[Debian] rsnapshot incrementele backups

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik heb rsnapshot werkend in Debian Etch. Werkt in feite prima. Ik backup een directory van op dit moment 156 MB.

Nu kwam ik op het idee om eens twee backups te maken terwijl er niks veranderd aan de bestanden, en te kijken hoe groot de backup directory in totaal zou worden. Zou eigenlijk niks mogen veranderen natuurlijk.

Dus ik voerde het commando "rsnapshot daily" uit, gecheckt met "du /backup -sh" hoe groot de backup-map was, en daarna nog een keer "rsnapshot daily" en nogmaals "du /backup -sh", en tot mijn verbazing kwam er ineens een MB of 5 bij.

Hoe kan dit ? Er wordt toch niks aangepast ? Ik weet wel dat er door rsync zogenaamde "hard links" gemaakt worden, als ik het goed begrijp staan alleen de gewijzigde bestanden dan fysiek in de verschillende mappen (daily.0, daily.1 enzo) en bij de rest (die onaangepast zijn) wordt er dan een soort van koppeling gemaakt.

Nemen deze koppelingen nu zoveel ruimte in ? Dat kan toch haast niet ?

Kan ik ook zorgen dat deze koppelingen niet aangemaakt worden, om te kijken of ik daarmee ruimte bespaar ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Bevat die gebackupte directory veel files en/of directories?
% find /path/to/dinges -type d | wc -l
% find /path/to/dinges -type f | wc -l

Ik ken rsnapshot verder niet, maar de gebruikelijke techniek bij backuppen-met-hardlinks is om per snapshot de hele te backuppen hierarchie te dupliceren, maar dan met hardlinks voor ongewijzigde files.

Maar de directories moeten daarvoor dus wel aangemaakt worden, en die nemen ruimte in. Hoe veel ruimte hangt af van onder andere je block size, het aantal files in die directories en de lengte van de namen van die files, maar elke directory neemt minstens één filesystem block in.

Misschien dat je de ruimte die de directories innemen kunt verkleinen door de backups op een filesystem met kleinere block size te zetten, waardoor je de slack space van directories verkleint. Aangenomen dat je ext3 gebruikt kun je de blocksize van je filesystem zien met
# tune2fs -l /dev/jepartitie | egrep '^Block size:'

Je moet daarvoor helaas wel het filesystem opnieuw aanmaken. Mocht je dat willen doen dan is het misschien interessant om te kijken naar andere filesystems. Als ik me niet vergis gaat ReiserFS efficient om met kleine files, misschien geldt dat ook voor kleine directories.