[Bootcamp] Verlopen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb nu al ongeveer een jaar een imac. Nog steeds met Tiger 10.4.11 en dus nog niet overgestapt naar leopard. Ik heb vanaf het begin gebruik gemaakt van bootcamp en windows xp geinstalleerd.
Gisteren werkt, met een onbekende reden, mijn windows partitie niet meer. Ik heb geprobeerd dit te herstellen maar niets leek te helpen.

Dus dan maar mijn partitie verwijderen en opnieuw windows schoon te installeren. Ik ga naar mac osx, is Bootcamp verlopen.

Nu heb ik hier al gekeken. In deze topic worden de volgende oplossingen vermeld:

- Door de systeemdatum terug te zetten. Hoe?
- Of dmv. "Nondestructively Resizing Volumes". Is voor mij een zeer technisch verhaal en aangezien ik hier geen ervaring mee heb een onmogelijke oplossing.

Kan iemand mij stapgewijs uitleggen hoe ik dit probleem kan oplossen?

Doel: Schone installatie van windows op een imac met tiger 10.4.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je gaat hiermee hoe dan ook de licentievoorwaarden van Apple (BootCamp) omzeilen. Volgens mij is dat niet de bedoeling hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Stapsgewijze oplossing:

- Koop OSX Leopard waar bootcamp in zit
- Installeer en configureer het zooitje opnieuw :z

[ Voor 29% gewijzigd door richeh op 23-06-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrAcid schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:49:
Je gaat hiermee hoe dan ook de licentievoorwaarden van Apple (BootCamp) omzeilen. Volgens mij is dat niet de bedoeling hier..
Misschien, maar ik ben niet van plan geforceerd leopard te gaan kopen. Hoe dan ook, als u mij niet kunt helpen ga dan niet replyen in deze topic.

Als mensen komen met: leopard kopen, reply alsjeblieft niet. Ik heb ook geen zin in deze discussie. Dat is ook niet van belang nu.

Mensen die mij kunnen helpen op een andere manier, graag. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Hoe dan ook, als u mij niet kunt helpen ga dan niet replyen in deze topic.
Hoe dan ook als jij iets wilt doen wat in strijd is met de regelgeving van dit forum, plaats dan geen topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je hoeft Leopard niet te kopen, dan kun je alleen ook niet legaal Windows draaien onder Boot Camp en dan mag je de vraag hier dus niet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:44
Tja, typisch gevalletje pech. De bootcamps van voor Leopard waren allen beta's met een einddatum waarna het niet meer zou werken (duidelijk vermeld bij installatie en ook meen ik op de download pagina).

Enige (legale) oplossing is Leopard kopen, of VMware oid gaan gebruiken. Jammer, maar dat was dus van te voren al bekend.
[...]

Misschien, maar ik ben niet van plan geforceerd leopard te gaan kopen. Hoe dan ook, als u mij niet kunt helpen ga dan niet replyen in deze topic.

Als mensen komen met: leopard kopen, reply alsjeblieft niet. Ik heb ook geen zin in deze discussie. Dat is ook niet van belang nu.
Leuk, maar open het topic dan niet. Wat jij wil is NIET legaal, en dat wist je (mits je niet als een blinde lemming de EULA van bootcamp weggeklikt heb).

Een andere discussie is of het wel zo leuk/handig is van Apple om je te dwingen Leopard te kopen om bootcamp te kunnen gebruiken. Ik vindt het mindere aktie eerlijk gezegt. Biedt het dan voor mensen met een eerdere versie aan als download.

[ Voor 54% gewijzigd door Monkeybrains op 23-06-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
rEFIt
Dat zou je kunnen proberen of een licentie kopen (Leopard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Windows CD er in, C ingedrukt houden tijdens het opstarten en Windows installeren. Boot Camp drivers zijn wel te vinden op de website van Apple als het goed is. Op die manier heb je geen gebruik gemaakt van de Boot Camp assistant dus niks illegaals aan. :)

Boot Camp Assistant maakt alleen maar een partitie aan, als het goed is heb je die nodig. De BIOS-emulatie in het EFI staat compleet los van Boot Camp en werkt ook zonder gebruik te maken van de Assistant.

[ Voor 33% gewijzigd door Frietsaus op 23-06-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Frietsaus schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:05:
Windows CD er in, C ingedrukt houden en Windows installeren. Boot Camp drivers zijn wel te vinden op de website van Apple als goed is. Op die manier heb je geen gebruik gemaakt van de Boot Camp assistant dus niks illegaals aan. :)
Inderdaad, je kan toch gewoon een dualboot maken met Windows en Tiger? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:06:
[...]
Inderdaad, je kan toch gewoon een dualboot maken met Windows en Tiger? :)
ja inderdaad. Ik kan opstarten via de windows cd. Alleen moet ik mijn oude partitie verwijderen en de schijf opnieuw indelen. Hoe moet ik dit dan doen zonder Bootcamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Je kan toch de partitie waar Windows (of wat nu mogelijk vrije schijfruimte is) op stond opnieuw formatteren en Windows daar op installeren?

[ Voor 18% gewijzigd door Frietsaus op 23-06-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frietsaus schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:09:
Je kan toch de partitie waar Windows (of wat nu mogelijk vrije schijfruimte is) op stond opnieuw formatteren en Windows daar op installeren?
al geprobeerd...
Blijft nog steeds steken met een zwart scherm en een wit knipperend balkje lins bovenaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zet ik de systeemdatum van mijn imac terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:11:
[...]

al geprobeerd...
Blijft nog steeds steken met een zwart scherm en een wit knipperend balkje lins bovenaan..
Moet je zorgen voor een goede bootloader :)

Ik geloof dat er zelfs mooie freeware bootloaders zijn voor dit soort situaties :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dan zou ik als je een externe schijf hebt je Tiger partitie in een DMG bestand op je externe schijf zetten (schijfhulpprogramma vanaf de Tiger install disc), de schijf herindelen en compleet formatteren en vervolgens het DMG bestand weer uitpakken op de nieuwe Tiger partitie. Vervolgens Windows installeren op de andere partitie.

Als je geen externe schijf hebt, dan houdt het een beetje op hoor zonder dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:25
Laat maar foutje :X

[ Voor 90% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 23-06-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frietsaus schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:12:
Dan zou ik als je een externe schijf hebt je Tiger partitie in een DMG bestand op je externe schijf zetten (schijfhulpprogramma vanaf de Tiger install disc), de schijf herindelen en compleet formatteren en vervolgens het DMG bestand weer uitpakken op de nieuwe Tiger partitie. Vervolgens Windows installeren op de andere partitie.

Als je geen externe schijf hebt, dan houdt het een beetje op hoor zonder dataverlies.
Maar voordat ik dit ga proberen. Had iemand uit een ander topic dit probleem opgelost door de systeemdatum terug te zetten. Hoe doe ik dit?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:19:
[...]

Maar voordat ik dit ga proberen. Had iemand uit een ander topic dit probleem opgelost door de systeemdatum terug te zetten. Hoe doe ik dit?
ik denk je dat dit zelf moet oplossen, of googlen. Met de doelstelling die je hebt, mag niemand op Tweakers je antwoorden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:19:
Ga eerst eens even kijken bij System Preferences (zal ongetwijfeld Systeemvoorkeuren heten in het Nederlands).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Systeemvoorkeuren >> Datum en Tijd >> checkbox "Stel datum en tijd automatisch in" uitvinken.
Vervolgens kun je in datzelfde venster de gewenste datum, tijd en jaartal invoeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Je kunt je ook eens een beetje gaan verdiepen in rEFIt... Een open source alternatief waarmee je volgens de site aardig in de buurt van Bootcamp komt.

Waarschijnlijk is het mogelijk om heel simpel de huidige partitie met rEFIt weer op te starten...

http://refit.sourceforge.net/

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lol, gewoon datum terugzetten en je kunt bootcamp gebruiken...

/lock

Bedankt voor uw hulp allemaal :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:11:
Hoe zet ik de systeemdatum van mijn imac terug?
In System Preferences het Date & Time paneel kiezen, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet kan vinden.
Je zou ook tijdens het starten van Windows via de F8 knop in het bootmenu van NTLDR (Windows dus) kunnen komen en daar kiezen om van je optische disk te laden.
Zoals boven ook al vermeld is dit een beetje een grijs gebied wat betreft legaliteit, al lijkt de tweede optie mij in orde aangezien er geen aanpassingen aan Mac OS X of Bootcamp gedaan worden; er wordt op een alternatieve wijze Windows geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:05:
lol, gewoon datum terugzetten en je kunt bootcamp gebruiken...

/lock

Bedankt voor uw hulp allemaal :)
Let er wel op dat als je iets in de richting van, agenda's, boekhoudprogrammas, databases gebruikt dat deze mogelijk helemaal over de zeik kunnen gaan door een verkeerde systeemtijd instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ah, dat zal niet zoveel uitmaken. Hij hoeft alleen tijdens het gebruik van de Assistant de tijd terug te zetten, als Windows er eenmaal opstaat kan de tijd weer op automatisch worden gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:12:
[...]

Let er wel op dat als je iets in de richting van, agenda's, boekhoudprogrammas, databases gebruikt dat deze mogelijk helemaal over de zeik kunnen gaan door een verkeerde systeemtijd instelling.
ja geen probleem. Heb nu windows geinstalleerd. Bootcamp Drivers 2.0 gedownload en geinstalleerd. Dus Tiger met nieuwe drivers. Nu net even datum etc. terug gezet en alles is gefixed. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Indeed en volgens mij zijn er wel meer programma's die rekening houden met een juiste weergave van de tijd, niet de meest handige optie. Ik vind het overigens ook een non-issue, niet heel mooi van Apple, maar het was alom bekend vanaf het begin. Ik zou gewoon een bootloader installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
vgroenewold schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:31:
Indeed en volgens mij zijn er wel meer programma's die rekening houden met een juiste weergave van de tijd, niet de meest handige optie. Ik vind het overigens ook een non-issue, niet heel mooi van Apple, maar het was alom bekend vanaf het begin. Ik zou gewoon een bootloader installeren.
Maar hij heeft de tijd al weer teruggezet. :)
Pagina: 1