Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[C#] Form +met Browser + video op achtergrond geen opacity

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn probleem is dat ik een video wil afspelen op twee schermen die op dezelfde PC zijn aangesloten waarbij op 1 scherm er een soort overlay is met tekst (HTML pagina), en de film in feite dus background is. Het afspelen van de films is geen probleem, simpelweg media player in een form en deze dan x2.

Maar die overlay geeft het probleem. Het lukt mij niet om een webbrowser element transparant te krijgen. Als tussen oplossing heb ik geprobeerd om met een 'echte' mediaplayer (dus niet binnen mijn applicatie) een film te laten afspelen. Maar zelfs als ik de hele form dmv 'opacity' transparant maak, dan werkt dit niet in het gedeelte van het scherm dat de video laat zien.

Enfin, misschien is iemand die een idee heeft hoe ik dit kan realiseren. De overlay moet een losse HTML pagina zijn. Wellicht een hardware oplossing is een extern kastje die twee outputs kan mixen, dus 1 output de webpagina en de andere het filmpje; maar ook hier heb ik geen goede oplossing gevonden.

Hopenlijk is er iemand met een goed idee, want ik loop gewoon vast :(...

Gr.
Jodocus.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Ik geloof dat Windows Media Player een soort van Hardware Aanroep doet om het beeld te tekenen. daarin wordt de opacity van het scherm erboven op waarschijnlijk niet mee genomen. Wat je zou kunnen doen is via Direct3D het filmpje op het scherm teken en meteen ook de tekst die je er boven wil in je html pagina.

Dit maakt het allemaal wel wat ingewikkelder maar het zou te doen moeten zijn. (Kijk bijvoorbeeld even naar XNA die neemt je al wat werkt uit handen)

Na even zoeken op internet vond ik dit: die gast heef tprecies het zelfde probleem:

http://www.eggheadcafe.co.../Sep2005/post23542226.asp

Ook geen directe oplossing maar wel meer leads. zoek eens op overlays enzo.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, direct3D..in die richting heb ik nog niet gekeken. Thanks voor de lead :)...

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 10:30

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Is Silverlight / WPF geen optie? Die heeft video-support en kun je met ARGB waardes werken om text (en andere dingen) over de video heen te zetten. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Silverlight zou dan mijn voorkeur hebben. Ik ben nu bezig met een e-learning systeem in Silverlight. In ons geval komen de video's van een Camtasia (screencam software) bron en gebruiken we silverlight om de video interactief te maken. De overlay teksten (inclusief opmaak) kunnen eenvoudig via xamlpad of een 'XPS document writer tool' worden aangepast. Met Expression Blend (een Visual Studio voor grafische vormgevers) kun je zelfs hele animaties over de video heen leggen. Erg leuk speelgoed al zeg ik het zelf.

Opmaak in Direct3D is ook meteen een stuk ingewikkelder. Het ligt heel erg aan het type overlay welke je wilt maken. Een overlay voor ondertitels is nog redelijk eenvoudig met Direct3D, maar als het ook opmaak (bold, schuin, kleuren, letter grootte, etc) moet kunnen bevatten worden het allemaal stukken lastiger.

Overigens is xhtml vrij eenvoudig met xslt om te zetten naar xaml. Vrijwel alle elementen uit html zijn aanwezig in xaml.

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Topicstarter
Expression Blend kende ik niet...maar ziet er wel goed uit moet ik zeggen. Maar ja, dat kan natuurlijk ook gewoon goede marketing zijn :)...

Overigens de video die jullie gebruiken, wordt die ook 'live' toegevoegd ? Of moet je die eerst nog omzetten. Ik zit even te denken aan hoe makkelijk je een andere film kunt toevoegen...

Verwijderd

Topicstarter
mOrPhie schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:33:
Is Silverlight / WPF geen optie? Die heeft video-support en kun je met ARGB waardes werken om text (en andere dingen) over de video heen te zetten. :)
Ik heb er even op gezocht...'t ziet er allemaal leuk uit. Heb je wellicht een paar goede links waar ik kan beginnen om me hier in te verdiepen ?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 10:30

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

http://silverlight.net/Learn/ is een goed startpunt. Vooral de video's zijn een goede introductie. Verder heet Scott Guthrie een aparte Silverlight-tag op z'n blog. Hierop staan wat HowTo's, praktijkvoorbeelden en tips: http://weblogs.asp.net/sc.../Silverlight/default.aspx

Verder zijn er al aardig wat boeken te vinden. Verward Silverlight trouwens niet met WPF bij het zoeken van boeken. Silverlight heeft z'n eigen runtime en is dus (nog) niet 100% compatible met WPF.

Silverlight 2 komt eraan, maar met wat jij wilt kun je prima met 1.1 aan de slag me dunkt. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:27:
Maar die overlay geeft het probleem. Het lukt mij niet om een webbrowser element transparant te krijgen. Als tussen oplossing heb ik geprobeerd om met een 'echte' mediaplayer (dus niet binnen mijn applicatie) een film te laten afspelen. Maar zelfs als ik de hele form dmv 'opacity' transparant maak, dan werkt dit niet in het gedeelte van het scherm dat de video laat zien.
Als je in je 'echte' mediaplayer alle hardware acceleratie uitschakeld (veel players hebben daar een optie voor) dan heb je grote kans dat de opacity wel werkt, de video wordt dan echt in de window getekent ipv hardware calls...
Misschien niet de oplossing waar je naar zocht, maar misschien wel de eerste stap?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:13:
Expression Blend kende ik niet...maar ziet er wel goed uit moet ik zeggen. Maar ja, dat kan natuurlijk ook gewoon goede marketing zijn :)...
Expression Blend is een zeer handige tool voor designers. Blend kan ook een Visual Studio (2008) project inlezen en updaten. Overigens werken wij met de beta van silverlight 2 omdat met managed talen werkt, waar de huidige versie alleen met javascript werkt.
Overigens de video die jullie gebruiken, wordt die ook 'live' toegevoegd ? Of moet je die eerst nog omzetten. Ik zit even te denken aan hoe makkelijk je een andere film kunt toevoegen...
Ja, via het MediaElement kun je de src zetten naar je live feed. De NOS gebruikt silverlight ook voor het uitzenden van het EK en Olympische Spelen.

Zoals Morphie al aangaf zijn de (lange) posts van Scott Guthrie en de video's van Scoot Hanselman erg goed. Als je verwacht ook gebruik te maken van een database of XML, kijk dan ook eens naar de 'linq to sql' posts en video's. Linq to SQL wordt ook uitvoering uitgelegd in http://www.asp.net/learn/linq-videos/

Zoals in mijn vorige post aangegeven maken wij vooral gebruik van de typografische mogelijkheden van xaml. Een goed startpunt hiervoor is http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms742190.aspx.

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn eerste stappen met WPF gezet. Ik vind het in eerste instantie wat spartaanser aanvoelen dan de 'normale' omgeving, maar dat kan tussen m'n oren zitten. Ik heb nu een mediaElement waarin een film te zien is, ik kan zelfs de opacity instellen. Daarnaast heb ik een frame waarin ik direct een website kan laten zien...dus tot zover niet gek...dus dan zou ikzo klaar zijn...

...maar nu komt het...het blijkt niet mogelijk te zijn om de opacity in te stellen van dat frame dat als webbrowser dienst doet :(....

Enfin, ik dacht...dan plaats ik de video bovenop en geeft deze voldoende opacity...maar nu lukt het niet om de video on-top te krijgen....mocht dit lukken dat is mijn probleem wellicht opgelost.

Suggesties ?

• vorlox
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02-2022

vorlox

I cna ytpe 300 wrods pre miute

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 08:36:
Ik heb mijn eerste stappen met WPF gezet. Ik vind het in eerste instantie wat spartaanser aanvoelen dan de 'normale' omgeving, maar dat kan tussen m'n oren zitten. Ik heb nu een mediaElement waarin een film te zien is, ik kan zelfs de opacity instellen. Daarnaast heb ik een frame waarin ik direct een website kan laten zien...dus tot zover niet gek...dus dan zou ikzo klaar zijn...
Ik ben naar aanleiding van deze post ook weer eens in blend gedoken, en wtf is die 2 versie relaxter dan 1... Plus je moet eens proberen om zo'n video in een 3D viewport te gooien zie tutot (http://www.contentpresenter.com/contentpresenter_3DTools.wmv)

te vet...
Pagina: 1