Bitage schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:32:
De P5N-E SLi heeft gewoon hardware RAID hoor, ik weet niet waar jij vandaan haat dat dit bord dat niet heeft
Wat betreft het verschil tussen hardware en software RAID: met een software RAID kun je de array niet gebruiken om vanaf te booten en als je een andere OS neemt (zeg, Linux) kun je hier niet meteen data vanaf halen. Het ligt eraan of je chipset een eigen CPU heeft om de RAID aan te spreken, maar ik denk dat het gewoon via de gewone CPU gaat, net zoals eigenlijk met software RAID. Als je écht puur hardware RAID wilt, moet je echter diep in de buidel tasten: RAID kaarten met onboard CPU en RAM zijn niet erg goedkoop (in vergelijking met onboard RAID dan).
Wat is je definitie van software en hardware RAID?
Mijne:
hardware RAID
Kaartje heeft eigen ProcessingUnit en geheugen om de CPU van de server/pc te ontlasten.
software RAID- Chip op moederbord of insteekkaartje die wel op hardware niveau instelbaar is (BIOS), maar de berekeningen e.d. bij het moederbord/CPU neerlegt. (Fake raid)
- Op OS niveau een RAID array maken.
In Linux is juist een RAID array op OS niveau het handigst om te hebben (anders moet je klooien met fakeraid) en je bent dan veel flexibeler. Het is nauwelijks langzamer dan een Fake raid kaartje en als het een RAID variant is zonder parity zie ik geen bezwaar om software raid te kiezen.
@TS: het maakt dus niks uit, het is allemaal fake, omdat het allemaal de rest van je prestaties omlaag trekt, ten gunste van die van je RAID array. Het is dan meer de driver en gekozen type RAID (en block size) die de bepalende factor is.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog