Negatieve opmerkingen vaak op -1 gezet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Bij artikels waar je fanboys hebt (Firefox vs IE, Windows vs Mac, game x vs game y, ...) zie ik vaak twee soorten berichten. Positieve, die een nieuwe functie complimenteren en negatieve, die ze bekritiseren. Beide reacties worden niet onderbouwd, maar de positieve wordt op 0 gezet en de negatieve op -1. Deze wordt dan als troll of flame aanzien.

Ben ik de enige die het opvalt dat negatieve commentaar op de FP zelden geduld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 15:41
Ik heb er eerlijk gezegd nog niet echt op gelet. Maar vaak is het wel zo dat de negatieve vaak slecht geformuleerd zijn dat het op -1 hoort. Anders zie ik er geen probleem in om deze ook op 0 te zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Onbeargumenteerd positief comentaar is meestal een stuk minder ergelijk dan onbeargumenteerd negatief commentaar, dat zie je overal. "Het ging goed" is op zich al duidelijk en behoeft weinig beargumentatie, "Het ging fout" is te kort, je wil weten waarom het fout ging. (Wat er er goed of fout ging zit dan in "het" verwerkt.)
Negatief commentaar wordt dus ook wel geaccepteerd, maar er worden vaak hogere eisen aan gesteld, ook omdat negatief commentaar vaak meer impact heeft dan positief. Maar sowieso is het een gevoelskwestie, negatief commentaar voelt al gauw slecht aan en zoals misterdoom zegt, negatief commentaar wordt vaak slechter geformuleerd.

Maar misschien heb je wel concrte voorbeelden? Want dat praat een stuk makkelijker.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ononderbouwde negatieve opmerkingen zet ik niet per definitie op -1. Maar je moet bij het uitdrukken van negativiteit altijd wel oppassen dat je geen troll of flame plaatst. Het valt mij persoonlijk niet zo op, dus het kan ook zijn dat jij trolls en flames gewoon te licht opvat. Om daar achter te komen zou je eens wat voorbeelden moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

En zit er ook vaak een grote zinloos-gehalte in. Iemand die bijvoorbeeld roept in een IE artikel "IE is slecht, ik gebruik firefox wel" is imho totaal zinloos als het niet beargumenteerd is en daarom verdient deze een -1. Hetzelfde geldt voor soorgelijke post over IE in een firefox artikel.

Iemand die roept "Ik gebruik IE al een hele tijd en nooit problemen mee gehad" zal eerder een 0 ontvangen, mits hij niet ze zoveelste is die dit roept. Een negatieve reactie zonder beargumentatie zal snel een flame/troll wat niet is bij een positieve reacte.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
Ik kwam gewoon een aantal (nutteloze) positieve berichten tegen in het Forza artikel. Het enige negatieve krijgt een -1. Niet dat die score misschien niet verdiend is, maar hij voegt even weinig toe als deze.

Voor mijn part, als je iets goed vindt, moet daar ook een argumentering bij. Anders heb ik er ook niets aan om je bericht te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Beide een 0 gegeven, omdat het ze beide wat mij betreft vallen onder onschuldig. Vaak worden reacties ook lager beoordeeld als het al de zoveelste is die zoiets roept, maar dat is niet zo in dit geval.

editje:
Ik vind die negatieve reactie eigenlijk minder irritant dan die positieve ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Kixtart op 23-06-2008 16:34 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Die positieve is volkomen zinloos, ik geef hem zelfs een -1, terwijl die negatieve gewoon onderbouwd is en prima op 0 kan staan, een -1 zou ik zelfs een mismod vinden.

Had je nog andere voorbeelden? Want je kiest hier gewoon een stel fout gemodde reacties. :+

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
Het is iets dat ik af en toe tegenkom, meestal dus in zulke topics. Het zullen waarschijnlijk vaker mismods zijn, maar ik meld ze niet altijd. Op dit moment zie ik er niet direct nog, ik dacht er gewoon aan toen ik beide berichten tegenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Je kunt ze dan het beste gewoon in Het kleine-mismoderatietopic deel VIII melden. Dan worden ze snel genoeg rechtgezet :) Zolang er niet structureel iets mis is volstaat dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
Ik weet waar ik ze in theorie moet melden (anders hing ik hier ook niet rond ;) ), alleen heb ik daar niet altijd tijd/zin voor. Zonde dat dat eigenlijk nodig is, volgens mij hebben er weinig mensen de modfaq gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

100% perfect gemodereerde reacties is natuurlijk een utopie. Daarom zal er altijd wel een mismodtopic nodig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor mezelf in een paar steek woorden het modfaq opgeschreven. Dit gebruik ik nu nauwelijks meer aangezien ik nu meer modereer dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

WeeJeWel schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:23:
Nog iets wat ik wel kwijt wil.

Een positieve reactie die absoluut geen inhoud heeft krijgt altijd een neutrale rating, en een negatieve reactie die net zo min inhoud heeft, krijgt altijd -1. Waarom? Goede reacties mag je ook best onderbouwen, anders zijn ze voor mij van geen meerwaarde.
En na even aarzelen heb ik hem op -1 gezet. Te weinig inhoud voor een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Even tussendoor.

Fanboy uitlatingen verdienen inderdaad -1.

Maar wat ik zie is dat bijna alle kritische reacties op een artikel -1 krijgen. We mogen toch wel kritisch zijn? En voor mij hoeft het ook niet zo super politiek correct. Een grap mag best gemaakt worden, zij het niet kwetsend. En grappen krijgen echter altijd -1.

my 2 cents.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Grappen krijgen zeker niet altijd -1. Een grap krijgt van mij regelmatig een 0 of zelfs +1 (maar voor die laatste moet hij wel enorm goed zijn).

Het probleem is alleen dat de meeste "grappen" zelfs nog te flauw zijn om als "onderbroekenlol" te bestempelen.

Kritische reacties mogen best. Alleen hangt het er wel vanaf wat voor soort kritiek. Reacties op de nieuwswaarde, of reacties in de trant van 'dit wist ik gisteren al!', of schoolmeester-reacties ("kijk, een spelfout!") horen gewoon op -1. Daarvan is het namelijk niet de bedoeling dat die op de frontpage worden gepost, maar in het GR-forum.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dani86 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 19:31:
Maar wat ik zie is dat bijna alle kritische reacties op een artikel -1 krijgen.
Bedoel je hiermee kritiek óp een artikel? Want dat moet inderdaad naar -1 aangezien dat soort reacties op die plaats niet gewenst zijn. Die horen namelijk in Geachte Redactie :)
En voor mij hoeft het ook niet zo super politiek correct.
Gelukkig zijn er meer mensen die T.net lezen ;) Wat jij vind is niet per se gelijk aan wat iedereen vind natuurlijk. En daarnaast, politiek incorrecte humor kun je op genoeg sites lezen, waarom zou dat op een wat serieuzer site zoals T.net óók nog eens moeten?
Een grap mag best gemaakt worden, zij het niet kwetsend. En grappen krijgen echter altijd -1.
Grappen mogen altijd gemaakt worden. Kwetsende grappen gaan sowieso op -1. Maar hele flauwe one-liners of inkoppers, of herhalingen van andermans grappen, zijn gewoon niet grappig meer en komen daardoor ook op -1. Humor is prima, maar de serieuze en interessante reacties krijgen gewoon voorrang. Want dát is waar de lezer voor komt. :) Zie ook hierboven.

edit:
En ook wat wildhagen hierboven zegt natuurlijk; grappen komen zeker niet allemaal op -1. Ik heb recent nog meerdere zelfs op +1 gemodereerd :) Maar humor blijft nu eenmaal een subjectief iets en daarom worden grappen nu eenmaal meer op mening gemodereerd. En tja, ik kan je nu al vertellen dat die mening over het algemeen niet overeen komt met, bijvoorbeeld, de mening van een typische GeenStijl bezoeker.

[ Voor 14% gewijzigd door Cloud op 06-07-2008 19:44 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Voorbeelden graag, anders kunnen we hier niks mee :)

Kritisch ok, maar vaak teveel kracht/scheldwoorden en/of flames
Politiek correct hoeft niet per se, maar hiervoor geldt hetzelfde als hierboven.
Grappig krijgt alleen een -1 bij grapherkauwers of grappen die onder de -1 richtlijnen vallen.

edit:

Teveel tabs open en niet op f5 duwen = slome reactie :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 06-07-2008 19:42 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Ok cloud. Je hebt me overtuigd ;)

enne, op moet over het artikel zijn idd. Reacties die duiden op spelfouten in het artikel ed. krijgen van mij -1. Dat hoort er niet thuis.

Maar we zijn het dus eens dat een btje humor wel mag. Kijk het moet geen dumpert worden, dat was ook mijn bedoeling niet. T.net staat redelijk bekend om de netheid, wat ik waardeer. Want dat is op het internet ver te zoeken. En dat moeten we zo houden.

[ Voor 85% gewijzigd door Dani86 op 07-07-2008 12:48 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Om toch enige falsificatie te geven in dit topic:
Allereerst; matige review. Er wordt weinig uitgelegd over wat de iPhone kan en hoe dat werkt. Er wordt teveel uitgegaan van kennis die we al moeten hebben van de iPhone....
enzovoort

Een regelrechte +2. Dit is precies zoals een negatieve reactie toch precies de aanvullende info geeft die bij +2 hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Deze post dus.
Een zwaar terechte +2 als je het mij vraagt! Een beter voorbeeld van goed onderbouwd negatief commentaar heb ik al lang niet meer gezien!

When you only live once, try not to die?

Pagina: 1