• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 10:23
Hallo tweakers,

Ik heb mezelf laatst een htpc in elkaar gezet:In deze kast kunnen 3 80mm fans en 1x een 120mm fan aan de voorkant. Echter de Aopen fan van 120mm maakt al een ontzettend kabaal, de 2 tijdelijke €2,- 80mm fan's helpen ook niet tegen het lawaai. De cpu koeler is de stock koeler (de lage koeler zoals ook op de e8200).

Nu staat deze pc in de kamer aan de HDTV (via HDMI) op 1080P, dit werkt opzich goed. Het geheel maakt alleen veels te veel lawaai. Nu ben ik met koelers aan het zoeken gegaan alleen er zijn er zo ontzettend veel.
Als cpu koeler keek ik naar de scythe Ninja Mini, want de maximale hoogte is precies 11,5 cm.
Voor de case fans ben ik er nog helemaal niet uit: ik heb 1 fan aansluiting (met q-fan control) en eigenlijk wil ik graag dat deze alle fan's aanstuurd, maar ik weet niet of dat kan. Moet ik er dus een losse fan controller bijnemen (dan wel weer automatisch)?
En dan natuurlijk welke fan's, als ik het fatsoenlijk stil wil, zit ik dan vast aan het merk PAPST? Want deze zijn natuurlijk wel erg duur. En moet ik dan ook een losse 92MM koeler op de scythe cpu koeler zetten? Of zijn de scythe fan's wel stil genoeg?
Verder heb ik geen idee welke snelheden ik naar moet kijken, het moet stil zijn, maar wel goed koelen natuurlijk, maar ik heb geen idee of ik 800/1200/1500 of 2000rpm fan's moet hebben.

Kan iemand mij wat uitleg geven?

Tim

[ Voor 0% gewijzigd door timleferink op 22-06-2008 17:56 . Reden: Paar enters voor de leesbaarheid ]

• MoRz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01 21:56
Anders kijk je ook eventjes naar de Scythe SCSK-1000 Shuriken als cpu koeler die is nog lager.
Bijv voor die 80mm's neem je ze van Nexus zijn 4euro fzo zijn goed stil.
Kun je ook nog die 120 mm vervangen voor deze Nexus PWM Series Real Silent die kun je handmatig aanpassen qua snelheid op zn laagst maakt ie maar 500 toeren per min.
Zou verder die 80mm dingen gewoon in je mobo prikken of met een molex bevestigen en je bent wel klaar :P

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Yate Loon is ook stil en goedkoop. Noctua is sowieso stil en blijven ook stil i.t.t. sommige andere ''stille'' fans maar zijn wel duurder.

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 10:23
MoRz schreef op zondag 22 juni 2008 @ 18:10:
Anders kijk je ook eventjes naar de Scythe SCSK-1000 Shuriken als cpu koeler die is nog lager.
Bijv voor die 80mm's neem je ze van Nexus zijn 4euro fzo zijn goed stil.
Kun je ook nog die 120 mm vervangen voor deze Nexus PWM Series Real Silent die kun je handmatig aanpassen qua snelheid op zn laagst maakt ie maar 500 toeren per min.
Zou verder die 80mm dingen gewoon in je mobo prikken of met een molex bevestigen en je bent wel klaar :P
De koeler hoeft niet kleiner hoor, ook lees ik op scythe-europe.com dat de ninja mini nog onder 'performance' valt en de deze onder value. Ook werkt de fan dan de luchtstroom tegen. zo'n handmatige kan handig zijn, maar ik wil natuurlijk geen oververhitting in de zomer. De 80mm's aan een molex lijkt me ook niet erg stil?