• jstabak
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 08:39
Hopelijk is hier iemand die mij kan helpen want ik ben ten einde raad. De volgende computer onderdelen heb ik (nieuw) gekocht om even een mooi systeempje te maken:

Moederbord: ASUS P5K-V
Kast: LIAN-LI PC-A05
Processor: E8400 Core2Duo
Geheugen: 2x 2GB OCZ REAPER OCZ2RPR10664GK
HDD: Samsung F1 HD103UJ 1TB
DVD: Samsung SH-S223F
PSU: 300 watt ASUS voeding

Verder gebruik ik de interne videokaart.

Het probleem is heel simpel: Ik krijg totaal geen beeld en kan daarom ook niet in een bios komen. De computer boot niet of het lijkt alsof hij voor de bios al blijft hangen. De ventilatoren draaien wel en er brand ook een groen lampje op het moederbord.

De volgende acties heb ik al ondernomen:

550 watt voeding erin gehangen > er veranderd niets
9600 GT Videokaart erin gehangen > er veranderd niets
andere E8400 processor erin gehangen > wederom geen resultaat
ander geheugen erin gehangen > geen effect
gestart zonder geheugen > ik krijg een serie waarschuwing piepjes.

Vervolgens dacht ik dat het wel het moederboard moest zijn, dus die ik heb onder RMA kunnen vervangen voor een gloednieuwe! Helaas, zelfs met het nieuwe moederboard loop ik tegen exact hetzelfde probleem aan.

Wie kan mij verder helpen??

Met vriendelijke groet,
Jan

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter of er nog meer dingen zijn die je kan proberen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Start eens op met één reepje geheugen? Het kan zijn dat twee repen te veel vragen wat betreft stroom. Dit kun je later in het BIOS instellen. Controleer in welke poort van de 9600GT je de kabel van de monitor aansluit. Probeer beide even. Heb je verder nog ergens een andere CPU liggen dan de E8400? Een P4 of een oudere C2D is prima. Het kan namelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt. Verder hebben zommige mobo's per sé een tobo nodig via de PS/2 aansluiting. Ik betwijfel of dat het is, want het enige mobo dat zoiets wilt is hier een zeer oude Celeron 333 (Slot 1 nog wel), maar het valt te proberen.

• jstabak
Dank voor deze snelle reacties:

@gambieter: Goede tip, heb alles doorgenomen en de CMOS reset geprobeerd. Helaas. Verder is dit een logische manier van probleem benadering die ik al toegepast had.

@Bitage: ps/2 aansluiting geprobeerd maar dit was geen oplossing. De 9600GT poorten heb ik beiden gebruikt maar dit lost niets op. Het punt is namelijk dat ook de bios van de 9600GT niet zichtbaar is op de monitor. Er word dus niets geboot.

Een oudere CPU zou een oplossing kunnen zijn, helaas heb ik hier er niet een liggen.

Ik heb trouwens ook een P5K-VM (volgens mij is het enige verschill dat dit een M-ATX is) waarin een oude bios zat. Toch kon hij de e8400 herkennen. De bios gaf zelfs een melding dat ik mijn bios zou moeten updaten om de full power out de E8400 te releasen :)

Is dit gedrag (het niet booten) typisch gedrag als de CPU niet herkent wordt? geeft een moederboard zonder CPU uberhaupt signalen af?

Mvg,
Jan

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik gok dat het je voeding is. 300Watt is veel te weinig. Minimaal 400/450 is vereist voor deze configuratie. Ik heb zelf een 620W voeding maar heb iets meer apparaten erin hangen.

System specs | X

Verwijderd

Zekers weten dat je alle powerconnectors hebt aangesloten?

• jstabak
@MAdhost: Met de 550 watt PSU heb ik exact hetzelfde probleem
@MisterManiac: I'm dawm sure :)

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik heb de laaste tijd veel ellende gehad met Asus bordjes. Dingen die je verder nog kan proberen:
- Ander memory (Hiermee ben ik ook al eens het bos in gestuurd. Dit kan vreemde effecten veroorzaken.)
- Check bios voor latest versie voor je CPU.

Success ermee! Neem anders contact op met de leverancier voor deze problemen.

System specs | X

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem

Verwijderd

Ik heb mijn computer voor het eerst samengesteld... dit is met succes gelukt... alleen ik had nog geen windows dus ik moest ff wachten met installeren...

Nu heb ik gelijk een nieuwe harde schijf gekocht.. WD Caviar SE16 320GB... er zat al een sata schijf in mijn systeem die ook werd herkent in de bios maar ik wou nog een schijf erbij om windows op te zetten... dus ik zet die schijf erin.. sluit m aan op MOBO en voeding...

en toen stekker in stopcontact > en na 4/5 sec ging ie weer uit.. Lampje op MOBO brand wel gewoon.. Fans draaien maar naar 5 sec gaat t systeem uit.. ik krijg niet eens de kans om me dvd open te maken.

Mijn conclusie is [videokaart, processor,geheugen kan t niet zijn omdat ie t ook deden voordat ik mijn nieuwe harde schijf erin heb gezet...]

dus ik denk MOBO of VOEDING... overigens heb ik ook al geprobeerd m m zonder HDD's op te starten maar dat had ook geen suc6...

Wie kan me helpen

Thnx
Pagina: 1