WD Raptor in RAID 0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:10
Hallo,

ik heb op dit moment in mijn systeem meerdere harde schijven, waarop ook meerdere OS's staan. Zo kan ik bijvoorbeeld in mijn bios als ''boot'' schijf mijn 160 gb. HD instellen om Win XP op te starten, en als ''boot'' schijf de RAID 0 partitie (wat 2x een Raptor 74 gb. ADFD is) instellen om Win Vista (64-bit, home premium) te starten.

Maar sinds ik dus Win Vista op de RAID 0 partitie heb gezet, kan ik de RAID 0 partitie niet laten herkennen in Win XP. Hij ziet de 2 schijven allebei, maar kan de driver er niet voor instellen. Wat dus ook als gevolg heeft dat ik iedere keer als ik Win XP opstart weer zo'n melding krijg met ''nieuwe hardware gevonden'' en ook van ''de hardware kon niet geinstalleerd worden''. Bij het afsluiten van mijn PC wil hij nu ook niet meer automatisch uitgaan, ik moet iedere keer de knop 5 seconden ingedrukt houden om hem uit te krijgen. Nu vond ik dit in het begin niet zo'n heel groot probleem, maar nu dit ongeveer een half jaar zo is begin ik het toch wel vervelend te vinden.

Dus mijn vraag: hoe kan ik de RAID 0 partitie in Win XP laten herkennen? Heb ik hier een speciale RAID 0 driver voor nodig in Win XP? Moet ik iets speciaals doen als ik Win Vista heb opgestart?
Ik heb al ge-Google-d en kon nergens een RAID 0 driver vinden voor de Raptors.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:39

Ankh

|true

van waar uit heb je je raid geconfigureerd? Is dit van uit het mobo, dan moet je chipset drivers installeren. (heb je intel, dan moet je inf setup en de losse raid drivers installeren.)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Jorn1986
Ankh schreef op zondag 22 juni 2008 @ 10:39:
van waar uit heb je je raid geconfigureerd? Is dit van uit het mobo, dan moet je chipset drivers installeren. (heb je intel, dan moet je inf setup en de losse raid drivers installeren.)
Vanuit het BIOS, ik kon op F10 drukken en vervolgens startte hij uit zichzelf een NVidia tool waarmee ik het kon configureren.

Ik heb natuurlijk al chipset drivers er op staan op de PC, maar moet ik dan een ''aanvulling'' hier op downloaden ofzo? Het gaat om een ASUS A8N32-SLI Deluxe moederbord, waarvan ik de NVidia chipset drivers al van heb geinstalleerd.

EDIT: ik moet deze hebben en dan tijdens de installatie alleen maar de SATA/RAID driver installeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Jorn1986 op 22-06-2008 10:43 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:39

Ankh

|true

Al die drivers zouden goed genoeg moeten wezen. Ben niet helemaal bekend met AMD daarin.
Je kan eventueel de nieuwste downloaden en deze er gewoon overheen installeren. kijken of dat wat uithaalt.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Jorn1986
Mijn probleem is nu deels opgelost. Ik heb alle NVidia-drivers (behalve de videokaart driver) er af gehaald en de nieuwste drivers van NVidia er op gezet. Nu herkend hij wél de beide Raptor's, maar ziet hij ze als losse partities, niet als 1 RAID0 partitie. Als ik ze wil openen zegt hij ook dat ik ze moet formatteren, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ik kan nu in ieder geval wel de computer weer gewoon afsluiten waarop hij uit zichzelf uitgaat, wat al een verbetering is natuurlijk :) .

Hoe kan ik de 2 Raptor's als 1 RAID 0 partitie in Win XP zien waarbij ik ook kan lezen/schrijven naar de schijf? Heb ik hier een speciaal NVidia programma'tje voor nodig (tooltje)?

En nog een vraag (losstaand van dit probleem): als ik over een tijdje zou besluiten om Win Vista niet meer te gebruiken en Win XP te blijven gebruiken; kan ik dan ALLE data van de 160 gb. schijf (waar nu al XP op staat) kopieren naar de RAID 0 partitie (de 2xWD raptor 74 gb.), zodat ik gewoon verder kan gaan werken vanaf de 2 Raptor's? Of moet ik hier iets speciaals voor doen (speciaal programma dat er voor is?), of is dit totaal onmogelijk (om wat voor reden dan ook)?

• Jorn1986
*topic kick*, heeft iemand een idee?
Pagina: 1