Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

bedrag optellen na datum en criteria*

Pagina: 1
Acties:

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 19:11

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik ben bezig om mijn geldtransacties ed. overzichtelijk te maken in excel (2007), maar nu wil ik als ik bijvoorbeeld over een week een bepaald bedrag krijg deze al invoeren, zonder dat hij doorberekend wordt. Ik heb al gezocht maar een goede oplossing, ik kan wel =SOM.ALS doen, maar dan alleen met 1 criterium (toch?) en dus niet met de datum.
Ik heb een screenshot gemaakt voor hoe het er tot dusver uitziet:
Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/7892/naamloosro8.th.png
De kolom datum begint niet bij de letter A maar bij de letter B (tik van me, alles moet een klein stukje van de kant af staan O-)) Overal waar: €0,00 in staat zit al een formule achter.
Voor giro geld: =SOM.ALS($D$5:$D$14;"G";$C$5:$C$14)
Voor contant geld: =SOM.ALS($D$5:$D$14;"C";$C$5:$C$14)
Voor kleedgeld geld: =SOM.ALS($E$17:$E$26;"KG";$C$17:$C$26)

kleedgeld vul ik in de tabel: 'Kenmerk'. Op die manier wordt het bv wel bij giro opgeteld, en ook onder kleedgeld opgeteld (makkelijk om bij te houden)!

Hopelijk weet iemand een goede formule!

[ Voor 4% gewijzigd door pcprutser op 21-06-2008 14:31 ]

Verwijderd

Stel kolom A geeft datum, B soort geld en C bedrag dan geldt (bijvoorbeeld) voor het giro-geld:

{=som(als(A:A<=nu(),als(B:B="G",C:C)))}

========

Enteren met ctrl-shift-enter en als versie(XLS)<2007 dan A:A vervangen door A1:Ax met 1<=x<=2^16 (afhankelijk van hoe lang kolom).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 19:56 ]

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
tnx!!! ff geprobeerd en de letters aangepast zodat datum, soort geld en bedrag goed in de formule worden opgenomen :D
owja: je hebt in de formule komma's gebruikt, dit moeten punt-komma's zijn ;) Ik wou heb ctrl-shift-enteren en ik kreeg een foutmelding: idd de komma's snapte excel niet...

Nog ff een vraagje: waarom kan ik de formule niet 'gewoon' enteren, maar moet ik heb met ctrl-shift-enter bevestigen?

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

pcprutser schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:11:
tnx!!! ff geprobeerd en de letters aangepast zodat datum, soort geld en bedrag goed in de formule worden opgenomen :D
owja: je hebt in de formule komma's gebruikt, dit moeten punt-komma's zijn ;) Ik wou heb ctrl-shift-enteren en ik kreeg een foutmelding: idd de komma's snapte excel niet...
Dit is afhankelijk van de versie/instellingen die je gebruikt. Met de formule op zich is niets mis en zal bij grizzlybeer dan ook prima werken :).
Nog ff een vraagje: waarom kan ik de formule niet 'gewoon' enteren, maar moet ik heb met ctrl-shift-enter bevestigen?
Dit komt doordat het een matrixformule is.
Een matrixformule kan meerdere berekeningen uitvoeren en ofwel een enkel resultaat ofwel meerdere resultaten berekenen. Matrixformules werken met twee of meer reeksen waarden, matrixargumenten genoemd. Elk matrixargument moet hetzelfde aantal rijen en kolommen hebben. U maakt matrixformules op dezelfde wijze als andere formules, behalve dat u op CTRL+SHIFT+ENTER moet drukken om de formule in te voeren.

[ Voor 0% gewijzigd door PromoX op 23-06-2008 12:30 . Reden: instellingen dus ]

And I'm the only one and I walk alone.

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
PromoX schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:48:
[...]

Dit is afhankelijk van de versie/instellingen die je gebruikt. Met de formule op zich is niets mis en zal bij grizzlybeer dan ook prima werken :).
Mm.. Ik heb altijd mijn formule's met punt-komma's gedaan, ach Ms wil nog wel eens van gedachten veranderen :p
Dit komt doordat het een matrixformule is.

[...]
Weer wat geleerd :)

[ Voor 1% gewijzigd door Lustucru op 23-06-2008 11:29 . Reden: M$ oudbakken getrol ]

Verwijderd

PromoX schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:48:
Dit is afhankelijk van de versie/instellingen die je gebruikt.
Instellingen dus. Kan je aanpassen bij regional options (landeninstellingen?), zeg maar daar waar je ook valuta etc. instelt.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
titelfix: criterea-->criteria
pcprutser schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:55:
Mm.. Ik heb altijd mijn formule's met punt-komma's gedaan, ach M$ wil nog wel eens van gedachten veranderen :p
offtopic:
Je gaat natuurlijk wel af als een gieter als je in één zin én trollt én tegelijk demonstreert dat je werkelijk niet weet waar je het over hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lustucru op 23-06-2008 11:49 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:22:
[...]

Instellingen dus. Kan je aanpassen bij regional options (landeninstellingen?), zeg maar daar waar je ook valuta etc. instelt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het ook afhankelijk was van de versie (UK/NL), maar uiteindelijk zal het dan alsnog wel bepaald worden door de landinstellingen.

And I'm the only one and I walk alone.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het gaat puur om de instelling scheidingsteken in windows. Dus als je daar iets exotisch instelt als een pipe dan wordt de correcte syntax =Als(voorwaarde|WaardeAlsWaar|WaardeAlsNietWaar)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:50:
Stel kolom A geeft datum, B soort geld en C bedrag dan geldt (bijvoorbeeld) voor het giro-geld:

{=som(als(A:A<=nu(),als(B:B="G",C:C)))}

========

Enteren met ctrl-shift-enter en als versie(XLS)<2007 dan A:A vervangen door A1:Ax met 1<=x<=2^16 (afhankelijk van hoe lang kolom).
grizzlybeer, heeft versie 2007 ook niet een gewone (niet-matrix) multivoorwaardelijke formule, of is dat a figment of my imagination?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:50:
[...]
grizzlybeer, heeft versie 2007 ook niet een gewone (niet-matrix) multivoorwaardelijke formule, of is dat a figment of my imagination?
Voor sum() bedoel je, of generiek?

Er is in 2007 wel een nieuwe functie sum.ifs() waar oneindig veel voorwaarden ingezet kunnen worden. Maar wat als je plotseling de standaarddeviatie wil berekenen? Er is geen stdev.ifs() functie. Met arrays maakt het niet uit wat voor functie je gebruikt.

Het kan natuurlijk ook met sumproduct() (in die zin geen array functie dat je geen ctrl-shift-enter hoeft te doen). Maar het is natuurlijk gewoon een array functie.

Daarnaast kan het ook met de bekende dsum() functie. Maar deze vind ik erg onhandig.

In totaal dus 3 mogelijkheden als je geen {} wil gebruiken.
Pagina: 1