Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22
He allemaal,

Mijn vriendin en ik willen graag een huis kopen alleen blijft het voor ons lastig om dit in een goede constructie te zetten. Onze situatie is namelijk aankomende jaren wat appart.

Mijn situatie:

- Contract voor onbepaalde tijd
- Bruto jaarsalaris: €30.000 (incl. vakantiegeld en 13'de maand)
- Eigen geld: €50.000 (eenmalige belastingvrije schenking ouders aan kind voor 35'ste levensjaar + erfenis)

Verder zijn mijn ouders bereid om naast de schenking mij extra geld te lenen.

Situatie vriendin

De situatie van m'n vriendin is wat lastiger. Op dit moment is ze afgestudeerd arts, ze wilt alleen vanaf september beginnen aan een voltijd studie tandheelkunde aangezien ze kaakchirurg wilt worden. Dit brengt met zich mee dat ze nog 5 jaar geen inkomen heeft.

Haar ouders hebben aangegeven dat ze de €330,- die ze nu betalen voor haar studentenkamer willen blijven doorbetalen zolang ze studeerd. Ook betalen ze de studiekosten + verzekeringen voor haar.

Mijn vriendin is van plan om straks naast haar studie een bijbaantje te zoeken om wat extra geld te verdienen. Dit zal ook afhangen hoe zwaar de studie zal zijn. Dit is dus een onzekere factor waar we op dit moment nog niet vanuit kunnen gaan.

Nou hebben we een paar afspraken gemaakt bij hypotheekadviseurs en hebben we twee voorstellen liggen waarin het mogelijk is om een huis te financieren van €270.000 + k.k. We komen dan ongeveer uit op een maandlast van €780,- voor alleen de hypotheek.

Verder komt er nog denk ik zeker nog wel €500,- bij voor alle overige vaste lasten. (Gas, water, licht, verzekeringen, ozb etc.)

Waar we op dit moment lastig uit komen is hoe we dit "samenlevings contract" technisch het hanigste kunnen aanpakken. Graag zouden we het zo willen doen dat we alletwee voor een x percentage eigenaar worden van het huis. Alleen zegt mijn gevoel dat dit met €330,- euro wat lastig gaat worden voor mijn vriendin.

We krijgen moeilijk voor ogen hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Wie betaald straks nou wat?

Is er hier misschien iemand die ons een zetje in de goede richting kan geven?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe het praktisch in te delen kan ik je niet vertellen, maar wel een heel belangrijke tip: doe dit zakelijk via een neutrale derde partij, en laat er niet allerlei emotionele druk bij komen. Als jij 3x zoveel aan de maandlasten bijdraagt, dan ben je ook voor 3/4 de eigenaar van dat huizendeel. Deel de gebruikslasten, en doe de bijdrage aan de hypotheek naar verhouding.

Mocht het dan onverhoopt fout gaan, dan is er tenminste een duidelijke verdeelsleutel. Als zij niet 50% kan bijdragen, dan kan ze ook geen 50% eigenaar zijn. Dat klinkt misschien wat "koud", maar het gaat om iets zakelijks.

Ga dus eens met een notaris praten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is heel simpel, je zet het huis op de naam van beide. Daarvoor maakt het niet uit wie wat verdient.
Verder staat in een samenlevingscontract dat de uitgaven verdeeld worden naar rato van het inkomen. Dus zo lang je vriendin niets verdient hoeft ze ook niets te betalen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• cue
Devil schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:16:
Dat is heel simpel, je zet het huis op de naam van beide. Daarvoor maakt het niet uit wie wat verdient.
Verder staat in een samenlevingscontract dat de uitgaven verdeeld worden naar rato van het inkomen. Dus zo lang je vriendin niets verdient hoeft ze ook niets te betalen.
Dat snap ik, alleen hoe gaat het dan in z'n werk mochten we uit elkaar gaan? (daar gaan we op dit moment natuurlijk alletwee niet van uit, maar dat is toch de reden dat je een samenleveingscontract maakt... mocht het ooit fout gaan).

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dat is nu idd het lastige voor jullie. Jij gaat in eerse instantie 3/4 betalen, want zij blijft studeren, maar zal na 5 jaar misschien wel 2x jouw salaris gaan verdienen. Je kunt nu wel in de koopakte aangeven dat het huis voor 75% van jou is en voor 25% van haar, maar stel ze stopt over een paar maand met de studie en gaat werken en betaald net zoveel als jij, kun je weer naar de notaris om de eigendomsakte om te zetten.

Of als jullie kinderen krijgen en zij blijft dan een paar jaar bij de kinderen thuis, moet jij ook alle inkomsten leveren, maar dan kun je natuurlijk niet zeggen van: ik betaal alles dus het huis is voor mij.

Je moet bij de koop van je huis al de verdeling regelen, via de samenlevingsovereenkomst regel je dat beide naar draagkracht bijdragen in de kosten.

Neem in je overweging ook mee, of je over zeg 5 jaar wilt gaan verhuizen, want dan kun je weer een andere verdeling toepassen.

Mij proberen in te leven in jouw situatie, zou ik het volgende doen: gewoon 50/50, behlave wanneer je je €50k investeerd in je huis, dan 270-50=220, 220/2=110. Dan wordt jouw aandeel 160/270 en haar aandeel 110/270. Ik neem aan dat jullie al een aantal jaar samenwonen, anders is het misschien wel een beetje onzeker natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Lolhozer op 22-06-2008 20:30 ]

Waarom? Omdat het kan!!

• cue
Lolhozer schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:27:
Dat is nu idd het lastige voor jullie. Jij gaat in eerse instantie 3/4 betalen, want zij blijft studeren, maar zal na 5 jaar misschien wel 2x jouw salaris gaan verdienen. Je kunt nu wel in de koopakte aangeven dat het huis voor 75% van jou is en voor 25% van haar, maar stel ze stopt over een paar maand met de studie en gaat werken en betaald net zoveel als jij, kun je weer naar de notaris om de eigendomsakte om te zetten.

Of als jullie kinderen krijgen en zij blijft dan een paar jaar bij de kinderen thuis, moet jij ook alle inkomsten leveren, maar dan kun je natuurlijk niet zeggen van: ik betaal alles dus het huis is voor mij.

Je moet bij de koop van je huis al de verdeling regelen, via de samenlevingsovereenkomst regel je dat beide naar draagkracht bijdragen in de kosten.

Neem in je overweging ook mee, of je over zeg 5 jaar wilt gaan verhuizen, want dan kun je weer een andere verdeling toepassen.

Mij proberen in te leven in jouw situatie, zou ik het volgende doen: gewoon 50/50, behlave wanneer je je €50k investeerd in je huis, dan 270-50=220, 220/2=110. Dan wordt jouw aandeel 160/270 en haar aandeel 110/270. Ik neem aan dat jullie al een aantal jaar samenwonen, anders is het misschien wel een beetje onzeker natuurlijk.
Bedankt voor je advies! ter aanvulling :). We zonen nog niet samen maar hebben al 4 jaar een relatie wat er goed gaat.

Het is eigenlijk wel zo goed al zeker dat we na die 5 jaar (misschien 6) wel zullen verhuizen....

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Misschien een beetje een vage opmerking, maar zou je niet om je heen kunnen kijken voor een huis wat jij 100% kan betalen en dan over 5 jaar als jullie toch gaan verhuizen dan een duurder huis kopen? En dat je dan je vriendin laat bijbetalen in de kosten? Overigens is wat gambieter zegt ook erg belangrijk. Ik heb zelf ook mogen meemaken dat het niet altijd 100% goed zit in een relatie en dat het dan wel erg makkelijk is dat er een derde partij aanwezig was bij het opzetten van de voorwaarden.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• cue
willem007 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:01:
Misschien een beetje een vage opmerking, maar zou je niet om je heen kunnen kijken voor een huis wat jij 100% kan betalen en dan over 5 jaar als jullie toch gaan verhuizen dan een duurder huis kopen? En dat je dan je vriendin laat bijbetalen in de kosten? Overigens is wat gambieter zegt ook erg belangrijk. Ik heb zelf ook mogen meemaken dat het niet altijd 100% goed zit in een relatie en dat het dan wel erg makkelijk is dat er een derde partij aanwezig was bij het opzetten van de voorwaarden.
Dit is denk ik zeker wel mogelijk. Zeker als ik wat geld leen van mijn ouders voor deze periode. Enige nadeel is dat het dan voor mijn vriendin wat minder voeld als iets van "ons", waar ik opzich ook wel in kan komen.

• Lolhozer

Lolhozer

cue schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:53:

Bedankt voor je advies! ter aanvulling :). We zonen nog niet samen maar hebben al 4 jaar een relatie wat er goed gaat.

Het is eigenlijk wel zo goed al zeker dat we na die 5 jaar (misschien 6) wel zullen verhuizen....
Wil ik nie pessimistisch doen, maar hou er wel rekening mee dat je niet "zomaar" even samenwoont, je moet opeens samen de dingen regelen, waaronder gelddingen, maar ook schoonmaken, boodschappen, eten koken etc.

Maar als het toch maar voor 5 jaar zou zijn, waarna jullie dan toch weer gaan verhuizen, kun je misschien beter kiezen om 75% op jouw naam te zetten. (Voor de "veiligheid" zeg maar) En dan bij het volgende huis gewoon voor 50/50 te gaan en jouw overwaarde in dat huis te stoppen.

Weet je trouwens wel zeker dat je je €50k in je huis wil stoppen? En geld lenen van je ouders? Dat laatste maakt het ook weer lastiger voor de eventuele verdeling natuurlijk. Persoonlijk zou ik niet meer geld willen lenen om een groter huis te kunnen kopen, dan ik bij een bank zou kunnen lenen. Dat andere geld moet ook terugbetaald worden natuurlijk, je blijft afhankelijk van je ouders en ook zij moeten je het geld kunnen blijven lenen.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Lekker naar de notaris gaan; ik zie hierboven al adviezen van 75%/25% waarmee je jezelf flink in de vingers kan snijden bij een mogelijk uit elkaar gaan. Bij verdelingen verder dan 40/60 ga je namelijk (na 6 maanden) weer lekker overdrachtsbelasting betalen. Niet heel prettig als jij die 75% naar haar wilt overbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 21:48 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Waarom geen goedkoper huis? Heel leuk natuurlijk dat je bij de bank 270k los kunt krijgen maar voor een stel zonder kids (en die zullen er voorlopig ook wel niet komen als ik de carriereplanning zie) is een appartement van 175k wellicht ook prima. Dan houden jullie in het algemeen, maar je vriendin in het bijzonder, ook nog wat geld over.

Met een inkomen van circa €1500 netto per maand + €330 van je vriendin moet je je inderdaad afvragen of een hypotheeklast van €780 per maand wel moet willen.

Voor het eerst samenwonen gaat niet altijd goed. Niet iets om vanuit te gaan maar wel iets om rekening mee te houden. Stel dat het uit gaat kun jij niet een huis van 270k alleen betalen, laat staan je vriendin. Met een huis van 175k kan dat wel. In dat kader zou je ook een huurwoning kunnen overwegen. Een huis kopen kan ook nog zodra je vriending is afgestudeerd, over een jaar of 5 dus.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 22-06-2008 21:38 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 08:23
Uit eigen (ervaring) doos ;-)

Maak een samenlevingscontract bij een notaris (die kijkt je wel aan maar geen emotie)
Regel een levensverzekering....
Zet in het contract dat 'partij JIJ' een vordering hebt op 'partij ZIJ' van 25.000 8) die andere 25 is al van jou... daarmee is je investering veilig.

Er staat inderdaad in het gemiddelde contract dat je naar draagkracht moet betalen en dat dit ook in de vorm van strijken, wassen en koken kan zijn. Omdat zij nog een studie oppakt heb je hier een ongelijkwaardige situatie (niet samen 40 uur werken en alleen op uurloon een verschil...want zij moet natuurlijk ook nog op school zitten en kan ze niet werken..)

Daarom heb je ook nog iets als per persoon een boekhouding voeren en elk jaar afrekenen met elkaar'. Zij bouwt elk jaar een schuld op naar jou omdat ze minder inkomen levert tenzij jij per jaar de keuze maakt: saldo:nul (want dat kan ook..) maar dat zou ik niet doen. Want ook de 50K die je er in stopt kost GEEN rente aan de bank maar levert ook niets op (denk daar maar over na)

Met percentages knoeien zou ik dus niet doen. Waarde stijging maar ook waarde vermindering is iets wat je samen deelt dus 50%/50%. Ga je uit elkaar dan zakt die 50% aan haar kant toch nog omdat ze je schuld moet inlossen.

Dat contract blijft trouwens zo lang je niet trouwt of het opheft. Zodra zij dus meer geld inbrengt gaan jullie gelijk op qua maandelijkse lasten.

Als ze klaar is zou ik trouwen 8) De meter gaat aan haar kant dan zo hard lopen dat de hele berekening in het niets valt.
cue schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:05:
He allemaal,

Mijn vriendin en ik willen graag een huis kopen alleen blijft het voor ons lastig om dit in een goede constructie te zetten. Onze situatie is namelijk aankomende jaren wat appart.

Mijn situatie:

- Contract voor onbepaalde tijd
- Bruto jaarsalaris: €30.000 (incl. vakantiegeld en 13'de maand)
- Eigen geld: €50.000 (eenmalige belastingvrije schenking ouders aan kind voor 35'ste levensjaar + erfenis)

Verder zijn mijn ouders bereid om naast de schenking mij extra geld te lenen.

Verwijderd

Niet zozeer antwoord op je vraag. Maar op basis van welk inkomen krijg je 300k? Je hebt eigenlijk alleen 30k die je mee kunt nemen voor de hyphotheek lijkt me. Dan kom je toch nooit aan dit bedrag? Verder is 500 EUR wel wat weinig voor vaste lasten. (Denk aan internet, autokosten, verzekeringen, tv, belastingen, etc.)

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik wil natuurlijk ook niet pessimistisch over komen, je vriendin wil nog graag een studie hierna doen. En voortvloeiend daaruit heeft ze geen vast inkomen uit een loon. Dan moet zij zich er imo ook bij kunnen neerleggen dat als er een huis wordt gekocht op jou inkomen dat huis van "jou" is. Al vind ik persoonlijk materialistische dingen in een relatie totaal onbelangrijk, en hecht veel meer waarde aan het emotionele deel. En btw: Er zal ook apparatuur moeten komen? Kan ze daar dan niet in meebetalen (50 - 50). En wat hierboven ook al wordt gezegd: Zou je zoveel hypotheeklasten wel willen hebben? Just my 2 cents ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Running_Cow op 22-06-2008 21:48 . Reden: Typo ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• cue
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:26:
Niet zozeer antwoord op je vraag. Maar op basis van welk inkomen krijg je 300k? Je hebt eigenlijk alleen 30k die je mee kunt nemen voor de hyphotheek lijkt me. Dan kom je toch nooit aan dit bedrag? Verder is 500 EUR wel wat weinig voor vaste lasten. (Denk aan internet, autokosten, verzekeringen, tv, belastingen, etc.)
Op basis van het bovenstaande verhaal krijgen we een hypotheek van € 245k. + 50.000 eigen inleg.

Die 500 heb ik alleen berekend aan de hand van gezamelijke vaste lasten. mijn eigen autokosten en verzekeringen vallen hier dus buiten.

Om te reageren op bovenstaande berichten over het kopen van een goedkopere woning.

Deze optie is natuurlijk altijd nog mogelijk. Aangezien we iets in Utrecht zoeken is het lastig om iets veel goedkopers te vinden is de wijken waar we op dit moment zoeken. We willen eerst kijken of dit mogelijk is.

Een lening bij m'n ouders zou ook alleen nodig zijn voor de aankomende 5 jaar. De rente zou dan terug geschonken kunnen worden in de vorm van de belastingvrije schenking die je van ouder op kind mag doen elk jaar.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Man, je bent 25. Waarom zo'n haast? Wacht lekker tot je vriendin klaar met studeren is en koop dan iets dat goed binnen je bereik ligt. En in hoeverre je dat samen doet moet je ook even uitpuzzelen, want het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoelang je samen bent.

Zelf heb ik op m'n 26e een appartement gekocht dat ik nu na 5 jaar inruil voor een groter appartement omdat ik inmiddels ruim 1.5 jaar samenwoon. De nieuwe woning (270K) komt op mijn naam te staan omdat m'n vriendin nog studeert en we ook nog niet zo lang samen zijn dat we meteen samen zouden willen kopen. Als het tussen ons fout gaat kan ik er gewoon blijven wonen.

Verder verdien ik toch wel een aardig stukje meer dan jij en mijn maandlasten met die woning vind ik voorlopig toch echt wel het maximale dat ik aan onderdak wil uitgeven. Ik denk eerlijk gezegd dat je een beetje te hard van stapel loopt en jezelf flink in de nesten kan werken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• argro
cue schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:54:
[...]

Op basis van het bovenstaande verhaal krijgen we een hypotheek van € 245k. + 50.000 eigen inleg.
Heb je al eens goed gekeken of je die kosten wel wilt betalen? Als ik kijk naar mijn uitgaven aan kleding, uit eten, stappen, gadgets, vakanties e.d. dan zou ik een dergelijke hypotheeklast nooit kunnen dragen met een dergelijk inkomen. Het zou misschien wel kunnen volgens berekeningen van de hypotheekadviseur maar dan moet ik wel veel van bovenstaande zaken min of meer opgeven.
Deze optie is natuurlijk altijd nog mogelijk. Aangezien we iets in Utrecht zoeken is het lastig om iets veel goedkopers te vinden is de wijken waar we op dit moment zoeken. We willen eerst kijken of dit mogelijk is.
Kijk dus eerst een goed wat je wilt betalen. Blijf niet te lang in de Mercedes showroom staan terwijl je eigenlijk maar een Opel kunt en vooral wilt betalen.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Jouw aandeel zal zo'n 4.5 * je jaarsalaris zijn, plus je eigen inbreng. Da's dus 4.5 * 30000 + 50000 = 185000 euro. Ik ben benieuwd hoe die hypotheekadviseur aan dat getal kwam, ik zou gewoon eens naar de Rabo ofzo gaan. Wat je niet wil is met torenhoge vaste lasten zitten, het is juist lekker om als je gaat samenwonen een beetje ruim te zitten.

https://niels.nu

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Niet wat je vraagt maar ik kan me goed vinden in een advies hierboven, ga nog gehuurd zitten totdat zij ook een baan heeft. Wie weet krijgt ze uberhaubt geen baan waar je nu zit of krijgt ze ergens een gunstige aanbieding om haarzelf in te kopen elders in het land en dan zit je met een huis dat je moet verkopen. Het enigste vervelende is dat je dan over je eigen bijdrage door de overheid in je nek wordt geslagen, omgekeerd kun je nog lekker een jaartje of 5 doorsparen en verdubbel je je eigen bijdrage. Tevens met het blik op de langzaam stagnerende huizenprijzen kan dit interessant zijn.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
n4m3l355 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:38:
Niet wat je vraagt maar ik kan me goed vinden in een advies hierboven, ga nog gehuurd zitten totdat zij ook een baan heeft. Wie weet krijgt ze uberhaubt geen baan waar je nu zit of krijgt ze ergens een gunstige aanbieding om haarzelf in te kopen elders in het land en dan zit je met een huis dat je moet verkopen. Het enigste vervelende is dat je dan over je eigen bijdrage door de overheid in je nek wordt geslagen, omgekeerd kun je nog lekker een jaartje of 5 doorsparen en verdubbel je je eigen bijdrage. Tevens met het blik op de langzaam stagnerende huizenprijzen kan dit interessant zijn.
Hij gaat in Utrecht wonen, daar woon ik zelf ook, en veel mensen stromen na zo'n 3 jaar ofzo door, dan hebben ze de kk er al uit. Daarnaast heb ik zelf op m'n 22e hier in Utrecht een huis gekocht en ben ik erg blij dat ik dat gedaan heb. Je hebt iets voor jezelf, en bovendien is het een mooie investering.

https://niels.nu

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:46

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Voor mij is dit heel simpel:

Je vriendin heeft geen representatief belastbaar inkomen. De hypotheek komt dus op jouw naam en jij leent bij je ouders. Dan is de rekensom heel eenvoudig voor mij:
Huis van jou, net als hypotheeklast. Zij woont bij jou in en draagt bij aan de GWL etc. en betaald misschien een vorm van "huur". Dit moet je zakelijk bekijken, anders zit je met de problemen als het niet lekker loopt in de relatie. Dan kan het zaakje beter van jou zijn, omdat zij dan bij jou weg zou gaan omdat ze het niet kan betalen. Bij zoiets brengt het veel kosten met zich mee als je voor een x% eigenaar bent.

Echt, het beste advies is denk ik: zakelijk blijven.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je net begint met samenwonen zou je misschien beter eerst een paar maanden/jaren kunnen huren. Scheelt je een heleboel gekloot mocht het toch niet matchen.

Je kunt wel zeggen dat je al 4 jaar een relatie hebt en dat het dus altijd wel goed zal blijven gaan, maar je moet je heel goed beseffen dat 4 jaar een relatie hebben terwijl je nog ergens anders woont heel anders is als samenwonen.

Hebben jullie beiden al wel op jezelf gewoond? Mocht je rechtstreeks vanuit het ouderlijk huis samen gaan wonen dan zou ik al helemaal aanraden om eerst te gaan huren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 17:07
Janoz schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:20:
Als je net begint met samenwonen zou je misschien beter eerst een paar maanden/jaren kunnen huren. Scheelt je een heleboel gekloot mocht het toch niet matchen.
Eerst een half jaar samengewoond en dat ging goed, huis kopen en na 2,5 jaar uitelkaar dus je weet toch nooit hoe het loopt :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• sorted.bits
  • Laatst online: 20-11 20:15
gambieter schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:15:
Hoe het praktisch in te delen kan ik je niet vertellen, maar wel een heel belangrijke tip: doe dit zakelijk via een neutrale derde partij, en laat er niet allerlei emotionele druk bij komen. Als jij 3x zoveel aan de maandlasten bijdraagt, dan ben je ook voor 3/4 de eigenaar van dat huizendeel. Deel de gebruikslasten, en doe de bijdrage aan de hypotheek naar verhouding.

Mocht het dan onverhoopt fout gaan, dan is er tenminste een duidelijke verdeelsleutel. Als zij niet 50% kan bijdragen, dan kan ze ook geen 50% eigenaar zijn. Dat klinkt misschien wat "koud", maar het gaat om iets zakelijks.

Ga dus eens met een notaris praten :)
Zucht, ik vind dit soort reacties altijd prachtig.

Je gaat samenwonen, daar kies je ook samen voor, dus dan ga je neem ik aan toch ook samen voor alles betalen? Zijn vriendin verdiend (en dus betaald) op dit moment nog niet zo veel, maar waarom zou die niet 50% eigenaar kunnen zijn?

Je werkt als 'man' toch ook nog om er voor te zorgen dat jouw vriendin een leuk leven heeft?

Bij ons is het zo geregeld, dat ondanks dat ik meer dan 3 keer zoveel verdien als mijn vriendin, het huis toch van ons samen is (50%). Ik betaal zelfs alle kosten voor de hypotheek en mijn vriendin betaald de boodschappen.

Bij ons is er echter nog sprake van kinderen, dus dat veranderd de zaak alweer wat, maar dit was al zo geregeld voordat we kinderen hadden.

Mocht je er gaan wonen met de intentie uit elkaar te gaan, dan moet je misschien niet bij elkaar gaan wonen?

PS. Ik vind de hypotheek wel hoog, voor iemand met jouw salaris.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Om nog maar te zwijgen over het gedoe dat je gaat krijgen met het stofzuigen...
ja schat, jij bent 70% eigenaar van dit huis... dus mag je ook lekker 70% van het huis stofzuigen, ik doe dan rest wel

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sorted.bits schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:43:
Bij ons is het zo geregeld, dat ondanks dat ik meer dan 3 keer zoveel verdien als mijn vriendin, het huis toch van ons samen is (50%).
Prima als jij het zo wil, maar ik kan het niet vanzelfsprekend noemen. Jij stort nu een sloot geld in de woning en als je uit elkaar gaat geef je de helft aan je vriendin. Ik heb mijn nieuwe woning wederom op mijn naam staan en zodra m'n vriendin werkt gaat ze naar verhouding meebetalen aan de kosten. De verbouwing betaal ik en verder kan zij meebetalen aan meubels en dergelijke. Loopt het stuk tussen ons, dan zijn haar spullen voor haar en blijf ik wonen waar ik woon. Wat de hypotheek betreft laat ik haar alleen meebetalen aan de rente voor het aflossingsvrije deel. De spaarhypotheek betaal ik zelf zodat het opgebouwde bedrag ook van mij is. Heb je geen moeilijk getouwtrek als je relatie op de klippen loopt, en daar moet je gewoon realistisch in zijn vind ik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

[...]

Die 500 heb ik alleen berekend aan de hand van gezamelijke vaste lasten. mijn eigen autokosten en verzekeringen vallen hier dus buiten.

Om te reageren op bovenstaande berichten over het kopen van een goedkopere woning.

Een lening bij m'n ouders zou ook alleen nodig zijn voor de aankomende 5 jaar. De rente zou dan terug geschonken kunnen worden in de vorm van de belastingvrije schenking die je van ouder op kind mag doen elk jaar.
Ik vind het wel vreemd dat je met 30k en 50.000 een hypotheek kan afsluiten van 245k. Mijn vriendin en ik hebben ons laten inlichten (afgelopen woensdag) en met een inkomen van 40k zitten wij rond max 230k. Dit uiteraard zonder eigen inleg.
€270.000 + k.k = €780
Weet je dat heel zeker? Normaliter ligt die prijs dan nog iets hoger.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

E780 is waarschijnlijk netto...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Janoz schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:16:
E780 is waarschijnlijk netto...
Absoluut. Ik zit ook op 860 euro netto met een woning in die prijsklasse.

• Lolhozer

Lolhozer

Exirion schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:08:
[...]

Prima als jij het zo wil, maar ik kan het niet vanzelfsprekend noemen. Jij stort nu een sloot geld in de woning en als je uit elkaar gaat geef je de helft aan je vriendin. Ik heb mijn nieuwe woning wederom op mijn naam staan en zodra m'n vriendin werkt gaat ze naar verhouding meebetalen aan de kosten. De verbouwing betaal ik en verder kan zij meebetalen aan meubels en dergelijke. Loopt het stuk tussen ons, dan zijn haar spullen voor haar en blijf ik wonen waar ik woon. Wat de hypotheek betreft laat ik haar alleen meebetalen aan de rente voor het aflossingsvrije deel. De spaarhypotheek betaal ik zelf zodat het opgebouwde bedrag ook van mij is. Heb je geen moeilijk getouwtrek als je relatie op de klippen loopt, en daar moet je gewoon realistisch in zijn vind ik.
En jouw vriendin is blij dat zij mag meebetalen aan het huisbezit van jou, maar mocht het fout gaan, ze dan al die tijd geld in een bodemloze put (jij :)) heeft gestort en niets heeft opgebouwd?

Waarom? Omdat het kan!!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Lolhozer schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:25:
En jouw vriendin is blij dat zij mag meebetalen aan het huisbezit van jou, maar mocht het fout gaan, ze dan al die tijd geld in een bodemloze put (jij :)) heeft gestort en niets heeft opgebouwd?
Onzin. Ik heb een complete inboedel staan met allemaal duur spul, dus ze is vanuit het ouderlijk huis in een warm nest geland. Dat weet ze zelf ook. Bovendien zou ze anders d'r eigen hypotheek of huur moeten betalen, en dat kost meer dan wat we straks gaan delen. Allemaal emotioneel gelul wat je nu aanhaalt :)

• argro
sorted.bits schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:43:
[...]

Zucht, ik vind dit soort reacties altijd prachtig.

Je gaat samenwonen, daar kies je ook samen voor, dus dan ga je neem ik aan toch ook samen voor alles betalen? Zijn vriendin verdiend (en dus betaald) op dit moment nog niet zo veel, maar waarom zou die niet 50% eigenaar kunnen zijn?

Je werkt als 'man' toch ook nog om er voor te zorgen dat jouw vriendin een leuk leven heeft?
Je vriendin heeft toch geen minder leuk leven als zij voor 20% in plaats van 50% eigenaar van een huis is waar ze maar een fractie van betaald?
Mocht je er gaan wonen met de intentie uit elkaar te gaan, dan moet je misschien niet bij elkaar gaan wonen?
Rekening houden met het feit dat je uit elkaar zou kunnen gaan is iets heel anders dan hoe jij het stelt. Als ik op mijn racefiets stap doe ik een helm op, niet omdat ik de intentie heb om op het asfalt te klappen maar omdat ik er wel rekening mee houdt dat er een ongeluk zou kunnen gebeuren (zoals een overstekende vos).

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 23-06-2008 17:35 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

argro schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:16:
Als ik op mijn racefiets stap doe ik een helm op, niet omdat ik de intentie heb om op het asfalt te klappen maar omdat ik er wel rekening mee houdt dat er een ongeluk zou kunnen gebeuren.
Juist. Ik vind het altijd een beetje treurig dat mensen verblind door liefde makkelijk praten over dit soort zaken en dan komen miepen als de relatie op de klippen is en er een conflict over de centen is ontstaan. Vaak kunnen ze naar hun centen kunnen fluiten. Daarbij vallen ze mensen aan die WEL reeel orde op zaken stellen om dat soort situaties te voorkomen.

• cue
Nou een hoop reacties verder en weer een stuk wijzer.

Om antwoord te geven op een aantal vragen.

De hypotheeklast die ik genoemd heb is netto, bruto komt het rond de 1100,- per maand uit.

De reden dat we met deze gegevens wel een hypotheek van 245.000 kunnen krijgen komt door onderandere mijn eigen inleg. We kunnen alleen dit bedrag krijgen als ik de 50.000 gebruik om de hypotheek te verlagen.

Het staatje ziet er dan zo uit:

Kosten verbonden aan de koop
Koopsom kosten koper: € 270.000
Overdrachtsbelasting over € 270.000: + 16.200
Leveringsakte over € 270.000: + 1.193

Subtotaal € 287.393

Hypotheekkosten (*)
Notariskosten hypotheekakte over € 245.000: + 651
Taxatiekosten over € 270.000: + 557
Afsluitkosten hypotheek: + 2.450

Subtotaal € 3.658

Diversen
Koopsom(men) woonlastenverzekering (€ 0 aftrekbaar) + 1.843

Totaal benodigd bedrag: € 292.894
(Benodigde) eigen middelen: - 47.894

Hypotheekbedrag € 245.000

Vermogenspositie (excl. de eigen woning)

Benodigde middelen tbv verlaging hypotheek - 46.051
Benodigde middelen tbv stortingen/depots e.d. - 1.843
Benodigd vermogen € 47.894

Verschuldigde hypotheeklasten:
Bruto hypotheeklasten per maand: € 1163,-
Verwacht belastingvoordeel voor eerste jaar (met beschikking): € 427,-
Nette hypotheeklasten na belastingvoordeel per maand: € 736,-

Zelf ben ik afgelopen dagen eens aan het rekenen gegaan wat er voor de rest voor vast lasten allemaal nog bij komen kijken. Het lijkt dan met de huidige opstelling onmogelijk om dit te financieren (als je ook nog een beetje wilt leven).

Na het er met m''n vriendin over gehad te hebben is het misschien toch handiger om voor de aankomende 5 jaar het huis (eventueel goedkoper) op mijn naam te zetten. Zij betaald dan 330,- euro per maand mee voor de vaste lasten. Daarbij springt ze met eventueel met een bijbaantje wat bij. (hier willen we alleen niet vanuit gaan).

De kans is groot dat wanneer we over 5 jaar nog bij elkaar zijn en ze ook een baan heeft we opzoek gaan naar een huis wat minder in het centrum ligt. De (eventuele) overwaarde van dit huis zal dan toch ook weer ten goede komen van een huis wat we dan samen kunnen kopen. Dan kunnen we gewoon lekker 50% - 50% doen als dat dan mogelijk is.

Mijn ouders zijn bereid om wat mee te helpen in de vorm van een lening van hun. Dit moet ik alleen nog goed uitzoeken hoe we dat het beste kunnen doen. Wanneer het rente bedrag onder de jaarlijkse belastingvrije schenking van ouder op kind valt zou het rentebedrag terug geschonken kunnen worden en zouden mijn maandlasten daardoor niet toenemen.

Andere redenatie is dat als je een wat hogere rente afspreekt ik weer meer hypotheekrente kan aftrekken...

Lastig lastig....

Bedankt alvast tot nu toe voor alle tips!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Heb je ook al aan de inrichting gedacht?
Verkijk je er niet op wat je allemaal nodig hebt en wat dit allemaal gaat kosten.
Denk aan witgoed, meubels maar ook keukeninrichting (van bestek tot pannen) tot dekbedden etc.

Die zul je toch ook moeten financieren. Ik kom uit een soortgelijke situatie als jij, alleen ben ik niet direct gaan samenwonen na het kopen van het huis maar een half jaar later (vriendin was wel betrokken in het beslissingstraject rondom het kopen van dit huis). Ook ik heb veel gefinancieerd met eigen middelen, maar wel heel bewust gekozen voor een hypotheek die ik makkelijk kon betalen met het loon (in mijn geval dus een goedkopere woning). Over een paar jaar zien we samen wel en kopen we samen.

Al vind mijn vriendin het soms wel lastig dat "niets" van haar is. Iets wat jij en jouw vriendin ook hebben aangegeven.

[ Voor 59% gewijzigd door Jivecar op 25-06-2008 09:37 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• cue
We hebben alletwee op kamers gewoond en hebben al redelijk wat inboedel verzameld.

Zal natuurlijk nog wel wat bijkomen maar daar hebben we alletwee nog wat spaargeld voor staan.

• The - DDD
  • Laatst online: 19-11 21:32
cue schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:53:
[...]

Hier heb je exact de oplossing voor je situatie.

Het blijft natuurlijk altijd giswerk. Maar in principe kun je op basis van deze aanname, (over 5 jaar gaan we toch verhuizen) ook de financien inregelen. Jij betaald het merendeel, dus die 5 jaar is het merendeel van het huis van jou.

Vervolgens kun je na die 5 jaar zeggen, als je vriendin goed gaat verdienen de participatie in de nieuwe woning 50%/50% maken. Echter, je vriendin zal grof gaan verdienen en het lijkt mij eigenlijk wel waarschijnlijk dat haar cariere dan voorrang gaat krijgen boven die van jou. Komen er kids, dat jij gaat part-timen bijvoorbeeld. In ieder geval... het rendement wat je in die 5 jaar hebt gehad verdeel je dan eerlijk over elkaar. Je gooit elkaars middelen op een hoop en daarmee "koop" je jezelf als het ware in in het nieuwe huis waar je vriendin een grotere bijdrage aan zal doen dan jij.

Ik zit zelf ook een beetje met een soortgelijk iets. Mijn vriendin studeert ook nog de komende 4 jaar en gaat als het goed gaat daarna ook leuk verdienen, maar ondertussen heb ik al een koop appartement waar ik hopelijk nog wat rendement uit ga trekken de komende jaren. (niet waarschijnlijk me de huidige markt helaas)

Wel apart dat een partner zo'n verschil maakt trouwens. Ik verdien ongeveer hetzelfde als de topic starter en ik kan op dit moment solo een hypotheek krijgen van 170.000. Zal waarschijnlijk ook komen doordat je vriendin geneeskunde doet. Daar zijn banken namelijk altijd erg happig op om die vroeg in hun carierre te strikken aangezien geneeskundigen over het algemeen een leuk vermogens opbouw laten zien zodra hun specialisatie is voltooid. Waarschijnlijk heb je het al wel gedaan, maar laat zeker bij je hypotheek gesprekken even vallen dat je vriendin geneeskunde doet.

[ Voor 26% gewijzigd door The - DDD op 25-06-2008 14:06 ]

Verwijderd

Koop een huis op jouw naam waarvan jij alle lasten kan dragen. Ik denk ook dat je er moeilijk gaat uitkomen met je hypotheek van bijna 300K. Ik verdien meer dan jouw maar zou geen 780 netto hypotheeklast willen hebben.... Test je relatie 5 jaar in jouw huis en als zij klaar is met studeren dan koop je samen wat. Werkt het niet dan heb je lekker je eigen huisje en geen geld kwijt aan je vriendin. Ze kan gewoon de boodschappen betalen of meebetalen aan de lasten. Zo heb ik het ook gedaan voor zolang het goed ging en nu ben ik weer alleen en woon nog lekker in m'n eigen huis :).

Wat je nog kan doen is een ouder kind hypotheek constructie. Jij leent een bedrag van je ouders voor het huis. Zij rekenen jouw een rente van 6-7% (maximaal marktrente +25%). Jij krijgt over deze rente hypotheekrenteaftrek. En een deel van de rente schenken je ouders weer terug aan jouw (maximaal 2.400 pj. ong.). Is wel veel te vinden op google.

En als je lekker laag in je maandlasten kan zitten dan kan je geld sparen of leuke dingen doen. Je bent nog jong!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 14:25 ]

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 19:54

dit is leuk rekenen , maar laat is rekenen wat je krijgt na het eerste jaar, reken dan maar gerust op 900 euro per maand

iets met lenzen

• cue
Morpheus_at_work schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:36:

dit is leuk rekenen , maar laat is rekenen wat je krijgt na het eerste jaar, reken dan maar gerust op 900 euro per maand
Deze gedachtengang kan ik niet helemaal volgen.....

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Het eerste jaar heb je een aantal eenmalige aftrekposten bij de koop van een huis. De daarop volgende jaren is je belastingteruggaaf dus minder en daarmee je netto hypotheeklast hoger.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

cowgirl schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 06:44:
Het eerste jaar heb je een aantal eenmalige aftrekposten bij de koop van een huis. De daarop volgende jaren is je belastingteruggaaf dus minder en daarmee je netto hypotheeklast hoger.
Onzin. De netto bedragen zijn altijd gewoon de bedragen met de normale hypotheekrente aftrek, gebaseerd op je bruto jaarinkomen. De aftrek van "k.k." kostenposten staat daar helemaal los van.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

cue schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:36:
De (eventuele) overwaarde van dit huis zal dan toch ook weer ten goede komen van een huis wat we dan samen kunnen kopen.
Over die overwaarde vallen een paar dingen te zeggen:
1. Als jouw huis in 5 jaar in prijs stijgt, dan is het nieuwe huis waarschijnlijk net zo veel in prijs gestegen. Uiteindelijk schiet je dus niet zo veel op met overwaarde
2. De huizenmarkt begint op het moment te bokken. Er wordt de verwachting uitgesproken dat de stijging van de huizenprijs onder het inflatieniveau gaat komen. Dan kan je dus beter je geld op een leuke spaarrekening zetten.
3. Jij betaalt over het geleende bedrag +/- 5% rente. Ga je dat verlies goedmaken met je overwaarde na 5 jaar?

Over het samenwonen. Ik zou in ieder geval niet beginnen met een tophypotheek. Neem gewoon nog even genoegen met een iets kleinere woning. Ik neem aan dat je op je 25e nog leuke dingen wilt doen en met zo'n hoge hypotheek en een studerende vriendin kan je niet veel sparen voor die droomvakantie. Ik weet niet hoe oud je vriendin is, maar voor hetzelfde geld krijgt je vriendin over 6 jaar last van klepperende eierstokken en als je kinderen hebt, dan laat die droomvakantie ook nog wel even op zich wachten.

Samenwonen an sich kan altijd een breekpunt zijn in een relatie. Je moet er rekening mee houden dat er ineens allerlei kleine irritaties kunnen komen. Nu is het zo dat als je samen bent, je 100% aandacht voor elkaar hebt. Als je straks samenwoont, dan wil je ook wel eens een avondje iets voor jezelf doen (gamen/GoTten bv), terwijl je vriendin gezelllig samen op de bank wil zitten. Dat kost wat gewenning.

Daarnaast heb je nog dat jij 'veel' geld verdient en zij moet rondkomen van een studentenbaantje. Dat betekent dat jij vaak voor haar zal moeten betalen als jullie samen iets gaan doen. Dat is geen probleem, maar je moet er wel rekening mee houden. Het zou lullig zijn als jij drie keer in de week gaat stappen met vrienden, terwijl je vriendin thuis op een houtje zit te bijten.

Verwijderd

Wat mr-obb zegt klopt wel.

Huis kopen is 10% kosten koper dus met een prijsstijging van 3,5% per jaar moet je minstens 3 jaar er wonen voordat je dat terugverdient hebt. Op het moment is de markt niet geweldig dus misschien na 5 jaar heb je dat eruit. Staar je er ook niet blind op.

Verders zou ik niemand aanraden samen een huis te kopen als je voor het eerst gaat samenwonen. Het is zoals mr_obb al zegt heel anders dan ieders je eigen leven. Aangezien jij verdient en jij spaargeld hebt lijkt me toch de beste oplossing dat jij zelf een huis koopt (liefst zonder tophypotheek) en dat je zodra zij klaar is met studeren samen wat gaat kopen. Na een aantal jaar weet je ook of je goed kan samenwonen of niet. Als zij persee een woning wil kopen die ze voor de helft op haar naam krijgt dan zijn de motiven toch verkeerd.

• The - DDD
  • Laatst online: 19-11 21:32
En leg in je samenlevings contract vooral ook even vast hoe de verdeling van het geld ligt.

Je wil niet hebben dat je potentieel aanstaande ex met de helft van je geld er vandoor gaat. Sorry, maar zo bot moet je nou eenmaal redeneren als het op geld en relaties aankomt.

Mooie van samenwonen met een studente is natuurlijk wel dat je al haar belastingvrije voet kan overnemen. :) De derving die ze daardoor heeft compenseer je door dat verschil naar haar over te boeken of wat meer vaste lasten te dragen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door The - DDD op 26-06-2008 10:05 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Klinkt mij in de oren als een riskante onderneming, jullie willen een huis wat je niet kunt betalen, zo simpel is het. Gezien je hypotheeklasten betreft het hier ook nog een hypotheek met een korte rentevast periode en volledig aflossingsvrij? En wat als de huizenprijzen dalen, je hypotheeklasten stijgen, en je om wat voor reden dan ook de hypotheeklasten niet meer kan dragen? Dit zijn zaken waar een hypotheekadviseur zich over het algemeen niet druk om maakt, maar voor jullie kan het behoorlijk vervelend uitpakken.

Groetjes, FaceDown.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

dan nog is het imo niet verstandig om op 30k inkomen 245k te lenen. Dat is ruim 8x je inkomen. Los van het feit dat dit tegen elke financieringsnorm in gaat (CHF) is dit normaal ook een onbetaalbare situatie! 5,5x is toch wel de max wil je ook nog kunnen eten aan het einde vd maand.

Pas daarnaast inderdaad goed op met bruto / netto. Het eerste jaar komt wel degelijk lager uit omdat er vaak rekening gehouden wordt met de aftrek eenmalige kosten. Kijk inderdaad naar het tweede en volgende jaar!

• Lolhozer

Lolhozer

mr_obb schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:37:
[...]

3. Jij betaalt over het geleende bedrag +/- 5% rente. Ga je dat verlies goedmaken met je overwaarde na 5 jaar?
Dit komt neer op dat je dan gratis gewoond hebt, wat mij niet reeel lijkt om mee te nemen in je overwegingen. Wonen kost nu eenmaal geld, of je nu koopt of huurt.

Waarom? Omdat het kan!!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Ray schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:08:
dan nog is het imo niet verstandig om op 30k inkomen 245k te lenen. Dat is ruim 8x je inkomen. Los van het feit dat dit tegen elke financieringsnorm in gaat (CHF) is dit normaal ook een onbetaalbare situatie! 5,5x is toch wel de max wil je ook nog kunnen eten aan het einde vd maand.
Precies.. wij zitten op een gezamelijk inkomen van 85000 en hebben net een jaar geleden ons eerste huis van 230.000 gekocht. Dat is voor ons dus makkelijk te betalen, ook als er iets mocht gebeuren met het inkomen van een van ons beiden (en zelfs dan zal het al krap worden).

Mocht er iets met het inkomen van TS gebeuren, dan liggen 2 levens waarschijnlijk volledig in puin.

Bovendien vraag ik me af hoe TS ooit rond wil gaan komen van 30k bruto en een hypotheeklast van 800 netto, en dan zelfs met z'n 2en. Conclusie: Gewoon een huis kopen wat bij je inkomen en situatie past en niet boven je stand willen wonen. Je vriendin wil nog 5 jaar studeren? Dan zullen jullie ook offers daarvoor moeten brengen.

[ Voor 17% gewijzigd door FaceDown op 26-06-2008 10:17 ]

Groetjes, FaceDown.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:37
FaceDown schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:06:
En wat als de huizenprijzen dalen, je hypotheeklasten stijgen, en je om wat voor reden dan ook de hypotheeklasten niet meer kan dragen? Dit zijn zaken waar een hypotheekadviseur zich over het algemeen niet druk om maakt, maar voor jullie kan het behoorlijk vervelend uitpakken.
_/-\o_

Inderdaad

Haters everywhere but I don’t really care

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The - DDD schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:03:
Je wil niet hebben dat je potentieel aanstaande ex met de helft van je geld er vandoor gaat. Sorry, maar zo bot moet je nou eenmaal redeneren als het op geld en relaties aankomt.
Gelukkig nog iemand die het allemaal niet zo emotioneel maar gewoon reeel bekijkt.

• Silver7
  • Laatst online: 31-10 16:48
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:56:
Wat mr-obb zegt klopt wel.

Verders zou ik niemand aanraden samen een huis te kopen als je voor het eerst gaat samenwonen. Het is zoals mr_obb al zegt heel anders dan ieders je eigen leven. Aangezien jij verdient en jij spaargeld hebt lijkt me toch de beste oplossing dat jij zelf een huis koopt (liefst zonder tophypotheek) en dat je zodra zij klaar is met studeren samen wat gaat kopen. Na een aantal jaar weet je ook of je goed kan samenwonen of niet. Als zij persee een woning wil kopen die ze voor de helft op haar naam krijgt dan zijn de motiven toch verkeerd.
Ik zit ook in lastig parket.
Ik heb goedbetaalde baan en mijn vriendin studeert nog (zeker nog 4-6 jaar bezig)

Mocht zo zijn dat ik een nieuwbouwshuis kan kopen, wat voor emotionele obstakels kan ik dan krijgen als zij bij mij komt wonen?

[ Voor 12% gewijzigd door Silver7 op 26-06-2008 10:25 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Silver7 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:25:
Mocht zo zijn dat ik een nieuwbouwshuis kan kopen, wat voor emotionele obstakels kan ik dan krijgen als zij bij mij komt wonen?
Dat hangt er vanaf hoe emotioneel je vriendin tegen bepaalde zaken aankijkt? Als zij nog zo lang moet studeren dan lijkt het me geheel vanzelfsprekend dat jij een woning koopt en betaalt, en dat zij naar draagkracht gaat bijdragen aan de kosten. Je zou niet goed bij je hoofd zijn als je haar 50% eigenaar maakt terwijl ze nog maar net met een studie begonnen is en je geen idee hebt of je relatie over 4 tot 6 jaar uberhaupt nog wel bestaat.

• Silver7
Exirion schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:28:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe emotioneel je vriendin tegen bepaalde zaken aankijkt? Als zij nog zo lang moet studeren dan lijkt het me geheel vanzelfsprekend dat jij een woning koopt en betaalt, en dat zij naar draagkracht gaat bijdragen aan de kosten. Je zou niet goed bij je hoofd zijn als je haar 50% eigenaar maakt terwijl ze nog maar net met een studie begonnen is en je geen idee hebt of je relatie over 4 tot 6 jaar uberhaupt nog wel bestaat.
Ik maak mezelf natuurlijk de eigenaar van het huisje. Zij draagt dan beetje mee aan de kosten van eten/drinken/water/gas/elektricieit. That's all.

Enige waarvoor ik bang ben, dat ik nogal de baas ben. Terwijl ik graag het huis met haar wil delen.

Gezien de andere reacties: vriendin/vriendje kan gevoel hebben dat het huis niet echt van 'ons' is.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Silver7 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:37:
Enige waarvoor ik bang ben, dat ik nogal de baas ben. Terwijl ik graag het huis met haar wil delen.

Gezien de andere reacties: vriendin/vriendje kan gevoel hebben dat het huis niet echt van 'ons' is.
Het is maar wat je er zelf van maakt. Je woont er toch allebei en richt het toch samen in? Zolang zij geen muren wil gaan uitbreken zal het wel meevallen denk ik :P Mijn vriendin moest wennen toen ze bij me kwam wonen maar dat komt vooral omdat ik er al woonde en het al helemaal ingericht was. Bovendien woonde ze daarvoor nog bij pa en ma, dus was buiten huis wonen sowieso al wennen.

Nu we groter gaan wonen komt er o.a. een eethoek met 6 stoelen en een grote hoekbank die ze kan meebetalen. De woonlasten gaan we verder delen. Veel meer opties heb je niet als 1 van de twee nog studeert. En al zouden er opties zijn, dit is graag hoe ik het wil als ik nog geen jaren heb samengewoond. Gelukkig is m'n vriendin ook blij met deze oplossing omdat ze nergens aan vastzit, mocht het tussen ons fout gaan.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Silver7 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:37:
[...]

Ik maak mezelf natuurlijk de eigenaar van het huisje. Zij draagt dan beetje mee aan de kosten van eten/drinken/water/gas/elektricieit. That's all.

Dat gevoel kun je inderdaad hebben.
Ik hou mijn vriendin voor dat we over een paar jaar wel samen een huis gaan kopen.

Toen ik ruim 3 jaar geleden het contract tekende waren we nog geen jaar bij elkaar. Sinds 2 jaar woont ze nu bij me in. Inmiddels is ze student af en heeft ze een baan. Ze draagt bij in de gemeenschappelijke kosten naar ratio inkomen. De hypotheeklast is geheel voor mijn rekening, maar dat is de waardestijging eventueel ook (nu afgezien van kosten koper denk ik toch een 15K).

Dat het huis niet van "ons" is, is wel een lastig punt. Althans, zo ervaar ik dat niet; maar wel mijn vriendin. Maar om nu alles te gaan splitsen (wat wel kan, maar veel geld kost) zie ik ook niet zitten (puur uit kostenbesparing). Ik vraag me ook af wat de mogelijkheden zijn.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Silver7
Exirion schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:49:
[...]

Het is maar wat je er zelf van maakt. Je woont er toch allebei en richt het toch samen in? Zolang zij geen muren wil gaan uitbreken zal het wel meevallen denk ik :P Mijn vriendin moest wennen toen ze bij me kwam wonen maar dat komt vooral omdat ik er al woonde en het al helemaal ingericht was. Bovendien woonde ze daarvoor nog bij pa en ma, dus was buiten huis wonen sowieso al wennen.
Nou, ik heb wel voordeel. Ze gaat natuurlijk mij helpen met inrichten van het huisje. Dus we doen het samen. Daarnaast, ze sliep samen met mij in het huis als mijn ouders b.v. op vakantie zijn. We gingen ook van alles regelen, van eten tot kleren wassen.

Maar, ik heb wel tegen haar gezegd dat ik wel een tijdje alleen in het nieuwe huis wil wonen. Gewoon gevoel (onbeschrijfelijk) hebben. Maar ze mag altijd komen enzo....
(De laatste alinea klinkt als een slappe gel*l verhaal, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.)

[ Voor 4% gewijzigd door Silver7 op 26-06-2008 11:08 ]

Verwijderd

Silver7 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:25:
[...]

Ik zit ook in lastig parket.
Ik heb goedbetaalde baan en mijn vriendin studeert nog (zeker nog 4-6 jaar bezig)

Denk niet dat jij emotionle obstakels krijgt maar eerder zij. Het zal voornamelijk het gevoel zijn dat het niet haar huisje is. De beste oplossing is gewoon het samen inrichten van het huis. Laat wat ruimte voor haar spulletjes als ze later bij je komt wonen. Maar dat moet geen groot probleem zijn.

Ging meer over dat je anders met elkaar omgaat als je altijd bij elkaar bent ineens ten opzichte van eerst je eigen leven leiden. Maar dat gaat over samenwonen in het algemeen en heeft niks met een koophuis te maken. Daarom is mijn advies ook niks samen kopen voordat je een tijd samengewoond hebt.
Pagina: 1