Hoogspanning > Laagspanning ivm tuinverlichting

Pagina: 1
Acties:
  • 7.856 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Bij het aanleggen van mijn tuin heb ik overal 220v kabels getrokken om later voor verlichting in mijn tuin te zorgen. Naar nu blijkt is de meeste tuinverlichting (zoals ik die graag zou willen) alleen verkrijgbaar in 12v variant.

Nu moet er uiteraard een transformator gebruikt worden om het 220v stroompje om te zetten naar 12v. Alleen de hoogspanningskabels liggen nu al in de tuin onder het terras. En de transformator biedt alleen een mogelijkheid tot aansluiten van laagspanningskabels. Bestaat er een mogelijkheid om een hoogspanningskabel om te vormen naar een 12v variant zodat ik alsnog de gewenste tuinverlichting zou kunnen gebruiken?

Deze liggen erin:
Afbeeldingslocatie: http://www.zobesteld.nl/shop/uploads/plaatje3506_1.jpg

Deze moeten erin:
Afbeeldingslocatie: http://www.stoneline.be/documents/producten/tuinverlichting/6-kabel16-2-cat2001-90.jpg

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 22:01

SilentSimon

Have you been hopped?

Kroonsteentje ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 19:08
hehe niet doen.. Sowieso solderen ipv kroonsteentje is veel netter. Verder zie ik geen probleem, tenzij de afstanden groot zijn..

Wat je kan doen is in groepen werken van verlichting die bij elkaar staat en dan daarvoor een transformator zetten. En voor de verder gelegen stukken de 220v kabel gebruiken en een aparte transformator. Ofwel voor alle lichten een aparte transformator gebruiken maar dat komt al snel erg duur uit.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:15

DaWaN

'r you wicked ??

Misschien is het handig om wat meer info te geven zoals:
12V DC of 12V AC ?
Wat voor vermogens ?
Er liggen kabels, wat voor lengte, hoeveel ?
Hoeveel lampen zijn er en wat gaan ze gebruiken?
Aan een 96 pixel hoge JPG van een verpakking kan ik niet zien wat voor kabel er dan wel moeten zouden liggen, geef dus een linkje oid.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De kabel die op het plaatje te zien is, mag niet in de grond.
Tenminste niet voor 230V lichtnet spanning.
Het had dan een VMV- of YMV-Kas moeten zijn. Met een gevlochten mantel dus.

Maar voor 12V is het geen probleem.
Die kabel kan in totaal 16A verzorgen. En iets overbelasting gaat ook. (20A)
AC of DC maakt niets uit.
Aan de 12V kant kan gerust een kroonsteentje. (Maar dat is minder netjes)
Als je goed kunt solderen en er krimpkous overheen zet, is dat wel beter.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Even ervanuit gaande dat er al een 230V net ligt (met wat voor kabel dan ook), en die alleen voor tuinverlichting gebruikt wordt, zie ik weinig problemen om die kabel te gebruiken voor 12V tuinverlichting. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je niet de 230V bedrading en de 12V bedrading door elkaar haalt, haal dus alle stekkerdozen van de 12V kabels af en markeer ze, anders krijg je heel kort heel veel licht! 8)

Hou er ook even rekening mee dat normale YMVK-as kabel (3x1,5qmm) maximaal 16 ampère aan stroom kan hebben. Je kunt er bij 12V dus maximaal 12 x 16 = 192W aan lampen op aansluiten. Met LED's is dat niet zo'n probleem, met halogeenverlichting loop je de kans dat je daar aan gaat zitten.

Een andere oplossing is natuurlijk de transformatoren bij de lampen plaatsen, maar dat kost je wel meer trafo's.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn die lampen niet voorzien van een systeem waarmee je ze direct op je kabel "prikt"? Dan geeft je huidige snoer nl. ook problemen met het aansluiten van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Laatst online: 21:36

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:23:
Zijn die lampen niet voorzien van een systeem waarmee je ze direct op je kabel "prikt"? Dan geeft je huidige snoer nl. ook problemen met het aansluiten van de lampen.
Dat idee had ik ook, de tuinverlichting hier is geleverd met een prikkabel, en andere kabel krijg je echt niet aan de verlichting 'geprinkt'.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je gewoon gebruiken zoals al vemeld mag je de kabel alleen gebruiken voor een lage spanning omdat je geen aardscherm hebt.

Om het geheel om te vormen heb je een transformator nodig van 230V / 12V die je dan kan schakelen met bijvoorbeeld een timer of lichtsensor.
Let er op als je een transformator gebruikt dat je ie het juiste vermogen heeft dus al je lampjes optellen en kijken of de trafo zwaarder is dan alle lampjes opgeteld.
Ook moet je erop leten hoe je de lampjes aansluit! Niet in serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sjunnie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:33:
[...]

Dat idee had ik ook, de tuinverlichting hier is geleverd met een prikkabel, en andere kabel krijg je echt niet aan de verlichting 'geprinkt'.
Dan knip je de kabel door en zorg je dat + en massa gewoon netjes recht doorverbonden worden. Kroonsteentje moet werken, eventueel netjes wegwerken in bv. een kleine projectbehuizing om het waterdicht te maken omdat het buiten gemonteerd wordt. Al zal dat niet zo'n risico worden met zulke lage spanningen.

Dat er een bepaalde connector aan zit wil niet gelijk zeggen dat je per sé die kabel hoeft te gebruiken ;)... gewoon de connectoren eraf knippen en aan een andere kabel bevestigen werkt prima, zorg wel dat je bij elke connector genoeg kabel (>30cm) over houdt om te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aan de adviezen heb ik niet zo veel meer toe te voegen. Alleen de benaming "hoogspanning" waar je het over hebt, dit is natuurlijk geen hoogspanning. Hoogspanning is wat je ziet in de weilanden aan die enorme energietransportmasten. Alles van 220/380V (230/400V) is gewoon laagspanning en dat geldt uiteraard ook voor nog lagere spanningen.
Vroeger heette alles wat lager was dan 60V zwakstroom, en alles daarboven sterkstroom, maar omdat het veelal bepaald niet gaat om "zwakke stroompjes" en evenmin alles boven die 60V niet uit "sterke stromen" bestaat kom je die benamingen bijna niet meer tegen.

To the point:
Let inderdaad op het aspect waterdicht maken in verband met buitenaanleg en max. toelaatbare stroom m.b.t. aderdoorsnede. Dat is in feite alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Techneut schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:21:
Alleen de benaming "hoogspanning" waar je het over hebt, dit is natuurlijk geen hoogspanning. Hoogspanning is wat je ziet in de weilanden aan die enorme energietransportmasten. Alles van 220/380V (230/400V) is gewoon laagspanning en dat geldt uiteraard ook voor nog lagere spanningen.
Vroeger heette alles wat lager was dan 60V zwakstroom, en alles daarboven sterkstroom, maar omdat het veelal bepaald niet gaat om "zwakke stroompjes" en evenmin alles boven die 60V niet uit "sterke stromen" bestaat kom je die benamingen bijna niet meer tegen.
Om even te pielen:

Naar mijn weten is alles onder de 1 kV laagspanning, het meest bekende is natuurlijk het 230V enkelfasig net en het 400V krachtstroom (driefasig) net.
Alles tussen de 1kV en 25kV valt onder middenspanning -- dat wordt vooral getransporteerd via ondergrondse kabels van en naar de transformatorhuisjes.
Alles boven de 25kV krijgt het predikaat 'hoogspanning'. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn de kabels van het koppelnet (400kV, ook 150kV wordt op sommige plaatsen gebruikt) die door het land lopen aan de hoogspanningsmasten.

Om verwarring te voorkomen noem ik alles met 230V aansluiting dan ook 'netspanning', om het verschil met 'laagspanning' (onder de veilig aangenomen marge van 42V) te maken waar je in de elektronica vaak mee bezig bent. Dus 5V/9V/12V/24V DC en AC varianten.

[/mierenneukmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

Stoney3K schreef op maandag 23 juni 2008 @ 20:21:
Hou er ook even rekening mee dat normale YMVK-as kabel (3x1,5qmm) maximaal 16 ampère aan stroom kan hebben. Je kunt er bij 12V dus maximaal 12 x 16 = 192W aan lampen op aansluiten.
Afaik gaat het om het totaal wattage, die 16 ampere max is bedoelt voor bij 230 volt. Oftewijl 3680 watt max (hoewel je dan echt op het randje zit, de kabel zal al warm worden dan). Als je dan 12 volt op die kabel gaat zetten, kun je dus 3680 / 12 = 306 ampere erdoorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Engineer schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 18:56:
[...]

Afaik gaat het om het totaal wattage, die 16 ampere max is bedoelt voor bij 230 volt. Oftewijl 3680 watt max (hoewel je dan echt op het randje zit, de kabel zal al warm worden dan). Als je dan 12 volt op die kabel gaat zetten, kun je dus 3680 / 12 = 306 ampere erdoorheen trekken.
Maar als je het vermogen nu uitrekend met I2xR (U=IxR), maakt het niet meer uit wat de spanning is. :P Als je 306A continue door een kabel stuurt hoef je geen lampjes meer te plaatsen, dan gaat die volgens mij zelf al licht geven.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Volgens mij is de aansluiting van de lampen het grootste probleem (prikkabelsysteem). De 12V kan best door de huidige kabels heen. Kun je geen bovengrondse verdeeldozen (waterdicht) of stopcontacten op z'on prikpaal maken. Daar kun je vervolgens gewoon stekkers induwen waaraan je zo'n prikkabel monteert die je naar de lampjes leidt. Dan heb je maar een paar strategisch geplaatste verdeeldozen / stopcontacten nodig.

Maar er zijn ook 220V tuinlampen volgens mij hoor, hoef je niet moeilijk te doen met kabels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik weet niet hoe je hier bij komt, een stroom van 306A laat in luitele seconden dat draadje verdampen. Je vergist je hier heel erg. Als een draad 16A mag hebben, blijft dat bij 12V ook 16A. Het max. vermogen is dan 12 x 16 = 192W.
Andere nickname kiezen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

Techneut schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:52:
[...]
Ik weet niet hoe je hier bij komt, een stroom van 306A laat in luitele seconden dat draadje verdampen. Je vergist je hier heel erg. Als een draad 16A mag hebben, blijft dat bij 12V ook 16A. Het max. vermogen is dan 12 x 16 = 192W.
Andere nickname kiezen ;) .
M'n nickname staat er los van die komt nml uit Red Alert 2, dat mannetje dat alles repareert ed. Niet dat ik mezelf een heuze engineer noem/ben. ;)

Je kunt er gelijk in hebben hoor, hoewel ik er m'n bedenksels bij heb. Als je nu 0.1 volt bij 300 ampere laat lopen. De uiteindelijke hoeveelheid energie (watt) die er loopt is dan echt zo minimaal dat er helemaal niks met die draad gebeurd volgens mij. Maar ik zal het wel een keer uittesten, laat mij maar lekker eigenwijs zijn tot die tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Laatst online: 21:36

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Om even een vergeljiking te maken dan;
Hoeveel ampère-zekeringen heb je in je auto zitten, en voor welke afnemers?

Voor de zwaardere afnemers heb je in je zekeringenkastje rond de 20A zekeringen ofzo?
De 4+1 kanaals audioversterker in m'n auto is afgezekerd op 30A als ik me niet vergis, en die wordt al gevoed met een relatief dikke kabel.

Als ik dat zo bekijk, geloof ik inderdaad dat je met 300A (zelfs bij 12V) behoorlijk wat aan mekaar kunt lassen :P

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

sjunnie schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:06:

Voor de zwaardere afnemers heb je in je zekeringenkastje rond de 20A zekeringen ofzo?
De 4+1 kanaals audioversterker in m'n auto is afgezekerd op 30A als ik me niet vergis, en die wordt al gevoed met een relatief dikke kabel.

Als ik dat zo bekijk, geloof ik inderdaad dat je met 300A (zelfs bij 12V) behoorlijk wat aan mekaar kunt lassen :P
om het nog sterker te vertellen 15 tot 25V is een prima werkgebied voor een lasapparaat :) En een beetje fatsoenlijk lassen begint al bij 60A

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-06-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Engineer schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:52:
[...]

Als je nu 0.1 volt bij 300 ampere laat lopen.
Daar ga je de mist in, je kunt niet zonder meer 0.1 volt bij 300ampere laten 'lopen'. Je stroom hangt af van de weerstand van kabel en eventuele afnemers zoals lampjes.

Omdat voor mekaar te krijgen moet je inmens lage weerstand hebben.

wet van Ohm(1e) spanning/stroom=weerstand

[ Voor 5% gewijzigd door Saab op 25-06-2008 22:15 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

sjunnie schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:06:

Je hebt gelijk inderdaad :) Ondertussen is er een flinke electronica discussie gaande @ IRC ;)

Ik zal nog maar eens een aantal lesjes electronica nemen dan. En een aantal kabels weg laten schroeien :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Engineer schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:14:
[...]

Je hebt gelijk inderdaad :) Ondertussen is er een flinke electronica discussie gaande @ IRC ;)

Ik zal nog maar eens een aantal lesjes electronica nemen dan. En een aantal kabels weg laten schroeien :P.
samenvatting:

code:
1
2
3
4
5
[21:55:42] <Engineer> Gerco FTPlus AtomicShockwave
[21:55:43] <Engineer> http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30312450#30312450
[21:55:47] <Engineer> wie heeft er gelijk
[21:56:48] <AtomicShockwave> techneut heeft gelijk
[21:56:54] <Nevada> jep

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Engineer, een mens kan niet alles weten en niet iedereen heeft stevige studie electrotechniek gevolgd en daarna een jarenlange ervaring. Ik wil in dit wel een poging doen om je een heel klein beetje op weg te helpen. Beschouw het a.u.b. niet als een beschimping, integendeel.

Het voorbeeld wat je noemde van 300A en 0,1V geeft inderdaad maar 30W, maar het is totaal irrelevant, kijk maar:
Neem een stukje draad uit het eerdere voorbeeld van 2,5mm2. Een meter daarvan heeft een ohmse weerstand van 0,007 ohm. Dat lijkt heel weinig, maar om daar 300A doorheen te sturen heb je al 2,1V nodig, 21 maal zoveel als die uit de losse hand genoemde 0,1V. Vervolgens kun je de ontwikkelde warmte in dat korte stukje op twee manieren uitrekenen (stukje meest elementaire electrotechniek):
1e. Met P = I2R = 3002 x 0,007 = 630W (R is dus hier leidingweerstand!).
2e. Met P = I x U = 300 x 2,1 = (uiteraard eveneens) 630W.
En dat op een metertje koperdraad, weinig fantasie voor nodig om te bedenken wat met dat veel te dunne draadje gebeurt (vooropgesteld dat het je lukt om ergens 300A uit te halen).

Hier noem ik dus alleen maar het vermogensaandeel in dat stukje draad van een meter, de leiding is doorgaans langer, voor 2 meter heb je het dubbele nodig enz. En tenslotte de belasting nog. Hoe hoog was de spanning ook al weer? Ik meen van een voorstel van 12V. Betekent dus een belasting van P = U x I = 300 x 12 =3600W, de waarde waar we aanvankelijk van uitgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er sprake is van veel lampjes, zou ik 24Volt voeding overwegen.....
=nog steeds veilige spanning.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

De stroom (ampèrage) die een kabel kan hebben is alleen afhankelijk van zijn diameter en de lengte. De weerstand van een kabel neemt toe als die langer is, en neemt kwadratisch af met de diameter.

Het vermogen wat 'door' een kabel gestuurd wordt is berekend uit de stroom die die kabel kan hebben (16A in dit geval), dus 230 x 16 = ruwweg 3,7kW. Als je langere kabels gebruikt, wordt het verlies in de kabel stukken meer, en de spanning aan het uiteinde van de kabel kan behoorlijk inzakken. Dat is ook de reden waarom voor lange lengtes 2,5qmm aangeraden wordt t.o.v. 1,5qmm.

De berekening die Lolhozer onder mijn post gebruikt klopt dan ook om de verliezen in je kabel te kunnen berekenen. De weerstand van de kabel verandert niet, als je evenveel vermogen met 12V wil transporteren heb je een aardige factor meer stroom nodig, en zijn de verliezen in de kabel dus ook (kwadratisch) zoveel groter. Dat is ook de reden waarom voor transport van grote vermogens hoogspanningsleidingen gebruikt worden, zouden ze dat met 12V or 230V doen dan zou je aardige staven koper nodig gaan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

Zo he gratis electronica lessen op got ;). Allemaal interresant om te lezen, thanks voor de moeite Techneut en Stoney3K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Graag gedaan! Maar heb je het nu een beetje begrepen, ook waarom je aanvankelijk je vergiste? Want daar gaat het natuurlijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Stoney3K schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:08:
[...]
De stroom (ampèrage) die een kabel kan hebben is alleen afhankelijk van zijn diameter en de lengte. De weerstand van een kabel neemt toe als die langer is, en neemt kwadratisch af met de diameter.
Hier ben ik het dan toch niet helemaal mee eens. De soortelijke weerstand van de kabel en de installatie methode speelt daarnaast nog een zeer grote rol even als de temperatuur, aantal kabels bij elkaar en de eventueel de warmte weerstand coefficient van de grond. (Of die 0,8K/m/w of 2,5K/m/w is maakt zeer veel uit bij vermogens groter dan pakweg 10Kw.)
Nu zal dat in dit geval niet zo spannend zijn, maar als je serieuzere voedingen gaat maken dan gaat dat een zeer grote rol spelen.
Het vermogen wat 'door' een kabel gestuurd wordt is berekend uit de stroom die die kabel kan hebben (16A in dit geval), dus 230 x 16 = ruwweg 3,7kW. Als je langere kabels gebruikt, wordt het verlies in de kabel stukken meer, en de spanning aan het uiteinde van de kabel kan behoorlijk inzakken. Dat is ook de reden waarom voor lange lengtes 2,5qmm aangeraden wordt t.o.v. 1,5qmm.
Hier mee wordt idd in het algemeen mee gerekend voor woonhuizen.
Als je dit gebruikt voor een normale tuin bij een huis zal je er idd niet mee in de problemen komen.
Overigens is de bedrading in woonhuizen zelf met uitzondering van de schakeldraden over het algemeen al 2,5qmm. (Voor schakeldraden wordt meestal 1,5qmm gebruikt omdat dit meestal een korte draad van de schakelaar naar het lichtpunt betreft.)
...
Dat is ook de reden waarom voor transport van grote vermogens hoogspanningsleidingen gebruikt worden, zouden ze dat met 12V or 230V doen dan zou je aardige staven koper nodig gaan hebben :)
Nieuwe hoog/middenspannings kabels zijn tegenwoordig bijna allemaal aluminium. Wordt je kabel wel een factor 1,67 dikker. (Althans bij de project waar ik aan mee werk in de regio Rotterdam.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hmm..., als het echt die kabel is op de foto die erop moet, dan gaat het dus over een InLite systeem, wat wij minder dan een maand geleden in de tuin hebben geplaatst. :+ Aan de mensen die veel weten over electrotechniek laat ik het over of laagspanning goed gaat over de hoogspanningskabel.

Maar over één ding ben ik wel benieuwd, die lampen worden geprikt op de kabel, en die hebben beide dus één maat. Ik zou het niet weten of die hoogspanningskabel ook zo doorgeprikt kan worden, en het dan zal werken. Ik ben dan weer bang van niet (als ik zo naar die kabel kijk). Want die InLite lampen worden gewoon met je vingers door die kabel gedrukt en die kabel is best dun. Die hoogspanningskabel ziet er aardig dik uit namelijk. :)

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 26-06-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Als het verlichting betreft met prikkabel wordt het moeilijker idd.
Door die 3x2,5 of 3x1,5 ga je niet zomaar door heen prikken met die bijgeleverde blokjes. :+
Sowieso haal je denk ik niet eens de aders, daarnaast blijft het zeker niet zitten en dan is het nog de vraag of je de goede aders raakt.

Als dat het geval is en de TS bedoeld dat hij de kabel wil aftakken in de grond door middel van kroonsteentjes en daarop de prikkabel wil aansluiten, raad ik hem dan ten zeerste af omdat je dan hoogstwaarnschijnlijk kortsluiting gaat krijgen en mogelijk je trafo om zeep helpt.

Hij kan het wel veilig doen door er kabelmoffen of als het gaat in zij geval goede waterdichte lasdozen te gebruiken. (Er zijn ook lasdozen op de markt die kunnen worden ingegoten met hars, maar weet niet of deze ook voor de consument verkrijgbaar is.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Schapie schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:20:
[...]

Hier ben ik het dan toch niet helemaal mee eens. De soortelijke weerstand van de kabel en de installatie methode speelt daarnaast nog een zeer grote rol even als de temperatuur, aantal kabels bij elkaar en de eventueel de warmte weerstand coefficient van de grond. (Of die 0,8K/m/w of 2,5K/m/w is maakt zeer veel uit bij vermogens groter dan pakweg 10Kw.)
Nu zal dat in dit geval niet zo spannend zijn, maar als je serieuzere voedingen gaat maken dan gaat dat een zeer grote rol spelen.
Als we dan toch aan het ziften zijn, bij de toepassing van de TS zal dat ongetwijfeld drie cijfers achter de komma verschil maken. Maar mijn redenering was eigenlijk een beetje te kort door de bocht (zo zie je maar weer dat je als elektro soms te vlugge verwaarlozingen doet), dus bij deze: Jij wint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 03:17:
[...]
Als we dan toch aan het ziften zijn, bij de toepassing van de TS zal dat ongetwijfeld drie cijfers achter de komma verschil maken. Maar mijn redenering was eigenlijk een beetje te kort door de bocht (zo zie je maar weer dat je als elektro soms te vlugge verwaarlozingen doet), dus bij deze: Jij wint. :)
Er is nog een veel grotere verwaarlozing gaande ;) Bij 50Hz merk je er bij normale stromen niks van, maar bij wat hogere frequenties (vanaf het kilohertzbereik zeg maar even voor het gemak) gaat de stroom steeds meer alleen door de buitenste laag van de geleider lopen (skineffect) zodat je dan litzedraad of zelfs een holle pijp nodig hebt om een lage weerstand te halen met efficient materiaalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal correct, maar om nou van verwaarlozing te spreken.....
We hebben het hier over doodgewone tuinverlichtig. En daar haal je geen hoogfrequente technieken bij aan, evenmin als hoogspanningstechniek, een nog andere kant van de electrotechniek. En zo zijn er wel tientallen onderwerpen te bedenken. Leg er dan een supergeleider neer om nog een voorbeeld te noemen. Heel interessant allemaal, maar hier wel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die kabel op die afbeelding dat is inLite kabel of niet? Als het allemaal inLite is zou ik je adviseren om toch te kijken of je die andere kabel er ook in krijgt. Even een randje terras eruit moet niet zo'n punt zijn. Je vernielt je lampjes als je andere dingen gaat prutsen en het werkt ook nog eens niet geweldig.

Die 230v kabel lekker laten liggen en misschien her en der een contactdoos opzetten voor je laptop en je elektrische BBQ of fonduepan.

[edit] Wat voor trafo heb je er bij trouwens? Omdat je schrijft dat er alleen 12V kabel aan kan, bedoel je dat alleen de platte kabel past? Of dat de output 12V is? Want ik verleng de kabel naar de trafo soms wel omdat die platte kabel vrij duur is en als je dan een tuin van +25m diep hebt met achterin verlichting is andere kabel als aanvoer stukken goedkoper.

[ Voor 28% gewijzigd door Beekforel op 27-06-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
Hoe is dit verhaal afgelopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien de TS in het vervolg gewoon een berichtje sturen IPV een topic van 7 (zeven!!) jaar oud omhoog te schoppen. De kans is nogal klein dat hij dat het leest.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.