Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte en simpele vraag, waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Kan ik openSUSE 11 vanuit windows XP installeren op een lege HD door de ISO te mounten en de setup te starten onder windows?

Ik heb nl. wel een stapel CDrom drives, maar geen enkele werkende DVDrom drive en de winkels zijn helaas dicht op zondag hier. Ik heb een half uurtje zitten googlen, GoT doorzocht en de FAQ gelezen, maar kom alleen maar topics tegen van jaren oud. Ik vermoed dat het niet gaat werken, maar wie weet is SUSE 11 wel zo slim geprogrammeerd dat het wel kan? Ik ben een linux-noob overigens en wil deze distro proberen n.a.v. een nieuwsbericht op de frontpage van vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je de "network" installatie versie downloaden. Dat is een CD van 71 Mb groot en is een Boot-CD. Dan haalt de installatie verder alle benodigde software van het internet af. Hoef je ook geen fratsen vanuit Windows te doen. Boot-CD erin en gaan met die kar. Wel de juiste drive kiezen uiteraard :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Ik ben hem nu aan het downen. Wat me wel een beetje zorgen baart is dat er op http://software.opensuse.org/ bij network installation tussen haakjes "experienced users only" staat. Dit is nl. niet op mij van toepassing. Maar we zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:07:
Bedankt voor de tip. Ik ben hem nu aan het downen. Wat me wel een beetje zorgen baart is dat er op http://software.opensuse.org/ bij network installation tussen haakjes "experienced users only" staat. Dit is nl. niet op mij van toepassing. Maar we zien wel.
Ik weet niet of je ook van de LiveCD kunt installeren. Lijkt me anders makkelijker omdat je dan in ieder geval een browser ter beschikking hebt tijdens je installatie om de documentatie bij de hand te houden.

Ah kijk: http://en.opensuse.org/Installation/11.0_Live_CD

Installatie vanaf de LiveCD. Nu moet je zelf nog maar even uitmaken of je Gnome of KDE als desktop environment wilt hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, dan ga ik voor de Live CD.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja gelukt. Toch wel erg wennen moet ik zeggen. Eerst even de basics in orde maken nu. Geen geluid, 60 Hz beeld en nog 2 raid controllers aan de praat zien te krijgen. Maar ik heb de tijd. Windows op andere raid set draaien dus red me wel in de tussentijd. XP wederom aan zijn jaarlijkse verse installatie toe hier, maar dat ben ik inmiddels helemaal beu, dus vandaar Linux eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
For the record: boot-cd starten in VMWare (of equivalent) en dan installeren op een HD zou ook moeten lukken. Dan zit je helemaal nog in Windows :) .

(Maar 't is allicht toch makkelijker native ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha OK. Het ging me er niet om om persé vanuit windows de boel te regelen, maar meer om de makkelijkste optie (maar dat begrijp je ook). Nu hoef ik alleen Suse 11 te begrijpen en anders ook VMware. Heb overigens in een grijs verleden al eens met Suse (6.5 ofzo, gekocht in de winkel voor 100 gulden) gestoeid en met een gejatte VMWare. Maar goed, off the record. De moed met vooral suse snel opgegeven. VMware was grappig, maar nooit meer nodig gehad/gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 09:54
Ik gebruik altijd de internet install cd, en al zeg ik het zelf, daar hoef je echt niet experienced voor te zijn. Zeker niet bij opensuse 11. Ik heb m afgelopen zaterdag geinstalleerd en ik vond het echt uber makkelijk gaan. Je moet alleen tijdens het installeren kiezen voor gnome of kde en de rest is gelijk aan een normale installatie.

Waarom ga ik dan voor de internet install cd? Omdat als ik bijvoorbeeld over een tijd opnieuw installeer ik meteen up to date ben op de kernel na (+ soms nog wat random stuff) en dus niet na de installatie net als bij windows eerst nog 4000 updates moet installeren.

Maargoed je moet zelf maar beslissen wat je het makkelijkste vind. Als het goed is gaat het wubi project ook dingen met suse doen (nu alleen met ubuntu), dat zou voor de verstokte windows gebruikers nog wat hipper zijn.
Pagina: 1