• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Na een boel trial en error heb ik dan toch alles werkend gekregen dit weekend onder suse 11.0 en ik moet zeggen dat de interface en de zypper package manager me erg bevallen... 8)

Echter zijn er nog een paar kleine puntjes die ik niet opgelost krijg, ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen.

1. Als ik aan een draadlose netwerk wil verbinden dan vraag suse om het ww van de "default-keyring" en hij wil niet verbinden tenzij ik mijn wpa ww daarin opsla.
Het gekke is dat ik nergens zo'n keyring (gnome password manager) heb aangemaakt, en ik kan nergens het ww veranderen van een default geinstalleerde keyring ofzo lijkt het.

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden ?

2. Ik heb wel geluid en de pulse audio werkt ook, maar wat ik ook probeer ik heb geen alsa geluid.
Ik heb de nieuwste alsa geprobeert te compilen, en dat werkt ook wel.... maar nog steeds kan ik in geen enkel programma alsa geruiken.... onder ubuntu werkte dit perfect.

Mischien een bug in opensuse 11.0 ? ik vind het echter nergens :(

3. Iets zorgt voor een vertraging van mijn internet bij het opzoeken van webpagina's
Als ik vraag om google te laden dan geeft firefox aan "connecting to www.google.com" en zo blijft hij ongeveer 10 tot 20 seconden staan voor dat de pagina op normale snelheid geladen wordt.

ik heb ipv6 al uigeschakelt en ook de net.ipv4.tcp_window_scaling -> set to 0 gedaan.
ik heb zelfs de dns server instellingen in /etc/resolv.conf aangepast en verandert in de dns servers van tele2 (jaja ik weet het :X )

De andere computers werken perfect, en op de suse machine is het ftp'en vanaf de repository's en de rest van het netwerk verkeer tussen de computers ook goed...

iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hoe is je routing tabel? ivm vraag 3 trouwens.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01 12:48
Trekkerkearl schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:49:
1. Als ik aan een draadlose netwerk wil verbinden dan vraag suse om het ww van de "default-keyring" en hij wil niet verbinden tenzij ik mijn wpa ww daarin opsla.
Het gekke is dat ik nergens zo'n keyring (gnome password manager) heb aangemaakt, en ik kan nergens het ww veranderen van een default geinstalleerde keyring ofzo lijkt het.
Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden ?
Ik zit met hetzelfde probleem (zit hier met een 2200bg intel driver) en kan je vertellen, na een paar uur testen, dat dit niet aan je keychain ligt. (Onder 10.3 had ik geen problemen)
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om te testen of ik handmatig contact kan maken met mijn wireless.

[ Voor 21% gewijzigd door freyk op 23-06-2008 15:13 ]

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:57:
hoe is je routing tabel? ivm vraag 3 trouwens.
:9 ik ben van linux redelijk op de hoogte, maar waar vind ik die tabel ? :?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

route

:+

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ik neem aan dat ik dus gewoon "route" kan invullen in een terminal ? O-)
ik check het wel effe op google.com :P

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
Ja, dat kan :+

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Vraag 1 vroeg hij bij mij om een nieuwe password voor de keychain, deze heb ingevoerd en daarna had ik gewoon een WPA2 verbinding.

Alle proemn in n drek

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Trekkerkearl schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:52:
ik neem aan dat ik dus gewoon "route" kan invullen in een terminal ? O-)
ik check het wel effe op google.com :P
Mja waarom geef ik anders een one-liner ;).
Beetje eigen initiatief mag ook wel he.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Oplossing 1:

Na wat zoeken op internet bleek dat alle keyrings worden bewaard in ~/.gnome2/keyrings/

Hier stond alleen een bestand in genaamd "login.keyring" en "default.keyring" ontbrak.
Na het als root verwijderen van dit bestand, kon ik gewoon een ww instellen bij het eerste gebruik van de default.keying en deze is nu ook aanwezig in de betreffende folder.

Feitelijk was het ww voor de default keyring al wel aangemaakt door het systeem, maar de keyring zelf niet O-)

Oplossing 2:

Nadat de drukte op de repository eindelijk afnam kon ik wat updates draaien op mijn machine en was het alsa probleem al snel opgelost... er was blijbaar iets niet goed in de standaard versie :?

blijft dus alleen het internet probleem over...

@boudewijn
code:
1
2
3
4
5
/> route www.tweakers.net
bash: route: command not found

dennis@Mamba:/> sudo route www.tweakers.net
sudo: route: command not found

als ik mijn dns servers gewoon aangeef in yast dan is het internet een paar minuten gewoon goed, maar daarna is het weer langzaam.... alsof er een instellingen wordt terug gezet.
Het zelfde met de /etc/resolv.conf

iemand enig idee waarom dit zo is ? worden mijn instellingen soms overschreven ?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon route intypen....
of desnoods er eerst whereis op los laten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Dat deed hij, en toen kreeg hij "command not found", slimmerd ;)

Probeer eens
/sbin/route -n

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
opgelost (voor mij dan)...

Mijn draadlose kaart had een 169.*.*.* adres maar een 192.168.0.1 dns adress :P
Hij probeert dus iedere keer eerst via een niet bestaande verbinding op een niet bestaand adress naar dns adressen te zoeken....dat werkt natuurlijk niet O-)

Een tip dus voor iedere suse gebruiker, je moet de draadlose kaart pas aanzetten met dhcp als je hem echt echt gebruikt en verder niet want zelf als heb je geen draadlose netwerk ingestelt staan en heb je geen verbinding blijkbaar heb je wel een de dns server 8)7

Pagina: 1