Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MAN / StraatLAN opzetten. Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
In de afgelopen jaren heb ik genoeg apparatuur en kennis verzameld om zelf voor ISP te spelen. Ik zit er dan ook aan te denken om in eerste instantie een 'grijs' netwerk op te gaan zetten, om vervolgens een registratie te gaan doen bij de Opta. Het lijkt me realiseerbaar om voor een euro of vijf per maand per woning per maand een straat te voorzien van 100Mbit ethernet met ieder huishouden op een apart VLAN.

Om eens rustig te gaan beginnen, een animo check en een proof of concept op te zetten wil ik een HP Procurve 4000M inzetten. Ik heb op deze switch 56 ethernet poortjes tot mijn beschikking en dat lijkt me voorlopig voldoende. Het internet verkeer dat ik in principe via ipv6 wil ontsluiten gaat door een Linux systeempje dat de vlans termineert, en een transparante v4-proxy aanbiedt.

In principe kan ik m'n internet verkeer via een 'legaal kanaal' over ADSL2 krijgen, dat wil zeggen dat ik geen problemen krijg doordat er nog 30 man achter zitten, maar wellicht interessanter zou zijn om een PoP via glasvezel te realiseren. Immers in m'n procurve heb ik daar ook standaard faciliteiten voor... zowel SX als FX. Nu ben ik er zeker van dat er weinig aanbieders zijn die filantropisch zijn ingesteld, maar als ik zie wat XMS en OnsNET kunnen realiseren, vraag ik mij af waarom 100(0)Mbit ethernet niet goedkoper te realiseren is.

Buiten een Opta registratie en onder een omzet van 2 miljoen blijven zie ik zelf nog niet veel problemen. Het mag duidelijk zijn dat de voordelen vooral in kosten en latency zitten en eventueel multimedia toepassingen die je best met je buur wil delen, daarbij zou het natuurlijk ook gewoon handig zijn als het accesspoint waar je via WiFi op zou willen verbinden gewoon voor iedereen in de straat toegankelijk is. Natuurlijk ligt er een data retentie wet op de loer, maar ik zou eigenlijk wat meer naar de technische kant toe willen, waar zouden die problemen zitten?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Tjah, vergeet niet dat jij ook bij jouw provider het verkeer moet inkopen en daar zitten vaak de kosten. Je mag niet je zakelijke of zelfs consumenten ADSL2 lijntje zomaar doorverkopen aan jean et alleman.

Daarnaast kost het aanleggen en onderhouden van infrastructuur een hoop centen, tel daarbij de administratie van het geheel op en je zit inderdaad gewoon aan de prijzen van providers als OnsNet.

OnsNet zit dan ook echt aan de onderkant van het budget, ga je het goedkoper maken dan wordt het gewoon erg lastig. Zij hebben daardoor al vaak genoeg problemen gehad, bijvoorbeeld door het simpelweg niet genoeg inkopen van bandbreedte, of het niet op voorraad hebben van voldoende backup materiaal.

Ook vraag ik me af hoe nuttig 100mbit is als je een ADSL2 lijn eraan hangt (max 20mbit down en dramatisch weinig up) en dan helemaal met 30 man.

Vergeet ook niet even de vergunning om de bekabeling aan te leggen, daar gaat een bak tijd overheen (als je al toestemming krijgt) en daarvoor zal je ook diep in de buidel moeten tasten.

Technisch lijkt me ipv6 niet handig, zowel client als servers zijn er niet klaar voor, dat zal ook niet zo snel gebeuren aangezien we in de EU en in de VS helemaal geen noodzaak voor ipv6 hebben.

Je hebt het ook over het delen van bepaalde zaken met je buur, maar tegelijkertijd noem je VLAN's.. dat lijkt me nu niet echt handig werken.

Daarnaast kun je je afvragen wat de opta zegt als je het eerst doet en dan pas om toestemming vraagt, de juiste manier lijkt me andersom.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 02:48 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:25:
In de afgelopen jaren heb ik genoeg apparatuur en kennis verzameld om zelf voor ISP te spelen. Ik zit er dan ook aan te denken om in eerste instantie een 'grijs' netwerk op te gaan zetten, om vervolgens een registratie te gaan doen bij de Opta. Het lijkt me realiseerbaar om voor een euro of vijf per maand per woning per maand een straat te voorzien van 100Mbit ethernet met ieder huishouden op een apart VLAN.

Om eens rustig te gaan beginnen, een animo check en een proof of concept op te zetten wil ik een HP Procurve 4000M inzetten. Ik heb op deze switch 56 ethernet poortjes tot mijn beschikking en dat lijkt me voorlopig voldoende. Het internet verkeer dat ik in principe via ipv6 wil ontsluiten gaat door een Linux systeempje dat de vlans termineert, en een transparante v4-proxy aanbiedt.
Alleen IPv6? Dat gaat niet echt opschieten. Als je mensen serieus internet wilt aanbieden is IPv6 natuurlijk een ontzettend goed streven, maar niet in combinatie met allerlei transparant geproxy. Je moet je 'klanten' minimaal één IPv4 adres geven. Iets anders is mischien leuk voor mensen die graag prutsen, maar daar valt bijna niemand onder.
In principe kan ik m'n internet verkeer via een 'legaal kanaal' over ADSL2 krijgen, dat wil zeggen dat ik geen problemen krijg doordat er nog 30 man achter zitten, maar wellicht interessanter zou zijn om een PoP via glasvezel te realiseren. Immers in m'n procurve heb ik daar ook standaard faciliteiten voor... zowel SX als FX. Nu ben ik er zeker van dat er weinig aanbieders zijn die filantropisch zijn ingesteld, maar als ik zie wat XMS en OnsNET kunnen realiseren, vraag ik mij af waarom 100(0)Mbit ethernet niet goedkoper te realiseren is.
Dat gaat voornamelijk om het terugverdienen van investeringen. Verkeer kost per aansluiting helemaal niks vergeleken bij de kosten voor 't aanleggen van glasvezel overal heen. Het gemiddelde verbruik van een breedbandaansluiting op dit moment zit namelijk rond de 100kbit, daarvan prop je er dus 10 in een mbit en dan heb je 't over 50 euro per maand (en minder naarmate je meer klanten krijgt.)
Buiten een Opta registratie en onder een omzet van 2 miljoen blijven zie ik zelf nog niet veel problemen. Het mag duidelijk zijn dat de voordelen vooral in kosten en latency zitten en eventueel multimedia toepassingen die je best met je buur wil delen, daarbij zou het natuurlijk ook gewoon handig zijn als het accesspoint waar je via WiFi op zou willen verbinden gewoon voor iedereen in de straat toegankelijk is. Natuurlijk ligt er een data retentie wet op de loer, maar ik zou eigenlijk wat meer naar de technische kant toe willen, waar zouden die problemen zitten?
Dataretentiewet heb je geen last van in dit geval.

Overigens moet je ws. wel glasvezels gaan leggen dan ipv koper, daarmee kunnen problemen ontstaan aangaande aarding en natuurlijk is 't erg gevoelig voor blikseminslag e.d.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:43:
Tjah, vergeet niet dat jij ook bij jouw provider het verkeer moet inkopen en daar zitten vaak de kosten. Je mag niet je zakelijke of zelfs consumenten ADSL2 lijntje zomaar doorverkopen aan jean et alleman.
Lezen |:(
Ook vraag ik me af hoe nuttig 100mbit is als je een ADSL2 lijn eraan hangt (max 20mbit down en dramatisch weinig up) en dan helemaal met 30 man.
De overboeking op centrale niveau ligt voor een consumenten lijn soms zelfs op 1/64. ADSL2 zou iets zijn om mee te beginnen. Glas heeft mijn voorkeur, daarmee kun je doorbouwen naar een volgende straat.
Vergeet ook niet even de vergunning om de bekabeling aan te leggen, daar gaat een bak tijd overheen (als je al toestemming krijgt) en daarvoor zal je ook diep in de buidel moeten tasten.
Het huidige plan is uit te bouwen via de funderingen die onder de ruitjeshuizen in de straat liggen. Er is veel speling.
Technisch lijkt me ipv6 niet handig, zowel client als servers zijn er niet klaar voor, dat zal ook niet zo snel gebeuren aangezien we in de EU en in de VS helemaal geen noodzaak voor ipv6 hebben.
Gezien WinXP en Linux er volledig klaar voor zijn en het ubersimpel transparant te maken is, durf ik die stap wel aan.
Je hebt het ook over het delen van bepaalde zaken met je buur, maar tegelijkertijd noem je VLAN's.. dat lijkt me nu niet echt handig werken.
Het principe van VLANs is om buren niet van elkaars broadcast verkeer te voorzien. Multicasten moet sowieso op router niveau gebeuren, en aangezien daar er momenteel maar een van is zijn VLANs nu niet een echt probleem.
Daarnaast kun je je afvragen wat de opta zegt als je het eerst doet en dan pas om toestemming vraagt, de juiste manier lijkt me andersom.
De Opta gaat over netwerk registratie. Ik ga geen 500 euro uitgeven voor een netwerk dat niet bestaat, of waar geen belangstelling voor is.
CyBeR schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:55:
Alleen IPv6? Dat gaat niet echt opschieten. Als je mensen serieus internet wilt aanbieden is IPv6 natuurlijk een ontzettend goed streven, maar niet in combinatie met allerlei transparant geproxy. Je moet je 'klanten' minimaal één IPv4 adres geven. Iets anders is mischien leuk voor mensen die graag prutsen, maar daar valt bijna niemand onder.
Zoals ik hier boven al schreef is het voor een gebruiker transparant of hij v4 of v6 gebruikt. Op kabelaars na gebruikt 99% van de gebruikers thuis NAT. IPv4 over v6 is niet anders dan dat.
Overigens moet je ws. wel glasvezels gaan leggen dan ipv koper, daarmee kunnen problemen ontstaan aangaande aarding en natuurlijk is 't erg gevoelig voor blikseminslag e.d.
Dat is nog wel een goeie ja, gezien de gedeelde aarding en het eventueel ontstaan van aardlussen.

Verwijderd

Vooral zo reageren ja, dat is heel handig. d:)b

Maar veel plezier als ISP zijnde, ik denk dat je het wel gaat redden. :Y

:N

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 03:58:
[...]

Vooral zo reageren ja, dat is heel handig. d:)b

Maar veel plezier als ISP zijnde, ik denk dat je het wel gaat redden. :Y

:N
Jammer dat er op het forum geen mod knopjes zitten anders had je een -1 gehad >:)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 03:53:
Het huidige plan is uit te bouwen via de funderingen die onder de ruitjeshuizen in de straat liggen. Er is veel speling.
Ook hier heb je toestemming nodig. Minimaal van de huiseigenaren. Maar ik zou nog wat breder gaan om te voorkomen dat een lolbroek die niet mee doet, c.q. een geschil met jou heeft even de kabel doorknipt. Met alleen zijn toestemming onder dat huis doorgaan, mag hij dat nog doen ook...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Ok..

In de eerste plaats is het natuurlijk niet zo handig om te vertellen dat je 'legaal' een ADSL2 aansluiting kunt gaan 'delen', zonder te vertellen wat daar precies de voorwaarden van zijn.

Dan heeft het namelijk ook weinig zin om te vertellen dat mensen moeten "Lezen".

Maar laat ik even meedenken:
-Hoe ga je vergunning regelen om de kabels te leggen, en belangrijker, hoe denk je deze kosten te kunnen terugverdienen ? (aanleg, vergunningen, etc.)
-Hoe ga je de - uiteraard beperkte - bandbreedte verdelen ?

Leuk om een TS te maken die je puur op het technische wil richten, maar daar valt aanleg dan toch echt ook onder. Met alleen de notie 'iedereen op IPv6' red je het niet :)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
IEFtm schreef op zondag 22 juni 2008 @ 13:07:
In de eerste plaats is het natuurlijk niet zo handig om te vertellen dat je 'legaal' een ADSL2 aansluiting kunt gaan 'delen', zonder te vertellen wat daar precies de voorwaarden van zijn.
Ik laat in het midden onder welke voorwaarden ik via een grote ISP een ADSL2 verbinding krijg. Dat doet totaal niet ter zake.
Maar laat ik even meedenken:
-Hoe ga je vergunning regelen om de kabels te leggen, en belangrijker, hoe denk je deze kosten te kunnen terugverdienen ? (aanleg, vergunningen, etc.)
Kabels zouden met een trekveer door de kruipruimtes heen kunnen. Aanlegkosten zijn voor de huis eigenaren, waarbij ze een bedrag per meter betalen vanaf hun meterkast tot het aansluit punt.
-Hoe ga je de - uiteraard beperkte - bandbreedte verdelen ?
QoS.

Het klopt dat een buur de uitrol zou kunnen voorkomen, in dit rijtjes scenario. Maar ik zou op dit gebied willen uit gaan van het goede in de mens. Als het er 10 in plaats van 30 worden, hoor je mij ook niet klagen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En als een eigennaar van een tussenliggend huis nou weigert mee te doen? Dan lukt het niet om de kabel te trekken. ADSL2 is echt niet snel genoeg voor 30 man zelfs met Qos...

Daarnaast wat is de meerwaarde van ipv6 voor de gemiddelde gebruiker? Levert alleenmaar een beveiligingsrisco op..of wil je zo extra investeringen voor huisrouters omzeilen?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Mr_gadget schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:39:
En als een eigennaar van een tussenliggend huis nou weigert mee te doen? Dan lukt het niet om de kabel te trekken.
Dan stopt het verhaal bij die buur ;)
ADSL2 is echt niet snel genoeg voor 30 man zelfs met Qos...
20/1, met wat lokale services is snel genoeg voor 30 man, immers toen ADSL begon was de snelheid 512kbit download...
Daarnaast wat is de meerwaarde van ipv6 voor de gemiddelde gebruiker?
Wat is de meerwaarde van ipv4? Netwerk connectiviteit. Wat is de meerwaarde van ipv6? ...
Levert alleenmaar een beveiligingsrisco op..of wil je zo extra investeringen voor huisrouters omzeilen?
Ik zie niet echt een beveiligings risico, of individuen zelf een firewall draaien of dat ze gefilterd worden aan de bron, maakt wat mij betreft niet veel uit. Het voordeel zou wel kunnen zijn door te filteren voor de ADSL2 lijn, dat de lijn zelf beter benut kan worden.

Verwijderd

IPV6 lost het toekomstige 'IP-probleem' op waar een risico liep dat de IP-adressen op internet 'op' raakte met IPV4. IPV6 vergroot deze IP-range weer.

Overigens kan dat technisch prima op een ADSL2 lijn, je moet gewoon gaan managen per poort :) Up & down cappen en er is niets aan de hand als je het mij vraagt.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-11 11:56
Ik heb het helemaal gelezen, maar het is me nog niet duidelijk waarom buren voor jou zouden gaan kiezen ipv een standaard verbinding bij een gewone provider met meer bandbreedte én zekerheid.

Ja, kosten zul je dan zeggen. Maar ik vraag me af hoeveel mensen over zouden stappen op een 'buurman' voor 5 euro. Daarnaast vraag ik me af of je dit niet wat onderschat wat betreft kosten idd.

Waarom hoor ik hier trouwens niet vaker van dan?

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-11 15:58
Het eerste waar ik problemen mee zie is de redundancy. Uiteraard gaat de Procurve op een vrijdagavond stuk net wanneer jij vertrokken bent op een vakantie van 2 weken naar een ver oord. Hele netwerk down en jij moet niet alleen voor nieuwe hardware zorgen maar ook eea uitleggen aan je gebruikers. Betrouwbaarheid is natuurlijk ook wat waard.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ruben [NL] schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:52:
Ik heb het helemaal gelezen, maar het is me nog niet duidelijk waarom buren voor jou zouden gaan kiezen ipv een standaard verbinding bij een gewone provider met meer bandbreedte én zekerheid.
Dat vraag ik me ook af ja. Ik bedoel, je kunt voor een paar euro per maand al een basis ADSLabootje hebben, waarbij je een helpdesk hebt en recht op een monteur als het echt fout gaat. Als er hier in de buurt iemand zijn eigen ISP zou beginnen zou ik hem veel succes wensen, maar ik ben waarschijnlijk de laatste die overstapt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:59

Onbekend

...

Even een berekening wat je te besteden hebt: € 5,-- x 30 gebruikers = € 150,-- per maand.

Wat kan je als upload-en downloadsnelheden garanderen aan je klanten?

Investering eenmalig:
- 30x CAT5E/CAT6 kabel + repeaters omdat deze kabels niet langer dan 100 meter mogen zijn.
- Router/switch + andere routerings apparatuur.

Terugkerende kosten:
- Facturering aan jouw klanten.
- Jouw internetverbinding.
- Stroom.
- Afschrijving van je huidige apparatuur.

Maar wat doe je met:
- internetproblemen bij jouw klanten?
- een storing bij jou thuis of bij jouw provider?
- wanbetalers?
- verhuizende mensen? (Willen de nieuwe bewoners ook jouw internet?)
- problemen tijdens jouw vakantieperiode?
- zware downloaders die voor de anderen de verbinding dicht trekken?

Edit: Ik zie dat er al een aantal mij voor waren. :) Was ook wel te verwachten met een lange reactie. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 22-06-2008 16:21 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:20:
Even een berekening wat je te besteden hebt: € 5,-- x 30 gebruikers = € 150,-- per maand.

Wat kan je als upload-en downloadsnelheden garanderen aan je klanten?

Investering eenmalig:
- 30x CAT5E/CAT6 kabel + repeaters omdat deze kabels niet langer dan 100 meter mogen zijn.
De kabels zouden dus bij de initiele aanschaf zitten. Door de apparatuur ergens in het midden neer te zetten zou er maximaal 20 euro aanleg kosten zijn (per deelnemer).
- Router/switch + andere routerings apparatuur.
De switches 100(0)Mbit die ik hier ongebruikt heb staan hebben per stuk 50 euro gekost. En hebben allemaal voldoende capaciteit. Wat betreft routing lijkt me de eerste beste kleine PC te voldoen, en 'toevallig' heb ik dat soort apparaten ook nog in overvloed.
Terugkerende kosten:
- Facturering aan jouw klanten.
Automatisch incasso.
- Jouw internetverbinding.
Die betaal ik nu ook al...
- Stroom.
Is rekening mee gehouden, ik ben nu uitgegaan van 10,10 per maand in het rekenvoorbeeld, dat ligt zelfs aan de hoge kant.
- Afschrijving van je huidige apparatuur.
Maar wat doe je met:
- internetproblemen bij jouw klanten?
- een storing bij jou thuis of bij jouw provider?
Het zelfde als alle andere providers, op best effort basis problemen verhelpen.
- wanbetalers?
Internet knijpen :)
- verhuizende mensen? (Willen de nieuwe bewoners ook jouw internet?)
Het zelfde als wat er nu met een gedeelde (hoge) ladder gebeurd. De bewoners worden geinformeerd, en kunnen er gebruik van maken.
- problemen tijdens jouw vakantieperiode?
Gezien het aantal 'telecomboer'-auto's in de straat ga ik er vanuit dat ik niet de enige whizzkid ben :+
- zware downloaders die voor de anderen de verbinding dicht trekken?
QoS

Nog even voor de persoon die 'als laatste in de straat zou overstappen'. Als mij door iemand in de straat een ethernet verbinding zou worden aangeboden in plaats van een brakke DSL lijn, die door de overspraak van alle buren op DSL steeds brakker wordt. Zou ik als tweaker juist me laten aansluiten. Dat zou voor mij betekenen dat zaken als DNS en proxy veel meer invloed hebben en ik effectief minder per maand betaal voor m'n internet. Overigens voor 9.95 krijg je de laatste keer dat ik het bekeek geen verbinding die met bursts 20Mbit haalt...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:04:
[...]

Nog even voor de persoon die 'als laatste in de straat zou overstappen'. Als mij door iemand in de straat een ethernet verbinding zou worden aangeboden in plaats van een brakke DSL lijn, die door de overspraak van alle buren op DSL steeds brakker wordt. Zou ik als tweaker juist me laten aansluiten. Dat zou voor mij betekenen dat zaken als DNS en proxy veel meer invloed hebben en ik effectief minder per maand betaal voor m'n internet. Overigens voor 9.95 krijg je de laatste keer dat ik het bekeek geen verbinding die met bursts 20Mbit haalt...
Ik zie niet helemaal in hoe jouw gedeelde adsl lijn via een ethernetverbinding beter is dan mijn persoonlijke adsl lijn, die ik trouwnes ook op ethernet hang.

Voor de duidelijkheid-- ik heb op kantoor een 40 a 50 mensen achter een ADSL lijn hangen. Dat schiet soms echt niet op hoor..

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2008 17:15 ]

Verwijderd

Dus je stelt zo'n eigen netwerk op. Als ik een service bij je af zou nemen zou ik doodleuk kunnen gaan zoeken naar verouderde OS'en, Shares, Printers op hol zetten, en weet ik het wat. :P Fun guaranteed hoor, en de mensen maar klagen dat jouw netwerk niet deugt. Daar wel eens over nagedacht?

Maar goed. Uiteindelijk haalt jouw connectie ook niet meer als het aantal mbit dat je hebt, en dat nog eens verdelen moet. QoS is een oplossing maar als je met 10 gebruikers meer dan 30 connecties per gebruiker openzet kan je apparatuur het nog wel eens moeilijk gaan krijgen hoor. Een basic routertje vliegt er al uit met 300 connecties of is niet meer vooruit te branden.

Ik vindt het wel een leuk idee, maar voor hoeveel wou je dit weer gaan resellen dan ? En onder welke prijs met welke snelheid?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:13:
Ik zie niet helemaal in hoe jouw gedeelde adsl lijn via een ethernetverbinding beter is dan mijn persoonlijke adsl lijn, die ik trouwnes ook op ethernet hang.
In een telecom kabel met wat adertjes ontstaan wat 'problemen' als iedereen een DSL lijntje afneemt in hetzelfde spectrum. Stel de hele straat zegt z'n ADSL op... dat betekent dat spectrum technisch de kabels die van de wijkcentrale naar onze straat gaan schoner is dan nu het geval is. Dat kan een reden zijn om je individuele lijntje op te zeggen en gebruik te maken van 1 verbinding.

Maar goed, ik heb nu een 6Mbit lijntje, betaal hier de hoofdprijs voor, dus van iedere verandering word ik financieel beter. M'n accesspoint staat nu al wagenwijd open, dus zelfs als de buren niets zouden betalen behalve het kabeltje naar hun huis zou het wat mij betreft zelfs ok zijn.
Voor de duidelijkheid-- ik heb op kantoor een 40 a 50 mensen achter een ADSL lijn hangen. Dat schiet soms echt niet op hoor..
Caching biedt voordelen, wellicht niet voor overmatige newsleechers en bittorrent gebruikers...
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:19:
Dus je stelt zo'n eigen netwerk op. Als ik een service bij je af zou nemen zou ik doodleuk kunnen gaan zoeken naar verouderde OS'en, Shares, Printers op hol zetten, en weet ik het wat. :P Fun guaranteed hoor, en de mensen maar klagen dat jouw netwerk niet deugt. Daar wel eens over nagedacht?
Zie de TS over VLANs?
Maar goed. Uiteindelijk haalt jouw connectie ook niet meer als het aantal mbit dat je hebt, en dat nog eens verdelen moet. QoS is een oplossing maar als je met 10 gebruikers meer dan 30 connecties per gebruiker openzet kan je apparatuur het nog wel eens moeilijk gaan krijgen hoor. Een basic routertje vliegt er al uit met 300 connecties of is niet meer vooruit te branden.
Ik heb vertrouwen in een v6 tunnel. En eventueel nog een niet-consumenten routertje.
Ik vindt het wel een leuk idee, maar voor hoeveel wou je dit weer gaan resellen dan ? En onder welke prijs met welke snelheid?
Ik heb de volgende formule op het 'interesse' lijstje gezet:

(Internetabbo + Stroom) / aantal deelnemers

Met als voorbeeld 19.90 + 10.10 / 3 = 10 euro. Zelfs zonder wiskunde studie begrijp je dat 10 euro dus het maximum is wat je per maand uitgeeft voor een 20Mbit lijntje. Ik zou zelf dus ook willen uitgaan van een 20/1 lijn (overboeking: aantal deelnemers), met een tarief tussen de 5 en 10 euro.

[ Voor 38% gewijzigd door Skinkie op 22-06-2008 17:29 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
Ik geef toe dat we vroeger met zijn allen op een 512Kb/s lijn zaten en dat bedrijven dat ook deden of gekoppelde ISDN lijnen met een top van 128Kb. Echter tegenwoordig bestaan er ook bandbreedte vretende diensten via internet. ik bedoel in dit geval geen P2P of nieuwsgroepen maar eerder Youtube enzo.

Je upload is ook wat laag. als je nu meer bandbreedte naar het internet hebt dan is het wel leuk maar dit is niet leuk zo. Intern kun je wel leuk en snel netwerk maken maar veel meer ook niet.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:32

Twazerty

AVCHDCoder developer

Heb er niet heel veel verstand van maar kun je de ADSL verbindingen van alle bewoners niet koppelen? Dan heb je pas snel internet. En iedereen kan tegen kleine meerprijs sneller internet krijgen? Natuurlijk niet allemaal tegelijk.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Noork
  • Niet online
Hoe haal je de buurt over om hun bestaande internet de deur uit te doen, kabels te lopen trekken ( en daarvoor zelf te betalen)? Wist jij dat sommige mensen totaal 'niets' met internet hebben? Sommige alleen een mailtje verzenden en het wel best vinden? Oh ja, en wat doe je als je wilt verhuizen? Is het uberhaupt jouw woning, of woon je nog thuis?

De technische haalbaarheid is echt niet van belang. Natuurlijk kun je een buurtnetwerk in elkaar prutsen. Maar is het ook wenselijk...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:04:

Gezien het aantal 'telecomboer'-auto's in de straat ga ik er vanuit dat ik niet de enige whizzkid ben :+
Dan zul je die mensen in dienst moeten nemen. Want er gewoon vanuit gaan dat ze het zelf maar oplossen lijkt me niet echt servicegericht.
Maar die lijn die jij aanbiedt komt uiteindelijk ook weer van een ISP vandaan. Dan kan ik net zo goed zelf daar een abo afnemen, desnoods een iets goedkoper abootje, zonder last te hebben van alle mensen die op jouw verbinding hangen. Daarbij zie ik een grote toko als betrouwbaarder en makkelijker om bij te klagen/problemen te verhelpen dan een handige buurman die even een netwerkje in elkaar knutselt met spul dat hij nog heeft liggen.

Verwijderd

Gezien het aantal 'telecomboer'-auto's in de straat ga ik er vanuit dat ik niet de enige whizzkid ben.
En je denkt dat die mensen een verbinding bij je gaan afnemen?

Volgens mij wil de TS niet echt iets aannemen van iemand. Gewoon doen dus!

Hoe wil je het trouwens met port forwarding gaan doen? Je hebt maar 1 publiek IP. En VOIP? Moet iedereen weer een KPN aansluiting nemen? Weg voordeel. Volgens mij overschat je Qos ook een beetje..

Ik denk niet dat je veel mensen zult krijgen die daadwerkelijk internet opzeggen en bij jouw gaan afnemen. Een eerste animo check zal positief zijn, maar als de mensen daadwerkelijk moeten overstappen denek ik dat er veel afvallen.

Maar nogmaals, ik snap niet waarom je dit topic begint.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 17:57 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:56:
En je denkt dat die mensen een verbinding bij je gaan afnemen?
Geen idee, ik zelf zou het wel zien zitten om voor 25% van wat ik normaal minimaal kwijt ben een verbinding af te nemen.
Volgens mij wil de TS niet echt iets aannemen van iemand. Gewoon doen dus!
Ik vergat dat ik op doemdenkers.tweakers.net zit :) Natuurlijk neemt iedereen hier tweakdsl af nadat hun surfnet lijntje is afgesloten :+ How could I think differently!
Hoe wil je het trouwens met port forwarding gaan doen? Je hebt maar 1 publiek IP. En VOIP? Moet iedereen weer een KPN aansluiting nemen? Weg voordeel. Volgens mij overschat je Qos ook een beetje..
Lezen... IPv6.
Ik denk niet dat je veel mensen zult krijgen die daadwerkelijk internet opzeggen en bij jouw gaan afnemen. Een eerste animo check zal positief zijn, maar als de mensen daadwerkelijk moeten overstappen denek ik dat er veel afvallen.

Maar nogmaals, ik snap niet waarom je dit topic begint.
Wellicht omdat ik uit dit topic al een ding tegen gekomen waar ik niet aan gedacht had. Gedeelde aarde op de netwerk apparatuur bijvoorbeeld.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 18:55:
[...]

Geen idee, ik zelf zou het wel zien zitten om voor 25% van wat ik normaal minimaal kwijt ben een verbinding af te nemen.
Maar dan kijk je eerlijk gezegd niet veel verder dan de prijs. Als ik bij een ISP iets afsluit dan weet ik dat daar een helpdesk aan vast zit e.d.
Als ik iets afsluit bij een handige buurman, dan is het maar af te wachten of het ook daadwerkelijk zo goed is als hij beweert en dat alles netjes opgelost wordt.

Natuurlijk maken ook grote ISPs er een potje van, maar doorgaans hebben die wel de mankracht om de problemen op te lossen. Ik zou jou in je eentje niet bij 4 huizen tegelijkertijd langs gaan als er netwerkproblemen zijn.
Ik vergat dat ik op doemdenkers.tweakers.net zit :) Natuurlijk neemt iedereen hier tweakdsl af nadat hun surfnet lijntje is afgesloten :+ How could I think differently!
We zijn hier zeker niet aan het doemdenken, ik denk dat jij het allemaal iets te rooskleurig ziet en dat mensen jouw internet toch wel af zullen nemen. Daar heb ik sterk mijn twijfels bij. Waarom zou iemand het bij jou doen en niet bij een echt ISP.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:02:
Maar dan kijk je eerlijk gezegd niet veel verder dan de prijs. Als ik bij een ISP iets afsluit dan weet ik dat daar een helpdesk aan vast zit e.d.
Als ik iets afsluit bij een handige buurman, dan is het maar af te wachten of het ook daadwerkelijk zo goed is als hij beweert en dat alles netjes opgelost wordt.
Sorry mag ik even lachen? :D Heb je de laatste tijd het nieuws gekeken, lees je wel eens het forum hier of bij de consumenten bond? Ik wens je veel plezier de 'beste' helpdesk van Nederland te bellen... de laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik na twintig minuten niemand aan de telefoon. Als ik niet kan internetten en ik weet dat de buurman daar wat meer van weet bel ik bij de buurman aan. Je zou het zelfde eens bij KPN moeten proberen... je kunt niet eens iemand face-to-face aanspreken.
Natuurlijk maken ook grote ISPs er een potje van, maar doorgaans hebben die wel de mankracht om de problemen op te lossen. Ik zou jou in je eentje niet bij 4 huizen tegelijkertijd langs gaan als er netwerkproblemen zijn.
Sorry, nu overschat je toch echt de mogelijke problemen. Leg eens uit waarom ik naar vier huizen zou moeten als er maar een grote switch en en router in het spel is?
We zijn hier zeker niet aan het doemdenken, ik denk dat jij het allemaal iets te rooskleurig ziet en dat mensen jouw internet toch wel af zullen nemen. Daar heb ik sterk mijn twijfels bij. Waarom zou iemand het bij jou doen en niet bij een echt ISP.
Kosten. En juist die mensen die alleen hun email willen checken nemen zo'n goedkoop mogelijke verbinding af. Doemdenken is iets 'tweakers' eigen... maar ik ben blij dat dit topic in ieder geval al een echt nuttige tip heeft opgeleverd.

Verwijderd

Als jou verbinding eruit ligt ligt die van iedereen er toch uit?

Je moet het zelf weten hoor. Ik denk alleen niet dat ik ooit van zo'n mannetje zou willen afnemen, heck ik log zelf wel ergens in :P

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:16:
Als jou verbinding eruit ligt ligt die van iedereen er toch uit?
En als de KPN er uit ligt, ligt iedereen er toch ook uit... niet als of dat afgelopen drie maanden al niet 3 keer is gebeurd... Maar goed, de netwerk diensten als mail etc. blijven wel werken, dus wat dat betreft is de invloed van het uitvallen van een verbinding gering en kan er een nette foutmelding komen als een pagina niet door de proxy is gecached.
Je moet het zelf weten hoor. Ik denk alleen niet dat ik ooit van zo'n mannetje zou willen afnemen, heck ik log zelf wel ergens in :P
Ik heb ook een mooie WiFi antenne op m'n dak staan die perfect 'anders om' werkt ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:11:
[...]

Sorry mag ik even lachen? :D Heb je de laatste tijd het nieuws gekeken, lees je wel eens het forum hier of bij de consumenten bond? Ik wens je veel plezier de 'beste' helpdesk van Nederland te bellen... de laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik na twintig minuten niemand aan de telefoon. Als ik niet kan internetten en ik weet dat de buurman daar wat meer van weet bel ik bij de buurman aan. Je zou het zelfde eens bij KPN moeten proberen... je kunt niet eens iemand face-to-face aanspreken.
Maar nu is die buurman 2 weken met vakantie en is de switch vastgelopen. Dan zit je dus 2 weken zonder internet. Dat is mij zelfs met de slechts ISP nog niet overkomen.
Dat je iemand niet face to face kunt aanspreken is natuurlijk een nadeel, maar je kunt wel contact met ze opnemen. ik ga er vanuit dat jij ook nog een baan hebt (want van alleen ISP spelen kun je niet leven natuurlijk). Als ik 's ochtends merk dat mijn inet eruit ligt, bel ik de helpdesk. Als ik mijn buurman nodig heb ik die pas na 6en terug is dan zit ik een dag zonder internet alvorens ik een probleem kan gaan melden. Dan moet het nog eens opgelost worden en dat zal echt niet altijd direct gedaan zijn (kans dat jouw internet er uit ligt is natuurlijk ook aanwezig).
Sorry, nu overschat je toch echt de mogelijke problemen. Leg eens uit waarom ik naar vier huizen zou moeten als er maar een grote switch en en router in het spel is?
Ik overschat niets, ik ken gemiddelde gebruikers en weet wat voor zooitje ze kunnen maken van netwerken. Als zij iets hebben waardoor het netwerk niet werkt kloppen ze bij jou aan. Wil je vaststellen waar het probleem ligt zul je toch moeten troubleshooten. Is het een defecte netwerkkaart, brakke kabel, switch die kapot is. Je kunt niet voor ieder probleem de switch maar resetten of vervangen en hopen dat het werkt. Als het probleem niet daar ligt dan zul je verder moeten kijken.
Kosten. En juist die mensen die alleen hun email willen checken nemen zo'n goedkoop mogelijke verbinding af.
Nee, dit soort mensen hebben nu een abootje van 15 euro in de maand, mogelijk iets meer of minder. Goedkoper kunnen ze wel, maar het werkt nu toch, dus gaan ze de moeite niet nemen om over te stappen. Dan biedt jij iets aan, dat goedkoper is, maar dat betekent dat mensen weer over moeten gaan stappen. 90% van de mensen die ik heb meegemaakt vinden het de paar euro in de maand niet de moeite om iets dat op zich goed werkt te gaan vervangen. Juist de mensen die alleen hun email willen checken willen gewoon iets dat werkt en dat zullen ze de komende jaren blijven gebruiken, tot het een keer fout gaat. Als alles goed werkt, heb jij er een hele zware kluif aan om mensen te gaan overtuigen dat jij beter bent.
Om de kosten gaat het niet, je moet het vertrouwen van je klanten zien te winnen. En natuurlijk ken ik jou en je kwaliteiten niet, maar als er een $buurman langskomt hier en mij zoiets aanbiedt, dan zal ik daar echt niet zomaar op ingaan als mijn huidige verbinding goed werkt. Wie weet wat voor ellende je in huis haalt, bij iemand waarvan je niet eens kunt controleren of het spul dat hij levert inderdaad wel zo goed is als hij beweert dat het is?
Veel mensen zullen positief reageren als je zegt dat internet sneller en goedkoper kan. Als vervolgens de straat ervoor open moet of jij moet door tuinen heen om de kabels te gaan trekken dan zullen veel mensen er al geen zin meer in hebben. Als er setup kosten gerekend gaan worden zullen er ook weer mensen af gaan haken, waardoor er uiteindelijk bijna niemand over zal gaan.
Doemdenken is iets 'tweakers' eigen... maar ik ben blij dat dit topic in ieder geval al een echt nuttige tip heeft opgeleverd.
Ik weet niet hoe jij bij doemdenken komt. Tweakers zijn in de regel vrij kritisch en ze schromen ook niet om kritiek te uiten. Dat is wat je in dit topic ook ziet, genoeg opbouwende kritiek en het idee dat je er te makkelijk over denkt, omdat je een groot aantal punten niet hebt uitgedacht.
Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:20:
[...]

En als de KPN er uit ligt, ligt iedereen er toch ook uit... niet als of dat afgelopen drie maanden al niet 3 keer is gebeurd... Maar goed, de netwerk diensten als mail etc. blijven wel werken, dus wat dat betreft is de invloed van het uitvallen van een verbinding gering en kan er een nette foutmelding komen als een pagina niet door de proxy is gecached.
Maar je proxy kan echt niet alle marktplaats advertenties en youtube filmpjes cachen. Gevolg is dat je gebruikers uiteindelijk nog niets kunnen.

Mail zal niet blijven werken. Als jouw verbinding eruit ligt kan ik geen mail meer krijgen. Misschien nog wel van het buurmeisje 3 huizen verderop, maar niet meer van mijn werk, een verre neef uit Amerika of een businesspartner uit Taiwan. Een nette foutmelding is dan leuk, maar het blijft een feit dat als ik geen mail meer binnen krijg, het niet werkt. Zo denken users nu eenmaal. En of dat nu aan jou of aan jouw ISP ligt waar jij je verbinding vandaan haalt zal ze niets interesseren. Het werkt niet, dus moet je het oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 22-06-2008 19:29 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nog een vraag: heb je wel voldoende tijd om alles op te zetten?
Als die kabels eenmaal gelegd zijn zul je toch echt bij al die gebruikers dingen moet aansluiten en configureren , dat ze ook echt kunnen internetten.
Daarnaast gaat zoiets niet zomaar "erbij", zeker niet in het begin lijkt me.

Verwijderd

Met Terw_dan :)

Wat hij zegt klopt. Mensen die idd een verbinding al hebben liggen, voor puur mail alleen bijv, willen niet overstappen. Het is goed zo. Ik heb ook bij mijn ouders geprobeerd hun bij wijze van een 10MBit verbinding aan te smeren icm een belbundel, omdat er veel gebeld wordt (bedrijf). Ze willen het niet, en het is goed zo, want er komt downtime bij kijken, de administratie met overstappen, het geklungel met wederom nog meer kabels en dergelijk. Ze zijn blij met wat ze hebben en dat respecteer ik ook (na hevig uitleg enzo :P ) Ik vraag ze verder ook niet of ze toch niet willen upgraden omdat ik dan sneller een update kan binnen hengelen bijv.

Zo'n verbinding werkt over het algemeen dus 24/7. Die 8 uur dat een PC aanstaat is meer dan genoeg, en zo hoort het ook te zijn met een verbinding. Wat jij bied kan niet met garantie komen zoals dat is met een ISP. Want als jij downtime hebt, heeft de rest ook downtime. En de stress / frustratie komt nog wel hoor als iedereen jou gekbelt dat hun MSN of email niet meer werkt :D

Wees gewoon verstandig, en doe desnoods een free wireless in de lucht zenden, met daarop een landingpage over hoe toegang te krijgen. Ga geen onnodige connecties leggen want de volgende bewoner zou daar wel eens helemaal geen trek in hebben als die met een 20mbit aansluiting in gedachten had...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Leuk idee, maar ik geef je weinig kans... Zeker gezien de "5 euro per maand" waar je vanuit gaat. Grote ISP's zijn in een concurrerende markt niet voor niets duurder dan dat.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
MuisM4t schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:25:
Nog een vraag: heb je wel voldoende tijd om alles op te zetten?
Als die kabels eenmaal gelegd zijn zul je toch echt bij al die gebruikers dingen moet aansluiten en configureren , dat ze ook echt kunnen internetten.
Daarnaast gaat zoiets niet zomaar "erbij", zeker niet in het begin lijkt me.
Ik zal met de mensen die het wel eens willen uitproberen een paar lange kabels uitrollen, ipv6 installeren. Aangezien dit in windows ipv6 install is, verwacht ik met een juist geconfigureerde radvd, niet veel problemen.

En gezien het momenteel allemaal nog 'inhouse' te testen is, is het simuleren van een netwerk ook best te doen. Tijd heb ik wel... dat is het probleem ook niet.

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:51
Je weet wel dat jij het aanspreekpunt bent voor alle problemen dan?

"Ja, sinds dat nieuwe internet van jou werkt m'n printer niet meer!?" etc etc

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:33:
Leuk idee, maar ik geef je weinig kans... Zeker gezien de "5 euro per maand" waar je vanuit gaat. Grote ISP's zijn in een concurrerende markt niet voor niets duurder dan dat.
Vergeet niet waar de kosten zitten bij een DSL lijn... ~10 euro per lijn gaat direct naar KPN toe. Kabelaars met hun eigen netwerk houden de prijzen kunstmatige hoog en de performance kunstmatig laag. De eurodocsis standaard laat zo veel betere verbindingen toe, maar er wordt vanuit commercieel oogpunt meer geinvesteerd in PPPoE verbindingen dan in een beter netwerk.

Al ik hiermee 'the last mile' in handen zou hebben, zou corporate 'glasvezel' nogsteeds duur zijn, maar in dat geval ligt er wel een netwerk achter die het aan kan.

Ik wil er even op wijzen dat dit topic totaal niet meer gaat waar de TS over ging. Technische problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Skinkie op 22-06-2008 19:41 ]

Verwijderd

Als er toch nog whizzkids in je straat wonen, zie ik hen echt niet samen op 1 ADSL/kabel abbonnement. Zelf als het 20/24Mbps is is het waarschijnlijk een stap terug. En dat om 5-10€ te besparen per maand 8)7

Het is mooi dat je dit alles wil doen, maar je hoopt een beetje teveel op de gierigheid van de hollanders denk ik.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:07:
Als er toch nog whizzkids in je straat wonen, zie ik hen echt niet samen op 1 ADSL/kabel abbonnement. Zelf als het 20/24Mbps is is het waarschijnlijk een stap terug. En dat om 5-10€ te besparen per maand 8)7

Het is mooi dat je dit alles wil doen, maar je hoopt een beetje teveel op de gierigheid van de hollanders denk ik.
Het komt zeker in niemands lieve hoofdje op dat als het netwerk er eenmaal ligt er genoeg momentum gekweekt kan worden bijvoorbeeld van dat DSL lijntje richting glasvezel te gaan met de bijbehorende snelheids verbetering O+

• Onbekend
  • Laatst online: 14:59

Onbekend

...

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke download en uploadsnelheid krijg jij van je provider?

Als ik naar de startpost kijk, zie ik in eerste instantie geen directe problemen. Het is wel belangrijk dat je met IPv6 aan het internet gekoppeld zit omdat je anders met NAT moet gaan werken.
Bij de aanleg moet je nog zien te verzinnen waar je de CAT-kabel gaat leggen, en dat kan volgens mij nog lastig worden.
Verder is het een grote kans dat niet bij alle 30 mensen het internet in 1 keer werkt.
Ze moeten een ander e-mailadres aanmaken van een ander domein omdat ze niet meer bij de oorspronkelijke provider zijn aangesloten.

De grootste problemen verwacht ik met ondersteuning en de uptime van je internet signaal. Ook moeten mensen moeite doen om zo internet te krijgen, terwijl ze nu al gemakkelijk (zonder problemen) internet hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:10:
[...]

Het komt zeker in niemands lieve hoofdje op dat als het netwerk er eenmaal ligt er genoeg momentum gekweekt kan worden bijvoorbeeld van dat DSL lijntje richting glasvezel te gaan met de bijbehorende snelheids verbetering O+
Zo zal je echt geen product verkopen, je MOET al glasvezel hebben.
Ik zou toch nooit een product kopen, dat 1 grote stap achteruit is om 5-10 euro te besparen, en misschien, als ik geluk heb, in de toekomst beter zal worden, want hierover is er geen zekerheid.
En als er toch glasvezel zou beschikbaar zijn, dan zal dit waarschijnlijk ook aan ieder huis zijn ...

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:32

Twazerty

AVCHDCoder developer

als 2e lijn zou ik het wel nemen. Tenminste als ik op een ander netwerk zou zitten. Anders is het nutteloos.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:10:
[...]

Reken er maar niet op dat je dan bij 5 of 10 euro per maand kunt blijven ;) Het laten aanleggen van een glasvezelverbinding alleen al kost duizenden euro's, en dan heb je 't daarna ook nog over minimaal een paar honderd aan maandelijkse kosten. Oh ja, en dat is alleen voor de fysieke kabel. Komt nog apparatuur en verkeer bij. Ik hoop dat je dichtbij een bestaande PoP zit, want anders heb je 't ook nog over duizenden euro's aan optics.

Dit soort dingen kost geld. Waarom denk je dat al die aanbieders van ADSL voorheen met jaarcontracten werkten? Zodat ze zeker weten minimaal de investering er uit haalden. Inmiddels is dat wel redelijk zo dus kan 't nu per maand, maar dat gaat even duren voor je zover komt met een eigen aangelegd glasvezelverbinding.

't kan allemaal hoor, maar niet voor 5 euro per maand.

Verwijderd

Hoe krijgen mensen een eigen telefoonnummer dan bij je aansluiting? En waar moeten ze hun telefoontje op aansluiten? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 21:00 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:13:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke download en uploadsnelheid krijg jij van je provider?
ADSL2, zonder limitiet. Op mijn adres zou dat volgens een lijn meting tussen de 20/16 mbit downstream uitkomen.
Als ik naar de startpost kijk, zie ik in eerste instantie geen directe problemen. Het is wel belangrijk dat je met IPv6 aan het internet gekoppeld zit omdat je anders met NAT moet gaan werken.
Dat zit je bij iedere opstelling, zelfs met een tunnel. Met atm-v6 heb je de native verbinding waar je het overhebt, maar dat wil je toch routeringen vanwege het VLAN gebruik.
Bij de aanleg moet je nog zien te verzinnen waar je de CAT-kabel gaat leggen, en dat kan volgens mij nog lastig worden.
We kunnen alle kabels onder de fundering heen leggen, dat is 'redelijk' te doen in de kruipruimtes.
Verder is het een grote kans dat niet bij alle 30 mensen het internet in 1 keer werkt.
Ze moeten een ander e-mailadres aanmaken van een ander domein omdat ze niet meer bij de oorspronkelijke provider zijn aangesloten.
Ik laat het dan ook aan de eindgebruiker om (gratis) te kunnen testen. Wat betreft email etc. is het altijd een crime maakt.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:59:
[...]

Hoe krijgen mensen een eigen telefoonnummer dan bij je aansluiting? En waar moeten ze hun telefoontje op aansluiten? :?
Waar zeg ik dat ik telefoon aanbied :|? Persoonlijk zou ik nooit mijn belbasis abbo willen opzeggen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:01:
Waar zeg ik dat ik telefoon aanbied :|? Persoonlijk zou ik nooit mijn belbasis abbo willen opzeggen.
Waarom niet dan?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Vertel mij maar eens hoe ik 112 kan bellen bij grootschalige stroomuitval.

Verwijderd

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:05:
[...]

GSM?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ligt er meestal ook uit..

Maar pots is ook pots niet meer. En knalt er tegenwoordig ook uit bij grootschalige stroomuitval.

[ Voor 25% gewijzigd door Cyberpope op 22-06-2008 21:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 19:11

pcprutser

No message

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar onze telefoon zit nog steeds met een touwtje aan het stroomnet + telefoontouwtje van KPN... Dus dat probleem met stroomuitval en 112 bellen gaat niet helemaal op...
Ik zou rooksignalen gebruiken :+

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik hoop niet dat jij mijn buurman bent. Iedere keer als jij een nieuwe klant hebt, kun je één voor één de huizen afgaan om weer een kabel te trekken. "Dingdong, ben ik weer buurman, mag ik even in je kruipruimte kabeltje trekken?"
Kan ik één keer om lachen, maar als dat om de week gebeurt, houdt dat natuurlijk ook een keertje op. Hoe lang gaat het op deze manier duren voor je de nieuwe klant van 10 huizen verderop hebt aangesloten?

Ook hebben ISPs de gewoonte om als iemand vanwege een virus loopt te spammen, die internetverbinding plat te leggen. Dan kan jij weer bij al je buren gaan lopen zoeken wie de dader is, voordat het probleem is opgelost.

Waarom? Omdat het kan!!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pcprutser schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:21:
Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar onze telefoon zit nog steeds met een touwtje aan het stroomnet + telefoontouwtje van KPN... Dus dat probleem met stroomuitval en 112 bellen gaat niet helemaal op...
Ik zou rooksignalen gebruiken :+
Ik heb heel lang hiervoor een gewoon oud draaischijf toestel in mijn meterkast gehad. Klaar om in te pluggen indien nodig.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:01:
[...]

hier sla je de plank totaal mis....

de meeste mensen met een internet verbinding hebben ook ook vaak SIP. ga j tegen deze mensen zeggen sorry je moet maar terug naar KPN??

Je weet totaal niet waar je het over heb. zelfde geld voor mensen die een comercieel webhosting thuis willen uitvoeren.

Je het gewoon niet genoeg capacitijd... leuk plan. hellaas kansloos

A Soldiers manual and a pair of boots.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:05:
[...]

Daar zijn vast andere manieren voor, maar ik vind zeker dat je daar een punt hebt hoor. Ik zou het namelijk ook niet de deur uitgooien (als ik me uberhaupt bezig zou houden met telefonie ofzo).

Maar jouw reactie hier zal veelal lijken op die van mensen. Ze doen het niet weg omdat ze te onzeker zijn over wat ze ervoor terugkrijgen.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Dit is imho ook totaal kansloos:
  • Je moet voldoende mensen weten te overhalen.
  • Je moet overal kabels gaan trekken.
  • Je moet een zekere mate van service kunnen bieden.
  • Je moet met een zeer beperkte uploadsnelheid al die mensen gaan bedienen.
  • Je zou de nodige vergunningen nodig hebben om dit op een legale manier te doen
Hetgene waar ik eigenlijk niet over twijfel, is dat je het technisch werkend krijgt, daar zie ik het probleem niet in. Het is al de rest wat erbij komt, dat dit een quasi onmogelijk plan maakt.Je bent maar alleen en als er problemen zijn ga je ze altijd in je nek geschoven krijgen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:35:
[...]
een juist geconfigureerde radvd
Ah, leuk, nu gaan we het over techniek hebben. Hoe ga je ip-adressen voor dns-servers bij je klanten krijgen? En weet je hoeveel resources het kost om IPv6 naar IPv4 te transtlaten? (want nog geen 1% van het internet is native op v6 te bereiken). En wat doe je met protocollen die niet te transleren zijn zoals UDP, FTP, SMTP en H.323?
Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:41:
Vergeet niet waar de kosten zitten bij een DSL lijn... ~10 euro per lijn gaat direct naar KPN toe. Kabelaars met hun eigen netwerk houden de prijzen kunstmatige hoog en de performance kunstmatig laag.
Right... Ik heb bij meerdere ISPs gewerkt en ik kan je vertellen dat op consumentenaansluitingen geen denderende winsten gemaakt worden. Van bedrijven als KPN, Tele2, BBned etc. zijn de jaarcijfers op te vragen. Check die even als je een 'winst'-prognose voor je bedrijfje wilt.
Al ik hiermee 'the last mile' in handen zou hebben
Als je de last-mile in handen zou hebben, heb je inderdaad een goede onderhandelingspositie (waarom den je dat de OPTA de KPN zo op de heupen zit?)

Maar dan gaat het niet over 6 UTP touwtjes naar je buren maar grootschalige glasuitrol.
Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:00:
Dat zit je bij iedere opstelling, zelfs met een tunnel. Met atm-v6 heb je de native verbinding waar je het overhebt, maar dat wil je toch routeringen vanwege het VLAN gebruik.
Aha, vlans. Dat schaalt. Wat nu als je (theoretisch) 4097 klanten krijgt?
Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:25:
Het internet verkeer dat ik in principe via ipv6 wil ontsluiten gaat door een Linux systeempje dat de vlans termineert, en een transparante v4-proxy aanbiedt.
Om de fun maar even compleet te maken; ga je op alle systemen een proxy server configureren? Op IPv6? wat doe je met applicaties die geen IPv6 ondersteunen, zoals, euh, Outlook, Mail, Internet Explorer, MSN?

[ Voor 85% gewijzigd door JackBol op 22-06-2008 22:37 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
_DH schreef op zondag 22 juni 2008 @ 22:24:
Ah, leuk, nu gaan we het over techniek hebben. Hoe ga je ip-adressen voor dns-servers bij je klanten krijgen? En weet je hoeveel resources het kost om IPv6 naar IPv4 te transtlaten? (want nog geen 1% van het internet is native op v6 te bereiken). En wat doe je met protocollen die niet te transleren zijn zoals UDP, FTP, SMTP en H.323?
Aangezien het wellicht makkelijk voor een systeem dat nog geen ipv6 geinstalleerd heeft een ipv4 adres uit te delen, is er een DHCP protocol wat dat uitdeelt. Als een programma per definitie geen ipv6 ondersteund is er natuurlijk altijd nog een NAT verbinding mogelijk. Overigens waarom zou een mailer daemon geen ipv6 doen :) Ik ben me er van de andere protocollen overigens niet van bewust dat het niet zou werken met 6to4.
Right... Ik heb bij meerdere ISPs gewerkt en ik kan je vertellen dat op consumentenaansluitingen geen denderende winsten gemaakt worden. Van bedrijven als KPN, Tele2, BBned etc. zijn de jaarcijfers op te vragen. Check die even als je een 'winst'-prognose voor je bedrijfje wilt.
Hoi ik ook :) En ik heb ook de BBNed en KPN ATM/DSL contracten gelezen :) Minimale afname, overboeking per lijn, technische eisen etc.
Als je de last-mile in handen zou hebben, heb je inderdaad een goede onderhandelingspositie (waarom den je dat de OPTA de KPN zo op de heupen zit?)

Maar dan gaat het niet over 6 UTP touwtjes naar je buren maar grootschalige glasuitrol.
So what... wat biedt glas momenteel (laten we zeggen binnen 5 jaar) dat de aanleg kosten uberhaupt te overwegen zijn. Wat momenteel over UTP mogelijk is, is voorlopig alleen met dure glas modules en switches te evenaren. Terwijl wat al 10 jaar met coax mogelijk is, nooit wordt gebruikt.
Aha, vlans. Dat schaalt. Wat nu als je (theoretisch) 4097 klanten krijgt?
Dan hoop ik in iedergeval twee switches te hebben :+ (om even het router verhaal buiten beschouwing te laten ;))
Om de fun maar even compleet te maken; ga je op alle systemen een proxy server configureren? Op IPv6? wat doe je met applicaties die geen IPv6 ondersteunen, zoals, euh, Outlook, Mail, Internet Explorer, MSN?
Ik wil 6to4 configureren, en een algemene http proxy met dns/dhcp etc. configureren. Zodat de de latency van de verbinding zelf laag blijft. NAT'en kan sowieso een optie blijven, maar dat zou theoretisch ook aan de andere kant van de ADSL lijn gebeuren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Skinkie schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:27:
[...]

Aangezien het wellicht makkelijk voor een systeem dat nog geen ipv6 geinstalleerd heeft een ipv4 adres uit te delen, is er een DHCP protocol wat dat uitdeelt. Als een programma per definitie geen ipv6 ondersteund is er natuurlijk altijd nog een NAT verbinding mogelijk. Overigens waarom zou een mailer daemon geen ipv6 doen :) Ik ben me er van de andere protocollen overigens niet van bewust dat het niet zou werken met 6to4.
6to4 is voor ipv6 tunnels over ipv4 netwerken, Je kan met 6to4 niet met ipv4 endhosts communiceren. Voor 99% van het internet moet je dus ipv6 naar ipv4 translaten, wat de zelfde restricties heeft als port-translatie.

Een lokale mailer-daemon gaat ook niet werken. Ten eerste moet je IPv6 ondersteuning in je MTA hebben, want IP adressen worden gebruikt in de envelope. Daarnaast zit het hele handeltje achter een getransleert adresje. Hooguit 1 mailserver dus mogelijk, en als ze niet via jou gaan relayen krijg je een leuke SMTP conversatie:

MTA1: HELO! ik ben blabla.local
MTA2: *resolving*.... ik ken jou niet. houdoe.
Hoi ik ook :)
Heb je ook opgelet hoeveel voeten het in de aarde heeft om 'domme' consumenten te bedienen? Dit wil je als bedrijf al minimaliseen, laat staan persoonlijk afhandelen.
En ik heb ook de BBNed en KPN ATM/DSL contracten gelezen :) Minimale afname, overboeking per lijn, technische eisen etc.
En die Ethernet stekker die jij gaat aanbieden is niet overboekt? Iedereen overboekt, omdat KPN niet voor al hun 1.6 miljoen klanten 4Mbit in de backbone reserveerd. Dan zou je internet abonnement pas duur worden.
So what... wat biedt glas momenteel (laten we zeggen binnen 5 jaar) dat de aanleg kosten uberhaupt te overwegen zijn. Wat momenteel over UTP mogelijk is, is voorlopig alleen met dure glas modules en switches te evenaren. Terwijl wat al 10 jaar met coax mogelijk is, nooit wordt gebruikt.
De kosten zijn niet de interface of wat dan ook, maar de aanlegkosten van de fiber. Daarnaast, ga je echt UTP buiten neerleggen? Met repeaters, kans op bliksem inslag, potentiaal verschillen?Ethernet kan bizar slecht tegen ErrorSeconds, daar zijn de frames veel te groot voor. Waarom denk
je dat DSL gebaseerd is op ATM?
Dan hoop ik in iedergeval twee switches te hebben :+ (om even het router verhaal buiten beschouwing te laten ;))
Aha, juist. Managability van je oplossing valt in eerst instantie dus niet binnen je scope.
Ik wil 6to4 configureren, en een algemene http proxy met dns/dhcp etc. configureren. Zodat de de latency van de verbinding zelf laag blijft. NAT'en kan sowieso een optie blijven, maar dat zou theoretisch ook aan de andere kant van de ADSL lijn gebeuren.
6to4 is kun je scharen onder de overlay-netwerken. Dat betekent dat je niet kan communiceren met IPv4 endhosts, zoals ik al eerder aangaf. Daarnaast introduceert een proxy juist delay (en je moet op je clients een proxy adres configureren, dus client support nodig). NAT is geen optie, want als 2 mensen een IPSec verbinding naar hun werk willen opzetten ben je al de pineut.

Je gaf al eerder aan dat we maar een stel doemdenkers waren, maar dat zie je toch verkeerd. Ik gun je dit van harte, maar ik denk dat het nergens op uit gaat lopen. IMHO is je technische kennis veel te laag en ik weet niet wat voor baan je hebt, maar met de manier waarop jij het wilt gaan opzetten ben je bij 30 klanten al bezig dit full-time te gaan supporten (en dan bedoel ik geen 40u per week maar elke seconde tijd die je niet slaapt).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens zijn er wel degelijk ADSL aansluitingen te krijgen met daaroverheen een subnet geroute. Als je dit doorzet raad ik je van harte aan dat te doen zodat je niet zelf hoeft te NATten.

XS4ALL en KPN leveren dat bijvoorbeeld standaard over hun Business DSL lijnen. Je moet ze er ws. alleen wel even toe bewegen meer adressen te leveren dan de standaard 8.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 23-06-2008 00:15 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
_DH schreef op maandag 23 juni 2008 @ 00:09:
6to4 is voor ipv6 tunnels over ipv4 netwerken, Je kan met 6to4 niet met ipv4 endhosts communiceren. Voor 99% van het internet moet je dus ipv6 naar ipv4 translaten, wat de zelfde restricties heeft als port-translatie.
Ze denken er daar anders over. http://www.kfu.com/~nsayer/6to4/noipv4.html
Een lokale mailer-daemon gaat ook niet werken. Ten eerste moet je IPv6 ondersteuning in je MTA hebben, want IP adressen worden gebruikt in de envelope. Daarnaast zit het hele handeltje achter een getransleert adresje. Hooguit 1 mailserver dus mogelijk, en als ze niet via jou gaan relayen krijg je een leuke SMTP conversatie:
Postfix en Sendmail praten beide gewoon IPv6. Wat betreft die ene mail server, dat geld ook voor het wanadoo/planet etc. netwerk. Allen configuren een smarthost om spammen te voorkomen.
Aha, juist. Managability van je oplossing valt in eerst instantie dus niet binnen je scope.
Ik heb het hier steeds over 30 hosts gehad. Als dat niet te managen is met 1 switch ;) Er was een heel mooi acroniem dat iets betekende als 'implementeer geen dingen die je nu niet gebruikt maar alleen dienen voor toekomstige uitbreidingen'. Zeker en vast dat dat hier ook voor op gaat.
Je gaf al eerder aan dat we maar een stel doemdenkers waren, maar dat zie je toch verkeerd. Ik gun je dit van harte, maar ik denk dat het nergens op uit gaat lopen. IMHO is je technische kennis veel te laag en ik weet niet wat voor baan je hebt, maar met de manier waarop jij het wilt gaan opzetten ben je bij 30 klanten al bezig dit full-time te gaan supporten (en dan bedoel ik geen 40u per week maar elke seconde tijd die je niet slaapt).
Je maakt me aan het lachen :)

Verwijderd

Tjah, je wil het ook gewoon niet horen.

Feit: ipv6 gaat niet werken voor de gemiddelde consument in Nederland.

Dan kun je wel allerlei software opnoemen die 'hoort' te werken met ipv6, maar dat is geen argument.

Dus je wil technische zaken horen: ipv6 gaat niet werken.

Maar de technische zaken zijn ook niet direct heel boeiend, veel boeiender zijn de management zaken, wettelijke verplichtingen, problemen met het aanleggen van de infrastructuur enzo. Als je dat al niet eens in orde hebt wat moet je dan nog met de technische zaken...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jammer dat je Cyber niet serieus neemt dan.

Er zit namelijk zeker wel wat in Cyber zegt. Je gaat sowieso tijd kwijt zijn met de aanleg. Gaten graven en kabels trekken doe je niet even in een middagje, zeker niet als je door funderingen van woningen wil, daar ben je wel even mee bezig. Dan komt nog ht aansluiten van iedereen op je netwerk. Technisch gezien is het simpel, kabeltje prikken en klaar.
Maar je moet administratie bij gaan houden. Er moeten contracten opgesteld worden, je zult betalingen bij moeten houden, je zult dus de complete boekhouding moeten doen.

En dan zijn er nog wanbetalers. Je kunt ze altijd knijpen, maar daarmee los je het probleem niet op, je hebt kosten gemaakt en die moeten ze wel gaan betalen. Natuurlijk kun je bij die mensen langs gaan en waarschijnlijk betalen ze dan ook wel, maar stel dat ze dit niet doen. Dan zul je een incassoprocedure moeten starten. Dit kost weer geld en met name tijd.

Dan komt er nog eens de ondersteuning. Je moet er in principe vanuit gaan dat je klanten alles uit moet gaan leggen, want niet alleen de wizzkid van 3 huizen verderop zit op je internet, maar ook die alleenstaande moeder met 3 kinderen die de hele dag willen msnen, maar zelf geen snars ervan snappen. Als het niet werkt dan lopen ze gelijk naar je toe om het maar op te lossen. En dat gaan niet alleen jouw problemen zijn, maar ook alle andere dingen. Virusscanners die niet meer automatisch updaten, internetpagina's die niet meer werken, MSN die geen bestanden meer kan verzenden. Een gemiddelde klant ziet dat allemaal als internet en komen naar jou toe, want jij bent het internet mannetje. Nu kun je mensen wel vertellen dat het niet zo is, maar het kost je wel tijd.

En dan heb ik hierbij de hele telecomwetgeving, privacywetgeving en vast nog wat andere wetgevingen achterwege gelaten die wel op jou van toepassing worden.

Dus wat dat betreft zit er naast het technische verhaal nog heel veel meer aan vast en dat maakt dat het moeilijk zal zijn om te gaan realiseren.

Verwijderd

En wat als je hier straks meer werk aan zou hebben dan verwacht, zeg bv. voor de grap, fulltime... ga je dan 60+ euro per maand bovenop het abo gooien om je loon te kunnen betalen (2000 euro pm / 30 klantjes).

Of trek je dan de stekker er uit ?

Dit soort projectjes zijn leuk om over te denken maar zonder een grote zak duiten kom je niet ver.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 01:39 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

AFAIK zeggen die lui hetzelfde als ik :? Enne, QFTA:

"But for the general client-server case, the technique has been shown to work reasonably well."

Dat is de software waar je een dienst over wilt aanbieden inderdaad!
Je maakt me aan het lachen :)
Mooi, Ik heb ook genoten. :+

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 23-06-2008 07:00 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien kun je een 2de aderpaar aansluiten en 2 adsl lijnen bridgen, is in ieder geval al 40/2 mbit hou je nog wat speling ook.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

En dan is de eindgebruiker ook weer 2 keer zo veel kwijt... :P
Ik zit nu op een Orange lijntje van 8Mbit voor 7 euro p/maand. (mijn vriendin heeft geen 20 mbit nodig...) en weet je, ik vind het ook nieteens een probleem. (ok thuis heb ik wel 20 mbit, maar de gemiddelde gebruiker download ook geen dvd's. Voor het gemiddelde account is dit meer dan voldoende)
Waarom zou ik dan 5-10 euro uit willen geven (doen we nu ook) voor een lijn zonder garanties, die op een technologie werkt die nog niet goed te implementeren is (wat je ook zegt, het is de waarheid. Denk je dat XS4ALL het nog niet had draaien als het goed zou werken? Waarom blijft het dan bij een pilot/proef/beunproject atm?), waarop basic services zoals MSN file-transfer, skype en bittorrent misschien niet eens werken en die waarschijnlijk door de andere mensen die de verbinding voltrekken echt niet sneller is dan die 8 Mbit die ik nu heb? :D
No way dat dit gaat werken :)

ohja: je kunt dit natuurlijk weer negeren en afdoen met "ik wil alleen technische problemen horen", maar volgens mij valt infrastructuur en haalbaarheid van je plannen OOK onder technische problemen in dit geval. In ieder geval zijn deze problemen structureel en echt, in tegenstelling tot je fantasie ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Wokkels op 23-06-2008 10:02 ]

Permanent wintericon!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

En al zou 't allemaal wel voor elkaar komen...

Wat als de TS *zelf* gaat verhuizen? Dan gaat overal de stekker uit!

Kijk m.i. is delen van verbindingen best te doen, maar zorg dat de verwachtingen niet te hoog gespannen worden. Ik heb 't ooit geregeld voor 2 van m'n buurvrouwen. De een 'n adsl-abo en de ander 'n draad naar haar router. Werkte prima. De 2 zijn zussen, dus de kosten regelden ze onderling. Maar ik zou er zelf niet tussen zijn gaan ziten. Toen ze verhuizden gingen ze weer samen naast elkaar wonen en is het adsl verhuisd zonder problemen.

Een hele straat voorzien is wat anders. En zeker als je 't ooit nog groter wil (wijk).

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

Beaves

Usque ad Finem

Jij ons ook, maar daar gaat het nu niet om. Geef nu eens gewoon antwoord op enkele vragen die hier voorbij komen zodat je zelf ook inziet dat dit niet gaat werken.

Wat als ik een dienst bij je afneem, je een dag bij mij in de kruipruimte hebt gezeten (die ik overigens niet heb omdat alles met beton is volgestort :z ) en ik daarna aankom met een aantal simpele vragen:

* Ik wil IPSEC gebruiken + een aantal poorten open zetten zodat ik een eigen mailserver kan gebruiken.
* Ik wil bovendien een eigen publiekelijk IP adres, dit omdat het gedeelde IP adres natuurlijk zo op een blacklist staat.

Hoe ga je dit doen? Als je een goedkoop abonnement neemt (wat wel moet wil je voor 5 Euro winst maken) krijg je maar een publiekelijk IP adres. Da's niet genoeg als je twee klanten krijgt die met mijn simpele vragen komt.

Wat ga je doen als je op vakantie gaat? Hoop je er het beste van of ga je iemand inhuren? Wat als je morgen onder een trein loopt, wie neemt jouw taken dan over? Of moet iedereen dan maar het UTP snoertje doorknippen en alsnog maar normaal DSL nemen?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Beaves schreef op maandag 23 juni 2008 @ 13:10:
* Ik wil IPSEC gebruiken + een aantal poorten open zetten zodat ik een eigen mailserver kan gebruiken.
Je hebt een publiek IPv6 adres, have fun. Alles wat naar IPv4 gaat, gaat door een relay heen.
* Ik wil bovendien een eigen publiekelijk IP adres, dit omdat het gedeelde IP adres natuurlijk zo op een blacklist staat.
Je hebt een eigen IPv6 adres.
Hoe ga je dit doen? Als je een goedkoop abonnement neemt (wat wel moet wil je voor 5 Euro winst maken) krijg je maar een publiekelijk IP adres. Da's niet genoeg als je twee klanten krijgt die met mijn simpele vragen komt.
Ik wil geen winst maken.
Wat ga je doen als je op vakantie gaat? Hoop je er het beste van of ga je iemand inhuren? Wat als je morgen onder een trein loopt, wie neemt jouw taken dan over? Of moet iedereen dan maar het UTP snoertje doorknippen en alsnog maar normaal DSL nemen?
Er zullen in de straat nog wel wat mensen wonen die verstand van hebben van internet, je geeft ze de sleutel van je huis, je zet een extra switch en router klaar en je vertelt ze hoe de boel omgeprikt moet worden als iets niet meer werkt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:31:
Er zullen in de straat nog wel wat mensen wonen die verstand van hebben van internet, je geeft ze de sleutel van je huis, je zet een extra switch en router klaar en je vertelt ze hoe de boel omgeprikt moet worden als iets niet meer werkt.
Dus dat betekent dat je mensen internet aanbiedt waarbij ze de problemen zelf op mogen gaan lossen. Daar gaat natuurlijk niemand intrappen.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

Beaves

Usque ad Finem

En waar ga je dat IPv6 verkeer afleveren? Bij je consumenten ISP die dat niet eens native aanbiedt? En hoe wil je UDP verkeer e.d. door je relay heen krijgen?

[edit]
En geef me dan ook maar even een IPSEC client die IPv6 snapt :)

Wat je beter kan doen is een DSLAM kopen en iedereen middels koper voorzien van internet. Maar dan moet je natuurlijk wel een DSL router leveren die IPv6 snapt ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Beaves op 23-06-2008 15:24 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

[sarcasm mode]
Je hebt een eigen IPv6 adres.
Kan ik bij jou m'n eigen /64 reggen? Oh ja.. wil je die bij RIPE dan ook even registreren voor me? Ohja. Ik heb ineens +100V op m'n kabel van 90 meter staan. Gek zeg :).

Whoops.. blikseminslag.. alles stuk.. Wat nu? verzekering? Ik betaal je iedere maand 5 euro dus ik mag aannemen dat ik mijn schade op jou kan verhalen?

[/sarcasm mode]

Ohja.. ik kan zo nog uren doorgaan :)

dus ...

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 11:57
Nou....
Kun je niet beter business-plan opmaken?
En dan technische/functioneel plan opmaken of PID maken om te achterhalen of het haalbaar is etc..

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Moet je je buren wel goed vertrouwen >:)
Echt een DHZ-internet pakket. Leuk als je op zoek bent naar 'n hobby (zelf troubleshooten) voor 5 euri in de maand, maar niet voor iemand die 'n serieuze internetverbinding zoekt.

En nog geen reactie op de vraag wat er gebeurt als je zelf verhuist.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
magic_nl schreef op maandag 23 juni 2008 @ 15:58:
En nog geen reactie op de vraag wat er gebeurt als je zelf verhuist.
Dat zal de komende 10 jaar nog wel loslopen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

30 man, keer 5 Euro is 150 Euro. Lijkt me de moeite niet eens om er überhaupt over te denken, je zal er veel tijd mee kwijt zijn :)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 19:45

TeeDee

CQB 241

Skinkie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:08:
[...]

Een beetje korte termijn denken. Wat als de gemeente in al haar wijsheid bedenkt dat jouw 'buurt' binnen 5 jaar ruimte moet maken voor <insert>. Wat als jij volgend jaar je huis uit moet om <insert> reden. Wat als de hele reutel afbrandt. Lever je ook email services (pop, imap noem maar op)? Zo ja, neem je het backuppen ook mee? Dat je backup capaciteit hebt geloof ik wel, maar mocht dat een keer fout gaan > hoe ben je juridisch afgedekt dan? Laat jij dan al je gebruikers met de gebakken peren zitten?
Lekker veilig. Jij kan die persoon wel vertrouwen maar als ik als buurtbewoner zou horen dat dit mogelijk is, zeg ik per direct mijn abo op. Wie geeft mij de garantie dat die persoon niks raars doet?

[ Voor 29% gewijzigd door TeeDee op 23-06-2008 16:26 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Het is een leuk plan om samen met een stel vrienden te proberen, terwijl je lekker ieder met je eigen ADSL verbinding blijft internetten. Niet iets dat je moet willen opzetten om de hele straat daardwerkelijk van goedkoop internet te voorzien. Gaat te veel tijd, moeite en geld in zitten; als je uberhaupt al mensen weet over te halen. Om nog maar te zwijgen over de problemen en technische beperkingen waar je tegen aan kan (en zal) lopen...

[ Voor 13% gewijzigd door OkkE op 23-06-2008 16:31 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11 10:29
Daarbij zou ik bij ons thuis ook niemand de kruipruimte in laten zonder er zelf bij te zijn ivm stroom aftappen of weet ik wat. Dus zou je al moeten komen aansluiten als ik thuis ben.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

offtopic:
Maar ik vind het wel een leuk idee, ook al zitten er veel haken en ogen aan :) Succes in ieder geval ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Technisch gezien denk ik dat een 'goedkope' DSLAM (Zyxel) plaatsen nog het meest interessante is. Geen last van overspanning op je CAT5 bekabeling en iedereen kan keurig z'n eigen DSL routertje plaatsen met bijbehorende bandwidth. QoS geregeld dus.
Blijft natuurlijk de vraag hoe het zit met vergunningen. Als buurman $x ruzie heeft met buurman $y kan hij z'n touwtje doorknippen. Wat gebeurd er als buurman $x verhuisd en de volgende bewoner heeft er geen zin in en knipt je netwerkje aan gort?
Allemaal zaken waar je blijkbaar veel te licht over nadenkt, net als alle andere zaken die al aan bod zijn gekomen. Nee nee.. we zijn geen doemdenkers hiero, maar proberen je serieus tegenargumenten te geven (waarvan een aantal hele sterke), maar je luistert er niet naar en hebt overal een antwoord op blijkbaar.

Ga er voor!

dus ...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Skinkie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:08:
[...]

Niet echt een instelling die vertrouwen geeft vind je zelf niet?
Ook al blijf je er nog 10 jaar wonen, of nog langer, je potentiele klanten zullen zich dat ook afvragen. Als jij daarop reageert met "het zal wel loslopen" dan denk ik niet echt dat je overtuigende kracht hebt.

Verwijderd

Ik denk dat dit een onbegonnen zaak is. Voor een euro of 20 heb je een prima verbinding met hoge snelheid. Ook wordt er steeds vaker online tv/video gekeken en online gegamed. De vraag naar bandbreedte neemt alleen maar toe. Een 20/1 mbit verbinding delen over meerdere personen lijkt mij dan geen oplossing. Ik zal er in iedergeval niet aan mee doen. Het is natuurlijk ook wel leuk om zoiets op te zetten maar dan kan je beter een groot lokaal netwerk opzetten om files etc te sharen met de buurt met behoud van iedereen zijn eigen adsl/kabel verbinding. Er zitten aan dit verhaal meer nadelen dan voordelen, maar dat is dan ook mijn menig. Veel succes in iedergeval.

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Een leuk idee ongeacht wat sommige zeggen wel degelijk haalbaar. Er zijn genoeg praktijk voorbeelden.

Natuurlijk kun je dit niet vergelijken met een grote ISP!.Dat moet je ook niet doen. TS moet zelf overigens begrijpen dat een straatLAN een hobbyproject is. Verwacht niet dat je hier aan gaat verdienen. Het belangrijkste is peilen hoeveel mensen hier aan mee willen doen. En dan met een groepje aan de gang gaan. Je moet dit niet alleen opzetten.

Vergeet IPv6!! Dat wordt door heel wat apparaten nog helemaal niet ondersteund. Ik zie het nut er ook niet echt van in op dit moment.

De kracht van een straatLAN is niet dat je perse voor ISP gaat spelen maar juist dat men op een snelle manier met elkaar kan communiceren. Kortom geen VLAN's voor klanten. Het is toch veel leuker dat een buurman zijn fileserver voor de hele straat beschikbaar stelt. Bedenk diensten waar je in straat verband wat aan hebt en wat mensen dichter bij elkaar brengt. Juist daarvan moet je het hebben!!!! Verdiep je eens in wat studenten netwerken....

Zorg voor 2 Internetlijnen en voer je core netwerk en servers dubbel uit. Dit hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. bouw 2 servers met VMs. Kun je heel goed wat diensten redundant in de lucht houden. Regel een domein/mailbak zodat je iedereen eigen mail adresje kunt geven. Een leuk intra/extranet er bij en je komt al een heel eind.

Het lastigste zal zijn het graven en de kabels trekken. Daar moet je even goed bespreken met je buren. 1 UTP aansluiting per huis. Wat ze er daar achter hangen met een switch moeten ze zelf maar weten. Je kunt verder allerlei technische beperkingen verzinnen maar pas op. Dat wil je juist niet.

Als je met 10 man iets kunt opzetten is dat mooi. Het is nog mooier als ieder een dienst in het netwerk voor z'n rekening neemt. De ideeen die je in hoofd hebt over glasvezel of meerdere straten aansluiten moet je vergeten. Als het zover zou komen wordt het een heel ander verhaal. Maar een eenvoudig straatLAN is goed te doen.

Er zullen mensen zijn die hun internet verbinding houden daar kun je misschien wat verkeer langs routeren met hun toestemming natuurlijk. Nogmaals je moet dit meer zien als een gezamelijk project. In de toekomst als VDSL2/glas beschikbaar komt kun je daarop overstappen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:23

Fiber

Beaches are for storming.

Grappig topic! Maar tot nog toe is het alleen maar theorie.
Probeer het gewoon eens een paar maanden zou ik zeggen. In eerste instantie alleen met een paar directe buren. Biedt het gewoon gratis aan en begin pas over betaling als het echt 100 % betrouwbaar werkt. Zo hoog zijn jouw kosten in het begin nou ook weer niet zo te horen. Maar laat ze hun eigen verbinding nog niet direct opzeggen! :)
Je merkt dan gauw genoeg of het echt werkt bij gewone simpele internet dingen als MSN, Messenger, YouTube, Flickr, Uitzending Gemist, iTunes, e-Mail, Hotmail, Xbox, PlayStation, Internetbankieren, belastingaangifte, Thuiswerken etc. En dan heb ik het nog niet eens over zaken als BitTorrent en UseNet en VOIP telefonie.
Je weet het pas echt zeker als je het serieus geprobeerd hebt. Ik denk dat je grootste probleem de beperkte upload wordt....
Bij mij in de straat ligt glasvezel, XMS. 'Iedereen' heeft een 50/50 verbinding in z'n huis liggen wat natuurlijk volstrekte overkill is. 1 lijntje delen met de hele straat zou best voldoende zijn denk ik, maar ik denk niet dat XMS daar blij van zou worden als we dat zouden doen omdat zij dan nooit de kosten er meer uit krijgen. ;)

Hou ons op de hoogte, we zij natuurlijk allemaal reuze benieuwd hoe dit gaat aflopen! >:)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
TS: wat gebeurt er als je gaat verhuizen?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Fiber schreef op maandag 23 juni 2008 @ 18:19:
Grappig topic! Maar tot nog toe is het alleen maar theorie.
Probeer het gewoon eens een paar maanden zou ik zeggen. In eerste instantie alleen met een paar directe buren. Biedt het gewoon gratis aan en begin pas over betaling als het echt 100 % betrouwbaar werkt.
Op het aanmeld formulier staat dat ook als tweede optie aangegeven.
Hou ons op de hoogte, we zij natuurlijk allemaal reuze benieuwd hoe dit gaat aflopen! >:)
Zal ik zeker doen :)

• GrooV
  • Laatst online: 28-11 19:37
Waar ga je trouwens je IPV6 tunnel halen? IPV6 mag dan wel genoeg adressen hebben maar is alles behalve gratis. Er zijn gratis tunnels die dit aanbieden, maar die zijn erg sloom. Als je ze via RIPE wil dan moet je je eigen uplink hebben en die heb je niet en dan heb je ook nog niet eens een IPV4 tunnel. Er zijn veel IPV4 -> 6 tunnels maar 6 -> 4 tunnels zijn zeldzaam. Vergeet ook niet dat jou ADSL lijn maar een beperkt aantal verbindingen aankan, als er 5mensen p2p gebruiken dan kan je nog zoveel QoS hebben maar het aantal connecties wordt gewoon je bottleneck.

Dit is een leuk plan voor een studenten huis, maar meer ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 23-06-2008 19:06 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
GrooV schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:04:
Waar ga je trouwens je IPV6 tunnel halen?
Native atmv6 bij de aanbieder.
IPV6 mag dan wel genoeg adressen hebben maar is alles behalve gratis. Er zijn gratis tunnels die dit aanbieden, maar die zijn erg sloom.
...klinkt als of je het echt hebt getest. Ik houd het momenteel bij FUD.

636.8KB/s over mijn externe IPv6 tunnel, op een 6Mbit connectie.

• GrooV
Skinkie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:23:
[...]

Native atmv6 bij de aanbieder.

[...]

...klinkt als of je het echt hebt getest. Ik houd het momenteel bij FUD.

636.8KB/s over mijn externe IPv6 tunnel, op een 6Mbit connectie.
Ok dat valt nog mee dan, ik ben 2 jaar geleden bezig geweest met IPV6 maar heb het toen opgegeven omdat er veel haken en ogen aan zitten. Zolang je niet veel wil betalen zit je vast aan contracten met erg veel voorwaarden, welke erg snel zonder enige waarschuwing verbroken kunnen worden.

Mag ik trouwens vragen wie je IPV6 aanbieder is? En wat de kosten hier van zijn?

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
GrooV schreef op maandag 23 juni 2008 @ 21:57:
Mag ik trouwens vragen wie je IPV6 aanbieder is? En wat de kosten hier van zijn?
Dit is een Sixxs (Surfnet PoP) verbinding over ADSL Basic van XS4ALL. Waarom niet de native XS4ALL ipv6 configuratie? Omdat die niet werkt :X

• GrooV
Skinkie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:17:
[...]

Dit is een Sixxs (Surfnet PoP) verbinding over ADSL Basic van XS4ALL. Waarom niet de native XS4ALL ipv6 configuratie? Omdat die niet werkt :X
Ok veel succes dan, Sixxs disconnect je al bij het geringste wat ook maar bij misbruik in de buurt komt. Zorg voor een IPV6 verbinding met een contract zodat je iig niet zonder verbinding komt.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
GrooV schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:28:
Ok veel succes dan, Sixxs disconnect je al bij het geringste wat ook maar bij misbruik in de buurt komt. Zorg voor een IPV6 verbinding met een contract zodat je iig niet zonder verbinding komt.
Gelukkig denken ze wel mee :)

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-11 20:38
in een studentenflat zou dit nog wel te doen zijn, maar een hele straat..

Never nooit niet....

been there, done that, bought the T-shirt

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:30

Crazy-

Best life ever

ja inderdaad, ik zie dit wel in een (studenten)flat.
Zelf zijn wij momeenteel bezig met een klant, welke een vastgoed gigant is, om een flat te voorzien van standaard DSL/netwerk (100mbit connectie.)

Zeer interessant, maar hier zitten vele uren(dagen/weken) in

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:54

Lulukai

God's gift to women

Hoe is het nu met de TS afgelopen?

.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
ruyckske schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:14:
Hoe is het nu met de TS afgelopen?
De buren die wilden hangen nogsteeds met WiFi aan m'n accesspoint.

Pagina: 1