[DD-WRT] 2 PPPoe verbindingen over 1 WAN bundelen

Pagina: 1
Acties:

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 16:36
modem: Alcatel speedtouch home
router: Linksys WRT54GL v1.1 met DD-WRT v24 final

Heb al een postje gedaan op het DD-WRT forum, maar tot nu toe is daar weinig reactie.. Misschien kan iemand hier me helpen. In principe draait een router met DD-WRT linux, dus de basis is hier ook wel bekend :)

Situatie: België, ISP met vervelende datalimiet, ik wil niet bijbetalen voor extra volume en van ISP veranderen kan in dit geval niet..
Einde van de maand nadert, dus we zitten weer op smallband. De verbinding wordt gecapt op 128kbit/s

Mijn idee: Een tweede PPPoe-verbinding opzetten op dezelfde modem, en die (indien mogelijk) samen met de eerste, over 1 UTP-kabel en dus 1 WAN poort bij de router krijgen.
Eenmaal bij de router aangekomen, deze twee connecties bundelen en loadbalancing uitvoeren zodat er in feite een 256kbit/s verbinding ontstaat. Zo wordt het surfen weer ietsje aangenamer..

Ik heb vernomen van andere personen dat deze modem 2 verbindingen tegelijk kan opzetten (hoewel het mogelijk is dat hij daarvoor naar Pro gehacked moest worden, niet zeker). De ISP laat dit ook toe.
Met de bandbreedte kom ik ook niet in de problemen. De twee verbindingen moeten bandbreedte delen maar dat mag geen probleem zijn met 128kbit/s per verbinding..
So far so good :)

Of deze twee verbindingen over 1 kabel en poort kunnen gaan, en daarna nog onderscheiden en gebundeld kunnen worden weet ik echter niet.. Hopelijk iemand hier wel. Desnoods gebeurt het met een switch erbij en wordt LAN4 op de router WAN2. Dan zijn er zeker 2 onderscheidbare connecties voor de software.
Hoe de PPP verbinding op te zetten weet ik ook nog niet. DD-WRT gebruikt hiervoor rp-pppoe en daar vind ik nu eenmaal erg weinig documenatie voor.. "man" werkt ook niet bij DD-WRT..
add: Documentatie inmiddels gevonden, eens doornemen :)
Voor het bundelen van de verbindingen op zich kan vast gebruik gemaakt worden van deze pagina .
  1. Is de vraag duidelijk?
  2. Is dit mogelijk?
  3. Zoja, hoe?

• Arrigi
*stamp*

Zelfs geen "onmogelijk!" ?

Verwijderd

• Arrigi
Daar staan methodes om een trage verbinding te analyseren en weer sneller te maken.. Die zoek ik niet. Met momenten surf ik zelfs met Opera Mini (J2ME voor GSM's) in een emulator, omdat alle data dan vooraf gecomprimeerd wordt en minder lang duurt om te downloaden. Manieren om toch nog "comfortabel" te surfen ken ik best hoor.. Of niet surfen natuurlijk ;)
QoS wordt trouwens al door de router geregeld, zodat m'n vader voorrang krijgt op de rest. Net als HTTP op andere protocollen.

Ik weet precies hoe het komt dat hij zo traag is, en weet ook wat ik wil doen. Ik heb in de startpost zelfs al gelinkt naar een stappenplan om over 2 WAN-poorten te loadbalancen. Dat is echter met 2 modems, waar ik het hier met 1 modem moet doen, die ook beide connecties moet afhandelen. Daarnaast moet alles ook nog over 1 WAN-poort gaan, indien mogelijk.

Iemand die wel ter zake kan komen?

Verwijderd

Arrigi schreef op zondag 22 juni 2008 @ 22:26:
Daar staan methodes om een trage verbinding te analyseren en weer sneller te maken..
Nee hoor, daar staat een aantal aanbieders dat hiervoor oplossingen biedt; ik doelde met name hier op:

Wikipedia: Bandwidth management

(de aanbieders dus)

Want router gaat zelf echt geen loadbalancing doen (zoals jij hierboven schrijft).

• Arrigi
Uit mijn startpost:
Arrigi schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:42:
Voor het bundelen van de verbindingen op zich kan vast gebruik gemaakt worden van deze pagina .
Ik heb er al informatie over gezocht.. En die router kan wél aan loadbalancing doen. Dat hij het niet aan enkele tientallen megabits per seconde kan doen boeit niet, aangezien mijn verbinding zelfs op volle snelheid maar 4Mbit is.

Om er nu enkele honderden (of duizenden) tegenaan te gooien aan netwerkapparatuur omdat ik geen 5 euro extra wil betalen om de maand door te komen zou ook wat onlogisch zijn.

Verwijderd

Arrigi schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:42:
...
Ik heb vernomen van andere personen dat deze modem 2 verbindingen tegelijk kan opzetten (hoewel het mogelijk is dat hij daarvoor naar Pro gehacked moest worden, niet zeker). De ISP laat dit ook toe.
...
Eventjes dit stukje er uit halen:
De situatie waarbij ik weet dat het werkt is:

code:
1
2
Modem -> switch |-> PC1
                `-> PC2

Elke PC maakte zijn eigen PPPoE verbinding met de modem.
De speedtouch home was hiervoor niet getweaked.

Nu over de dd-wrt specifieke dingen kan ik geen antwoord geven spijtig genoeg.
Pagina: 1