Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik in het bezit van een Panasonic (FZ18), maar de manier waarop Panasonic en haar meegeleverde software omgaat met verticaal genomen foto's lijkt me nogal vreemd in vergelijking wat ik gewend ben/was met een Canon (d.i.50) die ik reeds in bezit had.

N.B. Mijn vraag is niet het te komen weten van software om verticale foto's mee te draaien. Behalve dat daar de search voor is, gaat mijn vraag verder dan dat.

Bij Canon was het als volgt: wanneer foto's worden overgezet naar de HDD open je vervolgens het meegeleverde foto-edit progje ZoomBrowserEx. ZoomBrowserEx zorgt er voor dat wanneer overgezette foto's worden 'bekeken' verticale foto's automatisch worden herkend en gedraaid. In bijv. de verkenner is de foto dan ook horizontaal.

Nu ik foto's van mijn Panasonic naar mijn pc overzet en vervolgens de meegeleverde software open, in dit geval is dat het zogeheten PhotoFunStudio, en de foto's bekijk, worden verticaal genomen foto's verticaal weergegeven in het programma, maar op de pc zijn zulke foto's nog steeds liggend. Het programma geeft blijkbaar de foto's alleen weer volgens de EXIF.

Nergens is er een optie om foto's ook fysiek goed te draaien waarbij ook de EXIF oriëntatie wordt gefixt. Er is wel een optie om foto's te draaien, maar die draait alleen de EXIF orientatie door óf de exif+het plaatje (het plaatje in de positie volgens de nieuwe exif), waardoor een foto én de bijbehorende exif oriëntatie nooit overeenkomen.
Kortom, alleen het plaatje draaien gaat niet, wat dus bij Canons ZoombrowserEx gebeurt wel gebeurt.

Als ik Panasonic moet geloven, is het gebruikelijk dat verticale foto's ongedraaid op de pc worden opgeslagen. Wat ik echter tot dusver met mijn Canon normaal en gebruikelijk achtte was dat verticaal genomen foto's ook verticaal op de pc worden opgeslagen.

Indien het juist is dat ik niet iets over het hoofd bij Panasonics PhotoFunStudio zie, dan luiden mijn algemene vragen als volgt:
Wat is het gebruikelijke bij digitale fotografie: dat verticaal genomen foto's horizontaal worden opgeslagen op computers óf is het echt zo dat de Panasonic software iets essentieels mist?

En als het 'normaler' is dat verticale foto's horizontaal op je pc staan, draaien 'jullie' dan verticale foto's zelf met externe software?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Irfanview (freeware) kan lossless jpg's roteren met shift-J
http://www.irfanview.com
Picasa snapt het volgens mij ook. Vind ik zelf een
makkelijker programma dan de meegeleverde software.

[ Voor 38% gewijzigd door bouwfraude op 23-06-2008 19:34 ]