Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264338

Topicstarter
De kwaliteit van het signaal is erg laag hier in huis (regio 8605). Tijdens de wedstrijd van het Nederlands elftal werd het beeld regelmatig blokkerig en viel soms even weg. Ik heb vanochtend even wat verder gekeken en de storing doet zich voornamelijk voor op Ned 1, Ned 2, Ned 3 en RTL 4. Deze zenders hebben constant een BER-waarde van tussen de 4 & 7. Alhoewel volgens de tuner de kwaliteit 100%, is de signaalsterkte slechts 8% bij deze zenders. We gebruiken hier in huis een HDD-recorder om het signaal door te geven aan de TV. Deze recorder is een Humax iPVR-9200C. Het modem dat we gebruiken hier in huis is een Arris TM501B (nog geleverd door @Home destijds). Telefoon en Internet werken prima.

Overzicht:

Probleem zenders:
Ned 1, Ned 2, Ned 3 en RTL 4 zitten op frequentie 618000 Khz, SR 6875 64 QAM 8600, hebben een elk een signaalsterkte van 8% en een kwaliteit van 100%. De BER-waarde van deze zenders ligt tussen de 4 & 7 (BER E-6)

Geen probleem zenders:
RTL 5, SBS 6 en RTL 7 zitten op frequentie 610000 Khz, SR 6875 64 QAM 8600, hebben elk een signaalsterkte van 8% en een kwaliteit van 100%. De BER-waarde van deze zenders ligt tussen de 0 & 1 (BER E-6).

Veronica en RTL 8 zitten op frequentie 353000 Khz SR 6875 64 QAM 8600, hebben elk een signaalsterkte van 8% en een kwaliteit van 100%. De BER-waarde van deze zenders ligt tussen de 0 & 1 (BER E-6).

Discovery channel zit op frequentie 345000 Khz SR 6875 64 QAM 8600 en hebben een signaalsterkte van 12% en een kwaliteit van 100%. De BER-waarde van deze zenders ligt permanent op 0%.

Mijn vragen zijn de volgende:

- Hebben meer mensen de laatste tijd last van storingen op deze zenders?
- Kan het zijn dat deze frequentie gevoeliger is voor storingen van buitenaf dan de overige zenders?
- Het signaalsterkte lijkt mij zeer benedenmaats en kon wel eens de oorzaak van het probleem zijn. Is hier iets aan te doen?

Ik ben zelf geen held of bekende met het instellen van dit soort zaken, dus ik hoop dat ik zo een goed overzicht heb gegeven van de stand van zaken. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

We hadden gisteren ook een paar keer dat het beeld even zwart werd.

Maar als het signaal erg zwak is moet je misschien een signaalversterker installeren, die kan je zo bij de bouwmarkt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264338

Topicstarter
Heb er even een signaalversterker tussen gezet en de signaalsterkte varieert nu tussen 66 en 100%. Het beeld is duidelijk scherper dus het heeft wel geholpen.

Echter, een aantal zenders houdt een BER-waarde van tussen de 4 & 7. Ik vraag me af wat een gemiddelde BER-waarde is en vanaf welke waarde je storingen (blokkerig beeld / geen beeld) krijgt. Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 20:20
Bij mij hebben op dit moment Action Now!, Hallmark Channel, TCM en MGM Movie Channel een signaalkwaliteit van 39% en een BER van rond de 1200 maar wel gewoon goed beeld.

Het regelmatig blokken en wegvallen van het beeld heb ik al zolang ik digitale televisie heb, ik denk dat dat er gewoon bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 21:27
Heb je een versterker die misschien verrot is?

Dat hebben we hier nu... 100% sterkte, 0% kwaliteit als de versterker ertussen zit!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Wat ik me laatst door iemand van de loewe technische helpdesk heb laten vertellen is dat je een 100Hz kabel naar je Digitale Tuner/TV moet leggen. Dus zo'n kabel die aan beide kanten een blokje voor heeft zitten. Dit zou de BER waardes naar beneden brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56

job

Friedchicken schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:18:
Wat ik me laatst door iemand van de loewe technische helpdesk heb laten vertellen is dat je een 100Hz kabel naar je Digitale Tuner/TV moet leggen. Dus zo'n kabel die aan beide kanten een blokje voor heeft zitten. Dit zou de BER waardes naar beneden brengen.
Dat lijkt me weer een verhaal van horen zeggen. Oftewel, klopt weinig van.

De ber geeft het aantal verstoorde bits aan (bit error rate) deze ber wordt dus aangegeven door de decoder. De decoder krijgt het signaal via de coax binnen. Om daar 100hz coax voor te kopen is complete bullshit. het signaal wat over de coax loopt weinig heeft te maken met de 100hz waar veel tv's op werken. Gewoon goede coax gebruiken. Met een ber rond de nul heb je het beste beeld.
Degelijke coax vanaf het aansluitpunt (euro per meter) en je zal een top signaal krijgen.

Tussen decoder en tv kan je prima een 100hz scartkabel hangen (die blokjes zijn overigens ferriet ringen en hebben weinig met het aantal herz te maken overigens), maar daar zal de ber niet beter van worden. Met een ultra korte scart kabel (om maar wat te noemen) wordt de ber in de decoder ook echt niet minder. Als je een ber van 0 hebt, en je hangt een rot scartkabel naar je tv zal je slecht beeld hebben, maar toch een ber van 0. Dus wil je aan je ber werken, werk aan de coax bekabeling.

Wat betreft de vraag over ber en signaal sterkten.
8% lijkt me erg laag. normaal gesproken moet je toch zo'n signaal van minimaal 50% hebben om 100% kwaliteit te hebben. Maar misschien dat humax zijn eigen specifieke notering van signaal waarden gebruikt. 100% is 100%, dus let daar op.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 23-06-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
  • Laatst online: 23-03 18:56
Ik zit hier op sterkte van 56% en kwaliteit 100%. Beeld ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
job schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:23:
[...]
Dat lijkt me weer een verhaal van horen zeggen, en bestaande kennis samenvoegen met het gehoorde. Oftewel, klopt weinig van.

De ber geeft het aantal verstoorde bits aan (bit error rate) deze ber wordt dus aangegeven door de decoder. De decoder krijgt het signaal via de coax binnen. Er is geen 100hz coax, ook complete onzin aangezien het signaal wat over de coax loopt weinig heeft te maken met de 100hz waar veel tv's op werken. Gewoon goede coax gebruiken. Met een ber rond de nul heb je het beste beeld.
Is geen verhaal van horen zeggen zoals ik aangaf. Dit wordt door Loewe Technische dienst aangegeven. Dat 100Hz verhaal is gewoon een marketing actie. Die ferrietblokjes zorgen voor demping van de mantelstromen. Een test in praktijk (winkel) gaf een daling van BER's.
Desalniettemin moet het binnenkomende analoge signaal goed zijn, anders ga je problemen krijgen zoals in dit topic besproken. Haal ook geen verterker bij de bouwmarkt maar gebruik goede spullen, hirschmann versterkers/kabel en connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 09:56

job

er ligt dus al tig meter coax liggen van aop naar de huiskamer.. en dan moet opeens de laatste meter magisch overbrugt worden met een 100hz kabel.
Zonde van het geld dus.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 23-06-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
job schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:16:
er ligt dus al tig meter coax liggen van aop naar de huiskamer.. en dan moet opeens de laatste meter magisch overbrugt worden met een 100hz kabel.
Zonde van het geld dus.
Ik heb het ook niet verzonnen maar als het helpt.... Hoeft geen nieuwe kabel te kopen, ferrietring(en) is/zijn voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231997

Dit is ook een mogelijkheid: zelfbouw beschrijving (in het Duits) voor een simpel mantelstroom filter (VDR wiki), met hier de vertaling (Google vertalen) in het Nederlands.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 231997 op 03-02-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322525

mantelstroomfilter werkt wel, maar als je kabels niet goed zijn dan is het nog niet de ultieme oplossing.
Goede kabels, goede splitters en versterkers zijn belangrijker.

Misschien is het wel handig om te schetsen hoe je tv of tv's zijn aangesloten. Toen ik dat had gedaan kwam ik er achter dat er een foutje zat in de aansluiting. Dat scheelde mij een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 07:51
Jongens, dit is een topic uit juni 2008 8)7 .. en de topicstarter is sinds die tijd ook niet meer hier geweest dus die zul je niet meer helpen.

Maar ontopic: je hebt wel gelijk; goed aansluitmateriaal is het allerbelangrijkst. Met goede kabel, connectors, splitters, wandcontactdoosjes kom je een heel eind, zelfs zonder versterker. Dus investeren in fatsoenlijk materiaal (Hirschmann) is altijd de moeite waard; is het dan nog niet goed kun je altijd nog een versterker plaatsen (maar dan liefst ook een Hirschmann en geen goedkope Gamma-prut, die maakt het signaal meestal eerder slechter dan beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:03
Reactie hierboven had ik gemist. En waarom is dit topic gekickt? 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Jaap-Jan op 03-02-2010 13:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

Jaap-Jan schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:42:
Reactie hierboven had ik gemist. En waarom is dit topic gekickt? 8)7
Zodat de modjes weer wat te doen hebben... :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.