• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 18:15
Ik heb even een vraagje.
Aangezien mijn Maximus Formula (letterlijk) doorgebrand is ben ik op zoek naar een tijdelijk moederbord.

Nu zit ik te twijfelen tussen een P45 of een X38 chipset. Nu heb ik al even wat gegoogled, maar zie alleen maar vergelijkingen tussen P35-X38, P45-X48.

Zijn er medetweakers die beide type bordjes gehad hebben en tot de comclusie zijn gekomen dat een van beide moederborden beter is (en waarom), dan hoor ik dat graag.

Het moederbord gaat ook metname gebruikt worden om over te clocken met DDR2 geheugen en 1gfx.

Welke chipset clockt het beste!?!?!? (muv X-48)

[ Voor 5% gewijzigd door MrBigfield op 23-06-2008 14:47 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je kan beter kijken naar de verschillen tussen de P en de X versie, want afaik is het enige verschil tussen de 35- en de 45-serie het productieprocedé: nu 65nm wat eerst 90nm was. Verder zit er ondersteuning op voor geheugen tot 1333MHz, maar omdat dit met de 35-serie ook al prima te halen was, is dit niet echt iets bijzonders.

• MrBigfield
P en de X versie, want afaik is het enige verschil tussen de 35- en de 45-serie het productieprocedé: nu 65nm wat eerst 90nm was.

Ik maak hierui top dat de X38 shipset gemaakt was op een 90Nm procedee en de P45 op een 65Nm.

Houdt dit, gezien de feiten/ervaringen in dat de P45 chipset beter clockt dan de X38 chipset, of niet?
Daar gaat het me eingelijk om.

Welke chipset clockt het beste! (muv X-48)

Hoofdvraag aangepast!

[ Voor 3% gewijzigd door MrBigfield op 23-06-2008 14:47 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De X38 en X48 zitten in de high-end range van Intel. de P35 en P45 zitten in de mainstream markt. De X38 heb ik niet vergeleken met P45 borden, de X48 wel. De volledige benches komen nog op de FP te staan, maar de P45 is niet schrikbarend sneller dan een X48.

• MrBigfield
@Terw_Dan
Ik denk dat je met de laatste x X-38 bedoelde ipv X-48.

De P45 is standaard dus iets sneller dan de X-38, maar aangezien ik toch overclock heb ik liever de chipset die overclocked het snelste is.
Ik vond zelf dat de X38 chipset veel beter Clockte dan de P35 (maximus formula vs Gigabyte DS3-L).

Welke van de chipsets clockt nou beter/verder dan de ander? Voor de prijzen hoef ik het niet echt te laten, omdat deze nagenoeg gelijk zijn, maarja wil graag toch de meeste bang 4Buck.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Heb je zelf al reviews gelezen wat dat betreft? Het interweb staat bomvol van de reviews en een simpele Google search levert al genoeg resultaten op. Bovendien kun je ook nog de reviews lezen van specifieke borden om te kijken welke beter is. Vergelijken dus die hap.
Ik vond zelf dat de X38 chipset veel beter Clockte dan de P35 (maximus formula vs Gigabyte DS3-L).
Je vergelijkt hier nu wel een veel luxer en duurder bord met een goedkopere en minder uitgebreidere. Zeker ook de koeling van het bord verraad al dat het waarschijnlijk betere prestaties zou geven. Niet echt een eerlijke vergelijking dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Bitage op 23-06-2008 15:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mrbigfield schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:07:
@Terw_Dan
Ik denk dat je met de laatste x X-38 bedoelde ipv X-48.
Nee, de X48, de X38 heb ik niet kunnen testen.
Welke precies het beste klokt weet ik niet, al blijkt de P45 het heel aardig te doen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
De P45 heeft sowieso een lager energieverbruik en produceert dus ook minder warmte dan een X38. Bovendien is de P45 gespecificeerd tot een 1600MHz bus, de X38 'slechts' tot 1333MHz. Nu zegt dit niet dat de X38 dit niet kan, maar je hebt in elk geval de garantie dat de P45 het wel kan. Verder maakt het weinig verschil denk ik, als je goedkoop een X38 kan kopen zou ik die nemen, en andersom de P45 uiteraard. Laat je leiden door de prijs, verder zullen ze vrijwel gelijk zijn :).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk in de 1001 OC-ervaringen databases op internet...

Beetje eigen inzet mag ook wel, bovendien is dit geen PMG maar Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen materie, en is "welke moet ik kopen?" nergens op GoT een welkome vraag.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.