Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een Asus P5N-E SLI en ik wil 2x74GB Raptors in Raid 0 zetten.

Een nieuw moederbord heb ik nou ook niet echt nodig, maar ik heb gezien dat de Gigabyte P45-DS5 een hardware raid controller heeft, zou dat een verschil maken tov van (software) RAID controller op de Asus P5N-E SLI? Tenzij iemand denkt dat de jmicron ook een hardware raid controller is?

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Volgens mij heeft de P45 ook software raid (ICH10R), maar haalt die wat betere prestaties.

Volgens mij ga je dat verschil niet merken, tenzij je een erg zwakke processor hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door MuisM4t op 23-06-2008 15:33 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
De P5N-E SLi heeft gewoon hardware RAID hoor, ik weet niet waar jij vandaan haat dat dit bord dat niet heeft :?

Wat betreft het verschil tussen hardware en software RAID: met een software RAID kun je de array niet gebruiken om vanaf te booten en als je een andere OS neemt (zeg, Linux) kun je hier niet meteen data vanaf halen. Het ligt eraan of je chipset een eigen CPU heeft om de RAID aan te spreken, maar ik denk dat het gewoon via de gewone CPU gaat, net zoals eigenlijk met software RAID. Als je écht puur hardware RAID wilt, moet je echter diep in de buidel tasten: RAID kaarten met onboard CPU en RAM zijn niet erg goedkoop (in vergelijking met onboard RAID dan).

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56
Het bord ondersteund gewoon RAID, dit was natuurlijk te vinden door een simpele google actie / asus website te bezoeken.

Verder zou je kunnen googlen op de controllers en eventuele benchmarks.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De DS5 beschikt over een jmicron controller waar weer 2 silicon image 7523 chips aanhangen. Ik heb het door gebrek aan beschikbare disks niet kunnen testen op mijn DQ6, maar was zelf nooit echt ondersteboven van de oude jmicron dingen die een paar jaar geleden te vinden waren op de bordjes.

De ICH10R presteert verder prima en als je bij intel chips blijft blijft dat het meest compatible (je kunt een raid set makkelijk van een ICH9R naar een ICH10R zetten bijv).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Terw_Dan schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:40:
De DS5 beschikt over een jmicron controller waar weer 2 silicon image 7523 chips aanhangen. Ik heb het door gebrek aan beschikbare disks niet kunnen testen op mijn DQ6, maar was zelf nooit echt ondersteboven van de oude jmicron dingen die een paar jaar geleden te vinden waren op de bordjes.

De ICH10R presteert verder prima en als je bij intel chips blijft blijft dat het meest compatible (je kunt een raid set makkelijk van een ICH9R naar een ICH10R zetten bijv).
daarnaast presteert de nvidia chipset die op de P5N-E sli zit ook uitstekend. (bij mij in ieder geval). De bottleneck ligt in ieder geval niet bij de controller. (huidig met 2 samsung spinpoints T166 in raid0). Eventueel gelijk wat van die zalman heatsinkjes aanschaffen (die kleine blauwe dingen) en die op je southbridge plakken.

-_-

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Bitage schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:32:
De P5N-E SLi heeft gewoon hardware RAID hoor, ik weet niet waar jij vandaan haat dat dit bord dat niet heeft :?

Wat betreft het verschil tussen hardware en software RAID: met een software RAID kun je de array niet gebruiken om vanaf te booten en als je een andere OS neemt (zeg, Linux) kun je hier niet meteen data vanaf halen. Het ligt eraan of je chipset een eigen CPU heeft om de RAID aan te spreken, maar ik denk dat het gewoon via de gewone CPU gaat, net zoals eigenlijk met software RAID. Als je écht puur hardware RAID wilt, moet je echter diep in de buidel tasten: RAID kaarten met onboard CPU en RAM zijn niet erg goedkoop (in vergelijking met onboard RAID dan).
Wat is je definitie van software en hardware RAID?
Mijne:
hardware RAID
Kaartje heeft eigen ProcessingUnit en geheugen om de CPU van de server/pc te ontlasten.
software RAID
  1. Chip op moederbord of insteekkaartje die wel op hardware niveau instelbaar is (BIOS), maar de berekeningen e.d. bij het moederbord/CPU neerlegt. (Fake raid)
  2. Op OS niveau een RAID array maken.
In Linux is juist een RAID array op OS niveau het handigst om te hebben (anders moet je klooien met fakeraid) en je bent dan veel flexibeler. Het is nauwelijks langzamer dan een Fake raid kaartje en als het een RAID variant is zonder parity zie ik geen bezwaar om software raid te kiezen.

@TS: het maakt dus niks uit, het is allemaal fake, omdat het allemaal de rest van je prestaties omlaag trekt, ten gunste van die van je RAID array. Het is dan meer de driver en gekozen type RAID (en block size) die de bepalende factor is.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) RAID is duidelijk materie voor Opslagmedia & I/O Controllers, niet PMG
2) mbt hardware/firmware/software RAID, lees aldaar de FAQ.
3) sowieso mag er een stuk meer inzet en onderbouwing in een topicstart.

Dit topic gaat voor onbepaalde tijd richting Siberie, tovarich... :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.