Toon posts:

Pc herkent dvd-drives niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dvdspeler en dvdbrander worden na gisteren allebei niet meer herkent.
Ze worden niet ook niet weergeven in 'Deze computer'.
Ook worden ze niet weergeven in 'Apparaatbeheer'.
Je kan gewoon weg niet meer de de dvdspeler en brander gebruiken.

Ze doen het allebei nog weg, klepjes gaan gewoon open en dicht en lampjes branden.

Misschien kan het liggen omdat ik laatste 'Regcleaner' heb gebruikt van het programma 'Tuneup Utilities 2008'.

Wie kan mij helpen om dit weer werkend te krijgen?

Wat ik al heb gedaan:
- Nieuwste drivers gedownload.
- Systeemherstel gebruikt
- Allebei de dvddrives van de computer verwijderd & ook de drivers en vervolgens er weer op aangezet, geen enkel effect.
- En of course de pc meerdere malen opnieuw opgestart
- Naar deze site geweest Cannot Access CD-ROM and "Code 31" Error Message in Device Manager After You Remove Adaptec Easy CD Creator from Your Computer, voor een oplossing, alleen hielp dat ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 16:07 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

IDE controller even verwijderen en rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:11:
IDE controller even verwijderen en rebooten.
Werkt helaas ook niet..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is je IDE kabel nog wel goed?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
Paar basic checks, die je zelf had kunnen vinden imo:
  1. Worden de apparaten in het BIOS goed herkend?
  2. Zo ja en je kan ervan booten: Werken de apparaten met een Live CD van bijvoorbeeld Ubuntu?

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 23-06-2008 16:33 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
De IDE kabel is nog helemaal goed.
gertvdijk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:32:
Paar basic checks, die je zelf had kunnen vinden imo:
  1. Worden de apparaten in het BIOS goed herkend?
  2. Zo ja en je kan ervan booten: Werken de apparaten met een Live CD van bijvoorbeeld Ubuntu?
Ik heb even snel in het BIOS gekeken.
Maar daar worden ze blijkbaar niet herkend, want bij Secondary IDE Master staat er; Not installed, en bij Secondary IDE Slave precies hetzelfde...

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoe staan de jumpers?

Verwijderd

Topicstarter
Jumpers staan gewoon goed ingesteld.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:47:
Ik heb even snel in het BIOS gekeken.
Maar daar worden ze blijkbaar niet herkend, want bij Secondary IDE Master staat er; Not installed, en bij Secondary IDE Slave precies hetzelfde...
Besef je dan terdege dat drivers/Windows tweaks en dergelijke helemaal geen uitkomst gaan bieden. Je zal gewoon basic troubleshooting moeten doen op hardware niveau.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:12:
[...]

Besef je dan terdege dat drivers/Windows tweaks en dergelijke helemaal geen uitkomst gaan bieden. Je zal gewoon basic troubleshooting moeten doen op hardware niveau.
Wat zou nu het beste kunnen zijn van wat ik nu kan doen om het weer werkend te krijgen?
Het probleem is denk ik veroorzaakt omdat ik 'Regcleaner' heb gebruikt, ik ben niet in de computer geweest om kabels te wijzigen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 17:22 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:21:
[...]

Wat zou nu het beste kunnen zijn van wat ik nu kan doen om het weer werkend te krijgen?
Het probleem is denk ik veroorzaakt omdat ik 'Regcleaner' heb gebruikt, ik ben niet in de computer geweest om kabels te wijzigen etc.
Gertvdijk schrijft juist dat het geen Windows probleem is, aangezien je drives in het BIOS al niet meer getoond worden. Dus puur aansluiting/BIOS instellingen of een kabelprobleem.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:21:
Het is je nog niet duidelijk? Het is echt een onterechte aanname/verdenking die jij maakt/hebt. Er bestaat ook nog zoiets als toeval, dat je hardware er nu ineens mee ophoudt of je kabel nu ver genoeg is geoxideerd.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

probeer de drives één voor één , dit is echt een hardwarematig foutje

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me wel duidelijk dat het een hardware probleem is, en niet te herstellen valt met tools vanaf windows. Ik zal de drives er maar even uit halen en in een andere pc testen om te zien of ze daadwerkelijk allebei tegelijk ermee opgehouden zijn.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Als je drives niet meer herkend worden in de BIos, moet je deze eens een reset geven (evt. een "reset to factory-defaults"). Dit wil nog wel eens helpen.
Doet ie het dan weer, dan kun je weer je Bios-setings gaan optimaliseren.

Verwijderd

Dit vond ik met de search button probeer het is:
1. Klik op Start en klik op Uitvoeren.
2. Typ regedit in het vak Openen en klik op OK.
3. Klik op de volgende registersubsleutel:
4. HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurrentControlSet/Control/Class/{4d36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
5. Open het menu Bestand en klik op Exporteren.
6. Typ opgeslagensleutel in het vak Bestandsnaam en klik op Opslaan.
7. Klik op Upperfilters bij het gegevenstype REG_MULTI_SZ en klik in het menu Bewerken op Verwijderen. Wanneer wordt gevraagd de opdracht te bevestigen, klikt u op Ja.
8. Klik op LowerFilters bij het gegevenstype REG_MULTI_SZ en klik in het menu Bewerken op Verwijderen. Wanneer wordt gevraagd de opdracht te bevestigen, klikt u op Ja.
9. Sluit de Register-editor af en start de computer opnieuw op.

Hopelijk werkt het.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als hij in de bios niet herkent wordt heeft het wijzigen van registersleutels geen zin natuurlijk ;)

☻/
/▌
/ \

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Zijn het wel ide drives? Kan ik nergens uit op maken.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Perongeluk overheen gelezen, dan is het natuurlijk een ander verhaal, dan zou je toch echt denken dat het in de kabels zit.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ja kan natuurlijk aan de kabel liggen.

heb zo ooit eens een pc gehad, ik was had hem schoongemaakt met een compressor, en het apparte HDD compartiment er even uitgehaald en door een andere kabel vervangen, ineens weigerde de pc dienst. terwijl er aan de kabel echt niks te zien was, ik na me oude kabel terug en hij werkte weer. ik heb die andere kabel dan maar weggegooid ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
Saab schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:47:
Zijn het wel ide drives? Kan ik nergens uit op maken.
Het zijn wel IDE-drives, aangezien ze op een IDE-kabel zijn aangesloten, ik zal morgen eens een pcshop induiken om even een nieuwe kabel te kopen, in de hoop dat het dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu net terug van de Pc-shop met een nieuw IDE-kabel, heb hem gelijk er even tussen gezet.
Alleen heeft het jammer genoeg geen enkel effect op de dvd-drives, ze blijven onzichtbaar.

• gertvdijk
pm1 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:35:
probeer de drives één voor één , dit is echt een hardwarematig foutje
Dit ook geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost!
De controller waar de dvd-drives op aangesloten zaten bleek kapot te zijn.
Nu heb ik nog maar één werkende controller over, hier heb ik de harde schijf op master gezet en de dvd brander op slave, nu moet ik het dus met één dvd-drive minder doen;)

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:27

14ReD

Who is General Failure?

Wel apart dat een controller stuk kan gaan. Heb ik hier pas 1 keer meegemaakt, maar dat kwam omdat het mobo kaduk was. Zitten er geen lekkende onderdelen op je bord?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:47:
De controller waar de dvd-drives op aangesloten zaten bleek kapot te zijn.
Komt echt bijna niet voor. Maar post eerst eens de exacte specs van je systeem (vooral mb), vermoed namelijk dat je hierop een (Intel) chipset hebt waarbij je s-ata poorten op legacy/ide mode staan, hierbij een normale p-ata controller emuleren, waarbij soms één van de twee p-ata kanalen uitgeschakeld wordt.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

14ReD schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:53:
Wel apart dat een controller stuk kan gaan. Heb ik hier pas 1 keer meegemaakt, maar dat kwam omdat het mobo kaduk was. Zitten er geen lekkende onderdelen op je bord?
Heb het onlangs ook voorgehad. Kleine kortsluiting (kast wat verschoven en power kabel moet niet goed gezeten hebben, klein beetje geknetter gehoord) en FDD controller werkt niet meer. Zuigt wel want dat mobo kan nog niet booten van USB disks... :(

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
14ReD schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:53:
Nee, voor de rest is mijn moederbord prima zonder lekkende onderdelen.
Misschien kan de defecte controller komen door stof of gewoon ouderdom, want mijn pc stamt ook al weer uit 2002.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:59:
[...]
Komt echt bijna niet voor. Maar post eerst eens de exacte specs van je systeem (vooral mb), vermoed namelijk dat je hierop een (Intel) chipset hebt waarbij je s-ata poorten op legacy/ide mode staan, hierbij een normale p-ata controller emuleren, waarbij soms één van de twee p-ata kanalen uitgeschakeld wordt.
Specs van mijn pc:

Intel Pentium 2,4 ghz
512 mb ram geheugen
Ati Radeon 9600 pro
Chipset: SiS650
Hdd: Toshiba 60 gb (+500 gb extern)

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
het gaat dan dus vooral om het moederbord, met dit progje (everest home edition) kun je er achterkomen als je het niet weet:

http://www.filehippo.com/...e42ac6ead9533ff561a08bbe/

wat staat er trouwens in het configuratiescherm bij ide/ata/atapi controllers, hebben deze drivers?

[ Voor 3% gewijzigd door dribibu op 24-06-2008 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gegevens moederbord:

Motherboard:
CPU Type: Intel Pentium 4, 2400 MHz (24 x 100)
Motherboard Name: Gigabyte GA-8SIML (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Motherboard Chipset: SiS 651
System Memory: 512 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type: AMI (10/22/02)
Communication Port: Communicatiepoort (COM1)
Communication Port: Communicatiepoort (COM2)
Communication Port: ECP-printerpoort (LPT1)

@dribibu
De controllers hebben allemaal drivers, atapi.sys staat erbij,
Pagina: 1