Toon posts:

Welk programma gebruiken om mp4 bestanden te editen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het is me gelukt om een hd-filmpje uit een digitale fotocamera (maakt videofilmpjes in 720p resolutie) te compressen met MPEG-4 zonder kwaliteitsverlies van +/- 30mb (.mov) naar 8mb (mp4). Gaat perfect met een of ander freeware programma'tje genaamd SUPER.

Maar.... nu komt de grote vraag. Met welk programma kan ik dit soort video's het beste editen zonder kwaliteit te verliezen als ik het op sla? Het liefst sla ik op als .mp4 met MPEG-4 als codec.

Sony Vegas demo laat me niet als mp4 opslaan en de andere opties lijken allemaal groter te worden en/of kwaliteit te verliezen. M'n vader heeft Ulead, maar dat programma kon de resolutie van het filmpje niet aan of zoiets (optie voor 720p heb ik niet gevonden zegmaar).

bij voorbaat dank voor de hulp :)

Verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
lism, bedankt. dat had ik ook al gedaan en kwam op dezelfde resultaten uit. echter hoop ik liever ervaringen van mensen te horen die zoiets ook al eens eerder hebben geprobeerd. via google kom je ook wel uit op programma's als Sony Vegas etc, maar dat zegt nog niks over hoe goed die kan opslaan zonder kwaliteitsverlies. zo is dat met al die programma's... misschien heeft iemand goede ervaringen met iets en wil dat delen

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:05:
Maar.... nu komt de grote vraag. Met welk programma kan ik dit soort video's het beste editen zonder kwaliteit te verliezen als ik het op sla? Het liefst sla ik op als .mp4 met MPEG-4 als codec.
Geen enkel programma. MPEG-4 is per definitie lossy, en derhalve heb je altijd kwaliteitsverlies als je gaat editen.

Editen moet je gewoon doen met het originele formaat, en pas helemaal op het einde converteer je het maar een formaat dat je een klein bestand met voldoende hoge kwaliteit biedt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply voodooless

dus editen met Sony Vegas bijvoorbeeld met de originele bestanden uit de camera... en dan opslaan als wat voor bestand? en dat uiteindelijk goed compressen met bijvoorbeeld SUPER zoals ik dat al heb kunnen doen. Sony Vegas is niet gratis... zijn er gratis edit programma's of andere programma's die handiger zijn en wellicht niet al te prijzig natuurlijk. Ervaringen?

Verwijderd

Topicstarter
ik een andere topic las ik over Pinnacle Studio, dat is misschien ook wel een optie. ik heb een betere vraag:

welk video-edit-programma geeft je de mogelijkheden om videobestanden die ge-edit zijn vrijwel lossless op te slaan? en wat voor container/codec instellingen gebruik ik dan?

als dat mogelijk is, kan ik daarna pas in SUPER een goede compressie doen zonder echt kwaliteit te verliezen.

bedankt

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Ik maak bezwaar tegen de term lossless... als er een 720p filmpje uit die camera komt, zit daar al compressie overheen. Maar dat terzijde.
Wat je wilt is het bestand bewerken in het formaat zoals het van de camera komt. Dus de vraag is, welk bestands-formaat/codec spuugt dat ding uit? Zet anders ff een sample ergens weg, kunnen we zelf meekijken.

Verwijderd

Topicstarter
martin2005 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:21:
Ik maak bezwaar tegen de term lossless... als er een 720p filmpje uit die camera komt, zit daar al compressie overheen. Maar dat terzijde.
Wat je wilt is het bestand bewerken in het formaat zoals het van de camera komt. Dus de vraag is, welk bestands-formaat/codec spuugt dat ding uit? Zet anders ff een sample ergens weg, kunnen we zelf meekijken.
Hi Martin, bedankt voor je reply. Ik heb zegmaar zelf nog niet de camera (Panasonic FX500), maar ik weet dat hij .mov wegschrijft,... codec unknown, volgens mij geen want compressen doet ie niet echt zoals bijvoorbeeld die Samsung 24HD of zoiets. Ik heb van een review website een filmpje gedownload van de Panasonic TZ-5... deze filmpjes moeten ongeveer hetzelfde zijn als bij de Panasonic FX-500 die ik in bestelling heb staan.

Zie hier onderaan voor een 720p filmpje van een trein: http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=1170

Dat filmpje kan ik perfect zonder echt kwaliteitsverlies omzetten naar een mp4 met de MPEG-4 codec. Echter kan ik dus beter eerst filmpjes editen... en die wil ik dan (het liefst) zonder compressie opslaan... zodat ik in SUPER de perfecte settings kan gebruiken om de al ge-edite film kleiner te maken in .mp4 formaat.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Ik heb dat filmpje gedownload maar kwam niet echt verder omdat ik Quicktime niet goed geinstalleerd heb staan. (Gebruik ik zelf zelden of nooit). Bracht bij mij wel het idee naar boven dat er wellicht behoefte is aan een (centraal) topic over het editten van HD materiaal? Kwam ook door deze post:

[quote]Bergen schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:26:
[...]
Niet alleen voor de codec (dat zal wel gewoon H.264 zijn), maar vooral voor de container! Want uit MTS kan ik niets opmaken. Is het een MPEG-4-container? Of een AVI-container? Of een MKV-container? En behalve de video-codec is het ook goed om te weten wat voor audio erin zit.

Je kunt wel wat gaan zitten knippen en plakken met Windows Movie Maker, maar als je een Full HD camera hebt gekocht, stel je -blijkbaar- hoge eisen aan videokwalteit. Dan ga je natuurlijk niet je Full HD filmpjes met Windows Movie Maker (:')) bewerken en opslaan als een simpel WMVtje ofzo. Anders had je ook gewoon een normale camera kunnen kopen. Als je hoge kwaliteits Full HD filmpjes hebt wil je die hoge kwaliteit natuurlijk behouden. De video is nu vermoedelijk H.264 en met die codec zou ik het ook weer opslaan. Voor zover ik weet is er maar 1 gratis H.264 encoder en dat is x264. Die is echter niet te gebruiken icm Windows Movie Maker. Je hebt dus 3 keuzes: of leren omgaan met andere tools dan WMM, of een niet-gratis pakket zoeken, of toch maar alle kwaliteit overboord gooien en simpele wmvtjes ervan maken. Trouwens, kan Window Movie Maker uberhaupt wel met HD resoluties overweg?

Hoe dan ook, eerst maar eens duidelijk krijgen over het containerformaat en de video/audio codecs, dan weten we hoe we verder moeten.
[/quote]
Pagina: 1