Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

ik als objectievenleek zit met de volgende prangende vraag: ik zoek een groothoeklens voor mijn canon 350d. mijn oog was gevallen op de canon 17-40mm die overal goede reviews krijgt. nu zegt alleen een collega van me dat door de conversiefactor (van analoog naar digitaal), deze lens niet als groothoeklens op mijn digitale camera werkt, maar dus een kleiner bereik heeft, net zoiets als een standaardlens. is dat zo? ik snap er werkelijk niets meer van... :?

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Niet FullFrame camera's (met een sensor die net zo groot is als het oude 35 mm negatief), hebben een APS-C sensor. Deze is kleiner dan de FF sensor. Hierdoor heb je te maken met een cropfactor.
De brandpuntsafstand van je lens moet je vermenigvuldigen met deze cropfactor om de effectieve cropfactor te krijgen. Bij de Canon is dit voor zo ver ik weet een cropfactor van 1.6. de 17-40 wordt daardoor effectief: 27-64 mm. Dit is idd geen groothoeklens meer.

De kitlens (18-55) heeft net zoveel groothoek bereik, wat ook eigenlijk geen groothoek te noemen is. Voor advies over een groothoeklens moet je toch even hier kijken:

Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0

Succes! :)

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-12-2025

JanvD

Portretfotograaf

de 350D heeft een cropfactor...
het is niet 100% te vergelijken, maar een analoge camera heeft 35mm film. De FullFrame camera's hebben een sensor die even groot zijn als de analoge camera. Dus 17mm op de analoge camera is 17mm op een FF-camera. Jouw 350D heeft een kleinere sensor waardoor er een zogenoemde cropfactor komt kijken: 1,6x. Dit komt er op neer dat op een cropcamera van 1,6 17mm eigenlijk 27,2mm is. Het kost je dus heel wat groothoek.

edit: ik typ niet snel genoeg, maar mijn andere soort uitleg is misschien fijn

edit2: De vraag is of je dit überhaupt gaat missen: als je nooit ontzettend groothoek gewend ben dan hoef je het niet persé te missen. De vraag rijst (of reist, denk de eerste?) natuurlijk wát je wilt gaan fotograferen en wat voor eisen je eraan stelt. Buiten kan je bijv. vaak nog wel wat meters naar achter lopen. Binnen wordt dat een stuk moeilijker. Een evt. 10-22 zou meer groothoek opleveren, maar aangezien ik gok dat je nog niet zó veel ervaring met jouw camera hebt zou ik vooral eerst uitproberen met je huidige lens wat je mist aan bereik. Is dat onder de 17mm of boven de (bijv. 40mm)

[ Voor 44% gewijzigd door JanvD op 23-06-2008 09:30 ]

www.janvandoornik.nl

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 21:40
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:14:
beste mensen,

ik als objectievenleek zit met de volgende prangende vraag: ik zoek een groothoeklens voor mijn canon 350d. mijn oog was gevallen op de canon 17-40mm die overal goede reviews krijgt. nu zegt alleen een collega van me dat door de conversiefactor (van analoog naar digitaal), deze lens niet als groothoeklens op mijn digitale camera werkt, maar dus een kleiner bereik heeft, net zoiets als een standaardlens. is dat zo? ik snap er werkelijk niets meer van... :?
De 350D is een zogenoemde cropcamera. D.w.z. dat de sensor kleiner is. Niks mis mee verder. Je moet er alleen rekening mee houden dat het bereik "verschuift". Het aantal mm's van je objectief moet je X 1.6 doen (cropfactor). De 17-40 word dus op jouw cam 27-64. Je hebt dus minder groot hoek en maar tele.

Zou je met jou 350 D dezelfde groothoek willen als de 17-40 op een fullframe camera heeft, dan zou je moeten kijken naar een 10-22.

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar had ik al gekeken en zag de EF-S 10-22..dat lijkt me dan een betere optie, niet?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je nu een 18-55 hebt of iets dergelijks en je wilt iets wijders, ja, dan is de 10-22 een goeie optie. Maar dat had je zelf natuurlijk ook wel kunnen verzinnen, dat een 17-40 niet zo heel erg anders is qua bereik dan een 18-55? :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 21:40

afterburn

No more...

_Mystikal_ schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:20:Bij de Canon is dit voor zo ver ik weet een cropfactor van 1.6. de 17-40 wordt daardoor effectief: 27-64 mm. Dit is idd geen groothoeklens meer.
Pardon? 27mm is nog steeds groothoek. Groothoek betekent een beeldhoek groter dan het menselijk oog, welke ongeveer rond de beeldhoek van een 50mm lens ligt. Technisch gezien is dus alles <50mm groothoek, praktisch gezien wordt alles <35mm in ieder geval als groothoek beschouwd, en alles <24mm als ultrawide.

De 17-40 is op een crop camera dus een standaard groothoek, terwijl deze lens op een FF camera een ultrawide is.

[ Voor 10% gewijzigd door afterburn op 23-06-2008 10:05 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Zie bovenstaande reacties en ook de duidelijke uitleg in de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen. Met die info moet je er wel uitkomen. Mocht je nog specifieke vragen (dus niet "is deze lens een betere optie") hebben over een alternatieve lens, dan kan je die altijd kwijt in 1 van de lenzen topics :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.