Over "Brussel" als vervanging voor "Europa"

Pagina: 1
Acties:

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

Topicstarter
Ik wil het even met jullie hebben over volgende items:Jullie gebruiken "Brussel" als vervanging voor "Europa" omdat de meeste van dat soort beslissingen nu eenmaal hier gebeuren (ja ik bevind mij momenteel in het centrum Brussel) Hoewel ik trots ben op onze hoofdstad wringt het bij mij toch telkens weer een beetje als ik "Brussel" zie staan in plaats van Europa. Het klinkt alsof er een bende politici zich hier over een probleem buigen zonder daarbij aan Europa zelf te denken. In andere artikels hebben jullie het wel mooi over Europa of de EU.

Ik wil hier heus niet eisen dat jullie dat niet meer doen, maar dat er toch es over nagedacht wordt. Of, als dat al gebeurd is, even zeggen waarom jullie dat dan toch doen. Ik zou zeggen "een beetje meer repsetc! voor Europa" maar dan klink ik veel negatiever dan hoe ik mij voel ;)
Ik wou het gewoon even aanbrengen.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat dat wel meevalt toch? We zeggen hier in Nederland ook vaak dat "Den Haag" iets heeft besloten, terwijl we daarmee de regering bedoelen die toevallig in Den Haag vergadert. Dat is absoluut niet respectloos bedoeld naar de rest van Nederland, 't is gewoon een 'populaire' benaming :)

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 23-06-2008 13:41 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Deze zogeheten synecdoche wordt ter afwisseling gebruikt en inderdaad niet om welk waardeoordeel dan ook te geven.

Omdat er nog een enkeling is die het als volwaardig synoniem voor 'Europese regering' gebruikt, heeft onze onvolprezen HR zojuist een verbod op het gebruik van 'Brussel' in titels afgekondigd (en het is dus te hopen dat er nooit meer wat interessants in die stad gebeurt, want anders zijn we zuur :+).

In de artikelen zelf zal je het, nogmaals: ter afwisseling, dus wel blijven tegenkomen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.