Effectief voordeel zuinige notebookschijf

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik kijk zo een beetje naar Toms hardware power consumption statistieken (idle en max).

Mijn macbook gebruikt ergens tussen de 13watt en 19watt tijdens het gebruik.

De vraag is dan: maakt het echt wat uit? Ik bedoel: ik kan wel proberen 1 watt te besparen, maar hoeveel extra batterijtijd geeft me dat? Een paar minuten? Merken jullie echt verschil? En hoe veel % van de tijd is een harde schijf "actief" of zou ik vooral op het idle verbruik moeten letten?

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Je kan zelf instellen of de HDD de hele tijd actief is. Heel agressive instellingen (HDD spin down na 1 minuut of zo en geen swap file) zouden meer effect moeten hebben dan welke HDD dan ook. Een 5400 rpm HDD is natuurlijk wel een tikje efficienter dan een 7200 rpm HDD.

www.mayaposch.com

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-02 19:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik weet niet of het zin heeft constant je HDD te spin downen.... Bij het oproepen van de volgende file zou die dan weer geheel moeten opstarten. Ik gok dat je hier een soort gulden middenweg in moet vinden. Wat het lekkerst werkt maar toch nog efficient is qua energie..

• cornelixnootje1
Ik vraag me af of die instellingen te doen zijn in Mac OS X 10.5 Leopard.

Er zit enkel een vinkje met "shut down disks when possible". Die schakelt ook (lekker stil) mijn externe disk uit.

Maar of en hoe vaak mijn main disk uit gaat kan ik niet zeggen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
cornelixnootje1 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:39:
Mijn macbook gebruikt ergens tussen de 13watt en 19watt tijdens het gebruik.

De vraag is dan: maakt het echt wat uit? Ik bedoel: ik kan wel proberen 1 watt te besparen, maar hoeveel extra batterijtijd geeft me dat? Een paar minuten?
Nou euhm... even nadenken. Dat is dan 1/19e tot 1/13e van het totale verbruik, dus hetzelfde deel in accuduur. :z

Verder denk ik dat je het beste kan optimaliseren voor zo min mogelijk I/O operaties. Dus veel werkgeheugen, caches tweaken, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 23-06-2008 19:42 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• cornelixnootje1
gertvdijk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:41:
[...]

Nou euhm... even nadenken. Dat is dan 1/19e tot 1/13e van het totale verbruik, dus hetzelfde deel in accuduur. :z

Verder denk ik dat je het beste kan optimaliseren voor zo min mogelijk I/O operaties. Dus veel werkgeheugen, caches tweaken, etc.
Dat 1 watt verschil is alleen bij max performance. Bij idle is het 0,1 ongeveer. De vraag is dan dus ook een beetje hoevaak hij actief is. En of actief meteen max performance is, of ergens halverwege ook mogelijk is.
Pagina: 1