Toon posts:

Partitioneren onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2hdd's in raid 0 staan allebei 250GB. Nou is het met geen enkel programma mogenlijk om de hdd's te partitioneren. Want dan staat er Invalid. Of de hdd wordt niet herkend.

Wat heb ik al gebruikt:

Gparted
Parted magic
Paragon total defrag
Powerquest partition magic
Easeus partition manager
Windows partition manager

De raid controller is onboard van Nvidia.

Zie het plaatje:

[img=http://img171.imageshack.us/img171/7294/invaliddm7.th.jpg]

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 16:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je partitie in de windows setup aanmaakt (mits je ervan wil booten) of gewoon diskmanagement in windows pakt. Wat geeft die aan?

Verwijderd

Paragon Partition Manager
Acronis Disk Director Suite 10.0

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
Kijk ook even in Apparaatbeheer naar uitroeptekentjes. Wie weet heb je niet de juiste drivers geinstalleerd (chipset drivers bijvoorbeeld). Probeer ook eens met Knoppix of een andere Live CD met behulp van parted en/of fdisk te partitioneren en formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met Gparted geprobeert en met de windows disk management maar daarmee zegt ie dat er geen ruimte is om een partitie aan te maken. En er is nog 343GB beschikbaar daarom wil ik ook kijken of ik heb volledig kan defragmenteren om te kijken of er dan ruimte is. Maar dit lukt ook niet zoals in het plaatje staat.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als er geen partitie en dus geen data op staat, heeft defragmenteren ook niet onwijs veel nut. Sterker nog, wat wil je defragmenteren? :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat wel zeker data op mijn os en nog een hele hoop andere files. Als al mijn data aan 1 kant van de disk staat is er waarschijnlijk een mogelijkheid om met de diskmanagment een partitie aan te maken maar met de reguliere defragmentatie software van windows zet niet alle data aan 1 kand van de hdd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 12:24 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ok, dat vermeldde je niet in de topicsstart. Ik ging uit van een volledig lege harddisk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Bitage
Probeer eens gewoon met parted, de CLI applicatie? Ik heb nogal wat gerommel met Gparted en QTparted gehad, maat het origineel parted deed het altijd prima. Je moet wel even zoeken op Google naar een tutorial van parted, dat werkt het snelst als je er net mee begint, maar echt moeilijk is het niet te noemen.
Als al mijn data aan 1 kant van de disk staat is er waarschijnlijk een mogelijkheid om met de diskmanagment een partitie aan te maken maar met de reguliere defragmentatie software van windows zet niet alle data aan 1 kand van de hdd
Zo werkt het niet helemaal. Defragmentatie zet alleen de stukjes (gefragmenteerde) data naast elkaar om zo het aantal zoekopdrachten van de schijf te reduceren. Dit merk je natuurlijk aan de snelheid, maar een bestand van een paar MB kan bijvoorbeeld ook prima achteraan worden geplaatst. Met parted kun je echter prima partities resizen, zoals dat heet. Dat wil zeggen dat parted alle data van de ruimte van de te maken partitie naar de oude partitie schrijft en dan een nieuwe aanmaakt. Mits de oude partitie gelijk aan of groter is dan de oude data, gaat er niets verloren. Google: resize partition parted

Verwijderd

Topicstarter
Parted start niet op?? En ik heb dvd drive als eerste in de bootlijst gezet.

[ Voor 149% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij gparted krijg je bij het opstarten van de cd een soort DOS scherm waar je niets mee kan.

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
linux? ooit mee gewerkt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat wil ik nu ook doen met SUSE maar dan moet ie eerst worden gepartitioneerd.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

Als je eerst eens verteld wat je huidige config is. Want eerst zeg je dat je het moet partitioneren en vervolgens staat je OS er al op.

Verduidelijk dat eerst eens.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Als eerste een backup maken van alles wat je op je schijf hebt.

Alle programma's die je wilt gebruiken vanaf cd, moeten wel de goede driver hebben voor je raid, daarom zal het niet werken.

Wat doet Acronis Disk Director in windows, dus installeren onder windows en direct in windows iets wijzigen. Of een bootdisk maken (acronis) met de raid driver erop, dan zou het moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
_Arthur schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:17:
Als je eerst eens verteld wat je huidige config is. Want eerst zeg je dat je het moet partitioneren en vervolgens staat je OS er al op.

Verduidelijk dat eerst eens.
Ik heb een hdd waar gewoon alles opstaat in raid-0 (stripe). Nu wil ik er 2 partities van maken om linux op te installeren. Dit lukt niet omdat de hardeschijf niet goed woordt herkend in de partitioneringssoftware.

Wat heb ik al gebruikt:

Gparted
Parted magic
Paragon total defrag
Powerquest partition magic
Easeus partition manager
Windows partition manager

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Draai eerst eens een chkdsk. Ik heb het laatst meegemaakt met Acronis Disk Director dat ik de C op geen enkele manier kon manipuleren.

Dat is dan ook de 2e tip die ik je meegeef, probeer nog wat andere programma's zoals Acronis Disk Director of Paragon Partition Manager.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nu proberen.

• Bitage
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 13:22:
Parted start niet op?? En ik heb dvd drive als eerste in de bootlijst gezet.
Gewoon een Knoppix CD dowloaden. Dit is een Linux desktop die boot van CD. Hier staat ook parted op (en nog veel meer tools, altijd handig als rescue disc dus).
Pagina: 1