Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[HTML/JS] Locatie van 2 frames wijzigen met 1 hyperlink *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.366 views

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 08:09
Hallo mensen,

Ik ben een beetje aan het klooien met HTML, en heb voor een klein paginaatje meerdere frames geplaatst. Nou wil ik dat als je op een bepaalde link klikt, hij zowel in frame 1 als in frame 2 een andere pagina opent. Ik heb hierna gegoogled... en vond dit:

code:
1
<a target="rtop" href="SomePage.htm" onClick="parent.frames[2].location.href='AnotherPage.htm';">SomePage</a>

Bij mijn pagina zou het er ongeveer zo uit gaan zien:

code:
1
<a target="2detop" href="2detop.html" onClick="parent.frames[2].location.href='inhoud.html';">submenu</a>

Mijn vraag is: kan dit ook anders? Ik vind bovenstaande een beetje een chaos, en zou dit graag makkelijker hebben. Weet iemand of dit mogelijk is of niet?

Alvast bedankt!

Buran

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
HTML is geen programmeertaal, zodoende zou dit topic ook beter thuishoren in WEB.

Daarnaast raad ik het gebruik van frames af (het is geen 1994 meer). Als het dan toch niet anders kan, dan is het alsnog geen verstandig idee om meerdere frames tegelijk aan te passen; het hele idee achter frames was juist dat er content in beeld bleef toen browsers nog geen css: position: absolute ondersteunden.

Waarom wil je eigenlijk dat meerdere frames veranderen?

Verwijderd

Ja, je kan in een <script> tag een javascript-functie aanmaken die beide acties uitvoert. Je link wordt dan <a onclick="load2frames()">submenu</a>. Da's een stuk schoner.

Het gebruik van frames is overigens bijna altijd geen good practice. Het is in ieder geval niet de bedoeling om daarmee je site in vlakken op te delen. Dat doe je met het <div> element. Frames zijn bedoeld om documenten waar je geen controle over hebt naast elkaar te laten zien.

• _Buran_
Sorry voor de verkeerde plaatsing... ik heb rondgekeken, en heb vast over "Web" heengekeken.

Ik weet dat frames over het algemeen afgezworen en vervloekt worden, maar ik zie het als leuke (lees: lekker simpele) dingetjes, die ik met mijn ZEER beperkte kennis van HTML nog aan de praat kan krijgen. Ik wil voorlopig nog helemaal niet beginnen met CSS, en Divs, wat naar ik heb begrepen een goede vervanging van Frames is.

Ik wil voor mijzelf een klein siteje bouwen, met daarin 2 koppen, de onderste kop moet tegelijk met de inhoud veranderen, na op een link in de bovenste kop te hebben gedrukt... Dus men drukt op iets in Kop 1, daarbij verandert Kop 2 en de Inhoud (zie code vorige post).

Buran

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
PRG >> WEB

Wil je voortaan ook een titel kiezen die wat meer de lading dekt? "Hyperlinks vraagje" is nogal breed ;)

"Hyperlinks vraagje" -> "Locatie van 2 frames wijzigen met 1 hyperlink"

[ Voor 47% gewijzigd door RobIII op 22-06-2008 03:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• DiSiLLUSiON
Als het toch een kleine site is, dan is het toch ook een kleine moeite om elke pagina apart te maken? Granted, het is handig als je dan wat CSS weet en dergelijke, maar dat kan je op deze manier dan mooi gaandeweg bijleren. Dan hoef je ook helemaal geen gebruik te maken van frames, maar navigeer je simpelweg naar een andere pagina waar steeds dezelfde hoofdkop boven staat.

[ Voor 20% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 22-06-2008 03:14 ]

• _Buran_
Disillusion, this is me learning... als je snapt wat ik bedoel. Frames leken mij geinige dingetjes, maar als ik het stukje van Dot lees, heb ik volgens mij verkeerd begrepen wat div is...

Moet je, als je Div's wilt gebruiken, ook CSS gebruiken, of niet? Zo niet, dan ga ik daar eens verder naar op zoek...

Buran

• DiSiLLUSiON
Eigenlijk wel, voor het positioneren. Maar CSS is makkelijker dan dat het lijkt. :)

Ik zou eens simpelweg beginnen met een paar pagina's waar standaard elementen in voorkomen. <h1>Kop</h1>, <h2>Subkop</h2>, <p>Paragraaf</p> enzovoorts. Zie: http://w3schools.com/html/html_intro.asp. Dan begint het simpel, kun je div's en css toevoegen als je daar aan toe bent, en gaandeweg worden je pagina's mooier en mooier.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Een div is an sich niks. Gewoon een generieke container. Dan moet je dus css gebruiken. Sja, zo doen we dat tegenwoordig nou eenmaal. Je kunt ook oldskool HTML3.2 gebruiken met frames, maar dan moet je niet raar opkijken als er opeens dingen heel wazig gaan werken (zoals de back-knop van de browser), of dat je iets triviaals (zie topicstart) niet gedaan krijgt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door _Thanatos_ op 22-06-2008 03:57 ]

日本!🎌

Verwijderd

Nouja, een <div> heeft nog wel de betekenis dat het divisions moet maken in je tekst. Je gebruikt het om <p> blokken te groeperen onder een <h*> kop.

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<h1>Hoofdstuk 1</h1>

<h2>1.1 - Paragraaf 1</h2>
<div>
<p>Alinea 1</p>
<p>Alinea 2</p>
<p>Alinea 3</p>
</div>

<h2>1.2 - Paragraaf 2</h2>
<div>
<p>Alinea 1</p>
<p>Alinea 2</p>
<p>Alinea 3</p>
</div>

<!-- of is dit een betere stijl? -->

<h1>Hoofdstuk 1</h1>

<div>
<h2>1.1 - Paragraaf 1</h2>
<p>Alinea 1</p>
<p>Alinea 2</p>
<p>Alinea 3</p>
</div>

<div>
<h2>1.2 - Paragraaf 2</h2>
<p>Alinea 1</p>
<p>Alinea 2</p>
<p>Alinea 3</p>
</div>

Je kan verder elk element 'misbruiken' om je site globaal in te delen in blokken. Ik weet niet of een <div> daar het allerbeste voor is. Maar het is de standaardgewoonte. In HTML5 krijg je daarvoor de <section> tag.

Hmm, of is de <section> tag nu juist bedoeld om de functie van de <div>'s in mijn voorbeeld te vervangen? In de HTML5 draft zie ik dit:
The section element represents a generic document or application section. A section, in this context, is a thematic grouping of content, typically with a header, possibly with a footer.

Examples of sections would be chapters, the various tabbed pages in a tabbed dialog box, or the numbered sections of a thesis. A Web site's home page could be split into sections for an introduction, news items, contact information.
en dit:
The div element represents nothing at all. It can be used with the class, lang/xml:lang, and title attributes to mark up semantics common to a group of consecutive elements.
Dan zal je dus blijkbaar nog steeds <div>'s moeten gebruiken om je site te "framen".

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 04:47 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Nee hoor, een <div> heeft geen enkele betekenis, behalve de betekenis die je er zelf aan geeft:
The DIV and SPAN elements, in conjunction with the id and class attributes, offer a generic mechanism for adding structure to documents. These elements define content to be inline (SPAN) or block-level (DIV) but impose no other presentational idioms on the content.
Tenminste, dat lees ik eruit :)

Met andere woorden dus, jij zegt dat de betekenis het groeperen van paragrafen is. Prima, dan is dat de betekenis die jij er aan geeft. Ik geef dan een andere betekenis eraan: ik maak een header en een footer ermee :)

[ Voor 22% gewijzigd door _Thanatos_ op 22-06-2008 14:59 ]

日本!🎌

• _Buran_
Mensen, bedankt... ik zal eens kijken wat ik ga gebruiken. Bedankt voor alle tips!!

Buran

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

DiSiLLUSiON schreef op zondag 22 juni 2008 @ 03:02:
HTML is geen programmeertaal, zodoende zou dit topic ook beter thuishoren in WEB.

Daarnaast raad ik het gebruik van frames af (het is geen 1994 meer). Als het dan toch niet anders kan, dan is het alsnog geen verstandig idee om meerdere frames tegelijk aan te passen; het hele idee achter frames was juist dat er content in beeld bleef toen browsers nog geen css: position: absolute ondersteunden.

Waarom wil je eigenlijk dat meerdere frames veranderen?
Graag pak ik de vraag op. Ik vind het self een beetje flauw om het bij de beantwoording van een vraag te laten bij het afdoen als onverstandig. Mag ik als crazy framefan zelf bepalen wat mijn idee van frames is? Dus nogmaals.

Probleem
Hoe kan ik in 1 link 2 frames aanpassen.
1. Zonder een functie in de top van het document aan te maken, dus echt in de link
2. 1 frame (kelderkast) ligt 'niet in de buurt' maar parallel: om hem te vinden moet je eerst (twee framesets) terug naar het begin en vervolgens naar een ander frameset dan waarin de link zit.
3. De code die ik heb geprobeerd werkte niet:
<a href="nieuwe_vloer.html" target="woonkamer" onClick="parent.woonkamer.location='nieuwe_vloer.html'; top.kelderkast.location='nieuwe_zakrijst.html'; return false;">ververs</a>

Bijna-oplossing
Het lukte bijna met een onLoad in de bodytag van nieuwe_vloer.html:
onLoad='top.kelder.location="nieuwe_zakrijst.html";' werkt!

Bijna, want ik wilde niet in de kelder, maar in de kelderkást rommelen,
Echter, kelderkast zit in een subframe van de frameset kelder.
Als ik kelderkast in die onLoad zet werkt hij niet, ook niet met parent.
Hoe kan dat wel? En, kan het eigenlijk wel?

Nu ga ik het gewoon zo oplossen dat ik van nieuwe_zakrijst.html een frameset maak waarin de kelderkast staat. Dus ik heb geen echt probleem meer.

Sorry voor de wijziging.

Goed weekend
Joe Druipgrot

[ Voor 24% gewijzigd door druipgrot op 04-10-2008 15:50 . Reden: onLoad alternatief gesuggereerd ]

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 09:14
_Thanatos_ schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:55:
Nee hoor, een <div> heeft geen enkele betekenis, behalve de betekenis die je er zelf aan geeft:

[...]

Tenminste, dat lees ik eruit :)

Met andere woorden dus, jij zegt dat de betekenis het groeperen van paragrafen is. Prima, dan is dat de betekenis die jij er aan geeft. Ik geef dan een andere betekenis eraan: ik maak een header en een footer ermee :)
Correct, daarom wordt er in HTML 5 een <section> tag toegevoegd, welke een deel van het DIV gebruik overneemt en wel betekenis heeft. De DIV containers zelf zullen natuurlijk nog altijd gebruikt gaan worden voor de indeling (layout) van de pagina's.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

zoekt! en zij gult vinden
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

omdat frames al zo oud zijn, is deze vraag ook al heel vaak gesteld ;)

Stoer; Marduq

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.