Enkele vragen over de MINI One (1.4 benzine)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:50
Sinds kort ben ik helemaal weg van de MINI, met name de MINI One (1.4 benzine). Momenteel rijd ik nog geen MINI, dus ik heb ook geen ervaring met deze auto's. Over een tijdje wil ik een proefrit maken, maar daar voorlopig heb ik daar nog niet de tijd voor.

Natuurlijk heb ik ook op internet alles lopen opzoeken over de MINI, echter kwam ik een aantal vreemde dingen tegen.

Ten eerste de schakelbak. Het schakelen zou moeilijk gaan en af en toe springt hij in de verkeerde versnelling. Ook is de kans groot dat je hem in zijn achteruit zet ipv de eerste versnelling. Is dit echt zo? En moet je niet eerst de pook naar beneden drukken om hem in zijn achteruit te kunnen zetten?

Daarnaast zag ik ook veel mensen klagen over de winterdagen. De ruiten zouden snel beslaan als je geen climate control hebt. Naar mijn weten is dit onzin, aangezien je ook gewoon de airco aan kunt zetten met warme lucht, etc. Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Ook heb ik gelezen dat de hendels voor het aangeven van de rijrichting vreemd werken. Je moet ze zelf ingedrukt houden. Klopt dat of...? En dan heb ik zelf ook nog een vraag: is het vervangen van de koplampen makkelijk te doen of moet ik daarvoor eerst de hele motorkap ontleden? En dan nog de allerlaatste vraag: is de MINI One identiek aan de MINI cooper (alleen verschil in motor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-05 19:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wat een berg vragen :)
flo_ schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:12:
Ten eerste de schakelbak. Het schakelen zou moeilijk gaan en af en toe springt hij in de verkeerde versnelling. Ook is de kans groot dat je hem in zijn achteruit zet ipv de eerste versnelling. Is dit echt zo? En moet je niet eerst de pook naar beneden drukken om hem in zijn achteruit te kunnen zetten?
Voor zover ik ervaring heb met het nieuwe type Mini (R56, mijn vrouw heeft een oud type - R53 - die toch wezenlijk anders is) komt dit me niet bekend voor. De bak is wel wat stug inderdaad, maar schakelt prima. Dit kan ook best wel exemplarisch zijn. De achteruit zit naast de 1e versnelling bij de 6-bak (bij de oude 5-bak zat hij onder de 5) maar je moet hem eerst door een stevige weerstand heen duwen. Je kunt je inderdaad vergissen maar dan moet je wel lomp te werk gaan.
Daarnaast zag ik ook veel mensen klagen over de winterdagen. De ruiten zouden snel beslaan als je geen climate control hebt. Naar mijn weten is dit onzin, aangezien je ook gewoon de airco aan kunt zetten met warme lucht, etc. Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Geen ervaring mee
Ook heb ik gelezen dat de hendels voor het aangeven van de rijrichting vreemd werken. Je moet ze zelf ingedrukt houden. Klopt dat of...?
Dat klopt volgens mij niet. Wel zijn het van die hendels die nadat je ze aanklikt terugveren in de middenstand: de richtingaanwijzer werkt dan wel, maar het is niet erg duidelijk. Door ze tot de weerstand te tikken geef je 3x richting aan, druk je hem door de weerstand heen dan blijven ze aan staan. Dit is iets dat alle moderne BMW's (en dus ook Mini's) hebben. Ik vat niet waarom, wat is er mis met een hendel die gewoon boven of onder blijft staan.
En dan heb ik zelf ook nog een vraag: is het vervangen van de koplampen makkelijk te doen of moet ik daarvoor eerst de hele motorkap ontleden?
Geen ervaring mee, maar het lijkt me inderdaad niet buitengewoon makkelijk te gaan...bij het nieuwe type Mini zitten de koplampen echter niet meer in de motorkap verwerkt, dus het zou wel iets beter bereikbaar moeten zijn. Overigens is het bij vrijwel elke moderne auto bijna niet meer te doen om lampen vooraan te vervangen. Bij Xenon-lampen zou ik zelf klussen sowieso sterk afraden.
En dan nog de allerlaatste vraag: is de MINI One identiek aan de MINI cooper (alleen verschil in motor)?
De auto is hetzelfde, maar er zijn wel wat uitrustingsverschillen: zo beschikt de Cooper standaard over 15" lichtmetaal, mistlampen, een boordcomputer en allerlei chromen details aan het exterieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 19:35
Daniël schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:23:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. Wel zijn het van die hendels die nadat je ze aanklikt terugveren in de middenstand: de richtingaanwijzer werkt dan wel, maar het is niet erg duidelijk. Door ze tot de weerstand te tikken geef je 3x richting aan, druk je hem door de weerstand heen dan blijven ze aan staan. Dit is iets dat alle moderne BMW's (en dus ook Mini's) hebben. Ik vat niet waarom, wat is er mis met een hendel die gewoon boven of onder blijft staan.
Kom je in veel meer auto's tegen tegenwoordig; ook in nieuwe modellen van VW en Mercedes bijvoorbeeld.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 19:17
Het idee is dat je met een klein tikje (dus 3x knipperen) van rijbaan wisselt en als je daadwerkelijk gaat afslaan het knipperlicht echt aan zet.

Ik heb het nu een paar jaar (VW Golf V) en ik zou echt niet meer anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Okee, dan weet ik nu wat jullie bedoelen idd. Ik ben dat ook een keer tegengekomen in een nieuwe VW Caddy. Aantikken=3 keer knipperen en helemaal doordrukken is constant. Bedankt voor het beantwoorden van de vragen, Daniël en de rest. Het is me helemaal duidelijk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Daniël schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:23:
Overigens is het bij vrijwel elke moderne auto bijna niet meer te doen om lampen vooraan te vervangen. Bij Xenon-lampen zou ik zelf klussen sowieso sterk afraden.
En waarom dan wel? Een xenon lamp is net zo makkelijk te vervangen als een gewone halogeenlamp. Meestal zelfs makkelijker omdat de xenon connectoren van een beter ontwerp en betere kwaliteit zijn zodat je niet met vast gesmolten connectoren en dergelijke komt te zitten.
Dat het bij moderne auto's lastig kan zijn om een lamp te wisselen ben ik met je eens.

Meestal komt dat echter omdat mensen geen handleiding lezen waar in staat hoe het moet. Zouden ze dat wel doen dan komen ze er achter dat het kinderspel is. Meestal moet je om er makkelijk bij te komen de accu opzij zetten (die dan met een clip oid in plaats van gebout vast zit) of een gedeelte van de inlaat loshalen (ook met clips of simpel er uit trekken).
Hoe dan ook, het is een verplichting van de fabrikanten om het geheel zo te construeren dat de consument dit zelf kan uitvoeren, desnoods langs de kant van de weg. Dat die consument vervolgens de handleiding niet leest en met problemen komt te zitten omdat hij/zij niet snapt hoe het moet is niet het probleem van de fabrikant.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

MadMan schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 19:59:
[...]

En waarom dan wel? Een xenon lamp is net zo makkelijk te vervangen als een gewone halogeenlamp. Meestal zelfs makkelijker omdat de xenon connectoren van een beter ontwerp en betere kwaliteit zijn zodat je niet met vast gesmolten connectoren en dergelijke komt te zitten.
Dat het bij moderne auto's lastig kan zijn om een lamp te wisselen ben ik met je eens.

Meestal komt dat echter omdat mensen geen handleiding lezen waar in staat hoe het moet. Zouden ze dat wel doen dan komen ze er achter dat het kinderspel is. Meestal moet je om er makkelijk bij te komen de accu opzij zetten (die dan met een clip oid in plaats van gebout vast zit) of een gedeelte van de inlaat loshalen (ook met clips of simpel er uit trekken).
Hoe dan ook, het is een verplichting van de fabrikanten om het geheel zo te construeren dat de consument dit zelf kan uitvoeren, desnoods langs de kant van de weg. Dat die consument vervolgens de handleiding niet leest en met problemen komt te zitten omdat hij/zij niet snapt hoe het moet is niet het probleem van de fabrikant.
Dan stel ik voor dat je eens de handleiding pakt van een new beetle... waar de hele voorkant er af moet. Of een mondeo mk2 (eigen ervaring) waar de lichtunit los moet met torx schroeven. Dan heb je nog de smart roadster, en de smart 4-2 waarbij het bijna onmogelijk is zonder de voorkant te demonteren (eigen ervaring). Zelfs een simpele fiat punto is bijna onmogelijk om dat zonder gereedschap te doen.

Moderne auto's zijn in dat opzicht nog moeilijker dan auto's van 15 jaar terug.

Ik denk dus niet dat dat op gaat wat jij claimt en ik zou daar wel eens een bron van willen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Dat die verplichting er is wil helaas niet zeggen dat het in alle gevallen ook word nageleefd. Dat komt omdat er simpelweg geen consequenties zijn voor de fabrikanten als ze zich er níet aan houden. Het is daardoor, net zoals de snelheidslimiet van 250Km/h voor duitse auto's, een soort gentleman's agreement geworden. Hence het woord "meestal" in mijn post. Ik ben het dan ook volledig met je eens dat er inderdaad sommige auto's zijn waar het moeilijker is dan het had hoeven zijn.

Daarbij zeg je zelf dat het in de handleiding van die beetle wel beschreven is, en dus is het mogelijk voor de consument het zelf uit te voeren. Als hij zich op de kwestie voorbereid dat er wel eens een lampje stuk zou kunnen gaan zou de eigenaar van een beetle dus het daarvoor benodigde gereedschap mee moeten nemen, als dat zich niet al in het standaard boordgereedschap bevind.
Dat het erg veel is om dat van een doorsnee consument te verwachten ben ik wederom volledig met je eens.

Mijn bron? meer dan 10 jaar ervaring, opleiding en een eigen bedrijf in de betreffende sector.

[ Voor 29% gewijzigd door MadMan op 28-06-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Sinds kort ben ik helemaal weg van de MINI, met name de MINI One (1.4 benzine). Momenteel rijd ik nog geen MINI, dus ik heb ook geen ervaring met deze auto's. Over een tijdje wil ik een proefrit maken, maar daar voorlopig heb ik daar nog niet de tijd voor.
Wees er op voorbereid dat ze erg stug veren. Het zijn net karts, ik vind het hele leuke (fijne) auto's.
Het interieur oogt een beetje plastick, maar het is wel goed spul.
Natuurlijk heb ik ook op internet alles lopen opzoeken over de MINI, echter kwam ik een aantal vreemde dingen tegen.

De bak van de eerste generaties is inderdaad niet helemaal geweldig. De acheruit krijg je hem slecht in, dus wees niet bang dat je dat onder het rijden gebeurt :P
Wat ik doe is als hij er niet in wil iets de koppeling op laten komen (heel iets) en dan meteen in de achteruit drukken en de koppeling weer intrappen. dan heb je hem in de acheruit.
Verder is het wel een goede bak hoor. Ik werk zelf bij een garage waar we heeeeeel veel mini's doen. Van one's tot de Cooper S works.
Volgensmij valt dat wel mee, onze secretaresse heeft ook een mini one, en ik hoor haar er nooit over.. Het enige waar ik dr wel eens over hoorde was dat de ramen wat zakte. maar dat is simpel op te lossen door hem weer even in te leren.
Ook heb ik gelezen dat de hendels voor het aangeven van de rijrichting vreemd werken. Je moet ze zelf ingedrukt houden. Klopt dat of...? En dan heb ik zelf ook nog een vraag: is het vervangen van de koplampen makkelijk te doen of moet ik daarvoor eerst de hele motorkap ontleden? En dan nog de allerlaatste vraag: is de MINI One identiek aan de MINI cooper (alleen verschil in motor)?
he? zelf ingedrukt houden? nee absoluut niet :+ werkt gewoon normaal hoor.

Koplamp is er zo uit, dat valt wel mee. ligt aan het model, het nieuwe model heeft de lampen niet meer in de kap zitten. Het afstellen ervan is overigens wel een rotwerkje..
+ dat de lampen wat te leiden hebben in de kap. Want elke keer als je hem dicht slaat dan krijgen die een flinke schok..

Nee die is niet identiek.
Ik geloof dat het onderstel ook wat stugger is, en de uitlaat is anders.
remmen kleiner geloofik en nog wat dingetjes.

Ik zou zelf voor de cooper gaan, dat is toch net wat meer mini :p

als je nog wat vragen hebt ofzo dan kan ik wel eens even kijken bij de mini's bij mij op het werk ;)

@ MadMan, Probeer jij is een lampje te vervangen bij bijvoorbeeld een bently continental GT ofzo. Daar moet je bijna de turbo demonteren om bij je lampje te kunnen :'( _O-

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

MexxT schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 16:05:
@ MadMan, Probeer jij is een lampje te vervangen bij bijvoorbeeld een bently continental GT ofzo. Daar moet je bijna de turbo demonteren om bij je lampje te kunnen :'( _O-
Als jij dan mijn posts eens kunt lezen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
MadMan schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:53:
[...]

Als jij dan mijn posts eens kunt lezen :/
ik doelde op "Hoe dan ook, het is een verplichting van de fabrikanten om het geheel zo te construeren dat de consument dit zelf kan uitvoeren, desnoods langs de kant van de weg."

:)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

MadMan schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:28:
Dat die verplichting er is wil helaas niet zeggen dat het in alle gevallen ook word nageleefd. Dat komt omdat er simpelweg geen consequenties zijn voor de fabrikanten als ze zich er níet aan houden. Het is daardoor, net zoals de snelheidslimiet van 250Km/h voor duitse auto's, een soort gentleman's agreement geworden. Hence het woord "meestal" in mijn post. Ik ben het dan ook volledig met je eens dat er inderdaad sommige auto's zijn waar het moeilijker is dan het had hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 12:51

sopsop

[v] [;,,;] [v]

In mijn Golf IV stond ook in de manual hoe de koplampen vervangen moeten worden:
Maak een afspraak bij uw dealer
Terwijl dat niet eens zo heel moeilijk was (en dan bedoel ik niet het bellen van de dealer :) ).

[ Voor 13% gewijzigd door sopsop op 29-06-2008 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Hoe zit het met de Cooper 1.6 benzine, hoe kan die nou even zuinig zijn (op enkele decimalen na) als de One 1.4? De prestaties zijn aanzienlijk beter en hij is iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

flo_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 14:16:
Hoe zit het met de Cooper 1.6 benzine, hoe kan die nou even zuinig zijn (op enkele decimalen na) als de One 1.4? De prestaties zijn aanzienlijk beter en hij is iets duurder.
Volgens de Autoweek website is de Mini Cooper (1.6) toch echt minder zuinig dan de Mini One (1.4), hoewel het weinig scheelt.

Edit: de Cooper is ook maar 5 kilo zwaarder dan de One.

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 01-07-2008 15:13 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Ja, dat klopt. Volgens de specificaties uit het Mini-boekje:

l/km (km/l)Mini OneMini Cooper
Stad6,8 (1 op 14,71)6,9 (1 op 14,49)
Buiten4,4 (1 op 22,73)4,5 (1 op 22,22)
Gemiddeld5,3 (1 op 18,87)5,4 (1 op 18,52)
Op een tank755 km741 km

Zichtbare verschillen in het boekje met technische specificaties:

Motorinhoud1397 cc1598 cc
Topsnelheid185 km/h203 km/h
Acceleratie 0-100km/h10,9 sec.9,1 sec.
Gewicht1035 kg1040 kg

Maar ik vraag me nog steeds af hoe die 1.6 qua verbruik zo dichtbij kan zitten.
Kan iemand overigens ook bevestigen over het daadwerkelijke gebruik bij
normale omstandigheden bij een Mini One veel of weinig afwijkt van de fabrieksopgave?

[ Voor 30% gewijzigd door flo_ op 01-07-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Dat komt omdat je bij de 1.6 minder van het totale vermogen gebruikt om dezelfde snelheid te gebruiken. De motor heeft er dus minder moeite mee, waardoor je minder gas geeft, waardoor hij ongeveer hetzelfde gebruikt als de 1.4, die meer van zijn totale vermogen moet gebruiken om dezelfde snelheid te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Mini Cooper (nieuwe model) bezitter (Pepper pakket met multifunctioneel stuur) meldt:

-Bak, soms wil ik em in een gehaaste bij nog wel eens in de achteruit rammen in plaats van de 1. Er zit echter wel een redelijke weerstand is, dus wanneer je wat subtieler bent moet het goedkomen. :)

-Beslaan, geen ervaring mee. Wel vind ik de airco af en toe wat slapjes.

-Richtingaanwijzers, inderdaad aantikken. Op de nieuwe Mini kan je instellen of hij 1 of 3 keer moet knipperen na aantikken. Dit werkt overigens echt prima.

Verder zou ik zeker voor de 1.6 gaan. Die heeft net wat meer pit dan de 1.4. Fijne auto's verder, ik scheur er heerlijk in rond! :)

Die 740 km ga je trouwens niet halen. Met mijn rijstijl is het na 650 km toch echt op.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 01-07-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@Jan: je scheurt zeg je:P Je trekt dus snel op, je rijdt hard, etc.? Ook weleens geprobeerd om het tegenovergestelde te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik op de snelweg 140 rijd met cruisecontrol aan dan rijd ik ongeveer 1-op-19. Heb nog nooit de challenge gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Wellicht een keer proberen om precies het schakeladvies te volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Anoniem: 14065 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:56:
Als ik op de snelweg 140 rijd met cruisecontrol aan dan rijd ik ongeveer 1-op-19. Heb nog nooit de challenge gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Wellicht een keer proberen om precies het schakeladvies te volgen. :)
Nou, nog vrij goed dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 13:30

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

flo_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:38:
Ja, dat klopt. Volgens de specificaties uit het Mini-boekje:

l/km (km/l)Mini OneMini Cooper
Stad6,8 (1 op 14,71)6,9 (1 op 14,49)
Buiten4,4 (1 op 22,73)4,5 (1 op 22,22)
Gemiddeld5,3 (1 op 18,87)5,4 (1 op 18,52)
Op een tank755 km741 km

Zichtbare verschillen in het boekje met technische specificaties:

Motorinhoud1397 cc1598 cc
Topsnelheid185 km/h203 km/h
Acceleratie 0-100km/h10,9 sec.9,1 sec.
Gewicht1035 kg1040 kg

Maar ik vraag me nog steeds af hoe die 1.6 qua verbruik zo dichtbij kan zitten.
Kan iemand overigens ook bevestigen over het daadwerkelijke gebruik bij
normale omstandigheden bij een Mini One veel of weinig afwijkt van de fabrieksopgave?
De 1.4 is denk ik vooral voor landen waar je,je wegenbelasting betaald voor het aantal cc's.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@AkroBatik: ja, dat zou goed kunnen. Denk dat die bijvoorbeeld voor de Belgische markt is dan.`

@Jan: met welke brandstof was dat? Euro95 of Euro98?

Verder kon ik nergens de cruise control vinden (dacht eerst dat Mini dat helemaal niet levert als optie), maar dat zit dus standaard bij het multifunctioneel stuur?

[ Voor 9% gewijzigd door flo_ op 01-07-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

SiErRa schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:45:
Het idee is dat je met een klein tikje (dus 3x knipperen) van rijbaan wisselt en als je daadwerkelijk gaat afslaan het knipperlicht echt aan zet.

Ik heb het nu een paar jaar (VW Golf V) en ik zou echt niet meer anders willen.
Reteirritant, mijn lesauto had dat ook (BMW 1-serie) en het was vaak moeilijk te voelen of je nu helemaal had doorgedrukt of niet.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij de meeste auto's kun je er simpel vanuit gaan dat het stadsverbruik je gemiddelde verbruik zal zijn, dus ongeveer 1:15. Bij een normale rijstijl, niet bij racen. Als je echt je best gaat doen is onder goede weersomstandigheden misschien die 1:20 haalbaar door op de snelweg veel kilometers te maken met 100 a 110 km/u.

Edit: Hier staan wat meer Mini verbuiksgegevens (toevallig sta ik er met mijn auto ook vaak tussen :) , niet schrikken van mijn verbuik)

[ Voor 29% gewijzigd door ajhaverkamp op 01-07-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:26:
Bij de meeste auto's kun je er simpel vanuit gaan dat het stadsverbruik je gemiddelde verbruik zal zijn, dus ongeveer 1:15. Bij een normale rijstijl, niet bij racen. Als je echt je best gaat doen is onder goede weersomstandigheden misschien die 1:20 haalbaar door op de snelweg veel kilometers te maken met 100 a 110 km/u.
Ligt eraan wat voor motor erin zit t.o.v. het totaalgewicht. Ik heb zelf een 1.9 CDTI in mijn Astra liggen. De statistieken zeggen dat je 1:15,4 rijdt binnen de bebouwde kom. Mijn boordcomputer zegt dat de afgelopen 24000km zijn verlopen met gemiddeld 61km/h (oftewel; ietsjes boven bebouwde kom) met een verbruik van 1:16,1. En nee, zowel binnen de bebouwde kom als op de snelweg, doe ik niet aan het nieuwe rijden (of is 170 in zijn 6 ook nieuw rijden)?

En wat betreft die 1:20 die je noemt; daar ben ik het wel mee eens. Heel veel auto's (ook met dikke motoren) kunnen erg zuinig rijden als de banden goed op spanning zijn etc bij normale snelheden. Voor degenen die vorige week (22 juni) Top Gear gemist hebben: daar reed een Toyota Prius zo snel mogelijk 10 rondjes op het testcircuit en een BMW M3 moest de Toyota bijhouden. Eindresultaat? De dikke M3 reed aanzienlijk zuiniger ondanks een verschil van een factor 3 in motorinhoud en een factor 5 in pk's...

*edit*
Prius vs. M3 @ YouTube

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flo_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:44:
@AkroBatik: ja, dat zou goed kunnen. Denk dat die bijvoorbeeld voor de Belgische markt is dan.`

@Jan: met welke brandstof was dat? Euro95 of Euro98?

Verder kon ik nergens de cruise control vinden (dacht eerst dat Mini dat helemaal niet levert als optie), maar dat zit dus standaard bij het multifunctioneel stuur?
Euro95.

Verder zit de cruise control in het multifunc stuur. Moet je wel eerst het lederen sportstuur als optie nemen, maar ik vind de 300e meerprijs tov een "normaal" stuur zeker een goede investering. Radio kan je nl ook bedienen vanaf het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@Jan: dat is zo. Je krijgt ook snel kleffe handen van zo'n kunststofstuur, daarom is leer wel ideaal. Cruise control heb ik sowieso nodig, omdat ik er lange afstanden mee moet kunnen maken. Ik zou toch eens euro98 proberen, misschien kun je dan je verbruik aanzienlijk verbeteren. Voor die paar cent extra per liter, is het best te doen. In mijn huidige auto maakt het in ieder geval wel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flo_ schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:38:
@Jan: dat is zo. Je krijgt ook snel kleffe handen van zo'n kunststofstuur, daarom is leer wel ideaal. Cruise control heb ik sowieso nodig, omdat ik er lange afstanden mee moet kunnen maken. Ik zou toch eens euro98 proberen, misschien kun je dan je verbruik aanzienlijk verbeteren. Voor die paar cent extra per liter, is het best te doen. In mijn huidige auto maakt het in ieder geval wel verschil.
Volgens mij vindt mijn leasemij dat ik alleen Euro95 mag tanken, maar zal het eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Nou, ik ben dus mooi weggestuurd bij mijn Mini-dealer. Ik mocht geen proefrit maken onder de 23. Mevrouw zei dat dit landelijk is geregeld en dat zij een boete riskeren als de politie me staande houdt.

Dit komt me een beetje ongeloofwaardig over. Heb al diverse proefritten gemaakt bij Mada, Opel, etc. Nergens was het een probleem. Zijn ze bang dat ik als 19-jarige schade rijd of ....? Het lijkt me dan eerder een verzekeringskwestie, maar geen landelijke regeling. Ik kan het best voorstellen dat het riskant voor ze is, maar ik ben gewoon een serieuze klant met interesse en zo wil ik ook behandeld worden.

Ze heeft overigens wel aangeboden om de proefrit te kunnen maken met het rijbewijs van mijn ouder. Nou, zo doen we geen zaken meer hoor. Eerst keurig aan de regels houden en dan dat zeggen...

Ik wil hier dus geen nieuwe topic over openen, daarom vraag ik het even snel hier:
wie weet of die wettelijk is geregeld?

[ Voor 53% gewijzigd door flo_ op 02-07-2008 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Landelijk zal het vast geen regel zijn, echter is de BMW/Mini rijder vaak iets "sportiever" qua rijstijl. En het is natuurlijk niet voor niks zo dat verzekeringen voor jouw leeftijdscatagorie ook met toeslagen werken. Blijkbaar heeft het Mini dealernetwerk een verzekering lopen waarbij dus enkel mensen van > 23 jaar mogen rijden in hun auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
ajhaverkamp schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:19:
Landelijk zal het vast geen regel zijn, echter is de BMW/Mini rijder vaak iets "sportiever" qua rijstijl. En het is natuurlijk niet voor niks zo dat verzekeringen voor jouw leeftijdscatagorie ook met toeslagen werken. Blijkbaar heeft het Mini dealernetwerk een verzekering lopen waarbij dus enkel mensen van > 23 jaar mogen rijden in hun auto's.
Oke, dat lijkt mij dan ook het meest logische. Ik vroeg of dat bij iedere dealer zo is (of het nu om Mini gaat of een ander merk), toen antwoordde ze met JA. Dat leek me een beetje stug. Ik kan er namelijk niets van terugvinden op internet. Maar dan nog: klant is klant. Komen er nu twee knaapjes aan met petten, oke, dan begrijp ik het. Maar zoon met moeder? 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door flo_ op 02-07-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Volgens mij is Heuving, veel te vinden in het BMW topic ook nog geen 23. Die kerel rijdt rond in een 7 en dat zal toch ook niet gebeurd zijn zonder testrit.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:40
die had al eerder dure auto's gereden... Dus ze wisten dat hij wel geld had en dan kan er een hoop gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Ja maar dan laten ze toch ook een -23 jarige een testrit maken. Als deze dan een accident zou tegen komen is de dealer niet verzekerd.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35
Sinds kort ben ik helemaal weg van de MINI, met name de MINI One (1.4 benzine).
Beetje een late reactie maar waarom ben je met name weg van de MINI One? Wat voor voordelen heeft de MINI One boven de MINI Cooper? Ik kan me voorstellen dat je een One of Cooper mooier vindt dan een Cooper S omdat je een gat in de motorkap niet mooi vindt. De verschillen tussen een One en een Cooper zijn volgens mij minimaal en mijns inziens allemaal in het voordeel van de Cooper. Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat je liever een One zou willen dan een Cooper.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@argro: haha, dat klopt deels. Ik ben sowieso nieuw in de Mini-wereld. Qua prijs is de Mini One aantrekkelijker, daarom ben ik eigenlijk bij de One blijven kijken. Maar ik ben nu ook gaan inzien dat de Cooper veel aantrekkelijker is, ondanks de paar zuidend euro verschil.

Wat betreft de proefrit: ik heb even een andere dealer gebeld, daar was het geen enkel probleem. Heb de situatie uitgelegd. Enige voorwaarde is dat er een ouder mee gaat en dat het eigen risico 250 euro bedraagt. Binnenkort maar eens een afspraak maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-05 19:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vind het nogal een krankzinnige regel, en het is in ieder geval niet wettelijk geregeld. Als je een geldig rijbewijs hebt mag je rijden, zo simpel ligt het. En als je nu een E92 M3 kwam weghalen snapte ik het nog wel, maar een Mini (zeker een One) is toch geen heel vreemde auto voor een jong persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
flo_ schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:46:
@argro: haha, dat klopt deels. Ik ben sowieso nieuw in de Mini-wereld. Qua prijs is de Mini One aantrekkelijker, daarom ben ik eigenlijk bij de One blijven kijken. Maar ik ben nu ook gaan inzien dat de Cooper veel aantrekkelijker is, ondanks de paar zuidend euro verschil.

Wat betreft de proefrit: ik heb even een andere dealer gebeld, daar was het geen enkel probleem. Heb de situatie uitgelegd. Enige voorwaarde is dat er een ouder mee gaat en dat het eigen risico 250 euro bedraagt. Binnenkort maar eens een afspraak maken :)
Heel vreemd..

Ik bedoel, ik ging met mijn pa een auto kijken (mijn huidige seat) ding met 180PK, en ik had net een week mijn rijbewijs. Was geen enkel probleem, en kon hem zo mee krijgen.

Bij mij op mijn werk geven ze ook niet meteen een auto mee aan iemand van 18 die ze niet kennen, maar dan gaan ze zelf wel mee tijdens de testrit. (zoals ze dat met de ferrari's bently's en ander 150K + spul doen) Dus een verkoper mee.
Je weet maar nooit, misschien heeft die gene wel ineens veel geld. Als je hem dan niet laat rijden, dan heb je ook niets en sta je dom te kijken als ze hem ergens anders komen.

Verder is dat echt geen regel volgensmij.. Lijkt mij wel heel stug, en anders had ik het wel geweten...

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@MexxT: ja, dat klopt. Heb ook andere proefritten gemaakt (o.a. bij Mazda en Opel), daar was het geen enkel probleem. Maar laten we vooral niet te veel afwijken van de topic :)
Pagina: 1