[Word] Hoofdstukummering (secties)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 14:01
Pfff zit nu al een hele tijd te prutsen met Word maar krijg het niet voor elkaar.
Ik wil graag een volgende indeling:

Deel I - Titel (Kop - deel) (zonder nummering)
- H1 (kop 1) (autonummer)
- H2 (kop 1)
- H3 (kop 1)
etc.

Deel II - Titel (Kop - deel) (zonder nummering)
- H1 (kop 1)
- H2 (kop 1)
- etc..

Ik voeg een sectie einde in na het laatste hoofdstuk van deel I, hierna wil ik dus dat de hoofdstuknummering weer opnieuw bij 1 begint.
Echter nummert hij nu vrolijk door vanaf de vorige sectie?
Dus wat bij Deel II, hoofdstuk 1 moet zijn noemt hij hoofdstuk 4..ik heb me al het wezeloos gezocht maar kom er niet uit.
Heb een sectieeinde erin, geprobeer met opnieuw nummeren..maar krijg het niet voor elkaar...
wie o wie heeft de oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zat met een zelfde probleem. Mijn oplossing: maak voor de titels van de hoofdstukken uit deel 2 een ander opmaakprofiel, zonder nummering.

Als je dit profiel baseert op het opmaakprofiel van de titels in deel 1, dan hoef je alleen die eerste profiel aan te passen waarna de rest mee verandert.

Voorbeeld:
Deel 1:
-Kop 1 (met nummering)
--Kop 2 (met nummering)

Deel 2:
- Kop 1 Zonder nummering (Gebaseerd op Kop 1, maar dan zonder nummering)
--Kop 2 Zonder nummering (gebaseerd op Kop 2, maar dan zonder nummering)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:03:
Ik zat met een zelfde probleem. Mijn oplossing: maak voor de titels van de hoofdstukken uit deel 2 een ander opmaakprofiel, zonder nummering.

Als je dit profiel baseert op het opmaakprofiel van de titels in deel 1, dan hoef je alleen die eerste profiel aan te passen waarna de rest mee verandert.

Voorbeeld:
Deel 1:
-Kop 1 (met nummering)
--Kop 2 (met nummering)

Deel 2:
- Kop 1 Zonder nummering (Gebaseerd op Kop 1, maar dan zonder nummering)
--Kop 2 Zonder nummering (gebaseerd op Kop 2, maar dan zonder nummering)
Maar als ik die opmaak gebruik krijg ik dus geen nummering meer mee? en dat is juist iets wat ik wel wil, juist het gebruik van de autonummering van de hoofdstukken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oh excuus, verkeerd gelezen.

In dat geval moet je bij de autonummering (rechtsklikken op de 1e kop in sectie 2, en dan "Opsommingstekens en nummering") Opnieuw nummeren aanvinken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:20:
Oh excuus, verkeerd gelezen.

In dat geval moet je bij de autonummering (rechtsklikken op de 1e kop in sectie 2, en dan "Opsommingstekens en nummering") Opnieuw nummeren aanvinken.
Hmz erg vreemd maar dan verknalt het hele opmaakprofiel en begint hij niet met opnieuw nummeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarschijnlijk is deze vraag overbodig, maar je voegt ook echt een sectie-einde in en geen pagina-einde? (dus via invoegen -> eindemarkering -> sectie einde?)

Dat ie dan het opmaakprofiel verknalt had ik zelf ook gemerkt. Erg irritant inderdaad. (en probeer later maar eens je inhoudsopgave mooi op te maken. Het kán wel, maar als je de indeling van je bestand wijzigt en je refresht je inhoudsopgave, springt alles weer terug naar de standaard profielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Fire_Bird schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:41:
[...]

Hmz erg vreemd maar dan verknalt het hele opmaakprofiel en begint hij niet met opnieuw nummeren :?
Doe dan gewoon rechtermuisknop op het nummertje voor je kop en kies direct voor opnieuw nummeren in je context menu?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Probeer eens niet alleen het vinkje "opnieuw nummeren" om te zetten, maar kijk ook eens tussen alle opties als je op "Aanpassen..." klikt. Daar kun je ook opties aangeven om opnieuw te nummeren. :) Misschien moet je wel even op "Meer \/\/" klikken om deze instellingen zichtbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 10:53
BtM909 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:55:
[...]

Doe dan gewoon rechtermuisknop op het nummertje voor je kop en kies direct voor opnieuw nummeren in je context menu?
Dit geldt alleen voor alle Office versies voor 2007. Als de TS Office 2007 gebruikt, moet hij zijn muis iets meer bewegen.
Wel weer naar het context menu gaan door met de rechtermuisknop op het nummertje voor je kop klikken. Vervolgens dan "Nummering" kiezen en dan uit het menuutje de onderste "Begin waarde voor nummering...". Daar kun je aangeven "Nieuwe lijst beginnen" en dan natuurlijk niet vergeten de waarde op 1 in te stellen.

Het gerommel met secties is hiervoor helemaal niet nodig. Dat is alleen nodig indien je ook de paginanummering opnieuw wilt laten beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

--Niels-- schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:02:
[...]

Dit geldt alleen voor alle Office versies voor 2007. Als de TS Office 2007 gebruikt, moet hij zijn muis iets meer bewegen.
Wel weer naar het context menu gaan door met de rechtermuisknop op het nummertje voor je kop klikken. Vervolgens dan "Nummering" kiezen en dan uit het menuutje de onderste "Begin waarde voor nummering...". Daar kun je aangeven "Nieuwe lijst beginnen" en dan natuurlijk niet vergeten de waarde op 1 in te stellen.

Het gerommel met secties is hiervoor helemaal niet nodig. Dat is alleen nodig indien je ook de paginanummering opnieuw wilt laten beginnen
Probleem is alleen dat je in veel gevallen je volledige style reset (slechte opzet, maar in de praktijk wel vaak het geval) wat in veel gevallen betekent dat je totaal andere style krijg dan wat je had verwacht

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Half offtopic: Is dat dan een slechte opzet van de gebruiker die het tekstbestand maakt, of van Word?

Zodra ik een groot bestand moet maken, zoals een flink verslag, dan weet ik van tevoren dat ik ruzie ga krijgen met Word. Ligt dat dan aan mij? Ik werk met secties, en genereer zoveel mogelijk automatisch. (nummering, inhoudsopgave, index, noem maar op) Dat is toch net de kracht van een tekstverwerker, waarom blijkt het in de praktijk dan toch zo moeilijk te zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-06-2008 15:37 . Reden: beetje overbodige quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 12:47

job

Fire_Bird schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:58:
Echter nummert hij nu vrolijk door vanaf de vorige sectie?
Dus wat bij Deel II, hoofdstuk 1 moet zijn noemt hij hoofdstuk 4..ik heb me al het wezeloos gezocht maar kom er niet uit.
Heb een sectieeinde erin, geprobeer met opnieuw nummeren..maar krijg het niet voor elkaar...
wie o wie heeft de oplossing??
Klikken op de knop "als vorige sectie"? Want die staat standaard aan, en moet je dus uitklikken.
Of denk ik te simpel?

[ Voor 5% gewijzigd door job op 23-06-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 10:53
DrivinUCrazy schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:36:
Half offtopic: Is dat dan een slechte opzet van de gebruiker die het tekstbestand maakt, of van Word?

Zodra ik een groot bestand moet maken, zoals een flink verslag, dan weet ik van tevoren dat ik ruzie ga krijgen met Word. Ligt dat dan aan mij? Ik werk met secties, en genereer zoveel mogelijk automatisch. (nummering, inhoudsopgave, index, noem maar op) Dat is toch net de kracht van een tekstverwerker, waarom blijkt het in de praktijk dan toch zo moeilijk te zijn?
Als je voordat je aan je verslag begint je opmaakstijlen goed instelt (dus je kop 1 t/m 3 of 4, de opsommingslijstjes, citaten, enz) en deze consequent gebruikt, dan is mijn ervaring dat een verslag zelfs meer dan 100 blz. met een stamp kruisverwijzingen geen enkel probleem hoeft te zijn.

Alleen met secties is mijn ervaring dat je met printen wel eens problemen gaat krijgen als je een gedeelte van het document wilt printen. Bij 3 secties heb je namelijk ook 3 pagina's met het nummertje 1. De enige legitieme redenen voor secties zijn imo, liggende pagina in willen voegen of opnieuw de paginanummering willen starten.

Mijn ervaring is verder dat je beter geen ctrl + enter voor een kopje kunt doen om hem op de volgende pagina te krijgen. Je koptekst staat dan namelijk ook nog op de laatste regel van de vorige pagina, als je daar dan gaat typen, komt dat ook in koptekst, en als je dan de koptekst daar uitzet, dan gaat hij ook bij je kopje weg. Je kunt hiervoor beter "Pagina-einde ervoor" gebruiken (Alinea..., tabblad tekstdoorloop). Nog makkelijker is om hiervoor een knopje aan te maken en deze in je werkbalk te zetten.

Als laatste, nooit, ik herhaal, nooit, bij opmaakprofiel wijzigen "Automatisch bijwerken" aanzetten!

Op deze manier heb ik nooit problemen met Word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hmm. Ik houd me al aan al deze punten, op het ctrl enter puntje na. (het klopt inderdaad dat de laatste regel van de vorige pagina dan hetzelfde profiel heeft, maar hier heb ik me nooit aan gestoord) Ik zal het wel eens proberen, bedankt voor de tip! :)

Sectie einden gebruik ik idd met name om nummeringen van elkaar te scheiden, of om opmaakstijlen van elkaar te scheiden. Denk aan kop- en voetteksten die in bepaalde delen van het document wel of juist niet horen te staan.

Standaard nummert Word 2003 de pagina's vziw overigens gewoon door bij een volgende sectie, je moet juist handmatig aangeven dat ie opnieuw moet beginnen.

Maar goed, ik ben het met je eens dat je beter vooraf een uurtje kunt besteden aan je opmaakprofielen, dan dat je dat achteraf handmatig moet gaan doen. Een goede basis is het halve werk.

[/einde topickaping] Terug naar de TS!

Pagina: 1