Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Dual boot met Ubuntu (first) installeren

Pagina: 1
Acties:

• Hs82H
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-11 20:51
Ik heb momenteel Ubuntu 8.10 geinstalleerd staan en ik wilde daarnaast XP Pro met SP2 zetten.

Voor Ubuntu heb ik 3 partities: sda1, sda2 en sda5. Van de schijfruimte die ik hieruit vrij kon maken heb ik een primary NTFS partitie gemaakt van 25gig. Ik heb Gparted hiervoor gebruikt. Daarnaast heb ik nog een fat32 partitie van 150gig gemaakt bedoeld voor dataopslag.

Vervolgens heb ik simpelweg geprobeerd XP te installeren vanaf CD. Echter bij het aanwijzen van een locatie/partitie waarop XP geinstalleerd wordt, staat een tekst dat er geen hardeschijf/partitie gevonden kan worden.

Op internet kom ik slechts tegen dat dit iets met SATA drivers ofzo te maken kan hebben. Dit lijkt me vreemd want. Voordat ik Ubuntu had deze pc had geinstalleerd met exact dezelfde hardware had ik dezelfde versie van XP hierop draaien.

Mogelijk heeft Gparted/Ubuntu dus vreemde NTFS partitie aangemaakt gok ik...
Hoe kan ik zorgen dat ik XP nu wel succesvol kan installeren?

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
Probeer eens om de lege ruimte niet als bestandssysteem te formatteren. de xp installatie kan dit namelijk zelf ook. (dus gewoon "unformatted" laten).

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:13
als je de melding krijgt dat er geen HD gevonden wordt, ligt het toch eerder bij de sata driver dan dat het zou liggen aan de NTFS type.
Volgens mij zou je zelfs je Linux partities moeten kunnen weggooien en dus zien.

https://d4armory.io/Player/803500

• Hs82H
rauzer schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:06:
Probeer eens om de lege ruimte niet als bestandssysteem te formatteren. de xp installatie kan dit namelijk zelf ook. (dus gewoon "unformatted" laten).
Dit idee was ook in mij opgekomen, maar dit had geen succes helaas.

• Hs82H
DarkY schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:09:
als je de melding krijgt dat er geen HD gevonden wordt, ligt het toch eerder bij de sata driver dan dat het zou liggen aan de NTFS type.
Volgens mij zou je zelfs je Linux partities moeten kunnen weggooien en dus zien.
Kan dat technisch gezien dan?
Ooit heeft XP er nl wel op gestaan, dus bleek er geen probleem met de sata driver te zijn. Toen is Ubuntu erop gegaan. Zou dit ervoor kunnen zorgen dat daar dan verandering in is gekomen? Ik heb geen verstand van sata drivers...

Maar als ik Linux er dan af zou gooien, zou dan meteen het probleem opgelost zijn?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hint: je kan in één reactie ook op meerdere personen tegelijk reageren :)

Maar het is een beetje onzinnig om een prima werkende Linux install eraf te knikkeren.
Wees liever even wat duidelijker over de gebruikte hardware, dan kun je waarschijnlijk eerder een oplossing vinden dan met blind gokken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:13
stuifbergen schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:31:
[...]

Kan dat technisch gezien dan?
Ooit heeft XP er nl wel op gestaan, dus bleek er geen probleem met de sata driver te zijn. Toen is Ubuntu erop gegaan. Zou dit ervoor kunnen zorgen dat daar dan verandering in is gekomen? Ik heb geen verstand van sata drivers...

Maar als ik Linux er dan af zou gooien, zou dan meteen het probleem opgelost zijn?
Heb je misschien meerdere Windows Installatie cd roms thuis?
Mogelijk dat je het eerst met een SP2 versie geïnstalleerd hebt en het nu met een SP1/RTM versie probeert.

Zie ook Linux verwijderen en Windows XP installeren

https://d4armory.io/Player/803500

Pagina: 1