Sennheiser HD series voor gamen?

Pagina: 1
Acties:

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-01 13:27

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Zoals de topictitel zegt vraag ik me af of Sennheiser's HD koptelefoons voor gamen te gebruiken zijn. Er zijn meerdere redenen dat ik liever een HDxxx dan een PCxxx gebruik, maar dan moet ik wel weten of de HD ook goed is in het 'plaatsen' van geluiden, zoals de PC150 dat goed kan. Kortom: een HD voor gamen gebruiken, is dat te doen of raadt iemand het mij af?

Heb de GoT search gebruik waar ik even veel antwoorden op mijn vraag kreeg als op google (nul), dus vandaar dit topic.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 17:58
Ikzelf heb een HD595 en kan er perfect mee gamen. Ik denk wel dat het iets te overdone is om voor het gamen een dure hoofdtelefoon te kopen. Met het beluisteren van ongecomprimeerde geluidsbestanden en een goede voorversterker / geluidskaart komt zo'n hoofdtelefoon pas echt tot zijn recht.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ik kan prima gamen met mijn HD201.
Ik heb ook een x-fi xtreme music steken dus in combinatie daarmee komt er heel wat moois uit :)
Natuurlijk moet je dan naar fatsoenlijke muziek luisteren en niet naar belabberde mp3tjes.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Simon Verhoeven schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 14:44:
Ik kan prima gamen met mijn HD201.
Ik heb ook een x-fi xtreme music steken dus in combinatie daarmee komt er heel wat moois uit :)
Natuurlijk moet je dan naar fatsoenlijke muziek luisteren en niet naar belabberde mp3tjes.
Dat treft, ben van plan om dezelfde combinatie te gaan vormen :) (of een HD202, nog niet zeker)

Maar kunnen jullie ook door middel van een vergelijking met een 'normale' headset bevestigen dat het geluid in games overeenkomt?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Ik weet niet wat de redenen zijn dat je liever een HD hebt, maar ik heb zowel een PC-150 als een HD 202 gehad maar die PC-150 was (hij is inmiddels kapot) een heel stuk beter dan de laatste. Ook bij muziek. Zie ook mijn review.

Als ik jou was zou ik dus niet zoveel geld uitgeven aan een geluidskaart die drie keer zo duur is als je koptelefoon zelf en een PC-151 (zelfde als de 150) of een HD-555 kopen.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Let wat je ook koopt wel op dat een HD 202 absoluut niet beter is dan een HD 201 (ook al zou je anders denken aan de hand van de nummering)!

Geluidskwaliteit: Kan ik niet echt zo snel duidelijk vergelijkende betrouwbare bronnen vinden, maar van wat ik zie is de HD 201 beter.

Comfort: De HD 201 is zeker beter. Deze is circum-aural en de HD 202 is supra-aural. Circum-aural houdt in, dat het kussen van de hoofdtelefoon om je oor heen valt, bij supra-aural valt dit op je oor. Bij supra-aural krijg je na een tijdje last van de hoofdtelefoon, omdat deze op je oor drukt, bij circum-aural heb je hier geen last van. Alle duurdere koptelefoons zijn ook circum-aural. Het is niet voor niets dat de HD 202 op de sennheiser site bij de oordoppen staat. Omdat deze supra-aural is, is deze kleiner en lichter, en dus handiger voor onderweg, maar het is zeker geen betere koptelefoon.

Looks: Toen ik op de plaatjes de HD 201 en de HD 202 vergeleek vond ik de HD 202 er beter uit zien. Nadat ik ze echter allebei in het echt gezien heb, vind ik de HD 201 een stuk beter. De HD 202 ziet er nogal plastic-fantastic uit, met zijn glimmende oorschelpen. De HD 201 heeft een meer plain, rustig uiterlijk, wat ik er beter uit vind zien.

Zie voor een vergelijking ook hier.

Ik heb zelf een HD 201, dus ik ben niet echt onafhankelijk te noemen. ;) Voor het aankopen van de HD 201 heb ik echter redelijk uitgebreid research gedaan, naar welke koptelefoon beter was en toen ben ik tot de conclusie gekomen dat deze op alle fronten van de HD 202 won. Ik heb hem nu bijna een jaar en ben er erg tevreden mee voor het geld. Hij is prima te gebruiken voor zowel muziek luisteren als gamen en de geluidsweergave vind ik goed genoeg. Je moet natuurlijk voor zo weinig geld geen top-of the line hoofdtelefoon verwachten, het geluid is absoluut niet perfect, maar ik denk dat je voor het geld een heel erg goede koptelefoon koopt. Als je zelf zeker wilt weten of je hem goed vind, moet je natuurlijk gewoon eens ergens gaan luisteren, het blijft een persoonlijke keuze, maar ik denk dat je er in ieder geval geen miskoop mee doet.

Everybody lies

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Groever schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:03:
Ik weet niet wat de redenen zijn dat je liever een HD hebt, maar ik heb zowel een PC-150 als een HD 202 gehad maar die PC-150 was (hij is inmiddels kapot) een heel stuk beter dan de laatste. Ook bij muziek. Zie ook mijn review.

Als ik jou was zou ik dus niet zoveel geld uitgeven aan een geluidskaart die drie keer zo duur is als je koptelefoon zelf en een PC-151 (zelfde als de 150) of een HD-555 kopen.
Ik weet niet hoor maar de PC-150 ligt dan ook in een totaal andere prijsklasse dan de HD202/201

waarom ik liever een HD heb? : Deze is beter voor muziek (basweergave e.d.), is comfortabeler dan een PC headset
XplodingForce schreef op zondag 22 juni 2008 @ 03:59:
Let wat je ook koopt wel op dat een

>knip<

maar ik denk dat je er in ieder geval geen miskoop mee doet.
Ik zie dat je gelijk hebt dat de 201 beter is dan de 202 (dat je btw zo'n heel bericht om 4 uur 's nachts nog kan typen joh _/-\o_ ). En nu ik zie dat veel meer mensen er ook mee gamen ben ik aan mijn antwoord gekomen. Bedankt iedereen voor de nuttige bijdrages :)

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Hier de HD515, en ook ik game hiermee.
Maar zoals gezegd, prijs/kwaliteit zijn er denk ik (vnl goedkopere) kooptelefoons.
Voor muziek luisteren is de HD erg fijn.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ja als je dan toch over een dure HD beschikt, die je voor muziek hebt aangeschaft, is het ook praktisch om die voor het gamen te gebruiken. Omgekeerd is het het echter niet waard, voor het gamen een dure HD aanschaffen en dan voor de leuk ook ermee naar muziek luisteren :)

• Groever
*knip* 8)7

[ Voor 102% gewijzigd door Groever op 30-06-2008 22:31 ]

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 21:46
Hier nog een HD555 gebruiker. Heb hem voornamelijk voor muziek gekocht, maar gamen gaat er ook prima mee. Ik doe zelf voornamelijk racegames en af en toe een shooter. Werkt beiden prima samen met de hoofdtelefoon. Plus ik kan hem langere tijd ophouden zonder dat hij gaat vervelen, i.t.t. ervaringen met headsetjes en een HD 201.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:09

Kwastie

Awesomeness

Je zou ook eens moeten kijken naar de 'Creative Fatal1ty Headset' ik ben zelf ook van plan deze aan te schaffen want deze is erg goed beoordeeld. En hij kost maar 25 euro (excl. verzendkosten)

@ Pricewatch

[ Voor 21% gewijzigd door Kwastie op 29-06-2008 16:31 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Groever schreef op zondag 29 juni 2008 @ 16:20:
Als je 12 bent, jezelf omschrijft als een '1337-h4xx0r' en het leuk vindt om mensen van achteren neer te steken kun je dus beter een PC-150 kopen.
Vergeef het me, maar alle logica ontgaat mij even met wat je hier zegt... Kan je uitleggen wat je hier mee wilt zeggen?
Groever schreef op zondag 29 juni 2008 @ 16:20:
Waar het een wat minder resultaat geeft, zijn games. Je hebt totaal geen positionering. Als je voetstappen hoort, hoor je die altijd overal, en je kunt links en rechts niet onderscheiden.
Dat is wel wat minder...

Enfin, draait voor mij er vooral om dat ik het goed kan horen als er iemand in de buurt is, zodat ik dan meer op mijn hoede ben. Qua localiseren van een tegenstander kijk ik toch liever zelf dan op het geluid af te gaan. En met de HD ben je volgens mij beter afgesloten van omgevingsgeluid dan een PC headset.

Maar weet je wat, al is hij wat minder dan de Sennheiser PC op vlak van gaming sounds; het is maar 30 € en ik ga er ook zeer veel plezier van hebben met muziek zaken, dus ik vind het welletjes. Bedankt voor de hulp :)

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

De plaatsing van game-geluiden is niet anders bij een PC koptelefoon of een HD koptelefoon!
Het enige waar dat afhankelijk van is, is van de kwaliteit van de koptelefoon! (en natuurlijk alles wat daarvoor zit, maar dat is jouw geval een constante).

Of de PC of de HD koptelefoon beter is, hangt helemaal af van je smaak. ga ze gewoon eens alle twee beluisteren en kijk welke voor jou het beste klinkt. Ga niet al teveel af op reviews. Ze geven een leuke indicatie, maar geluid is zo persoonlijk dat het voor iedereen anders is wat hij of zij mooi vind klinken.

Ik gebruik zelf een HD650 tijdens het gamen (ik gebruik hem voornamelijk voor muziek luisteren, maar heb hem ook op als ik game) en ik kan je verzekeren dat de plaatsing bij deze koptelefoon veel beter is dan welke PC koptelefoon dan ook. Gewoon omdat het een erg goede koptelefoon is!

Plaatsing is bij game-geluid en bij muziek-geluid even belangrijk. PC koptelefoons zijn daar echt niet beter in. Of de door jou genoemde types veel verschil hebben weet ik niet omdat ik ze nooit beluisterd heb.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Binnenkort kan ik mijn eigen mening posten over de sennheiser hd201, de reviewd zijn iig lovend dus verwacht er veel van. Voor mij, voor de muziek, is hij iig erg geschikt, mooi geluidsbeeld en alles. Voor jouw gebruik zou ik verwachten van ook, er komt een goede bass uit (geen plopperige bass wat is zoal lees zoals bv mijn creative hoofdtelefoon en headset hadden) en blijkbaar kan er een fors volume uitkomen. Ook voor langer gebruik op lanparty's moet hij erg goed zitten door de voorming van de oren en alles. Dus als je de reviews naast elkaar legt lijkt hij me persoonlijk de hd 201 iig wel geschikt voor weinig geld. Andere modellen, vooral de duurdere, ben ik minder op de hoogte. Bv de hd 202 zou ik links laten liggen maar de hd 437 bv zou dan wel weer een overweging kunnen zijn alleen die zit op je oren, dus kan wat oncomfortabel worden na loop der tijd.

Maar goed, de hd series zijn naar mijn idee wel geschikt voor gamen, sommige wat minder als andere vooral voor langer gebruik zitten er veel verschillen. Wat trouwens het verschil maakt tussen audio koptelefoon en headset, en dat het geen "echte" gamekoptelefoon is omdat er geen mic bij zit. Verder verschil tussen audio koptelefoon of gaming zit er qua hoofdtelefoon niet in, behalve dat sommige gaming headsets er aardig fancy uitzien. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:27

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf een HD555 en die zijn perfect voor gamen. Ik hoor precies en helder waar de vijanden zijn. Het is alleen jammerh dat er geen microfoon op zit en daarom zoek ik zelf naar een oplossing voor een losse mic erbij.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hmm gemengde reacties als ik het hele topic zo doorlees, maar het meerendeel is positief over de prestaties van Sennheiser's HD's ingame. De 3 reacties hierboven zeggen ook (tot mijn blijdschap) ieder dat HD's goed zijn voor gamen en ook een goede positionering hebben, en dus niet zoals Groever zegt dat het geluid overal vandaan komt. Het is dus 3 tegen 1, maar ben wel benieuwd waar Groever dan vandaan haalt dat de positionering bagger is . .

[ Voor 16% gewijzigd door Murk op 30-06-2008 14:52 ]

• Groever
Ik heb mijn reactie weer weggehaald, het bleek dat het mono-geluid kwam door een brak verloopstukje. Ik gebruik namelijk een splittertje om mijn HD-555 en Z-2300 tegelijk aan te sluiten op mijn onboard geluid en blijkbaar is daar iets mis mee.

Sorry als ik je in verwarring heb gebracht dus, volgende keer als ik zeg dat er mono-geluid uit een koptelefoon komt zal ik eerst even de kabel controleren. De positionering is best aardig. Met die tekst over kinderen van 12 met een mes bedoelde ik natuurlijk mensen die 18 uur per dag CoD 4 spelen en die op de vierkante millimeter willen weten waar je loopt zodat ze je kunnen knifen, maar ook dat is niet meer relevant want je kunt blijkbaar best aardig horen waar iemand loopt. Nofi hoor :).

Verwijderd

Een hifi koptelefoon is vele malen beter dan z'on gamersding. Toen ik mijn HD 595 voor het eerst op had, stond ik versteld van de details die naar voren kwamen. De diepe bas wanneer een granaat ontploft, de echo van voetstappen en geweerschoten. Je hoort echt alles!
Als ik jou was zou ik voor de duurdere sennheisers gaan zoals de HD555 en HD595 of misschien zelfs de HD600 en HD650.

Met een duurdere koptelefoon heb je trouwens zeer goed hifi geluid voor een lage prijs, ik heb nog geen paar speakers van 150 euro gehoord die beter klonk dan de HD595.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 15:47 ]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:53
De sennheiser HD series met half-open schelpen zijn super voor gamen als je het geld er voor over hebt.

Heb jaren gecounterstriked op een HD5xx en je kan duidelijk het verschil horen. Kon bijna op gehoor mensen localiseren en het bas is ook erg mooi en vol vergeleken met de "gaming headsets" die je kon krijgen toen (inmiddels al weer een jaartje of 5 geleden :P).

Nog een voordeel van de halfopen-series is dat je gewoon met de persoon naast je kon praten als je het volume op 10% zet.

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:51
ik heb hier de pc-150 en hd-215. De hd-215 klinkt gewoon een stuk beter. de pc-150 is prima voor gaming, maar ik luister er niet graag muziek mee. Vooral de lage tonen klinken minder goed. Als je niet met anderen hoeft te praten zou ik gewoon voor een goede koptelefoon uit de hd serie gaan. Zelf zit ik bijna altijd met de pc-150 op achter de pc, een beetje communicatie is toch niet verkeerd.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 13:46

Joran

<3 natalee

Ik heb een HD205. Prima geluid, zit alleen wel een beetje strak om je hoofd waardoor je niet langer dan een paar uur achter elkaar door wilt.

Send me your gameboys

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Nou vandaag de HD201 binnen gekregen. Ik moet zeggen dat de bas inderdaad erg goed is. Zo goed dat het oorverdovend is om met AWP en Deagle te schieten in CS:S :)

Ik vind het alleen onpraktisch dat wanneer ik aan het gamen ben ik telkens naar windows moet switchen om het volume aan te passen, daar er geen volume-regelaar op de HD201 zit. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:42:
Een hifi koptelefoon is vele malen beter dan z'on gamersding. Toen ik mijn HD 595 voor het eerst op had, stond ik versteld van de details die naar voren kwamen. De diepe bas wanneer een granaat ontploft, de echo van voetstappen en geweerschoten. Je hoort echt alles!
Als ik jou was zou ik voor de duurdere sennheisers gaan zoals de HD555 en HD595 of misschien zelfs de HD600 en HD650.

Met een duurdere koptelefoon heb je trouwens zeer goed hifi geluid voor een lage prijs, ik heb nog geen paar speakers van 150 euro gehoord die beter klonk dan de HD595.
'Dan zo'n gamersding' ?? Ik heb het over de HD201 hoor, dat is allerminst een 'gamersding', eerder een 'muziekding'.
En ik heb daar echt niet zoveel geld voor over, es tut mir leid. De bas op mijn 201 is vrij goed, en ik hoor ook praktisch alles. Ongetwijfeld dat jouw HD 5** nog iets beter is, maar om nou voor dat kleine verschil hem aan te schaffen vind ik het niet waard. In de toekomst ga ik vast wel een dure HD kopen maar voor nu ben ik dik tevreden 8)

[ Voor 61% gewijzigd door Murk op 01-07-2008 21:51 ]

• Wildfire
  • Laatst online: 00:38

Wildfire

Joy to the world!

Toch ook maar ff een ervaring toevoegen: ik heb een HD595 en dat is echt een topper! Hij was niet de goedkoopste nee, maar ik wilde gewoon een echt goede koptelefoon hebben om te gamen en om series/films te kijken. De kwaliteit van de HD595 betaalt zichzelf al snel terug.

Geluid klinkt echt goed, bass vind ik redelijk indrukwekkend voor een koptelefoon en wat 'surround' betreft: geen enkel probleem. Ik kan in games vaak vijanden al aan komen horen lopen zodat ik me nog op tijd kan omdraaien :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wildfire schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:37:
Toch ook maar ff een ervaring toevoegen: ik heb een HD595 en dat is echt een topper! Hij was niet de goedkoopste nee, maar ik wilde gewoon een echt goede koptelefoon hebben om te gamen en om series/films te kijken. De kwaliteit van de HD595 betaalt zichzelf al snel terug.

Geluid klinkt echt goed, bass vind ik redelijk indrukwekkend voor een koptelefoon en wat 'surround' betreft: geen enkel probleem. Ik kan in games vaak vijanden al aan komen horen lopen zodat ik me nog op tijd kan omdraaien :)
Heb je hem vergeleken met een 555? Ik ben een van deze twee aan het overwegen, maar neig enigszins naar de 555.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Wildfire
  • Laatst online: 00:38

Wildfire

Joy to the world!

Hillie schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:59:

[...]

Heb je hem vergeleken met een 555? Ik ben een van deze twee aan het overwegen, maar neig enigszins naar de 555.
Nope, ik heb voorafgaand aan de HD595 enkel de HD470 gehad. En dat was ook een topding :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Murk schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:48:

'Dan zo'n gamersding' ?? Ik heb het over de HD201 hoor, dat is allerminst een 'gamersding', eerder een 'muziekding'.
En ik heb daar echt niet zoveel geld voor over, es tut mir leid. De bas op mijn 201 is vrij goed, en ik hoor ook praktisch alles. Ongetwijfeld dat jouw HD 5** nog iets beter is, maar om nou voor dat kleine verschil hem aan te schaffen vind ik het niet waard. In de toekomst ga ik vast wel een dure HD kopen maar voor nu ben ik dik tevreden 8)
De HD201 was van oorsprong ook geen gamerskoptelefoon. ;)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:14:
[...]

De HD201 was van oorsprong ook geen gamerskoptelefoon. ;)
Grom

Dat ZEG ik toch

Verwijderd

Sennheiser HD595 + X-Fi Champion = super :P

Ik heb het zelf ook en geniet er elke dag van

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 05:32 ]

Verwijderd

HD280 Pro hier. Met gamen erg fijn. Geen mike dus daarvoor niet geschikt. Maar dat hoef ik toch niet.
Pagina: 1