• Evertt_IA
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05-2021
Je zal hier een aantal keer 8600GT lezen, maar het gaat toch vooral om me mobo.

Ik was The Creature Editor van het spel Spore van EA-games aan het spelen via mijn 8600GT. Ik had gewoon de nieuwste drivers dus dat mag het probleem niet zijn. Toen crashte het spel vanwege een driver crash, ik moet eerlijk toegeven dat ik dat wel een eerder heb gehad. Dan gaat het scherm opeens naar 640*480 of misschien nog lager met 16 kleuren. Dan krijg je de melding dat de grafische driver gecrashed was en dat je de pc opnieuw moest opstarten. Nogmaals, dat heb ik wel eens vaker gehad en normaal gesproken is een reboot genoeg om weer je beeld te herstellen.

Dus ik deed een forced reboot (gewoon resetknop indrukken), maar ik had helemaal geen beeld meer, helemaal niks. Ik herstart de computer weer en druk op F8 om in dat menu te komen voor windowsboot. Uit dat menu kies ik VGA-modus. Dat werkte, min of meer, ik had wel beeld, maar alleen via mijn mobo, onboard dus. Maar gek genoeg stond in apparaatbeheer dat mijn onboard-video was uitgeschakeld. Dat vond ik raar, want ik had toch echt beeld via mijn onboard, dus ik dacht, ik schakel hem wel in. Toen crashte de computer, viel gewoon uit en startte weer opnieuw op.

Vanaf dat moment had ik via mijn onboard video alleen maar golvend beeld, waar je ontzettende koppijn van krijgt als je daar letters op moet lezen. En via mijn 8600GT heb ik helemaal geen beeld, gaat het beeldscherm gewoon op standby als ik hem daarop aansluit.

Ik heb vanaf dat moment een aantal dingen geprobeerd:
Drivers opnieuw geïnstalleerd, zowel van 8600 als van onboard.
Bios gereset.
8600 uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
Frequentie van 60 Hz naar 75 Hz, toen had ik geen beeld meer en moest ik weer bios resetten om terug te krijgen naar 60 Hz.
8600 deïnstalleren, uit de pc halen, weer er opnieuw instoppen en weer installeren.

Het mocht allemaal niet baten.
Nog wat aparte dingen:

Het systeem herkent mijn 8600 wel en wil hem als 2e scherm gebruiken.
Ik heb zo'n programmaatje die info over je hardware opzoekt, maar om de 1 of andere vage reden kan die niet meer zien welk moederbord ik heb.
Ook windows xp weet niet meer welk moederbord ik heb en gebruikt gewoon algemene standaard drivers voor mijn moederbord nu. Mijn moederbord is een intel D946GZIS

Hier is een samenvatting van mijn hardware:
Windows: Windows XP5.1 (Build 2600) Service Pack 2
Internet Explorer: 7.0.5730.11
Memory (RAM): 1012 MB
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4600 @ 2.40GHz
CPU Speed: 2390,6 MHz
Sound card: SigmaTel Audio1
Display Adapters: Intel(R) 946GZ Express Chipset Family | NetMeeting driver | RDPDD Chained DD
Screen Resolution: 1024 X 768 - 32 bit
:
Network Adapters: Compact Wireless-G USB Adapter - Pakketplanner-minipoort
CD / DVD Drives: F: TSSTcorpCD/DVDW SH-S182D | G: LITE-ON DVDRW SHM-165S6S | H: MagicISOVirtual DVD-ROM
:
COM Ports: COM1
LPT Ports: LPT1
Mouse: 3 Button Wheel Mouse Present
Hard Disks: C: 128,0GB | E: 38,3GB
Hard Disks - Free: C: 2,0GB | E: 2,0GB
USB Controllers: 5 host controllers.
Firewire (1394): Not Detected
:
Manufacturer: Intel Corp.
Product Make:
:
AC Power Status: OnLine
BIOS Info: ATAT COMPATIBLE 072905 INTEL 56
Time Zone: West-Europa (standaardtijd)
Battery: No Battery
Motherboard: ¬l?
Modem: Not detected

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Om uit te testen of je videokaart nog werkt kun je echt alleen maar je videokaart testen in een andere pc.

http://specs.tweak.to/16567

• Evertt_IA
Ga ik morgen proberen. :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dit is wel een vreemd verhaal. Ik denk dat het ook eens best iets raars met je mobo aan de hand zou kunnen zijn. Probeer anders eens een BIOS update? Wie weet dat het helpt.
Ik heb zo'n programmaatje die info over je hardware opzoekt, maar om de 1 of andere vage reden kan die niet meer zien welk moederbord ik heb.
Is dit Everest? Vaak kan deze je hardware prima uitlezen, dus het lijkt me vreemd als dat nu niet kan. Probeer het anders eens, als je dat nog niet gedaan hebt.
Drivers opnieuw geïnstalleerd, zowel van 8600 als van onboard.
Heb je wel de drivers weer verwijderd voordat je de andere drivers weer installeerde? Het kan best zijn dat er een nu een driver conflict is tussen de twee. Probeer anders eens meuk: Driver Cleaner Professional 1.5

• Evertt_IA
Ik heb er nu een 8500 in zitten en die werkt gewoon, dus waarschijnlijk was de 8600 echt gewoon kapot.
Voor de rest trilt het beeld van me onboard nog steeds, maar die gebruik ik niet meer, dus zoveel maakt dat ook weer niet uit.

Ehm, die Driver Cleaner, verwijderd die alleen drivers of geeft die ook nog aan welke drivers je kàn verwijderen? Ik wil nu niet, nu het weer redelijk werkt, nog erger vern**ken.

[edit]Oh wacht, ik zie dat dat programma geen Intel-drivers verwijderd (staat bij die link iig), en mijn nvidia werkt nu goed, dus daar houd ik het maar bij.
Bitage schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:04:
Dit is wel een vreemd verhaal. Ik denk dat het ook eens best iets raars met je mobo aan de hand zou kunnen zijn. Probeer anders eens een BIOS update? Wie weet dat het helpt.
Ik had de al de laatste bios-versie, maar ik weet niet of dat weer teruggezet is door mijn bios-reset.

[ Voor 41% gewijzigd door Evertt_IA op 23-06-2008 16:07 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ik had de al de laatste bios-versie, maar ik weet niet of dat weer teruggezet is door mijn bios-reset.
Nee, alleen de instellingen zijn opnieuw teruggezet bij een BIOS reset. Je versie blijft behouden.

• Evertt_IA
Oké, dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen.
Pagina: 1