomp omdat je dan heatpipes van de core naar de andere kant van de kaart moet laten lopen. Verder is het niet handig om het dan in CF of SLI te stoppen, omdat dan de onderste kaart de bovenste verwarmt.
Neemt echter niet weg dat de huidige plek van de GPU erg onhandig is voor goede koeling. Dual slot solution kaarten die hun warmte naar buiten pompen zijn dan ook al snel vereist, zeker voor CF of SLI. Ik merk het bij mijn dual 8800GTs met Zalman fans, ze worden met gemak 80 graden stressed als ik de 25cm fan in m'n side panel uit zet, gewoon omdat de warmte niet naar buiten geblazen wordt.
Net was perongeluk de fan uitgevallen (was niet bij de pc) de temparatuur was al opgelopen tot 97 graden (idle!) Fan weer aangezet en hij is binnen no time weer 40. Ondanks dat ik snap dat het gebeurt, blijf ik het ontwerp toch apart vinden, de airflow in mijn case is namelijk niet veel anders dan in andere pc's.
Ik zou gelijk ook willen weten wat de beste fan config is voor mijn pc, ik heb:
- In de voeding een 80mm arctic die naar binnen blaast door de voeding
- Achterin een 92mm Arctic die naar binnen over het moederbord blaast (boven de videokaart dus)
- Arctic 8 cpu cooler die tegen de cpu blaast
- (straks, nu tijdelijk losse fan) Arctic Turbo Module voor op de S1 die tegen de kaart aan blaast.
Hoe zorg ik er nu voor dat alle de videokaart frisse lucht krijgt en de warme lucht netjes wordt afgevoerd naar buiten? onder de videokaart zit een rooster, in het zijpaneel zitten roosters, en aan de voorkant.
Ik zou gelijk ook willen weten wat de beste fan config is voor mijn pc, ik heb:
- In de voeding een 80mm arctic die naar binnen blaast door de voeding
- Achterin een 92mm Arctic die naar binnen over het moederbord blaast (boven de videokaart dus)
- Arctic 8 cpu cooler die tegen de cpu blaast
- (straks, nu tijdelijk losse fan) Arctic Turbo Module voor op de S1 die tegen de kaart aan blaast.
Hoe zorg ik er nu voor dat alle de videokaart frisse lucht krijgt en de warme lucht netjes wordt afgevoerd naar buiten? onder de videokaart zit een rooster, in het zijpaneel zitten roosters, en aan de voorkant.
Werken die tools dan op een NVidia?Bitage schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:16:
Op welke snelheid draaien de fans? Dit kun je uitlezen en instellen met bijvoorbeeld RivaTuner en ATiTool. Hoe glad is het oppervlak van de koeler eigenlijk?
When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
Je zou een expansion slot koeler kunnen overwegen:
http://azerty.nl/8-83-7947/super-cyclone-blower.html
Produceren nog best veel airflow. In samenwerking met die turbo module zou wel goed kunnen werken. Het zal echter ook wel wat geluid maken.
Produceren nog best veel airflow. In samenwerking met die turbo module zou wel goed kunnen werken. Het zal echter ook wel wat geluid maken.
Geen mogelijkheid, mijn pc heeft 4 sloten (1xpci-e16x 1xpci-e1x 2xpci) waarvan de Videokaart er nu door de s1 en turbo module 3 gebruikt, de andere wordt gebruikt door mijn Wireless LanA Lurker schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:51:
Je zou een expansion slot koeler kunnen overwegen:
Kan je even posten wat voor kast je hebt, en of er in die kast nog ruimte is voor een casefan voorin oid. Dit ivm met al je fans die als intake dienen en eigenlijk niks dat warmte uit je kast blaast.
Het is een dell Vostro 200 ;-)
De kast is de volgende:

1 fan in de voeding 80mm (intake) (vervangen door arctic)
1 fan achterin de kast 92mm (intake) (vervangen door arctic)
1 fan op cpu 80mm arctic 8 (vervangen)
In tegenstelling tot zoals op het plaatje, zit mijn hdd in de 5.25" bay (silencer)
Wat je op het plaatje niet ziet is dat in het zijpaneel een soort rooster zit.
De kast is de volgende:

1 fan in de voeding 80mm (intake) (vervangen door arctic)
1 fan achterin de kast 92mm (intake) (vervangen door arctic)
1 fan op cpu 80mm arctic 8 (vervangen)
In tegenstelling tot zoals op het plaatje, zit mijn hdd in de 5.25" bay (silencer)
Wat je op het plaatje niet ziet is dat in het zijpaneel een soort rooster zit.
Je hebt dus geen outtakes? En ik zie op het plaatje ook niet echt plaatsen waar de lucht goed naar buiten kan.
Probleem is dat de lucht niet echt door je kast heen kan stromen. Zeker onder de videokaart is een soort geisoleerde ruimte waar de lucht niet weg kan.
Ik heb zelf ook een accelero S1 op mijn 8800GT zitten (zonder fan module) maar die komt niet meer dan 1 a 2 graden boven de stock cooler op 100%. (65 graden onder load).
Ik heb dan wel 2 120mm casefans, eentje naast de processor (outtake) en eentje in het midden van de kast die lucht van voor, over de HDD naar binnen zuigt en dan half onder en half boven de videokaart blaast. (De pci-e stroomstekker zit tegen het middelste rondje van de fan aan, dus de kaart zit echt in het midden van de fan).
Daarbij komt ook nog eens dat ik een Antec Sonata 2 case heb die breder is en luchtgaten heeft naast de videokaart, daarbij heb ik twee van die dingen met luchtgaten die je in de slots onder de videokaart kan plaatsen (eentje zou standaard bij de accelero moeten zitten).
Mijn advies is dus om je kast eens goed te bekijken en je voor te stellen hoe de lucht stroomt
verander de plaats van de fans dan zo dat op elke plaats waar veel warmte vrijkomt (proccessor, videokaart) een duidelijke stroomlijn ligt en bij voorbaat de warme lucht zo snel mogelijk uit je kast gaat.
Probleem is dat de lucht niet echt door je kast heen kan stromen. Zeker onder de videokaart is een soort geisoleerde ruimte waar de lucht niet weg kan.
Ik heb zelf ook een accelero S1 op mijn 8800GT zitten (zonder fan module) maar die komt niet meer dan 1 a 2 graden boven de stock cooler op 100%. (65 graden onder load).
Ik heb dan wel 2 120mm casefans, eentje naast de processor (outtake) en eentje in het midden van de kast die lucht van voor, over de HDD naar binnen zuigt en dan half onder en half boven de videokaart blaast. (De pci-e stroomstekker zit tegen het middelste rondje van de fan aan, dus de kaart zit echt in het midden van de fan).
Daarbij komt ook nog eens dat ik een Antec Sonata 2 case heb die breder is en luchtgaten heeft naast de videokaart, daarbij heb ik twee van die dingen met luchtgaten die je in de slots onder de videokaart kan plaatsen (eentje zou standaard bij de accelero moeten zitten).
Mijn advies is dus om je kast eens goed te bekijken en je voor te stellen hoe de lucht stroomt
verander de plaats van de fans dan zo dat op elke plaats waar veel warmte vrijkomt (proccessor, videokaart) een duidelijke stroomlijn ligt en bij voorbaat de warme lucht zo snel mogelijk uit je kast gaat.
Zou het helpen om de intake aan de achterkant te veanderen in een outtake?
Wordt de northbridge dan wel voldoende gekoeld, en zou die de lucht van de videokaart ook wel meenemen?(mijn kaart is nog een stuk groter dan die op t plaatje). De kast is nogal klein er er is dus simpelweg niet veel ruimte om fans te plaatsen.. Mischien dat ik vooraan nog een intake kan plaatsen zodat deze langs de kaart eruit gaat (door het rooster voor het slot onder de videokaart)
Wordt de northbridge dan wel voldoende gekoeld, en zou die de lucht van de videokaart ook wel meenemen?(mijn kaart is nog een stuk groter dan die op t plaatje). De kast is nogal klein er er is dus simpelweg niet veel ruimte om fans te plaatsen.. Mischien dat ik vooraan nog een intake kan plaatsen zodat deze langs de kaart eruit gaat (door het rooster voor het slot onder de videokaart)
De intake bij de processor in een outtake varanderen zal je processor misschien beter koelen maar waarschijnlijk bijna niets voor je videokaart doen. Ik denk dat de enige manier om in zo'n kleine kast een kaart met zulk vermogen en grootte goed te koelen een actieve koeler is.
Zet die fan module er dus maar gewoon op, lijkt mij het beste. Misschien nog een tweede roostertje onder de videokaart.
Veel beter ga je het in die kast niet krijgen waarschijnlijk, tenzij je een gat in de zijkant maakt en daar een outtake in plaatst naast de videokaart (hoewel dan je luchtstroom ook weer haaks op de vinnen staat).
Bedenk ook dat die videokaarten 100 graden makkelijk mogen worden, dus max 75 onder load, wat je met de fan module zeker wel zou moeten halen is ruim voldoende koeling om goed te werken.
Zet die fan module er dus maar gewoon op, lijkt mij het beste. Misschien nog een tweede roostertje onder de videokaart.
Veel beter ga je het in die kast niet krijgen waarschijnlijk, tenzij je een gat in de zijkant maakt en daar een outtake in plaatst naast de videokaart (hoewel dan je luchtstroom ook weer haaks op de vinnen staat).
Bedenk ook dat die videokaarten 100 graden makkelijk mogen worden, dus max 75 onder load, wat je met de fan module zeker wel zou moeten halen is ruim voldoende koeling om goed te werken.
Jazeker. RivaTuner altijd al en ATiTool sinds een poos ook.
Als ik jou was zou ik inderdaad de fan aan de achterkant omdraaien, hierdoor werk je de hitte van je cpu en de warmte die van je gpu omhoog komt weg. Daarnaast ook kijken of je voorin misschien een 92mm of 120mm fan kwijt kunt als intake.
PS Waarom gebruik je de voeding als een intake? Hierdoor warm je je kast alleen maar verder op, omdat de voedingswarmte de kast ingaat ipv eruit....
PS Waarom gebruik je de voeding als een intake? Hierdoor warm je je kast alleen maar verder op, omdat de voedingswarmte de kast ingaat ipv eruit....
Voeding is altijd zo geweest, geen idee waarom, zou het een fout zijn geweest bij het maken?Sanch schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:03:
Als ik jou was zou ik inderdaad de fan aan de achterkant omdraaien, hierdoor werk je de hitte van je cpu en de warmte die van je gpu omhoog komt weg. Daarnaast ook kijken of je voorin misschien een 92mm of 120mm fan kwijt kunt als intake.
Als ie altijd al zo was zou ik me er verder geen zorgen over maken, lekker laten zo
Weet je zeker dat ie niet gewoon de lucht naar achter blaast? Een voeding bovenin je kast met een intake fan opzadelen is echt een van de stomste dingen die je kunt doen in een kast.
Die 92mm fan aan de achterkant zou ook echt geen intake moeten zijn. Of jij hebt een fout gemaakt of Dell...
Die 92mm fan aan de achterkant zou ook echt geen intake moeten zijn. Of jij hebt een fout gemaakt of Dell...
Nee, de voeding is inderdaad een outtake zie ik, weet niet waar ik het vandaan hebA Lurker schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 20:14:
Weet je zeker dat ie niet gewoon de lucht naar achter blaast? Een voeding bovenin je kast met een intake fan opzadelen is echt een van de stomste dingen die je kunt doen in een kast.
De 92mm aan de achterkant daarintegen is wel echt intake, en is dat ook altijd geweest. Ik denk dat dat is om de northbridge te coolen (deze is passief) en opzich zou dat dan niet zo vreemd zijn want dan zou de lucht langs de cpu en NB de voeding in, naar buiten gaan. Echter, met een voeding onderin is het misschien wel beter om er een outtake van te maken. Ik wacht overigens nog steeds op de turbo module, misschien dat het daarmee toch goed gaat zonder verder iets te veranderen aan de airflow van de kast (in principe zitten er genoeg ventilatiegaten in de buurt van de videokaart).
Pagina: 1