Gemiddelde prijs, grafiek onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Dag lieve luitjes, mij valt het de laatste tijd op dat bij producten die al langere tijd in de pricewatch staan en flexibel in prijs zijn, de grafiekjes amper nog leesbaar zijn. Een voorbeeldje:

http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=150358

Het is de bedoeling om heel mooi het minimum, gemiddelde en min. vanaf nulpunt te lezen maar dan moet het wel lukken natuurlijk. Kan er niet een stukje tekst onderkomen waar de gemiddelde prijs in letters en cijfers staat uitgedrukt? Zou een stuk handiger zijn met het oog op vele producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben het daarmee wel met je eens. Ik weet hoe precies die grafiek werkt maar een tijdje geleden heb ik er ook een topic over gestart. Waarbij er gezegd wordt dat die grafieken moeilijk "goed" te krijgen zijn.

Maar even terugkomend op je vraag. Bedoel je het huidige minimum? Dat kan je toch gewoon zien bij de laagste shopprijs? Verder is het gewone minimum en het absolute minimum gewoon hetzelfde allen is het op de grafiek wat anders (hoewel dat dus niet altijd goed gaat). Met het gemiddelde ben ik wel met je eens dat is wat moeilijker te zien, zoals bij dat voorbeeld dat je geeft. Daar zou misschien een oplossing voor bedacht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Ik vind dat het daar nogal meevalt. Af en toe kom ik een grafiekje tegen waar de data over elkaar worden geschreven, en je de evolutie dus niet meer kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Met andere woorden, ik ben niet de enige die er last van heeft. Maar om de waarde van iets te bepalen is een (goed leesbare) gemiddelde prijs wel handig om te weten. Wat kunnen en gaan we hier aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik denk dat die grafiekjes vooral bedoeld zijn om een beetje een beeld te geven van het prijsverloop en niet om exact de gemiddelde prijs af te lezen. Het prijsverloop kan je volgens mij over het algemeen prima aflezen. In het voorbeeld uit de startpost is dat in elk geval wel het geval.

Als ik het goed begrijp is dit dus meer een verzoek om ergens duidelijk de gemiddelde prijs van een product te vermelden. Nu horen klachten over de leesbaarheid grafiekjes eigenlijk al niet in het Pricewatch feedback forum thuis (wij Frontpage Admins kunnen daar namelijk weinig aan veranderen), laat staan een feature request omtrent het vermelden van extra gegevens.

Daar zal dan toch echt een devver aan te pas moeten komen, dus bij deze even een tikkie richting Lieve Devvers :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2008 23:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De grafiek in de startpost zou al een stuk leesbaarder kunnen als deze slechts over de laatste 12 maanden zou gaan. Uiteraard is dat een constatering op basis van een enkele grafiek, maar misschien interessant of dit niet voor heel veel hardware zo gaat (of iig de CPU's).

Ik denk iig dat het recente prijsverloop interessanter is dan het totale prijsverloop, maar desnoods zou je kunnen switchen tussen die 2. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=47933

Dit soort grafieken bedoelde ik trouwens, geen mens die de datum nog kan lezen, de schaalverdeling links klopt niet (product kost €25) en rechts is er helemaal geen. Daardoor kan ik dus ook geen prijzen aflezen.

[ Voor 51% gewijzigd door Alfredo op 25-06-2008 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Voutloos schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 08:27:
De grafiek in de startpost zou al een stuk leesbaarder kunnen als deze slechts over de laatste 12 maanden zou gaan. Uiteraard is dat een constatering op basis van een enkele grafiek, maar misschien interessant of dit niet voor heel veel hardware zo gaat (of iig de CPU's).

Ik denk iig dat het recente prijsverloop interessanter is dan het totale prijsverloop, maar desnoods zou je kunnen switchen tussen die 2. :)
Of niet. Gooi er een paar pricedrops tegenaan en je rekt de grafiek alsnog op, ongeacht hoe lang het duurt. De lengte zorgt uiteindelijk voor problemen maar ik denk dat de verticale as meer invloed heeft dan de horizontale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

crisp

Devver

Pixelated

Alfredo schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:35:
http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=47933

Dit soort grafieken bedoelde ik trouwens, geen mens die de datum nog kan lezen, de schaalverdeling links klopt niet (product kost €25) en rechts is er helemaal geen. Daardoor kan ik dus ook geen prijzen aflezen.
Dat de schaalverdeling niet klopt komt doordat er blijkbaar een aantal dagen een onwaarschijnlijk hoge prijs in de PW heeft gestaan. Dat heb ik voor dit produkt iig gecorrigeerd :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Blijven jullie dit handmatig doen of gaan er grotere wijzigingen komen? Is men iet echt duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jejking schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:51:
Of niet. Gooi er een paar pricedrops tegenaan en je rekt de grafiek alsnog op, ongeacht hoe lang het duurt. De lengte zorgt uiteindelijk voor problemen maar ik denk dat de verticale as meer invloed heeft dan de horizontale.
Dit is juist de reden waarom ik over de periode begin: Je zal in een kortere periode altijd een prijsverval zien welke kleiner of maximaal gelijk is aan dat van de totale periode.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

crisp

Devver

Pixelated

Jejking schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 07:43:
Blijven jullie dit handmatig doen of gaan er grotere wijzigingen komen? Is men iet echt duidelijk :)
De grafieken zijn wel voor verbetering vatbaar, alsmede een eenvoudige manier om sterk afwijkende (foutieve) historische data te kunnen corrigeren, echter heeft dat geen hoge prioriteit en zijn er dus geen plannen om daar op korte termijn iets aan te gaan doen.

Intentionally left blank

Pagina: 1