[SCSI]beginnersvraagjes

Pagina: 1
Acties:

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:18
beste medetweakers,

ik krijg binnenkort een zooi 10k RPM, 73 gieg SCSI schijven met u160 SCA aansluiting. ik wil een beetje spelen met scsi enzo, just for fun.
Nu ben ik totaal nieuw met SCSI, en zie nu al door de bomen het bos niet meer. ik begrijp dat er veel verschillende aansluitingen zijn voor SCSI, waaronder dus de SCA aansluiting.

Ik wil de SCSI schijven aansluiten op mijn desktop pc, welke alleen PATA en SATA ondersteund. dat wordt dus een SCSI controller. ik heb al op google rond zitten struinen, maar mij is niet helemaal duidelijk wat ik nu moet kopen... ik zie bijvoorbeeld op marktplaats een hele hoop scsi kaarten, zoals bijvoorbeeld http://computer-software....-pci-scsi-controller.html
zou dit werken? het is de bedoeling dat ik een stuk of 4 schijven, liefst in RAID aan kan sluiten. ik heb hier als het goed is nog een scsi kabel voor nodig, kan ik daar nog iets in fout doen? ik lees verhalen het dan wel of niet nodig zijn van terminatoren, moet ik die nou echt hebben, of is dat gewoon een stukje extra safety?
ook begrijp ik dat de schijven door de SCA aansluiting gevoed worden. komt er dan op neer dat de power voor de schijven uit mijn pci bus komt?
ik vind veel, echt veel op google over SCSI, maar het wordt me toch niet helemaal duidelijk, vooral omdat er over ontzettend veel verschillende SCSI standaarden tegelijk wordt gepraat.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-Controller. Regel bijv een LSI 320 raid controller, zijn leuke dingen, en vast voor weinig te krijgen, vaak met 128mb cache en een BBU. Je hebt ook de 320-2E, die is PCI-E, terwijl die rest pci-pci-x is. Je hebt alleen PCI en PCI-E in je compu?

-SCA is hotswap voor 68 pins LVD signalering. Je hebt dus LVD u160/u320 converters nodig van 68 pins naar 80 pins SCA.

-Regel goede twisted pair LVD u160/u320 68pins kabels MET een actieve terminator er op.

-Stroom komt gewoon uit je voeding.

Doe dit trouwens alleen voor de fun want alles bij mekaar kost dit toch wat pieken terwijl een je qua snelheid ook niet aan de top zit. Wat voor type schijf is dat? En het licht erg aan je controller. 4 beetje recente schijven aan een lsi controller met cache en een bbu is best rap in raid 0.
Maar betaal niet te veel...het is echt niet zo veel meer waard, sommige mensen vragen bizarre bedragen voor controllers.

Ik heb mijn 320-2E met 128mb ram/bbu van ebay, daar vind je ze cheap. Ook heb je simpelere kaarten die alleen bijv raid 0 en 1 doen.

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 22-06-2008 17:03 ]

specs

• ChaosZ0ne
ik denk dat ik hem dan snap, ik moet dus bijvoorbeeld zo'n ding: http://cgi.ebay.nl/SCSI-C...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem kopen, en daarop dan een kabel aansluiten die past op de controller en de harde schijf? tis gewoon voor de fun, dus ik verwacht ook geen superresultaten, maar meer om te experimenteren.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een 2940 is een controller, maar het is een antiek geval. Ik heb geen verstand van SCSI, maar het lijkt me sterk dat SCA schijven hierop kunnen. Je moet gewoon even kijken welke kaarten er SCA schijven snappen, en die op de kop proberen te tikken via bijvoorbeeld Ebay. Let er trouwens wel op dat je op de laatste aansluiting van de kabel sowieso een schijf moet doen, SCSI heeft namelijk een terminator nodig.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• ChaosZ0ne
AtleX schreef op zondag 22 juni 2008 @ 18:24:
Let er trouwens wel op dat je op de laatste aansluiting van de kabel sowieso een schijf moet doen, SCSI heeft namelijk een terminator nodig.
hmm... dus je bedoelt als mijn controller 3 aansluitingen heeft ik op alle 3 een terminator nodig heb?
als ik een kabel heb met bijvoorbeeld 4 aansluitingen, en ik wil maar 1 hdd aansluiten, is het dan voldoende om de hdd op de laatste aansluiting aan te sluiten, en de tussenliggende open te laten?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat laatste. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• maratropa
  • Niet online
hier bijv wat info http://www.startech.com/ToolsGuides/SCSISchool.aspx?CID=0

lees je eerst eens in.

Maar SCA is niks anders dan 68 pins LVD gecombineerd met stroom voor hotswap. Eigenlijk vind je SCA aansluitingen dus ook alleen in backplanes, maar zijn dus converters voor. Dus koop of een backplane/hdd kast voor sca scsi schijven, of converters. (bij mr@ haalde ik ze vandaan)

specs

• ChaosZ0ne
aha, dat verhaal maakt een hele hoop duidelijk voor mij, maratropa. in principe hoeft die controller alleen maar een 68 pins connector te hebben, waar ik dus een convertor op aansluit? ( http://www.mr-at.nl/scsi-...naar-6850-pins-p-155.html bedoel je van mr@?)

• maratropa
  • Niet online
Die convertor kan dus geen LVD u160/u320 schijven aan, maar ze noemen de juiste die je wel moet hebben in wat er bij staat.

En de convertor zet je op elke schijf, dus je koopt per schijf een sca naar 68pins convertor. En op de convertors sluit je een kabel aan. (er bestaan dus geen 80 pins sca kabels) Op die kabel moet behalve plek zijn voor de schijven, plek voor de kaart en plek voor de terminator. Al heb je veel kabels waar een terminator op vast zit.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 22-06-2008 20:49 ]

specs

• ChaosZ0ne
maratropa schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:44:
Die convertor kan dus geen LVD u160/u320 schijven aan, maar ze noemen de juiste die je wel moet hebben in wat er bij staat.

En de convertor zet je op elke schijf, dus je koopt per schijf een sca naar 68pins convertor. En op de convertors sluit je een kabel aan. Op die kabel moet behalve plek zijn voor de schijven, plek voor de kaart en plek voor de terminator. Al heb je veel kabels waar een terminator op vast zit.
okee, ik denk dat het nu wel helder wordt voor mij. technisch gezien zou ik het goed doen als ik een controller koop, daar een kabel met 16 aansluitingen bij koop, daar 15 schijven aan hang en de controller. (afgezien van evt voedingsproblemen). lijkt me dat de meest simpele controller hier wel mee overweg kan, en het enige verschil zit in de raid mogelijkheiden?

• maratropa
  • Niet online
Ja een simpele controller kan ook zo veel schijven aan, maar of je dat wilt op 1 kanaal? Je kunt dual channel controllers krijgen, dan heb je wat meer bandbreedte met 2 u320 kanalen.

Maar wat voor schijven zijn dat dan, qua merk en type?

specs

• ChaosZ0ne
het zijn een stel Seagate Cheetah schijven, hier een linkje naar de site naar de specificaties. je ziet dat ze alleen u160 ondersteunen, maar ach, het is alleen om een beetje mee te spelen, en als t werkt, dan heb ik nog eens een grote data opslag ook (3 TB)
http://www.impediment.com/seagate/s2000/spec_173404lcv.shtml

• maratropa
  • Niet online
Met zo veel schijven zou ik iig niet gaan kloten met converters maar naar een hotswap cabinet zoeken, 2dehandsch ofzo. Die sluit je dan met 1 of 2 kabels op je controller aan...

specs

Pagina: 1