soort van dockingstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
Hallo,

Hier heb ik een Lenevo IBM T60, welke is uitgerust met een sleuf aan de onderkant zodat hij geplaatst kan wording in een dockingstation.
Echter vind ik deze dingen een erg dure grap, zeker voor het feit wat ik wil: Mijn laptop aan en uitzetten met de klep dicht.
Laptop wil ik namelijk niet meer op mijn bureau hebben staan, maar gewoon een scherm, toetsenbord en muis.
De laptop mooi ergens in een hoekje, waar alle kabeltje netjes heen lopen.

Het aan uit knopje doorlinken door de kast open te halen is voor mij not done (garantie etc).
Omdat met een dockingstation de klep ook dicht kan en het ding aan uit, lijkt mij het logisch dat dit dus ook via de sleuf onder het dockingstation mogelijk moet zijn.

De vragen concreet:
- waar kun je connectoren vinden die in een dergelijke sleuf passen
- hoe imiteer je de aanuit schakelaar, welke pinnen zijn er voor benodigd?

Alvast vriendelijk bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Die connectoren ga je niet los vinden.

Ga gewoon opzoek naar een dockingstation via eBay ofzo.

Ik heb zelf ook een dockingstation voor m'n T40, en die kan ik inderdaad ook opstarten met de klep dicht. Er zit een knopje op het dockingstation.

Let je trouwens wel op de koeling, als je je laptop diep wegstopt in een kastje?

Je hoeft trouwens niet perse een dockingstation te kopen. Je kunt ook een port replicator kopen. Deze heeft wat minder opties (aansluitingen denk ik), maar heeft waarschijnlijk ook wel een aan/uit knop.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Je kan in windows gewoon instellen dat de klep dichtdoen geen effect heeft (lees: niet afsluiten of in slaapstand als je de klep sluit)
Het enige wat dan nog rest is het aanzetten, dat kan je misschien opvangen door met slaapstand te gaan werken (power on by keyb. zit er volgens mij niet op?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ja warmte is mij bekend, hij gaat ook zeker niet in een kast maar netjes geventileerd door natuurlijke circulatie.

Een port replicator is dus uitgekleede variant van dockingstation, maar nog steeds prijzig. Ga wel even ebay-en

[edit]
Ebay bied weinig, en nog steeds te duur. Verder vind ik ze ook nogal lomp/groot.

Vind het wel gek dat je niet iets kunt zelf solderen. Volgens mij gaat alles gewoon doorgelinkt naar aansluitingen op het dockingstation, en zit er verder een elektronica in.
Dus als je weet welke pin hoog/laag gemaakt moet worden voor opstart, ben je er. Alleen ben ik niet zo voor omdat uit te gaan proberen op mijn beestje...

[ Voor 77% gewijzigd door significant op 22-06-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 19:08
significant schreef op zondag 22 juni 2008 @ 13:11:
Een port replicator is dus uitgekleede variant van dockingstation, maar nog steeds prijzig. Ga wel even ebay-en

[edit]
Ebay bied weinig, en nog steeds te duur. Verder vind ik ze ook nogal lomp/groot.
Die dingen zijn altijd vrij groot en lomp.. Ga je niet veel kleiner vinden denk ik.
Vind het wel gek dat je niet iets kunt zelf solderen. Volgens mij gaat alles gewoon doorgelinkt naar aansluitingen op het dockingstation, en zit er verder een elektronica in.
Dus als je weet welke pin hoog/laag gemaakt moet worden voor opstart, ben je er. Alleen ben ik niet zo voor omdat uit te gaan proberen op mijn beestje...
Kan zeker wel maar dan moet je de Pin out van je docksleuf vinden/meten. Google eens met pin out en je typenummer oid. Zelf proberen kan ook altijd of als je dat niet ziet zitten vraag dan eens rond bij buren, vrienden,.. of ze geen dockingstation hebben voor je laptop. Als je dat hebt kan je erg makkelijk de pinout zelf bebalen zonder ook maar enige risico te lopen voor het station of je pctje.

Is het niet beter om de kabels van je laptop netjes weg te werken rond je laptop zelf en deze dan samen met je ander scherm op je bureau te laten staan zo kan je op twee schermen werken hetgeen erg handig is.. Ik zit hier in een gelijkaardige situatie en heb gwn alles wat gecamoufleerd zodat het iets netter oogt. Maar ik moet mijn randaperatuur (muis ed) ook regelmatig meenemen (haat dat touchding op de pc..) en dus leg ik alles niet volledig vast.
Maar als je dat wel wil doen kan je alles erg makkelijk mooi wegwerken. (maak evt een sleuf in je bureau en laat daarin de kabels verwijnen. Ook ikea heeft veel mooie dingetjes hiervoor)

[ Voor 5% gewijzigd door msicaron op 22-06-2008 13:37 ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

controleer even in je bios, sommige biossen ondersteunen ook opstarten via usb/ps2, dus als je dan een toets aanslaat gaat ie aan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
en waar moet ik voor zoeken in de bios?

goochelen levert, met mijn query's weinig bruikbaars op

[ Voor 43% gewijzigd door significant op 22-06-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet eens de moeite nemen voor het zoeken naar een connector. Vaak zijn deze zeer specifiek en/of moeilijk verkrijgbaar.

Paar opties
• Power on USB/PS2 (wat anderen ook al schreven)
• WOL
• Startup @ time (ook in BIOS), nadeel dat hij altijd op 1 tijd aangezet wordt.
• Electro magneet icm stootkussentje op powerknop.

WOL
Via een embedded device, waar je een drukknop aan hangt. Je laat er linux op draaien, welke kijkt of de drukknop wordt ingedrukt. Als dit het geval is stuurt hij een WOL packet.
Nadeel: Je moet een embedded device (mini computertje) hebben, en wat linux ervaring.

Elec magneet
Hiermee maak je een constructie van bv ijzer, waarmee je een elec magneet op je laptop kan plaatsen/klemmen. Zodat de electronische magneet altijd exact boven de aan/uitknop zit.

Aan het einde van de stootpen zou ik wel een rubbertje (rubber pootje met plakkertje, antislip nop, whatever) plaatsen zodat de laptop niet beschadigd.

Verder hang je bv een 9V batterij in serie met de magneet, en een drukknopje (deurbel/whatever), zodra je de knop indrukt dan schiet het pennetje van de electronische magneet naar buiten.

Startup @ time
Ik denk dat dit niet echt een geweldige optie is. Je wil je computer op verschillende tijden aan kunnen zetten lijkt me? Overigens is dit in te stellen onder Power Management van een gemiddelde BIOS.

Power on USB/PS2
Zie ook Power Management van gemiddelde BIOS.

Extra apparatuur kan je via USB aansluiten (branders bv vanaf +/- 15 euro), en dit icm een USB hub. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt met de temperatuur als het scherm dicht is? Zou een beetje jammer zijn als de fan van dat ding dan voluit gaat blazen (herrie en hij zit in no-time vol met stof) en je een ei kan bakken op de harddisk (niet zo best voor de levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Koeling van de T60 zit aan de onderkant, links en is itt je gemiddelde acer behoorlijk goed uitgevoerd :) Er zal dus weinig gebeuren met de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Even een oude koe uit de sloot halen, het probleem intrigeert mij nog steeds.

Dat wake on USB is interessant, maar kan het niet in de bios vinden (kijk ik er over heen?).

Is er een optie dit toch in de bios te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
En Wake On Keyboard dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
nope, dat staat er ook niet tussen, net zoals al het andere in die trand (anders zou ik ook niet posten he...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
schop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 20:47
Heb je al eens een keyboard geprobeert met powerknoppen? Misschien dat je laptop standaard wake-on-key aan heeft staan.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ik heb een maantje op mijn toetsenbord, maar daar gaat hij ook niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Waarom laat je je laptop niet gewoon lekker in stand-by staan? Als je een ram op je toetsen geeft springt hij aan.

Kheb net ook ff zitten googlen. Er bestaat gewoon niks waarmee je je laptop aan kan zetten met bestaande middelen. Je zult denk ik echt moeten knutselen met je laptop.

Edit:

Ik weet trouwens niet hoe handig je bent, maar je kan kijken of er een apparaatje bestaat wat je inprikt in je netwerk en wat niks anders doet dan een wake on lan pakketje versturen.

Of misschien is dit een optie?

[ Voor 36% gewijzigd door Yoram op 03-12-2009 17:11 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
@Yoram,

Met dat idee speel ik nou ook.Zie het voor me als een of ander kastje met UTP connectie mogelijkheid en een knop. Na het drukken van de knop moet het pakketje eruit.

Zal wel een enorme uitdaging worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Uitdaging zal het zeker wel worden. Misschien moet je eens kijken naar een simpele router waar je linux op kan zetten. Daar kan je dan ongetwijfeld een wol pakketje mee versturen.

Kijk hier even: Routerhacking - Deel 2

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het anders een idee om een draadje met schakelaar parallel aan je voedings-knop te zetten?
Dan kun je met je laptop dicht de zaak poweren.
Dit zou evt via een ventilatie-gaatje kunnen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Wat misschien een goedkopere optie is; is een defecte docking station kopen. Er zal dan vast wel iets mis zijn aan de electronica van bijvoorbeeld poortreplicatie e.d., maar hoogst waarschijnlijk is de connector nog wel in orde. Ik kan me niet inbeelden dat een defect docking station veel zal kosten.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
@Ibex
Juist goede optie, alleen wie bied zo'n ding aan?

Zal eens op marktplaats rond neuzen, of hebben jullie nog bronnen

@Boudewijn
Het is wel een Thinkpad laptop, ik ga daar niets aan prutsen (ook omdat ik nu nog garantie heb). Prutsen doe ik wel met een PackerdBell laptop.

@Yoram
Dat is ook interessant, maar nogal 'groot' als aanknop.
Pagina: 1