New MacBook HDD: Nieuwe Install of Oude Install overzetten?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb de originele 160gb HDD in mijn MacBook 2.4 Penryn zitten en ga die vervangen voor deze 320gb Samsung Spinpoint. :)

Nu ben ik best tevreden over mijn installatie (1 partitie, geen bootcamp oid) en vroeg mij af of ik die:
-Gewoon moet opslaan op mijn externe USB HDD en via Disk Utility overzetten op mijn nieuwe 320gb interne disk.
-Moet formatteren en er een nieuwe Leopard install op moet zetten en alle programma's opnieuw moet installeren.

Maakt het uit? :?
Werkt mijn MacBook sneller als ik "schoon" begin? :?
Het voelt van wel, maar ik kan er niet echt technische onderbouwing voor bedenken. :)

Verwijderd

Ik heb toen ik mijn hdd ging vervangen gewoon mijn install over gezet met carbon copy cloner. Dit werkte perfect.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Als je Time Machine gebruikt, kun je ook perfect je installatie overzetten. Je stopt de Leopard DVD in je MBP als je de nieuwe schijf erin hebt, en dan kun je kiezen om een Time Machine backup terug te zetten.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Zou kijken naar een goedkope FireWire behuizing (sommige goedkope USB2 behuizingen doen het niet met de MacBook (Pro)) voor 2,5" SATA schijven, heb je meteen een externe schijf en kan je makkelijk clonen :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 10:32
Tijdens de installatie van Mac OS kan je er ook voor kiezen om je programma's en persoonlijke spullen over te zetten. Op die manier heb je het beste van twee werelden: een nieuw systeem zonder dat je al je instellingen en programma's opnieuw moet instellen/installeren.

Op het moment dat je de wizard doorloopt bij de eerste opstart-sessie vraagt de wizard je of je alle instellingen wilt overzetten. Plug je schijf erin (usb of firewire is prima) en klik op 'Ja'.

while (! ( succeed = try ()));

• cornelixnootje1
Wow, dat het zo makkelijk zou zijn wist ik niet!

Maar jullie denken dus niet dat mijn MacBook dan langzamer werkt dan wanneer ik een schone installatie zou beginnen?

offtopic:
volgens mij denk ik nog een beetje in anti defragmentatie windows 98 termen ofzo :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
cornelixnootje1 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:28:
Maar jullie denken dus niet dat mijn MacBook dan langzamer werkt dan wanneer ik een schone installatie zou beginnen?
Ex-Windows gebruiker gespot >:)

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 00:23
Ik had een extern schijfje gekocht. schijfjes verwisseld een schone install gedaan, en daarna alles geimporteerd vanaf de externe schijf. Werkte als een zonnetje.

https://f1nerd.nl

• cornelixnootje1
Hmm, nog geen technische onderbouwing gevonden, maar iedereen lijkt het erover eens: gewoon overzetten want dat werkt prima.

Nu nog even tegen mijn irrationele windowsgevoel ingaan. :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Wilke schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:43:
[...]

Ex-Windows gebruiker gespot >:)
Dat is een beetje overdreven :)

Hoewel het probleem lang niet zo erg is als met Windows is het in mijn ervaring wel degelijk zo dat een oude OS X installatie langzamer is dan een nieuwe. Of dat ligt aan allerhande achtergrondrommel / prefpanes / hacks die je geinstalleerd hebt en vergeten bent of dat er toch fundamenteler iets dichtslibt weet ik niet... maar verschil is er zeker.

Ik vond het in ieder geval een mooie gelegenheid om eens opnieuw te beginnen.

Zoef

• cornelixnootje1
Mijn installatie is eigenlijk heel schoon. Alleen Office, Skype, VLC, en een Bittorrent programma geinstalleerd. Heb MacBook pas 2 weken namelijk.

De vraag is dan ook meer van technische aard: zou een nieuwe installatie de "snellere" delen van de HDD opvullen met het OS, of misschien meer "geoptimaliseerd" zijn voor de nieuwe HDD.

Of is dat echt onzin? :? :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

cornelixnootje1 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:46:
Mijn installatie is eigenlijk heel schoon. Alleen Office, Skype, VLC, en een Bittorrent programma geinstalleerd. Heb MacBook pas 2 weken namelijk.

De vraag is dan ook meer van technische aard: zou een nieuwe installatie de "snellere" delen van de HDD opvullen met het OS, of misschien meer "geoptimaliseerd" zijn voor de nieuwe HDD.

Of is dat echt onzin? :? :)
Dan moet je niet moeilijk doen en gewoon imagen.

Zoef

Pagina: 1