Toon posts:

webserver is traaaaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje, en dat is het volgende: mijn site is de laatste tijd op sommige momenten verschrikkelijk traag.
Vaak zit de load onder de 1 maar heel vaak ook niet, soms krijg ik zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.garegozers.net/got-spul/johnny/serverload_gg.gif
Dit is toch niet normaal of wel :?
Ook lijkt me dat vrije geheuegen niet echt puik.
Heb al een mailtje naar mijn provider gestuurd over de snelheid, maar kan iemand mij vertellen wat normale getalletjes zijn voor een webservertje (gewoon virtual).
Zoals je merkt ben ik niet zo gigantisch thuis in dit soort dingen :)
Heb ooit wel eens zo'n topic gezien maar kon hem niet meer vinden, sorry...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Die load zegt niet zoveel over de snelheid van je website, het is gewoon een teken dat er veel mee gedaan wordt. Ik zou eerder naar de linespeed van je ISP kijken, mischien zit die propvol..

/edit nou ik het nog es zie, die 512 meg zit gewoon vol, met 2 users ingelogged.. een beetje MySQL kan wel zijn, maar dit smaakt naar memory leaks.. kijk eens in top naar het memory gebruik

Verwijderd

Topicstarter
tis zo'n alabanza gevaldingsje en die zitten volgens mij wel goed hoor...
en ik ben van server naar server verhuisd en op de nieuwe is het mis :'(
edit:
sgoe, maar zoals ik al zei, dit is nou niet mijn sterkste punt qua kennis, hoe doek da en moet ik dan maar gewoon weer een screenshotje maken?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

doe maar top, wacht effe, en als je een groot getal onder mem ziet staan ram je op print screen ;)

Verwijderd

Topicstarter
weehee ;)
had al in de man gekeken hoe ik moest sorten op memory en zie hier het resultaat
Afbeeldingslocatie: http://www.garegozers.net/got-spul/johnny/serverload_memorysort.gif
oh ja momenteel staat er een rijtje vol mysqld à 3,3% mem usage...

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 09:52
Laat me eens een paar dingen opmerken. Ten eerste heb je nog ZAT geheugen vrij. Tik maar eens free in, dat rekent de dingen voor je uit... Er gaat namelijk op dit moment voor zover ik kan zien zo'n 300 meg op aan schijfcaches en dergelijke. Dat valt dus wel mee ;) Overigens kan je in top door een hoofdletter M in te tikken sorteren op memory usage ipv processorgebruik.

Een ander nuttig iets is ps axu, dat geeft een complete process listing met voor ieder programma ook het geheugengebruik. Maar waar het nog het meeste op lijkt is een (te) langzame processor, of wat inefficiente scripts. In beide top-screenshots is de cpu-usage redelijk hoog.

Om een goed gevoel hiervoor te krijgen kan je misschien eens een tijdje "vmstat 5" aan laten staan, dat print iedere 5 seconden statistieken over geheugengebruik, aantal bytes dat van/naar disk geschreven wordt, hoeveel er geswapt wordt en hoe druk je CPU is. Succes!
Pagina: 1